Tuli vesilaskun tasausmaksu 370 e. Onko ihan normaalia?
Eli melkein 400 euroa tuli maksettavaksi vuoden ajalta. Aivan järkyttävä summa. En ota mitään tunnin suihkuja päivittäin enkä muutenkaan lorottele jatkuvasti. Miten voi olla tällainen kulutus?! Asun yksin. Lisäksi on ennakko 11 e kuukaudessa.
Kylmän veden kulutus 49,0000 m3
Lämpimän veden 54,0000 m3
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma vesimittari.
Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.
Ap.
Jos sulla on vesimittari, voit helposti tarkistaa pitävätkö veden kulutusluvut paikkansa, sillä yli 50 m3 kuumaa vettä on kova kulutus. Oletko itse lukenut mittarin vai joku muu? Onko laskelmissa käytetty oikeita lukemia? Toimiiko mittari? Laita ämpäri täyteen ensin kylmää vettä ja katso, miten paljon mittarin lukema muuttuu. Voit tehdä saman testin myös kuumalla vedellä.
Tsemppiä!
Missä on noin tarkkoja mittareita? Yleensä näyttävät kuution tarkkuudella
Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.
Ap.
54 kuutiota kuumaa vettä on lämmityksenä 3078 kWh. Vedenkäyttösi on yksi maailman isoista päästölähteistä. Ryhdistäydy niin maailmalla on edes mahdollisuus pelastua.
Vierailija kirjoitti:
54 kuutiota kuumaa vettä on lämmityksenä 3078 kWh. Vedenkäyttösi on yksi maailman isoista päästölähteistä. Ryhdistäydy niin maailmalla on edes mahdollisuus pelastua.
No mutku siiiis mun pitää saada matkustella ja ottaa tunnin suihkuja!!
Vierailija kirjoitti:
Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.
Ap.
Sun vastaukset on kyllä aivan p askoja. Maksa laskus yhtä kiltisti kuin tuhlaat vettä silmää räpäyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.
Ap.
100m3 kuulostaa ihan mahdolliselta, jos käyt suihkussa joka päivä. Katso pyöriikö mittari, kun et käytä mihinkään vettä, jos ei pyöri, niin itse olet veden kuluttanut. Lämmin vesi on vähintään 7-8e per kuutio ja kylmä noin puolet lämpimästä.
Minulla on vessan kattoluukussa oma mittari, jonka luen itse. Katsoin netistä ohjeet, miten mittari luetaan ja luulen lukeneeni sen oikein.
Ja kyllä minä hyväksyn ajatuksen, että olen itse tuhlannut näin paljon. Tuntui vaan hurjalta määrältä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Itellä ja miehellä plus muutamalla koiralla vedenkulutus (kylmä) kuussa 3-4 m3, kuution hinta 1.4e, eli vuotuinen lasku ei käytännössä mitään.
Onko sulla vesimittaria? Yleensä ne, joilla on, käyttää vettä huomattavasti vähemmän kuin ne, jotka eivät pääse itse seuraamaan kulutusta.
Jätevesi maksaa yhtä paljon vielä lisäksi ja sitten vielä veden lämmitykseen kuluva energia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutku siiiis mun pitää saada matkustella ja ottaa tunnin suihkuja!!
Edelleenkään en ota tunnin suihkuja ja viimeksi olen matkustanut yli 10 vuotta sitten. Ajokorttia mulla ei ole ollenkaan.
Onko täällä ihan pakko ilkeillä asialliseen kysymykseen?
Ap.
Minulla kävi pari vuotta sitten vuokra-asunnossa niin, että vesimittarin lukemisessa oli sattunut virhe. Tai siis se luettiin ilmeisesti jollain tapaa digitaalisesti ja vasta myöhemmin selvisi, että olin maksanut puolet enemmän vedestä mitä olin kuluttanut. Sain ylimääräiset maksut takaisin. Eli ota rohkeasti yhteyttä isännöitsijään ja selvitä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vessan kattoluukussa oma mittari, jonka luen itse. Katsoin netistä ohjeet, miten mittari luetaan ja luulen lukeneeni sen oikein.
Ja kyllä minä hyväksyn ajatuksen, että olen itse tuhlannut näin paljon. Tuntui vaan hurjalta määrältä.
Ap.
Suomessa vesi on vielä muuten halpaa. Ulkomaalaiset ovat aina häkeltyneitä miten pitkiä suihkuja ja miten tuhlaavia suomalaiset ovat veden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
5 min suihku ei selitä 54 kuutiota.
Pesetkö astiat päivittäin kokoajan juoksevan veden alla? Jos niin on säästät heti ensimmäisenä vuonna astianpesukoneen hinnan.
Suuri osa tuosta hinnasta on kuuman käyttöveden lämmityksen hintaa, joten rahallisesti nopein säästö tulee vähentämällä kuuman käyttöveden määrää. Säästömahdollisuus on huomattava, normaalikulutus vuorokaudessa on alle 40 l/hlö ja sinulla kulutus on 280 l. Kokonaisvedenkulutuksesikin voit saada miettimällä vedenkäyttöä neljäsosaan.
Tiskaatko tai huuhteletko astiat juoksevalla vedellä?
Täysin mahdollista. Meillä tuli helposti 500eur tasauslaskuja kun kaukolämmön piirissä oltiin. Nykyisessä talossa oma varaaja, niin tulee palautuksia joka vuosi. Ja sähkölasku ei ole yhtä paljoa noussut mitä kaukolämmössä piti lämpimästä vedestä maksaa. Vajaa kolmekymppiä per hlö maksettiin kaukolämpötalossa ennakkoa, reilu kakskymppia tässä nykyisessä ja silti vaihtui tasauslaskut palautuksiin. Tämän takia en kaukolämpöä suostu laittamaan koskaan. Monopolit ei ole edullisia. Ja VILP lämmittää nykyisessä, eli mennä öljyllä tms.
Kiinnostais kyllä tietää reilusti vähemmän vettä käyttävänä, mihin sinulla menee päivässä lähes 300 litraa vettä, jos käyt suihkussa kerran päivässä 5min ajan (50L?), ruokaan ja juomaan sekä hampaiden pesu vaikkapa 5L päivässä ja mitähän tuo vessan vetäminen veisi... 5 x 5 L päivässä? Mihin 200L menee valuu? Lisäksi tiskaat käsin (2-3x/vko?) ja peset pyykkiä 1-2x/vko, mutta ei se selitä lähes 300L päivittäistä kulutusta. Kuulostaa kyllä siltä, että et ihan tarkkaan kellosta kyllä tuota suihkussa oloa,vaan menee reilusti alakanttiin.
Käytät kyllä paljon vettä. Meidän taloyhtiössä tuollaisia kulutuksia on 2-4 hengen perheillä. Teinejä sisältävillä perheillä kulutukset vähän suurempia. Vesi+jätevesi maksaa noin 3,2 €/m3 ja sitten vielä veden lämmitys päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
100m3 kuulostaa ihan mahdolliselta, jos käyt suihkussa joka päivä. Katso pyöriikö mittari, kun et käytä mihinkään vettä, jos ei pyöri, niin itse olet veden kuluttanut. Lämmin vesi on vähintään 7-8e per kuutio ja kylmä noin puolet lämpimästä.
Vesimittarit eivät pyöri kuin silloin kun on kuluttanut yhden kokonaisen kuution vettä, eli 1000 litraa. Vesimittari on eri kaspistus kuin sähkömittari.
Hei haloo, 5min pelkän perseen pesuun on aika paljon!
Vierailija kirjoitti:
Asut yksin ja käytät yli 100m3 vettä? Miksi ihmeessä kulutuksesi on noin iso? Itse asun kaksistaan ukon kanssa ok talossa ja meillä vedenkulutus yhteensä 80-90 m3 vuodessa. Yleensä normikulutus per henkilö lasketaan n 50 m3 vettä/vuosi, eikä silloin kyllä tarvitse säästellä.
Minulla/meillä samat luvut.
Jos sulla on vesimittari, voit helposti tarkistaa pitävätkö veden kulutusluvut paikkansa, sillä yli 50 m3 kuumaa vettä on kova kulutus. Oletko itse lukenut mittarin vai joku muu? Onko laskelmissa käytetty oikeita lukemia? Toimiiko mittari? Laita ämpäri täyteen ensin kylmää vettä ja katso, miten paljon mittarin lukema muuttuu. Voit tehdä saman testin myös kuumalla vedellä.
Tsemppiä!