Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävyys katkolle

Vierailija
02.02.2014 |

Hyvä ystäväni jo 15 vuoden takaa on muuttunut vuosien mittaan todelliseksi riippakiveksi. Ystävä olettaa että hän on kaiken keskipisteenä kaiken aikaa, ei hyväksy suunnitelmien/aikataulujen muutoksia keneltäkään muulta kuin itseltään. Kaiken pitäisi aina mennä niin kuin hän haluaa, ja silloin kun hän haluaa ja hänellä on oikeus määrätä muut toimimaan oman tahtonsa mukaan. Hän jaksaa jatkuvasti huomautella siitä mitä muut ovat tehneet väärin, ja jokaisen puhelun jälkeen jää sellainen olo että olenpa minä nyt taas huono ihminen. Kyseisestä ihmisestä on myös vuosien mittaan tullut niin negatiivinen, jaksaa jatkuvasti valittaa ja valittaa, vaikka elämässä kaikki on kuitenkin hyvin. Lisäksi jos itsellä menee hyvin ja on onnellinen niin hän keksii nopeasti keinon pilata toisen onni. Tai yksinkertaisesti sanoo ettei kiinnosta kuunnella.

Nyt päätin katkaista tämän ystävän elämästäni. Olen sitä miettinyt jo vaikka kuinka ja kauan ja nyt sen vihdoin siis päätin. En aio tehdä tästä mitään draamaa, en siis kerro hänelle aikeestani (puhuminen ei hänelle auta koska hänessä ei koskaan ole mitään vikaa), enkä dramaattisesti katkaise ystävyyttäni. AIon vain jäädyttää sen, kieltäytyä tapaamisista ja lakata vastaamasta kaikkiin puheluihin. Tuntuu niin helpottavalta pelkästään tämä päätös, ihan kuin pääsisi jostakin pitkään vaivanneesta sairaudesta eroon.

Mutta mietin vaan että onko se ok poistaa elämästään ihminen joka siihen on kuulunut jo niin pitkään? Ja miten välttää ajautumasta uudestaan toisen pompoteltavaksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidän surkimuksena tätä reppanaa joka hylkää toisen ilman selitystä. Enempään hän ei pystynyt...no jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ammentaa

Vierailija
22/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti meni mun terveiset perille nyt kaikille teille luusereille jotka ette kohtaa ystävänne keskustellen vaan suljette mielummin puhelimen. Se on väärin! Toivottavasti elämä opettaa käytöstapoja, sillä ystävän hylkääminen on hirveä haava ihmisen sydämessä. Vertaan tätä omaa kokemusta rankkuudeltaan koulukiusaamiseen. Anteeksi voita antaa, mutta ikinä et unohda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä porukka vaan valittaa kun tulee katkaistuks pois toisen elämästä. Lakatkaa valittamasta, kattokaa peiliin ja ottakaa vastuu omasta käyttäytymisestänne ja omista teoistanne. Ei toista ihmistä voi käyttää sylkykuppina ja olettaa että toinen silti pitää huolta ja pysyy sun elämässä.

Vierailija
24/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo just niin, taidan jättää miehenikin tekstiviestillä kun ei vie roskia. Diipadaapa. Kyse on siitä, MITEN päätät ystävyyden. En minäkään haluisin enää olla tekemisissä entisen ystäväni kanssa. Kun olet rehellinen, toipuminen on nopeampaa.

Vierailija
25/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:09"]

#15 jatkaa: jonkun mielestä kommenttini oli alapeukun arvoinen. Pointtini oli kuitenkin se, että olen parhaani mukaan huomioinut häntä ihan kuten ennenkin ja vältellyt äitiydestäni ja perheestäni puhumista, etten vaikuttaisi liian muuttuneelta. Välillä tulee juteltua työasioista, mutta huomaan, että ei hän niistäkään oikein pidä. Kaiken lisäksi hän jotenkin halveksii työtäni, vaikka mulla on ihan ok työpaikka ja hän ei ole vuosikausiin käynyt missään töissä. Hän ei myöskään edes onnitellut, kun kerroin hänelle olevani raskaana, mutta siltikään en itse pahoittanut mieltäni, vaan yritin samastua häneen (hän on ns. "vela"). Mun mielestäni hän on kiva ja mielenkiintoinen kaveri kaikesta huolimatta, mutta itse olen se tylsimys, jonka voi hylätä sen tarkemmin selittelemättä.

[/quote]

Ehkä kyseinen ihminen ei oikeesti oo vela vaan salaa haaveilee lapsesta? Voi olla kova paikka jos ystävä saa kaiken sen mitä itse haluais, ja tuntee ehkä jäävänsä itse sivuun sun elämässä. Tai sitten on vaan löytänyt uusia ystäviä joiden kanssa on enemmän yteisiä mielenkiinnon kohteita kuin sun kanssa. 

Vierailija
26/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paska ystävä ansaitsis selitystä?

Vierailija
27/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:29"]Miksi paska ystävä ansaitsis selitystä?

[/quote]

Olisko vaikka kunnioituksesta hyviä hetkiä ja toista ihmistä kohtaan?

Vierailija
28/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun ystävä kohtelis mua kuin paskaa, tai vaikka välinpitämättömästi, ei olis kiinnostunut mun asioista vaan joutuisin jatkuvasti oleen itse olkapäänä, niin en kokis että mulla on velvollisuutta selittää miksi en jaksa nähdä vaivaa ystävyyden eteen. SIllä aikaa mä voin haalia elämääni hyviä ihmisiä, sellasia jotka mua arvostaa.

Vierailija
29/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:29"]Miksi paska ystävä ansaitsis selitystä?

[/quote]

[/quote]

Eli siis: ihminen ei kunnioita toista ihmistä, ystäväänsä, mutta silti tämän ystävän pitäisi kunnioittaa häntä? Tästä huokuu se itsekeskeisyys mikä varmasti selittää monta päättynyttä ystävyyssuhdetta. Ehkä siis selittämättömästi "jätetyn" ystävän tulisi mennä itseensä ja miettiä omaa käytöstään.

Vierailija
30/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:45"]Jos mun ystävä kohtelis mua kuin paskaa, tai vaikka välinpitämättömästi, ei olis kiinnostunut mun asioista vaan joutuisin jatkuvasti oleen itse olkapäänä, niin en kokis että mulla on velvollisuutta selittää miksi en jaksa nähdä vaivaa ystävyyden eteen. SIllä aikaa mä voin haalia elämääni hyviä ihmisiä, sellasia jotka mua arvostaa.

[/quote]

Okei, näkemys se on tämäkin. Yleensä se ei kuitenkaan ystävyyssuhteissa ole niin mustavalkoista, että toinen kohtelee niinku paskaa vaan jostain syystä toisen seura ei enää miellytä. Tämä pitäisi puhua auki, varsinkin jos toinen kysyy asiasta. Mutta saat toki toimia noin, jokainen tyylillään.

Vierailija
31/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:34"]

[/quote]

[/quote]

Eli siis: ihminen ei kunnioita toista ihmistä, ystäväänsä, mutta silti tämän ystävän pitäisi kunnioittaa häntä? Tästä huokuu se itsekeskeisyys mikä varmasti selittää monta päättynyttä ystävyyssuhdetta. Ehkä siis selittämättömästi "jätetyn" ystävän tulisi mennä itseensä ja miettiä omaa käytöstään.

[/quote]

Jätetty ystävä varmasti menee itseensä

ja miettii omaa käytöstä vuosikausia ymmärtämättä syitä...

Vierailija
32/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun tapauksessa ei siis ole kyse siitä että katkaisisin välit totaalisesti noin vain, enkä siis aio sen enempää selitellä asiaa. Aion vain olla kyseisen ystävän kanssa huomattavasti vähemmän tekemisissä. Tälle ihmiselle ei auta puhua enempää kuin on jo puhuttu sillä hän ei yksinkertaisesti kykene näkemään itsessään mitään vikaa. Ja jos näin on niin olkoon onnellinen omassa elämässään, mutta itse en halua enään pilata mielialaani hänen vuokseen. Ja tämä tuntuu hyvältä näin!

Vierailija
33/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on reilu taktiikka, vähän tilaa itselle mutta myös ystävälle vielä ovi auki. Kyllähän se aika näyttää sitten, jaksatko vielä ystävyyttä.

Vierailija
34/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmissuhteessa ole aina kaksi?

Sinä koet ystävyytenne rasittavana, oletko koskaan miettinyt miten ystäväsi kokee sen? Oletko mielestäsi ollut hyvä ystävä? Jotenkin tuntuu, että oma käytöksesikään ei nyt kauhean aikuismaista ole.

Vierailija
35/59 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:37"]

Luulen, että teillä paheksujilla ei ole koskaan ollut todella epäsuhtaisia ystävyyssuhdetta, tai sitten olette itse suhteissanne se ala-arvoinen osapuoli, joka ottaa enemmän kuin koskaan antaa.

Kyllä aikuisen tulee osata hyväksyä tekojensa seuraukset niiden ollessa kohtuulliset, ja koska ap ei ole selityksiä velkaa ystävälleen, joka ei ilmeisesti itse ota apta huomioon missään asiassa, on mielestäni ilman muuta kohtuullista tyynesti sulkea tuollainen ihminen pois elämästä.

Etenkin, kun ap kertoi ystävän olevan täysin haluton näkemään virheitä itsessään, seuraisi välien katkaisemiseen johtavien syiden puimisesta todennäköisesti vain turhaa draamaa, joka ei palvelisi ketään. Nähköön virheensä sitten kun on siihen valmis, eli todennäköisesti liian myöhään.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

[/quote]

Ja ihmiset muuttuu. Elämäntilanteet muuttuu. Joskus huomaa, että ei niitä yhteisiä yhdistäviä asioita enää niin paljon olekaan. Joskus se on ystävyyden suola ja rikkaus, mutta sille ei voi mitään että joskus juteltavaa ei enää ole. Yhteinen historia menettää merkityksensä.

Vierailija
36/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:10"]

Niin eihän se enää siinä vaiheessa ollut hyvällä tolalla kun mulla oli hankala elämäntilanne. Mutta mun periaatteisiin kuuluu, että ystävästä pidetään huolta ja jos ei haluta jatkaa ystävyyttä niin asiasta keskustellaan.

[/quote]

Jos olit myös kirjoittaja nro 16 niin ei kauheasti vaikuta sille, että pidät ystävästä huolta, kun haukut paskakasaksi ja olet edelleen katkera, että hänellä keitti yli sinun käytöksesi häntä kohtaan. 

Eli hänen olisi pitänyt ymmärtää sinua kun sinulla oli hankala elämäntilanne ja noin hyvin sinä ymmärrät häntä, kun hänellä oli hankalaa sinun kanssasi, eikä enää kestänyt. 

Teidän tilannehan on tasan 50-50.

Vierailija
37/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:51"]

Minulle tehtiin näin luonttoystävän toimesta. Selitystä ei annettu. Myönnän että minussa oli vikaa, minulla meni aika kovaa tuolloin, olin aika sekaisin ja tämä oli varmasti raskasta. Nyt kun elän tasapainoista elämää, olen hyvin tyytyväinen että tämä niin sanottu ystäväni ei ole enää elämässä. On todella törkeää jättää ystävä ilman selityksiä, pitäähän parisuhdekin päättää keskustellen asiasta. En arvosta tätä naista enää yhtään. Toivoisin että hän tunnistaisi tästä itsensä ja hukkuisi paskaansa. Toisaalta tällainen ihminen on niin itsekeskeinen, että ei varmasti kadu pätkääkään omaa ratkaisuaan. Säälittävää, terveisiä vaan eräälle paskiaiselle.

[/quote]

Eli näin kirjoitti numero 16

Vierailija
38/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että teillä paheksujilla ei ole koskaan ollut todella epäsuhtaisia ystävyyssuhdetta, tai sitten olette itse suhteissanne se ala-arvoinen osapuoli, joka ottaa enemmän kuin koskaan antaa.

Kyllä aikuisen tulee osata hyväksyä tekojensa seuraukset niiden ollessa kohtuulliset, ja koska ap ei ole selityksiä velkaa ystävälleen, joka ei ilmeisesti itse ota apta huomioon missään asiassa, on mielestäni ilman muuta kohtuullista tyynesti sulkea tuollainen ihminen pois elämästä.

Etenkin, kun ap kertoi ystävän olevan täysin haluton näkemään virheitä itsessään, seuraisi välien katkaisemiseen johtavien syiden puimisesta todennäköisesti vain turhaa draamaa, joka ei palvelisi ketään. Nähköön virheensä sitten kun on siihen valmis, eli todennäköisesti liian myöhään.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
39/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun kuuluisi viidentoista vuoden jälkeen kertoa hänelle miksi katkaiset välit. Hän voisi hyötyä siitä tiedosta pelastaakseen  loput kaveriuhteensa.

Vierailija
40/59 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyväksyn sen, että oma käytös johtaa ystävyyden päättymiseen mutta kyse on siitä, miten se asia hoidetaan! Ja kyllä haukun häntä edelleen, koska on yksi iso mulkku. Se on vaan fakta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä