Teen tänään falafel-pyöryköitä
Aion kokata tänään falafel-pyöryköitä. Keittelen juuri kikherneitä. Odotukset ovat korkealla :D En ole aiemmin tehnyt niitä.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:38"]
Kävisikö falafelien kanssa syödä se maissipuuro (en muista nimeä), se sellainen vähän kuin kuskusista tehty. ?
[/quote]
Tarkoitatko polentaa? Sopii moneen paikkaan, mutta falafelien kanssa olisi vähän kuin puuroa puuron kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:38"]
Kävisikö falafelien kanssa syödä se maissipuuro (en muista nimeä), se sellainen vähän kuin kuskusista tehty. ?
[/quote]
Tarkoitatko polentaa? Sopii moneen paikkaan, mutta falafelien kanssa olisi vähän kuin puuroa puuron kanssa.
[/quote]
Vai tarkoittaako tahinia? Seesamin siemenistä tehty tahna minulla kuuluu falafelin kanssa.
Teen itse usein humusta ja falafel pyöryköitä samalla kertaa, kun molempia on tehnyt kerran, se onnistuu suurinpiirtein samoilla tulilla.
Liottamista pidän silti tärkeänä, vaikka pakkaukset eivät sitä vaadi. Sillä saa rakenteen kuitenkin oikean tuntuiseksi ja mielestäni se vaikuttaa makuunkin.
Jossei siinä ole lihaa, ja paljon, se ei ole mistään kotoisin. Siksi... LIHAKUPPI!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:32"]
Teetkö hesarin ohjeella? Niitä siis, joihin tulee pinaattia ja ricottaa. Jos teet, niin kerro myöhemmin tuliko hyviä.
[/quote]
Ap täällä. Tein Maku-lehden ohjeella (on netissä). Ihan hyviä ovat. Tuli tosin hieman kuivia, kun halusin hieman kevyempiä, niin en paistanut pannulla, vaan uunissa. Teen toistekin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:00"]
Falafelit on hyviä, mutta kikherneitä ei tarvitse keittää niihin!
[/quote]
Minulla oli pika-kikherneitä, mutta kyllä nekin pitää keittää. Pavuissa, herneissä ym. on myrkkyä (en muista nimeä), joka lähtee vain keittämällä.
Falafel on ihan parasta! Einekset ovat yleensä aika kuraa, hyviä pakastettuja tosin voi löytää esim. oriental shopeista. Itse tehtynä todella namia, kannattaa googlailla ja etsiä youtubesta hyviä reseptejä. Kikherneitä saa valmiina perusmarketeista, kuten muitakin papuja, jos ei jaksa liottaa ja keittää.
Mainitsiko täällä joku lyhenteen WT? Ihan kiva. Sillä ei liene falafelin kanssa mitään tekemistä. Ei myöskään rodulla eikä uskonnolla.
T. valkoinen vegetaristi
Lektiinit ovat ne myrkylliset aineet, jotka keittämällä hävitetään. Keittäkää siis AINA pavut, linssit ja herneet.
Teetkö hesarin ohjeella? Niitä siis, joihin tulee pinaattia ja ricottaa. Jos teet, niin kerro myöhemmin tuliko hyviä.
[/quote]
Vegaanitko alapeukutti tätä? Vai onko nämä pahoja vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Vegaanitko alapeukutti tätä? Vai onko nämä pahoja vai mitä?
[/quote]
Samaa ihmettelin. Vai onko niin törkeää laittaa pinaattia ja ricottaa näihin pyörylöihin ;)
En tiedä mitä kiknerneitä ap on käyttänyt, mutta esim GoGreenin kiknerheet on TARJOILUvalmiita, eivät tarvitse keittämistä siis koska ovat esikeitettyjä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:50"]
En tiedä mitä kiknerneitä ap on käyttänyt, mutta esim GoGreenin kiknerheet on TARJOILUvalmiita, eivät tarvitse keittämistä siis koska ovat esikeitettyjä.
[/quote]
Ap tässä. Pakkauksessa (GoGreenin pika-kikherneet) lukee, että ei tarvitse liottaa, mutta keittää pitää 5-8 min. Minulla on vielä paketti tässä edessäni, josta tarkistin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:25"]
Israelin falafelit on mun paras ruokamatkamuisto :)
[/quote]Parhaimmat oli Tel Avivin Disengoffilla.
Onko falafelit suuritöisiä? Mikäbon paras ohjr? Tarviiko semmoisia aineita, joita ei normikaupasta saa?
Onnistuuko herneiden hienontaminen millään muulla kuin sauvasekoittimella? Minulta ei sellaista ja löydy, ja yritin joskus tehosekoittimella, mikä ei oikein toiminut.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:00"]
Onnistuuko herneiden hienontaminen millään muulla kuin sauvasekoittimella? Minulta ei sellaista ja löydy, ja yritin joskus tehosekoittimella, mikä ei oikein toiminut.
[/quote]
Ap vastaa: Minun sauvasekoittimeni meinasi aina välillä jumittua ja alkoi myös haista kärähtäneeltä...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:57"]
Onko falafelit suuritöisiä? Mikäbon paras ohjr? Tarviiko semmoisia aineita, joita ei normikaupasta saa?
[/quote]
Minusta ne olivat yllättävän helppotöisiä. Olen aina luullut, että olisivat hankalia valmistaa. Taidan alkaa jatkossa korvata näillä liharuokia silloin tällöin. t. ap
Kaikki tarvikkeet löysin ihan meidän lähi-Prismasta (tahini, korianteri ja kikherneet olivat pyöryköiden erikoisimmat ainesosat)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:42"]
Lektiinit ovat ne myrkylliset aineet, jotka keittämällä hävitetään. Keittäkää siis AINA pavut, linssit ja herneet.
[/quote]
Lektiini hajoaa myös kun kikhernepyörykät uppopaistetaan. Eli liotus ja huuhtelu riittää niiden kanssa.