Tuli vesilaskun tasausmaksu 370 e. Onko ihan normaalia?
Eli melkein 400 euroa tuli maksettavaksi vuoden ajalta. Aivan järkyttävä summa. En ota mitään tunnin suihkuja päivittäin enkä muutenkaan lorottele jatkuvasti. Miten voi olla tällainen kulutus?! Asun yksin. Lisäksi on ennakko 11 e kuukaudessa.
Kylmän veden kulutus 49,0000 m3
Lämpimän veden 54,0000 m3
Kommentit (97)
Ap:lle
Don’t worry, be happy
Av kirjoittelu voi olla joskus rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma vesimittari.
Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.
Ap.
Jos sulla on vesimittari, voit helposti tarkistaa pitävätkö veden kulutusluvut paikkansa, sillä yli 50 m3 kuumaa vettä on kova kulutus. Oletko itse lukenut mittarin vai joku muu? Onko laskelmissa käytetty oikeita lukemia? Toimiiko mittari? Laita ämpäri täyteen ensin kylmää vettä ja katso, miten paljon mittarin lukema muuttuu. Voit tehdä saman testin myös kuumalla vedellä.
Tsemppiä!
Missä on noin tarkkoja mittareita? Yleensä näyttävät kuution tarkkuudella
Kyllä näyttää litroina. Ja mittarit vaihdetaan nykyään 10v välein.
Suurimmassa osassa mittareita on se litraviisari, eli m3 x 0,001. Ei niitä kyllä vaihdeta noin tiheästi ellei muuta putkistoremppaa.
Meillä taloudessa kolme lasta ja yksi aikuinen eikä meilläkään ole noin paljoa vesilasku. Pienet lapset tosin ei käy suihkussa joka päivä, paitsi kesällä, enkä itsekään käy joka päivä. Pesukone laulaa joka toinen päivä ja astianpesukone 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.
Ap.
Jos sulla on vesimittari, voit helposti tarkistaa pitävätkö veden kulutusluvut paikkansa, sillä yli 50 m3 kuumaa vettä on kova kulutus. Oletko itse lukenut mittarin vai joku muu? Onko laskelmissa käytetty oikeita lukemia? Toimiiko mittari? Laita ämpäri täyteen ensin kylmää vettä ja katso, miten paljon mittarin lukema muuttuu. Voit tehdä saman testin myös kuumalla vedellä.
Tsemppiä!
Suurimmassa osassa mittareita on se litraviisari, eli m3 x 0,001. Ei niitä kyllä vaihdeta noin tiheästi ellei muuta putkistoremppaa.
Actaris näyttää litroina kuten bensapumput.
http://www.raahenvesi.fi/vesimittarin-lukeminen
Mittarin vaihto 5/10v välein.
Vuotava wc pönttö on yleisin syy yms. vuoto ..
-Sinkkiş
Miten tuota lämmintä vettä menee enemmän kun kylmää!?
Eikö se pitäisi olla juuri toisinpäin suhteessa 80/20 %.
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, 5min pelkän perseen pesuun on aika paljon!
15 sekuntia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota lämmintä vettä menee enemmän kun kylmää!?
Eikö se pitäisi olla juuri toisinpäin suhteessa 80/20 %.
Mulla meni viime vuonna 20 m3 kylmää ja 1 m3 kuumaa vettä. Asun yksin, pesukone löytyy, en ole säästellyt vettä millään tavalla. AP:lla täytyy vuotaa joku kuumavesiputki.
Normaali kulutus on se 155 litraa tunnissa. Tämän voi halutessaan tarkistaa netistä. Se LVI-asioista puhuva mittaaja takaisin koulunpenkille.
Viime viikolla lähetin vuoden lukeman kaupungille; oli kulunut vuodessa 29 kuutiota. Asun pääasiassa yksin ja käytän vettä säästeliäästi, jopa todella säästeliäästi. Tämä tekee noin 75 litraa eli puolet normaalista käytöstä päivää kohden.
Vierailija kirjoitti:
Normaali kulutus on se 155 litraa tunnissa. Tämän voi halutessaan tarkistaa netistä. Se LVI-asioista puhuva mittaaja takaisin koulunpenkille.
Viime viikolla lähetin vuoden lukeman kaupungille; oli kulunut vuodessa 29 kuutiota. Asun pääasiassa yksin ja käytän vettä säästeliäästi, jopa todella säästeliäästi. Tämä tekee noin 75 litraa eli puolet normaalista käytöstä päivää kohden.
Korjaus... 155 litraa päivässä. Kulutukseen vaikuttaa myös vedenpaine.
Vierailija kirjoitti:
Asut yksin ja käytät yli 100m3 vettä? Miksi ihmeessä kulutuksesi on noin iso? Itse asun kaksistaan ukon kanssa ok talossa ja meillä vedenkulutus yhteensä 80-90 m3 vuodessa. Yleensä normikulutus per henkilö lasketaan n 50 m3 vettä/vuosi, eikä silloin kyllä tarvitse säästellä.
Me asutaan ok-talossa kahdestaan, ja meidän vuosikulutus oli n. 40 kuutiota vuodessa. Ja mun mielestä mekin voitaisiin vielä vähentää, jos olis pakko. Tällä hetkellä ei juurikaan rajoiteta käyttöä.
Vuotaako pyttys tai joku hana? Onko pesukoneesi ikivanhaa vesihörppöä mallia?
Me saatiin palautusta 240 euroa. Yleensä menee aika nollille tai parikymppiä yli. Meillä ennakkomaksu on 20 euroa/nuppi. Tiskikone pyörii n. joka 3. päivä ja pyykkikone varmaan 10 kertaa viikossa täysiä koneellisia. Suihkussa ei saippuoida veden juostessa, vaan suihku sammutetaan. Yksi syy meidän säästöön voi olla, että teinipoika on ollut 10 kk armeijassa ja vettä kuluu vähemmän.... ja itse olen etänä kotona ja en uskalla kuntosalille, joten en hikoa samalla lailla, riittää vähempikin suihkuttelu. Vuotavat pytyt ja hanat kyllä kuluttaa litratolkulla vettä, joten ne kannattaa korjuuttaa ja katsoa, että kodinkoneet ei ole energia- ja vesisyöppöjä. Turha valutus pois.
Oma kulutukseni on suunnilleen suomalaisten keskiarvon verran n. 150 litraa päivässä ja käytän vettä omasta mielestäni aika nuukasti. Meillä 20€/kk ennakkomaksu kattaa tämän suunnilleen. Esim. suihkussa en seiso lämmittelemässä vaan huuhdon vaan saippuat pois, thats it! Mutta nopeakin peseytyminen vie helposti luokkaa 30l. Testasin juuri ihan mielekiinnosta, että pelkästään 12 minuutin suihkuttelu kuluttaa n. 150l eli syö koko ennakkomaksun.
Veden kulutuksesta puhuttaessa olisi hyvä käyttää ilmaisua l/vrk, joka on helppo hahmottaa.
Käytkö suikussa aamulla, töiden jälkeen ja vielä liikunnan jälkeen eli esim. 2-3 kertaa päivässä? Tämä vastaa äkkiä kolmen hengen kulutusta, vaikka aika olisikin ns. lyhyt. Viisi minuuttia suihkussa on kyllä tosi pikasuihku ja luulen, että aika-arvio saattaa olla alakantissa.
Onko sulla yövieraita tms. jotka käyttävät suihkua aina välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.
Ap.
5 min suihku ei selitä 54 kuutiota.
Pesetkö astiat päivittäin kokoajan juoksevan veden alla? Jos niin on säästät heti ensimmäisenä vuonna astianpesukoneen hinnan.
Suuri osa tuosta hinnasta on kuuman käyttöveden lämmityksen hintaa, joten rahallisesti nopein säästö tulee vähentämällä kuuman käyttöveden määrää. Säästömahdollisuus on huomattava, normaalikulutus vuorokaudessa on alle 40 l/hlö ja sinulla kulutus on 280 l. Kokonaisvedenkulutuksesikin voit saada miettimällä vedenkäyttöä neljäsosaan.
Keskimääräinen vedenkulutus on kylläkin 155 litraa/vuorokausi/henkilö. 40 litraa olisi naurettavan vähän.
Googlaapa vähän taustaksi ennen kuin puhut omiasi. Ihan ensimmäinen vastaus on 80-100 gallonaa vettä/hlö joka on noin 25-30 l/hlö.
Olen tehnyt vuosia LVI-mitoituksia lämpimän käyttöveden puolelle ja kotimainen käytännön kulutuskin on tuttu. Alle 40 litraa keskimäärin menee henkilöä kohden. Yksittäisinä päivinä kulutus voi nousta, mutta jos kulutus olisi 155 litran tuntumassa silloin täytettäisiin liki päivittäin ammeita.
Jos vuosikeskiarvo nousee yli 40 litraa/hlö/päivä on helposti löydettävissä säästökohteita.
Sen verran olet pihalla, että toivottavasti nimenomaan vain olet tehnyt, etkä tee mitään mitoituksia.
On tuo melko suuri kulutus kyllä. Me ollaan aika kovia käyttämään vettä, ja meillä (3henkeä) on kulutus 173 kuutiota vuodessa.
Minä otan joka päivä (joskus kaksikin kertaa) noin 5-10min suihkun. Mies ottaa ehkä 10-30min, on lotraaja. Lisäksi täytetään säännöllisesti kahden hengen poreammetta täyteen. Kesällä täytetään iso uima-allas (2x3m). Tiskikone käy melkein päivittäin, pyykkikone 5-8 koneellista viikossa. Valutellaan vettä kun otetaan kylmää juomavettä ja mies saattaa myös valuttaa hampaita pestessä hanaa.
Ja meillä tästä rahana tulee 57e/kk, sisältäen siis veden ja jäteveden.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Meillä menee neljällä hengellä omakotitalossa 148 m3 vuodessa. Pyykkikone ja tiskikone on lähes päivittäin päällä, suihkussa käydään päivittäin, eikä mitenkään erityisen säästeliäästi käytetä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Tsemppiä!
Meille tuli joku aikaa sitten uusi mittari, ei kyllä näytä litroina.