Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moka töissä, harmittaa

Vierailija
22.01.2014 |

Olen ollut noin puoli vuotta uudessa työpaikassa. Tein viime viikolla ihan typerän mokan. Teettää itselle ehkä päivän verran ylimääräistä työtä, työnantajalle vähän lisätöitä ja myös vähäistä taloudellista haittaa. Pahinta on, että voi vaikuttaa negatiivisesti asiakassuhteeseen, tämä ei vielä varmaa. Kerroin itse asiasta pomolle kun tuli asiakkaan kautta ilmi.

Olen ollut työelämässä kohta 10 vuotta enkä ole ennen kunnolla mokannut, harmittaa kauheasti. Miten tästä pääsee yli?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:05"]

Olen ollut noin puoli vuotta uudessa työpaikassa. Tein viime viikolla ihan typerän mokan. Teettää itselle ehkä päivän verran ylimääräistä työtä, työnantajalle vähän lisätöitä ja myös vähäistä taloudellista haittaa. Pahinta on, että voi vaikuttaa negatiivisesti asiakassuhteeseen, tämä ei vielä varmaa. Kerroin itse asiasta pomolle kun tuli asiakkaan kautta ilmi.

Olen ollut työelämässä kohta 10 vuotta enkä ole ennen kunnolla mokannut, harmittaa kauheasti. Miten tästä pääsee yli?

[/quote]

Pääset yli, kun asetat mokan oikeisiin mittasuhteisiin. Kuoliko joku? Kärsiikö joku fyysisesti tai henkisesti kohtuuttomasti?

Onko moka sellainen, että vielä vuoden, 5 vuoden, 10 vuoden päästä sitä kauhistellaan ja se muistetaan?

Mieti laajemmalti. Ajattele mitä maailmalla on meneillään tälläkin hetkellä. Ihmisiä kuolee nälkään, on sotia, ihmiskauppaa. Suomessakin iltapäivälehtien otsikot kirkuvat tapoista, pahoinpitelyistä, murhista.

Miltäs se oma moka nyt vaikuttaa?

Vierailija
2/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä et ole 10 vuotten mokannut, oletko ylipäänsä tehnyt mitään?

Meillä on muutamia tyyppejä, jotka ei koskan mokaa. Valitettavasti ne eivät tee mitään muutakaan. Täysin hyödytöntä väkeä.

Ei ole tärkeää, ettei koskaan mokaa. Tärkeää on se, mitä tekee sitten kun mokaa. Selvittää asian, korjaa mitä korjattavissa on ja kehittää toimintaa (sekä firman että omaa) niin, että samaa mokaa ei satu uudelleen - ellei se sitten osoittaudukin hyödylliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä sattuu jokaiselle joskus. Jos kyse ei ollut sun totaalisesta välinpitämättömyydestä tai laiskuudesta, niin myönnät vaan avoimesti virheen ja teet kaikkesi asian ja asiakassuhteen korjaamiseksi.

Ymmärrän, että itseä harmittaa, mutta tämä ei varmasti ole maailmanloppu eikä varmasti muiden mielestä ollenkaan niin kamalaa kuin sinusta. Et varmasti ole firmassa ensimmäinen, joka joskus tekee virheen.

Vierailija
4/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat tosi kurjia juttuja ja vaikka amerikkalaisen self care -oppaan nielleet kuinka väittävät, että mokaaminen on hyvä juttu ja blaa blaa, niin ei se ole. On normaalia tuntea harmistusta kun on mokannut.

Itsellä moka unohtuu esimerkiksi sitten, kun on uudelleen asiakkaan kanssa tekemisissä ja hän vaikuttaa jo normaalilta, ts. ei ole (enää) vihainen tai loukkaantunut. Silloin tiedän, että homma on ok ja itselläkin olo normaaliutuu.

Tsemppiä!
Valitettavasti tähän ei ole oikotietä, mutta ehkä se lohduttaa, että vaikutat tunnolliselta ihmiseltä ja sellainen ihminen kokee mokan yleensä pahempana kuin mitä asiakas tai pomo. Niinpä on mahdollista, että vaikka olosi on nyt paha, niin kukaan muu ei koke mokaasi yhtä pahana.

Tilanne menee joka tapauksessa ohi, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
5/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat! Olenhan minä pieniä mokia tehnyt aiemminkin mutta tämä oli ensimmäinen oikeasti merkittävä. Asiakas oli kyllä tosi harmissaan ja teen kaikkeni korjatakseni tilanteen. Toivottavasti asiakassuhde jatkuu. Mokani oli oikeasti tosi typerä, siksi ehkä vaikea sitä hyväksyä, hutiloin turhaan. Olen tosiaan aika tunnollinen, pyrkimyksenä aina tehdä työ mahdollisimman hyvin. Ehkä tämä tästä.

Vierailija
6/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevälle sattuu. Tsemppiä!

Vierailija
7/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas on yleensä tyytyväinen, jos asiaa pahoitellaan, virhe myönnetään, siitä aiheutuneet kulut korvataan ja kerrotaan, miten vastaava jatkossa ehkäistään.

Vierailija
8/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevälle sattuu. Itse olen tehnyt it-alan duuneissa pari mokaa, joista on kirjoitettu lehdissäkin ja joista toisesta työnantajani joutui maksamaan merkittäviä korvauksia reklamaation seurauksena. Kyllähän se vitutti, mutta en minä sitä kauaa jaksanut vatvoa, enkä ottaa syytä edes pelkästään itselleni, koska tiesin etten ollut tahallani huolimattomasti hommia tehnyt, ja osasyyllinen oli myös liian tiukat aikataulut sekä sen mittaluokan projekteihin täysin riittämätön (tai käytännössä olematon) testausprosessi. 

Vierailija
9/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt kans töissä monta mokaa, pari tosi isoakin, jotka aiheuttivat isohkoja kustannuksia firmalle ja vihaisia asiakkaita. Pari päivää meni ihan hirveissä henkisissä tiloissa, sit alkoi helpottaa. Nykyään oon huolellisempi töissä, ainakin yritän.

Vierailija
10/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kivoja vastauksia. Muiden mokista lukeminen helpottaa kummasti. Eiköhän tämä ole parin viikon päästä jo unohdettu juttu. Selvästi helpompi olo on kyllä nyt.

ap kiittää ja toivottaa muille mokailijoille tsemppejä kans

Vierailija
11/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:44"]

Tekevälle sattuu. Itse olen tehnyt it-alan duuneissa pari mokaa, joista on kirjoitettu lehdissäkin ja joista toisesta työnantajani joutui maksamaan merkittäviä korvauksia reklamaation seurauksena. Kyllähän se vitutti, mutta en minä sitä kauaa jaksanut vatvoa, enkä ottaa syytä edes pelkästään itselleni, koska tiesin etten ollut tahallani huolimattomasti hommia tehnyt, ja osasyyllinen oli myös liian tiukat aikataulut sekä sen mittaluokan projekteihin täysin riittämätön (tai käytännössä olematon) testausprosessi. 

[/quote]

VR:n lipunmyyntiuudistus?

Vierailija
12/12 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:44"]

[/quote]

VR:n lipunmyyntiuudistus?

[/quote]

Sama tuli mieleen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme