Miten pääsitte eroon rasvoittuvasta tukasta? help neededr
hei vaan !
taustatietoa
23 vuotiaaksi asti hiukseni olivat pitkat tuuheat ja karheaa laatua. Pezin niita yleensa shampoolla ja hoitoaineella vain kerran viikossa. Sitten yhtäkkiä minulla lähti kaikki hiukset veks, alopecia universalis tuli kiusakseni :( Se oli rankkaa aikaa se...alopecia kun alkoi nkin hiustenlaatu muuttui karheammaksi mutta rasvoittuvammaksi. kun kaikki hiukset olivat tippuneet niin paanahka hikoili peruukin alla ja surutta pesinkin päänajkaa shampoolla päivittäin.
Suureksi iloksi ja yllätylseksi hiukset tulivat nyt parin vuoden tauon jälkeen takaisin...en jaksanut uskoa että tulisivat kunnolla takaisin ja jatkoi päivittäistä pesua mutta nyt hiukset ovat jo yli polkkapituusen ja eruukit olen siirtänyt kaappiin piiloon. Olen tosi onnellinen ja helpottunut mutta yksi pieni seikka vielä vaivaa mua. Mun päänahka tottui tuohon jatkuvaan pesuun ja ihan oikeasti rasvoittuu ihan törkeen paljon ja nopeesti. Miten voisin päästä täsgämeroon? en ilkene mennämtöihin liimatukkana joten olen kiltisti vaan pessytnhiukset joka aamu mutta seuraavana aamuna ne ovat jo aivannlikaiset...
onko kellekään käynyt vastaavaa? ei nytbtarvotse olla alopeciaamkokenut muttanonko kukaan alkanit pessä hiuksianturhan useesti ja sitten hiukset tottuneet siihen janaökaneet rasvoittua enemmän?
arvostan todella paljon kaikkia vinkkejä :)
Kommentit (32)
kiitos paljon vastauksestasi:) mä itse en usko noihin kalliisiin tuotteisiin, niillä kalliilla brändeillä on just rahaa ja nimiarvoa joilla voivat peitellä sitä että laittaa kemikaaleja ja muita huonoja materjaaleja meikkeihin, vaikka tietysti eihän sitä tiedä jotkut varmaan on hyviä, mutta musta aina vaan tuntuu että jos se on kallis niin sitä ostetaan vähemmän, ja jos ostetaan vähemmän niin sitten saadakseen voittoa ne voi laittaa siihen jotain ei niin tarkistettua, pyrin aina ostamaan jotain simppeliä mutta ajalla tarkistettua vaikka nivea voidetta se on jo ansainnut maineensa, ajattelen että jos on sukupolvien ajan ollut suosikkituotteena niin toimii, mutta kyllä varmasti löydät sopivan shampoon, hyvää illan jatkoa :)
Ehkä rasvoittumisesta voikin päästä eroon, jos päänahka ei aina ole ollut rasvoittuva. Mulla on ollut lapsesta asti ja nyt 53-vuotiaanakin joudun pesemään hiukset joka päivä. Minulle se ei ole mikään ongelma. Enemmän ongelmia tulee, jos jätän pesemättä, kun päänahka alkaa kutista heti, jos päiväkin on pesuväliä, ja tukka alkaa liimaantua päänahkaan kiinni. Olen elämäni aikana kokeillut kaikki mahdolliset konstit pesuvälin pidentämiseen, mutta ei niistä mitään apua ole ollut.
Huuhtele hiukset viimeiseksi pesun jälkeen omenaviinietikkavedellä. 3 rkl omenaviinietikkaa litraan vettä.
Suosittelen vaan pidentämään pesuväliä vähitellen, puolikkaan päivän kerrallaan. Ensin pesuväli 1,5 vrk ja sitten vasta kun tuo riittää niin pidennät 2 vrk:een. Siinä menee joka tapauksessa kuukausia, varaudu siihen. Mutta olen itsekin siinä onnistunut, ei ole mitenkään mahdotonta. En vaan pystynyt kertaheitolla pidentämään pesuväliä kovin radikaalisti, oman mukavuuteni takia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:42"]
kiitos paljon vastauksestasi:) mä itse en usko noihin kalliisiin tuotteisiin, niillä kalliilla brändeillä on just rahaa ja nimiarvoa joilla voivat peitellä sitä että laittaa kemikaaleja ja muita huonoja materjaaleja meikkeihin, vaikka tietysti eihän sitä tiedä jotkut varmaan on hyviä, mutta musta aina vaan tuntuu että jos se on kallis niin sitä ostetaan vähemmän, ja jos ostetaan vähemmän niin sitten saadakseen voittoa ne voi laittaa siihen jotain ei niin tarkistettua, pyrin aina ostamaan jotain simppeliä mutta ajalla tarkistettua vaikka nivea voidetta se on jo ansainnut maineensa, ajattelen että jos on sukupolvien ajan ollut suosikkituotteena niin toimii, mutta kyllä varmasti löydät sopivan shampoon, hyvää illan jatkoa :)
[/quote]
toota puhut ja uskon tuon kyllä. Sen takia ajatteöinnettä voisim päästä eroon tästämrasvootuksesta kun ennen pesujen tiheytymistä hiukseni kärsivät enemmänkinnkuivuudesta...viikossakaan hiukset eivät rasvoottuneet...menivät vaannlikaisen hajuisiksi...mulla onmkyl hieman kiharat hiukset.
mutta vaikka joutuisinkin pesemaan hiukset kerran päivässä lopun elämääni mitta saisin pitää tukan niinnolisin maailman onnellisin nainen.msen verran työläämpää ja rasittavampaa ja kalliimpaakin on elämä peruukkien kanssa.
ap
Sori OT, mutta onko sulla ap lukihäiriö? En siis kritisoi vaan kysyn puhtaasti mielenkiinnosta kun en tiedä miten lukihäiriö yleensä ilmenee ja teksteissäsi on kohtia joista tuli mieleen, että onkohan tuo lukihäiriötä.
Mullakin muuten on rasvoittuvat hiukset. Joka päivä pitää pestä. En ole löytänyt keinoa sen estämiseen. Esim. tuota etikkahuuhtelua olen harrastanut, ei vaikutusta. Yritän aina kun vaan mahdollista pitää pesutaukoja, mutta ei nekään auta.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:43"]
Sori OT, mutta onko sulla ap lukihäiriö? En siis kritisoi vaan kysyn puhtaasti mielenkiinnosta kun en tiedä miten lukihäiriö yleensä ilmenee ja teksteissäsi on kohtia joista tuli mieleen, että onkohan tuo lukihäiriötä.
Mullakin muuten on rasvoittuvat hiukset. Joka päivä pitää pestä. En ole löytänyt keinoa sen estämiseen. Esim. tuota etikkahuuhtelua olen harrastanut, ei vaikutusta. Yritän aina kun vaan mahdollista pitää pesutaukoja, mutta ei nekään auta.
[/quote]
Heh joo on lukihäiriötä... onneksi on wordin kieliasun tarkistusnolemassa, en varmaan muuten olis ikina saanjt koulujuttuja lävitse :)
etikkahuuhtelustalin nyt luin ja ajattelon kokeilla.. no sunki pitää vaan ajatella positiivisesti, hiukset ne on nopeestin rasvoittuvatkin hiukset ja 1000 kertaa helpommat kuin liimata peruukki päähän päivittäin :)
ap
Huom lyhyet pesutauot eivät auta yhtään jos päänahka rasvoittuu. Teidän pitää ottaa se asenne että pidennätte pesuväliä pysyvästi ja hyväksytte sen että alussa tukka pitää laittaa joka toinen päivä ponnarille koska se näyttää likaiselta. Jos alatte uudestaan pestä joka päivä, aloitatte aina prosessin alusta. Pienellä kärsivällisyydellä rasvoittuminen kyllä vähenee pysyvästi, mutta ei siihen mitään ihmekeinoja ole olemassa.
t. 25 (?)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:39"]
Huom lyhyet pesutauot eivät auta yhtään jos päänahka rasvoittuu. Teidän pitää ottaa se asenne että pidennätte pesuväliä pysyvästi ja hyväksytte sen että alussa tukka pitää laittaa joka toinen päivä ponnarille koska se näyttää likaiselta. Jos alatte uudestaan pestä joka päivä, aloitatte aina prosessin alusta. Pienellä kärsivällisyydellä rasvoittuminen kyllä vähenee pysyvästi, mutta ei siihen mitään ihmekeinoja ole olemassa.
t. 25 (?)
[/quote]
Kai se pitäis yrittää, mutta mulla on vähän heikko luottamus tuon keinon toimivuuteen ja siksi ei huvittaisi kulkea jatkuvasti pää rasvaa valuvana ihmisten ilmoilla. Jotenkin uskoisin, että tuo rasvoittuminen on enemmän "sisäinen" (hormonaalinen tms.) juttu kuin pesukäyttäytymisestä johtuva. Naamakin mulla rasvoittuu hirveästi.
27
Puolen vuoden kokeilu riitti mulle ja palasin sen jälkeen päivittäiseen pesuun. Kotiäitinä ollessa pystyin tuollaisenkin ääliömäisyyden toteuttaa.
Oon kans ongelmissa rasoittuvan hiuslaadun kans, nyt tää vielä on pahempi, koska jätin e-pillerit pois ja hiukset että naama rasvoittuu alta aikayksikön. Joskus oon koittanut pidentää pesuväliä, mutta en oo kokenut silläkään olevan suurta merkitystä. Sain kyllä ihan kivan näköiset hiukset kun laitoin aina pesemättöminä päivinä hiukset nutturalle yms. kivasti kiinni ja paaaaljon hiuslakkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:08"]
onnea sulle hyvä kun ne kasvaa taas! mä vaan pesisin niitä taas kerran viikossa, ja tiedän sen rasvaisuuden ikävän tunteen, mutta sen vaan täytyy kestää kahteen viikkoon, sitten hiukset alkaa tottua vähempään pesuun, jokapäiväinen pesu rasittaa hiuksia ja ihoa tosi paljon, anna hiuksesi tulla vahvemmiksi älä pese joka päivä ja
vältä shampooita missä on silikonia ja parabeeneja (säilöntäaineita joissa on vähäinen keinotekinen naishormoonivaikutus se vaikuttaa omaan hormonitoimintaan) ja se silikoni ei hoida hiusta vaan tukkii sen sileäksi mutta samalla tukkii päänahkaa ja tunkeutuu siihen hiussipulin ja ihon väliin ja kuis ei ``hengitä`` normaalisti,
googlaa on tehty tutkimuksia joiden mukaan silikoniset shampoot aiheuttaa joillekin ihmisille hiuslähtöä,
itse pesen garnierin fructis shampoolla missä on kirjoitettu etutarralla ei silikonia ei parabeeneja mutta en tiedä onko se myös tosi hyvä shampoo, parempi on kai ostaa luontaistavarakaupoista jotain mutta varo myös ettei tulee mitään allergiaa mistään yrteistä, hyvä luomu oliivisaippuapala kuulostaa tosi hyvältä
eli pese harvemmin mieluummin kerran viikossa jakoita kestää vaan sen ajan yli muutamassa viikossa hiukset tottuu
[/quote]
tuli myös mieleen että olen itse tehnyt näin, lukenut usein ja kuullut vanhan kauneuskikan huuhdella hiukset päivänkakkarauutteella eli camomilla uutteella,
itse teen sen ehkä kerran vuodessa koska olen niin laiska, mutta jo kerran jälkeen tulee niin hyvä tunne kasvojenkin iho pehmenee ja hiukset on niin sileitä ja ikään kuin ravittuja,
camomilla on tosi terveellinen ja sillä on lievä desinfioiva vaikutus, ostan ulkomailla apteekista kuivaa camomillaa (löytyy varmaan myös täällä apteekeistä) jos ei niin luontaistavarakaupoista ihan perus asiaa, teen ihan
kuin teen kanssa, yksi teelusikallinen kuppiin ja kiehunutta mutta 5 minuuttia seissyttä vettä päälle, odotan jäähtymistä, suodatan, ja suihkussa hiusten pesun jälkeen sen voi laimentaakin suihkuvedellä ettei tule liian vahvaksi ja huuhtelen hiuksia, joskus pesen lievästi pois tai joskus vaan jätän hiuksiin,
niistä tulee niin pehmeät ja hyvät, mutta ei sitä varmaan kannata tehdä liian usein, kunhan ei ole allergiaa sille kasville, muuten se on tosi hyvä, sitähän juodaan teenä, voi ostaa teepusseissa marketissa, mutta näin mulla, itse uskon että se on hyvin terveellistä, ja mun iho ja hiukset on niin ihania sen jälkeen, mutta sitä ei siis kannata tehdä liian usein koska lusikassa lääke mutta ämpärissä myrkky, ja jos vaan ei ole allergiaa