Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsen hylätä kauppakeskuksen käytävälle huutamaan?

Vierailija
01.02.2014 |

Olin eilen ison, lähellä Turkua olevan kauppakeskuksen hypermarketissa. Yhtäkkiä alkoi kuulua vierestä sydäntäsärkevä huuto. Pieni, varmaan 2-vuotias tyttö seisoi lattialla ja huusi keuhkojen täydeltä haalari yllään. Nainen (varmaan äiti?) tuijotti lasta mitään sanomatta.

Sitten äiti teki kärryillä täyskäännöksen ja lähti menemään. Lapsi karjui pää punaisena. Äiti katosi kärryineen hyllyn kulman taakse.

Lapsi nousi seisomaan ja huusi. Hän seisoi siinä ja huusi suu ammollaan, silmät valui kyyneleitä, nenä räkää. Näytti siltä, että oli kuumissaan. Katsoi meitä muita aikuisia siinä ympärillä.

Siirryin hyllyllä eteenpäin, mutta jäin tarkkailemaan tilannetta. Lapsi seisoi siinä ja huusi. Äiti ei tullut takaisin.

Lopulta lapsi lähti ulvoen siihen suuntaan, jossa äiti oli ollut.

Mitä minun olisi pitänyt tehdä tuossa tilanteessa? Saako äiti noin hylätä lapsensa kaupassa? EIkö tuo aiheuta traumoja lapselle? Kun ensi kerralla näen tällaista, soitanko poliisin hakemaan lapsen?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:41"]

Ei kuulu sulle, joten kävelet pois.

[/quote]Tottakai kuuluu jos lapsi huutaa ja äiti menee menojaan. Soitat poliisin ja poliisi ilm lastensuojeluun.

[/quote]

Äidin "opettaminen" voi olla kyseenalaista, mutta ei kuulu sulle kuitenkaan. Kauppias soittaa poliisin, jos tarvetta.

Vierailija
42/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lasta ei jätetty yksin huutamaan, vaan äiti hoiti uhmakohtauksen. Piste. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:39"]

Supernannyhan nimenomaan kehottaa paiskomaan yksin tunteidensa kansaa milloin minnekin jäähylle.

[/quote]

Ei supernanny opeta jättämään lapsia yksin jäähylle, vanhempi on lähellä ja läsnä koko ajan ! Siksi jäähypenkkiä käytetään jotta lapsi oppii nimenomaa turvallisesti käsittelemään uhmaansa. Ei tartte sitten kaupoissa riehua ;)

Vierailija
44/61 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kyseinen äiti vai mistä tiedät, että äiti "hoiti uhmakohtauksen"?

Vierailija
46/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan käskee että sinne ei saa jäädä notkumaan ja että lasta ei saa edes katsoa! 

Vierailija
47/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:53"]

Sitä lasta ei jätetty yksin huutamaan, vaan äiti hoiti uhmakohtauksen. Piste. 

[/quote]

Totanoin, ei äiti mitään hoitanut, vaan jätti lapsensa huutamaan yksin !?!

Nimenomaa jätti yksin ja lähti pois lapsen näköpiiristä, saaden lapselle turvattoman olon. 

Vierailija
48/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa selkeästi että siitä oli kyse. Lapsi karjui pää punaisena, äiti lähti ja hetken päästä rauhoittunut lapsi seurasi äitiä. 

Vierailija
49/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:36"]

Olin eilen ison, lähellä Turkua olevan kauppakeskuksen hypermarketissa. Yhtäkkiä alkoi kuulua vierestä sydäntäsärkevä huuto. Pieni, varmaan 2-vuotias tyttö seisoi lattialla ja huusi keuhkojen täydeltä haalari yllään. Nainen (varmaan äiti?) tuijotti lasta mitään sanomatta.

Sitten äiti teki kärryillä täyskäännöksen ja lähti menemään. Lapsi karjui pää punaisena. Äiti katosi kärryineen hyllyn kulman taakse.

Lapsi nousi seisomaan ja huusi. Hän seisoi siinä ja huusi suu ammollaan, silmät valui kyyneleitä, nenä räkää. Näytti siltä, että oli kuumissaan. Katsoi meitä muita aikuisia siinä ympärillä.

Siirryin hyllyllä eteenpäin, mutta jäin tarkkailemaan tilannetta. Lapsi seisoi siinä ja huusi. Äiti ei tullut takaisin.

Lopulta lapsi lähti ulvoen siihen suuntaan, jossa äiti oli ollut.

Mitä minun olisi pitänyt tehdä tuossa tilanteessa? Saako äiti noin hylätä lapsensa kaupassa? EIkö tuo aiheuta traumoja lapselle? Kun ensi kerralla näen tällaista, soitanko poliisin hakemaan lapsen?

[/quote]

Taidat vähän ylireagoida,kun oikein poliisin soittamista mietit,huh huh.

Luultavasti lapsella oli uhmaiän kiukkukohtaus,jolle ei oikein voi tehdä mitään.

Se että huijaa "hylkäävänsä"kiukuttelijan saattaa auttaa. Kun itse olin lapsi ja veljeni kiukkusi tuolla tavalla julkisella paikalla,äiti joko katsoi vieresä että kohtaus meni ohi,tai sitten äidin kanssa menimme tyyliin nurkan taakse,muka "jatkoimme matkaa",tuli veljelle kiire lähteä perään ja loppui turha ulvominen.

Ihan normaali tilanne siis,ainakin minusta.

Vierailija
50/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäkohteliasta muita kaupassakävijöitä kohtaan. Huutva lapsi tulee rauhoittaa tai viedä ulos viipymättä. 

Vierailija
51/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:01"]

Nimenomaan käskee että sinne ei saa jäädä notkumaan ja että lasta ei saa edes katsoa! 

[/quote]

Äläs nyt n***i pilkkua :) jäähypenkillä lapsi jää hetkeksi omassa kodissaan, vanhemman ollessa läsnä, vaikke samassa huoneessa ja silmiiin tuijottamassa. Eivät ole ulkovaatteet päällä missään vieraassa paikassa, kuten tavaratalossa. Kotona ollaan turvassa omassa ympäristössä ja opetetaan lapselle käyttäytymistä, jotta osataan sitten muualla .

Vierailija
52/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut isossa Prismasssa töissä ja Ap:n kertoma tapa on varsin yleistä, etenkin viikonloppuisin. En itse menisi pienten lasten kanssa jonnekin isoon markettiin ostoksille, aikuisillekin se on tarpeeksi kamala kokemus. Mutta en tuomitse niitä, jotka niin tekevät, heillä on varmasti syynsä siihen. 

Vierailija
53/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:41"]

Ei kuulu sulle, joten kävelet pois.

[/quote]

Ok. Eli ensi kerralla, kun näen vaikka kadulla talvella sukkasillaan, ilman takkia lapsen itkemässä, niin en tee mitään? Annan huutaa? Jonkun toisen lapsi, jonkun toisen ongelma. Paleltukoon siihen, niinkö?

[/quote]

Kaupassa on henkilökuntaa, joka voi puuttua asiaan. Ei kuulu sulle. Tässäkin tapauksessa äiti varmasti kuuli koko ajan missä lapsi oli.

Sä nyt vähän kärjistit, tietty tolloin pitää puuttua.

[/quote]

Ok. eli lähtökohtainen hyväksytty käytös tilanteissa, joissa näkee avuttoman pikkulapsen huutamassa jossain on olettaa, että JOKU MUU huolehtii. Hyvä, muistan tämän. Tästä lähin huutavia pikkulapsia ei ole mulle olemassa, ellei ole mun vastuulla oleva lapsi.

[/quote]

Esitätkö tyhmää vai oletko?

Vierailija
54/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:07"]Olen ollut isossa Prismasssa töissä ja Ap:n kertoma tapa on varsin yleistä, etenkin viikonloppuisin. En itse menisi pienten lasten kanssa jonnekin isoon markettiin ostoksille, aikuisillekin se on tarpeeksi kamala kokemus. Mutta en tuomitse niitä, jotka niin tekevät, heillä on varmasti syynsä siihen. 

[/quote]

Mitä kamalaa on käydä isossa marketissa ostoksilla? Aikuisellekin kamala kokemus :D onko sulla joku fobia. Eli lapset pitäisi aina viedä hoitoon, kun on kauppareissun aika? Mulla on lapset kulkenut hyvin pienestä asti mukana kaupassa, yleensä olen jopa yksin noiden kaksosten kanssa ollut. 3,5 vuotta ja 0 kiukkukohtausta.

Vierailija
55/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kävi hakemassa viereiseltä käytävältä jonkin ostoksen ja palasi pian. yritti saada itsensä rauhoitettua. Miten ihmeessä kuvittelette uhmakohtauksen saaneen lapsen vanhemman saavan ruokaostokset tehtyä jos ei kylmästi hae niitä ruokia?

Itse yh; na olen kokenut sen mitä on ilman apua selivitä mitä ihmeellisimmistä tilanteista. Niiden on helppo moralisoida joilla laaja tukiverkosto ja joku jolle soittaa tällaisissa tapauksissa.

Tuossa kyseessä varmaan väsynyt äiti. Jos itse olisin ollut paikalla olisin voinut olla "palastavana enkelinä" ja naurattaa lasta jotta rauhoittuu.

Meillä kerran ohikulkeva nainen pelasti päivän. Olin epätoivoisessa tilanteessa raahatessani raskaita kauppakasseja kotiin ja lapsi sai uhmakohtauksen puolivälissä matkaa. En mitenkään pystynyt raahamaan sekä alsta että kauppakasseja joten olin itkukurkussa vaikean päätöksen edessä, että täytyykö jättää kauppakassit ulos ja  jäädä ilman ruokaa sillä en vain saanut kumpiakin raahattua kotiin. Lapsi oli niin pieni, ettei voinut yksin olla kotona. Ketään ei ollut kelle soittaa siinä tilanteessa, että tulisi apuun. Istuin penkillä ja pidin potkivaa ja riuhtovaa lasta sylissä ja teki vain mieli itkeä. olin saanut raahatuua lapsen kädestä sinne ja tienpenkalla olivat kauppakassit.

Silloin ohikulkeva nainen oli kuin enkeli ja alkoi jutustella lapselle ystävällisesti, että "mitäs siinä kiukkuilet" yms. osasi puhua niin, että lapsi rauhoíttui ja kiinnostui. Pääsimme kotiin, kiitos "enkelille".

Monesti tuollaisissa tilanteissa joku ulkopuolinen saa lapsen kiinnostuksen kääntymään muuhun kuin kiukutteluun.

"Anna hyvän kiertää".

Vierailija
56/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lasten kanssa nimenomaan on helpompi asioida marketissa, kun kaiken saa kerralla. Ja esimerkiksi kenkiä ei voi ostaa ilman lasta.

Vierailija
57/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kassien raahaaja. Miksei sulla ollut rattaita?

Vierailija
58/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:38"]

Sinä kassien raahaaja. Miksei sulla ollut rattaita?

[/quote]

Lapsi oli jo 5-vuotias. Hänellä oli pitkä kausi jolloin kaikki onnistui ok ja sitten tuli yhtäkkiä jonkinlainen "uhmakausi" ja se oli todella vaikeaa koska oli jo niin isokokoinen.

Vierailija
59/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:10"]Äiti varmasti seurasi lasta kulman takaa. Olen itsekin aikoinaan jättänyt parkuvan lapsen huutamaan ja mennyt kulman taakse odottamaan, että lopettaa huutonsa ja tulee. Aivan varmasti äiti on pyytänyt lasta tulemaan, mutta tämä on heittäytynyt lattialle huutamaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut joko taluttaa huutava ja rimpuilevaa lasta tai kantaa rimpuilevaa ja huutavaa lasta. Tämä taas olisi voitu tulkita pahoinpitelyksi.

[/quote]

Miten tuon voi tulkita pahoinpitelyksi?

Vierailija
60/61 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kaupassa on muitakin eli ei todellakaan jätetä pientä lasta yksin huutamaan, niin että muut eivät tiedä missä lapsen vanhemmat on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme