Tuli vesilaskun tasausmaksu 370 e. Onko ihan normaalia?
Eli melkein 400 euroa tuli maksettavaksi vuoden ajalta. Aivan järkyttävä summa. En ota mitään tunnin suihkuja päivittäin enkä muutenkaan lorottele jatkuvasti. Miten voi olla tällainen kulutus?! Asun yksin. Lisäksi on ennakko 11 e kuukaudessa.
Kylmän veden kulutus 49,0000 m3
Lämpimän veden 54,0000 m3
Kommentit (97)
Tiskaan astiat päivittäin. Huuhtelen juoksevan veden alla, mutta yhden ihmisen astioiden huuhtelussa ei mene kauan aikaa.
Suihkuajoista olen ihan varma. Käyn suihkussa monesti ennen juuri ennen jotain tv-ohjelmaa ja siinä tulee katsottua kelloa samalla, että ehdinkö ennen ohjelman alkua. Se ei siis ole mikään arvio.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan astiat päivittäin. Huuhtelen juoksevan veden alla, mutta yhden ihmisen astioiden huuhtelussa ei mene kauan aikaa.
Suihkuajoista olen ihan varma. Käyn suihkussa monesti ennen juuri ennen jotain tv-ohjelmaa ja siinä tulee katsottua kelloa samalla, että ehdinkö ennen ohjelman alkua. Se ei siis ole mikään arvio.
Ap.
Juu, losotat varmaan niitä astioita kuumalla vedellä niin kyllä siitä vaan laskua kertyy vaikkei kerralla menisikään "kauan aikaa" mutta kun se toistuu vaan kerta toisensa jälkeen niin kyllä sitä vettä menee.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Selvitä asia isännöitsijän kanssa. Ei 280 litraa yksittäisenä päivänä valtava ole, mutta päivittäisenä se on hurja kulutus.
Kuumaa vettä näyttää olevan iso osa kulutuksesta. Jos olisi mittarin luentavirhe, se näkyisi tyypillisesti kylmän käyttöveden lukuna, kun tuo kokonaismäärä viittaa eri suuruiseen virheeseen molemmissa. Mieti kulutustasi yhdessä ammattilaisen kanssa, johonkin vettä joko menee paljon tai on kunnon moka laskutuksessa.
Itse maksan vesiennakkoa 20€/kk, joka vuosi olen tasauksessa saanut liki puolet tuosta ennakosta takaisin eli toteutunut vedenkulutukseni on noin 10€/kk. Talon mummelit joutuu aina maksamaan tasausta, kun tiskaavat astiansa käsin ja huuhtovat juoksevalla vedellä ja ovat tietysti sitä mieltä että tiskikone vie paljon vettä.
Meneekö naapurin vedet sun mittarin kautta?
Erittäin mahdollista ja niin kuin tuossa jo muutama sanoikin, ennakon pitäisi olla nykyhinnoilla 20-25€/kk. Onko sinulla vettä säästävä suihkupää suihkussa? Sillä on jo iso merkitys vedenkulutukseen ja satsaus on muutama kymppi. Samoin huuhtelu todella kannattaa vaikka testata, paljonko vettä tulee lavuaariin astioiden huuhtelun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä ja miehellä plus muutamalla koiralla vedenkulutus (kylmä) kuussa 3-4 m3, kuution hinta 1.4e, eli vuotuinen lasku ei käytännössä mitään.
Onko sulla vesimittaria? Yleensä ne, joilla on, käyttää vettä huomattavasti vähemmän kuin ne, jotka eivät pääse itse seuraamaan kulutusta.Jätevesi maksaa yhtä paljon vielä lisäksi ja sitten vielä veden lämmitykseen kuluva energia.
Meillä (lainaamasi) on umpisäiliö, joka tyhjennetään noin 2.5 vuoden välein (tyhjennys 140€), vesiboileri vaatimattomat 60L (koko talouden sähkönkulutus vuodessa 5500kW), koska itse pesuvesi (vesipata) lämpiää puulla. Lämpimän veden kulutus ja siihen menevä sähköenergia hyvin olematon, käytän varsinkin kesäisin vesipadasta vettä astioiden tiskaamiseen. Puutkin saadaan omalta tontilta. Toki jos hiuksia halotaan, kaikki maksaa, aikakin, mutta väittäisin vesilaskumme olevan aivan olematon ja samoiten myös käytön, koska veden "käyttövalmiuteen" saaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Että ei kaikilla ole tuplatriplamaksuja, toki kuten ei kaikilla vedenkäyttökään ole yhtä vaativaa kuin meillä. Kyllä sitä kt:ssa asuessa itsekin tuhlasi, hankala oli pysyä perässä ja välittää mitään, sen kun maksoi laskun minkä aiheutti. Nyt sitä huomaa, miten vähällä sitä oikeasti pärjää. Vedenkulutus on sellainen asia mitä kannattaa oikeasti miettiä.
Yksinasujana vedenkulutukseni on tosi maltillinen.
Kriittiset paikat pesen päivittäin, hiukset ja muun kehon kun on tarvetta. En tosin tee ruumiillista työtä, joten päivittäinen kokovartalosuihku ei tarpeenkaan. Kuivattaisi vain ihoa.
Vettä aamukahviin ja elukoille. En paljon keittele, voileivät menee samalta lautaselta useamman päivän, kun murut pyyhkäseen pois. Eli ainoat isot tiskattavat ovat kahvimuki, keittimen kannu ja se lautanen pari kertaa kuukaudessa. Se riittää. Enkä elä sikolätisssä, enkä haise hieltä. Pyykkiäkin pesen, täysiä koneellisia!
Vesimaksuennakko 10 euroa kuussa, usein saan jonkun euron takaisinkin. Tasaus puolivuosittain.
Tuntuu epäinhimilliseltä tuo vuoden tasausmaksu kerralla, jos siihen ei ole osannut varautua.
Enkä mielestäni säästele vettä mitenkään erityisesti, enkä kyllä tuhlaillutkaan, kun edellisessä asunnossa oli kiinteä vesimaksu 23 euroa kuukaudessa.
Mielestäsi mikään lotrauksesi "ei kestä kauaa", mutta tuosta kulutuksesta ja kertomastasi päätellen läträät vedellä koko ajan ja paljon. Astianpesukone nykypäivänä säästää vettä ja käy vaikka joka toinen päivä suihkussa ja saippuoi itsesi kerralla. Sen jälkeen vasta vesihana auki ja huuhtele kerralla. Ei tarvitse lotrata joka päivä sitä "vaan 5 minuuttia" suihkussa jne. Tuo kuluttamasi vesimäärä kuulostaa yhdelle ihmiselle ihan hävyttömältä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vessan kattoluukussa oma mittari, jonka luen itse. Katsoin netistä ohjeet, miten mittari luetaan ja luulen lukeneeni sen oikein.
Ja kyllä minä hyväksyn ajatuksen, että olen itse tuhlannut näin paljon. Tuntui vaan hurjalta määrältä.
Ap.
Ei kannata suorilta käsin hyväksyä tuollaista kulutusta jos kuitenkin tiedät normaalipäivänä käyväsi vain 5 min suihkussa. Sen lisäksi pitäisi astioiden huuhteluusi mennä 25 min.
Tosin kannattaa muistaa, että vanhemmat keittiöhanat saattavat päästää vettä 25 l/min. Sellainen juoksutus kuumaa vettä näkyisi kyllä joka kerta höyryämisenä tiskialtaan ympärillä. Nykyaikaisillakaan hanoilla ei tarvitse vettä juoksuttaa huuhdellessa täysillä ja puhdasta tulee.
Olisiko sattunut mittarinlukuvirhe? Meillä 4 hengen vuosikulutus on 120 kuutiota ja astiat tiskataa joka päivä käsin ja kakkapyllyjä pestään, joten sun kulutus kuulostaa kyllä hurjalta.
Koska olet muuttanut tuohon asuntoon? Niitäkin on käynyt, että edellisen asukkaan vedenkulutusta peritään seuraavalta asukkaalta.
Tuolla vedenkulutuksella täyttää päivittäin ison kylpyammeen ja sen lisäksi käyttää suht normaalisti vettä.
Jossain on vikaa, joko mittarin luennassa, putket vuotaa tai kulutuskäyttäytymisessä on huomattavaa parannettavaa.
Ohi aloituksen mutta vuokraisännät pitäkää huoli että vuokralainen maksaa vesilaskut ajallaan. Oikein hauska ylläri jos ei maksanutkaan kuukausiin ja häipyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.
Ap.
5 min suihku ei selitä 54 kuutiota.
Pesetkö astiat päivittäin kokoajan juoksevan veden alla? Jos niin on säästät heti ensimmäisenä vuonna astianpesukoneen hinnan.
Suuri osa tuosta hinnasta on kuuman käyttöveden lämmityksen hintaa, joten rahallisesti nopein säästö tulee vähentämällä kuuman käyttöveden määrää. Säästömahdollisuus on huomattava, normaalikulutus vuorokaudessa on alle 40 l/hlö ja sinulla kulutus on 280 l. Kokonaisvedenkulutuksesikin voit saada miettimällä vedenkäyttöä neljäsosaan.
Keskimääräinen vedenkulutus on kylläkin 155 litraa/vuorokausi/henkilö. 40 litraa olisi naurettavan vähän.
Mulla menee vuodessa neljäsosa tuosta enkä edes mitenkään säästele vettä. Joku huijaa.
Minäkin luulin käyväni nopeita parin minuutin suihkuja, kunnes puoliso kellotti niitä minun tietämättäni ja tulokset oli oikeasti noin 15+ minuutin luokkaa. Aika menee nopeasti suihkussa! Sen lämpimän suihkun alla varsinkin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.
Ap.
5 min suihku ei selitä 54 kuutiota.
Pesetkö astiat päivittäin kokoajan juoksevan veden alla? Jos niin on säästät heti ensimmäisenä vuonna astianpesukoneen hinnan.
Suuri osa tuosta hinnasta on kuuman käyttöveden lämmityksen hintaa, joten rahallisesti nopein säästö tulee vähentämällä kuuman käyttöveden määrää. Säästömahdollisuus on huomattava, normaalikulutus vuorokaudessa on alle 40 l/hlö ja sinulla kulutus on 280 l. Kokonaisvedenkulutuksesikin voit saada miettimällä vedenkäyttöä neljäsosaan.
Keskimääräinen vedenkulutus on kylläkin 155 litraa/vuorokausi/henkilö. 40 litraa olisi naurettavan vähän.
Googlaapa vähän taustaksi ennen kuin puhut omiasi. Ihan ensimmäinen vastaus on 80-100 gallonaa vettä/hlö joka on noin 25-30 l/hlö.
Olen tehnyt vuosia LVI-mitoituksia lämpimän käyttöveden puolelle ja kotimainen käytännön kulutuskin on tuttu. Alle 40 litraa keskimäärin menee henkilöä kohden. Yksittäisinä päivinä kulutus voi nousta, mutta jos kulutus olisi 155 litran tuntumassa silloin täytettäisiin liki päivittäin ammeita.
Jos vuosikeskiarvo nousee yli 40 litraa/hlö/päivä on helposti löydettävissä säästökohteita.
Kylmän käyttöveden kulutus hänellä on suhteellisen alhaista, koska yli puolet on kuumaa käyttövettä. Jos hanastakin juoksuttaa kuumaa käyttövettä hanoissa sekoitusventtiili laskee veden lämpötilaa käyttämällä samalla kylmää. Iholle yli 45 asteinen vesi tuntuu jo polttavan kuumalta, mutta määräysten mukaan kuuman veden on oltava putkessa vähintään 55 asteisena. Todellisuudessa kuuma käyttövesi on yleensä yli 65 asteista vesimittarilla.
Eli kuumaa vettä juoksuttaessa kuumana noin kaksi viidesosaa vedestä on kylmää käyttövettä.
Ainoa keino säästää tuossa kunnolla on vähentää kuuman käyttöveden määrää.