Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsen hylätä kauppakeskuksen käytävälle huutamaan?

Vierailija
01.02.2014 |

Olin eilen ison, lähellä Turkua olevan kauppakeskuksen hypermarketissa. Yhtäkkiä alkoi kuulua vierestä sydäntäsärkevä huuto. Pieni, varmaan 2-vuotias tyttö seisoi lattialla ja huusi keuhkojen täydeltä haalari yllään. Nainen (varmaan äiti?) tuijotti lasta mitään sanomatta.

Sitten äiti teki kärryillä täyskäännöksen ja lähti menemään. Lapsi karjui pää punaisena. Äiti katosi kärryineen hyllyn kulman taakse.

Lapsi nousi seisomaan ja huusi. Hän seisoi siinä ja huusi suu ammollaan, silmät valui kyyneleitä, nenä räkää. Näytti siltä, että oli kuumissaan. Katsoi meitä muita aikuisia siinä ympärillä.

Siirryin hyllyllä eteenpäin, mutta jäin tarkkailemaan tilannetta. Lapsi seisoi siinä ja huusi. Äiti ei tullut takaisin.

Lopulta lapsi lähti ulvoen siihen suuntaan, jossa äiti oli ollut.

Mitä minun olisi pitänyt tehdä tuossa tilanteessa? Saako äiti noin hylätä lapsensa kaupassa? EIkö tuo aiheuta traumoja lapselle? Kun ensi kerralla näen tällaista, soitanko poliisin hakemaan lapsen?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sulle, joten kävelet pois.

Vierailija
2/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankohan tilanne kesti?

Jos lapsi löysi äidin tai äiti tuli lopulta takaisin, kyseessä lie äidin näkyvämpi pimahdus lapsen temppuiluun ja kiukutteluun kaupassa. Sinähän et nähnyt mitä sitä ennen oli tapahtunut.

Käsiksikäymiseen puuttuisin ja toki siihen, jos äiti vain painelisi vaikkapa pihalle kauppakeskuksesta ja jättäisi lapsen sinne. Tuossa tapauksessa olisin tehnyt kuten todennäköisesti muutkin: varmistanut, että äiti ja lapsi löytävät toisensa. Poliisille soittaminen olisi ehkä liioittelua, mutta vartijalle voisin ilmoittaa, jos näyttäisi siltä, että äiti ei tulisi takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen reagoinut lapsen kiukutteluun noin. Jäänyt seuraamaan mitä lapsi tekee. Todennäköisesti se äitikin teki juuri niin.

Ei taida ap tietää mitään uhmakohtauksista...

Vierailija
4/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisi jos ei viiden min. päästä äiti tule.

Jotkut äidit kun ovat idiootteja. Ja minä tiedän mikä on uhmaikä.

Mutta noin ei tehdä.

Vierailija
5/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten niin lapsi on hylätty? Äiti ja lapsi olivat todennäköisesti samassa tilassa, lapsi ei vain nähnyt äitiä. Jos ipana kiukuttelee eikä tottele, niin sille tekee erittäin hyvää huomata, että turhasta ällittelystä on seurauksensa: äiti jatkaa ostamista, sopi se lapselle tai ei. Tietyt asiat on tehtävä eikä aina voi mennä lapsen tahdon mukaan.

Koska lapsi ei seurannut äitiä eli ei ollut lainkaan hädissään, niin todennäköisesti kyseessä oli pelkkä kiukkukohtaus, jossa lapsi kerjäsi ympäristön huomiota.

Vierailija
6/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule kun on tuttua. Tuon ikäinen osaa kiukuttelun ja uhmakohtaukset jokapäiväisiä. Itsekin teen tuota, jos aikani hyvällä yritettyäni (pyydän, houkuttelen, koitan viedä huomion muualle, lopuksi lahjon!) saada lapsen tekemään sitä mitä pitää tehdä eli kaupassa vaikka ne ostokset loppuun, eikä voi vain koko aikaa leikkiä leikkipaikalla. Minä sanon, että mun pitää nyt ostaa ruokaa ja lähden menemään. Lapsi jää huutamaan, heittäytyy yleensä lattialle makaamaan. Kun katon näköpiiristä, lapsi alkaa katsella perään, huutaa ja odottaa, että kyllä se äiti tulee hakemaan ja vie taas leikkimään lisää. Mutta kun äiti ei heti tulekaan, niin lapsi lähtee perään etsimään äidin ja nähdessään on iloinen asiasta ja ostoksien teko vihdoin toteutuu. Julmaa, mutta välillä niin pakollista! 

Vierailija
7/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta en KÄSITÄ, miksi lapsille pitää lapata ihan hillittömät vaatekerrokset jos mennään vaikka AUTOLLA kauppaan.

En nyt siis tiedä mikä oli tässä tapauksessa tilanteena, mutta tuli vaan mieleen.

Olen hoitanut kavereiden ja tuttavien lapsia, tai ollut mukana kauppareissulla. Joka kerta lapselle ladotaan päälle ihan hillittömästi vaatetta, sitten autoon ja siitä nopeasti kauppaan sisälle.

Siellä kaupassa sitten laahuillaan ihan tuhottoman kauan, aikuisilla siedettävät vaatekerrokset, mutta silti alkaa tulemaan tukala ja epämukava olo.

Lapsella päällä eskimotoppaus, jossa pärjäisi 30 asteen pakkasessa. Lapsi alkaa huutamaan huonoa ja tukalaa oloaan, näkee että on selvästi kuumissaan.

Kysynkin usein, että eikö vois vähän vaikka availla takkia ja ottaa päällimmäisen toppa-asun pois, menisi ehkä minuuti jossain penkillä istuen.

Ei kuulemma voi, on liian vaivalloista ja kyllä se pärjää.

Miksi niistä lapsista tehdään pikkueskimoita jos lähdetään vaan kauppaan? Eikö vähemmälläkin pärjäisi?

Vierailija
8/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:41"]

[/quote]

Ok. Eli ensi kerralla, kun näen vaikka kadulla talvella sukkasillaan, ilman takkia lapsen itkemässä, niin en tee mitään? Annan huutaa? Jonkun toisen lapsi, jonkun toisen ongelma. Paleltukoon siihen, niinkö?

Vierailija
9/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:06"]

Olen lapseton, mutta en KÄSITÄ, miksi lapsille pitää lapata ihan hillittömät vaatekerrokset jos mennään vaikka AUTOLLA kauppaan.

En nyt siis tiedä mikä oli tässä tapauksessa tilanteena, mutta tuli vaan mieleen.

Olen hoitanut kavereiden ja tuttavien lapsia, tai ollut mukana kauppareissulla. Joka kerta lapselle ladotaan päälle ihan hillittömästi vaatetta, sitten autoon ja siitä nopeasti kauppaan sisälle.

Siellä kaupassa sitten laahuillaan ihan tuhottoman kauan, aikuisilla siedettävät vaatekerrokset, mutta silti alkaa tulemaan tukala ja epämukava olo.

Lapsella päällä eskimotoppaus, jossa pärjäisi 30 asteen pakkasessa. Lapsi alkaa huutamaan huonoa ja tukalaa oloaan, näkee että on selvästi kuumissaan.

Kysynkin usein, että eikö vois vähän vaikka availla takkia ja ottaa päällimmäisen toppa-asun pois, menisi ehkä minuuti jossain penkillä istuen.

Ei kuulemma voi, on liian vaivalloista ja kyllä se pärjää.

Miksi niistä lapsista tehdään pikkueskimoita jos lähdetään vaan kauppaan? Eikö vähemmälläkin pärjäisi?

[/quote]

Taas joku tyhmä lapseton pätemässä, vaikka ei tiedä lapsista mitään

Vierailija
10/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:43"]

Jos lapsi löysi äidin tai äiti tuli lopulta takaisin, kyseessä lie äidin näkyvämpi pimahdus lapsen temppuiluun ja kiukutteluun kaupassa. Sinähän et nähnyt mitä sitä ennen oli tapahtunut.

Käsiksikäymiseen puuttuisin ja toki siihen, jos äiti vain painelisi vaikkapa pihalle kauppakeskuksesta ja jättäisi lapsen sinne. Tuossa tapauksessa olisin tehnyt kuten todennäköisesti muutkin: varmistanut, että äiti ja lapsi löytävät toisensa. Poliisille soittaminen olisi ehkä liioittelua, mutta vartijalle voisin ilmoittaa, jos näyttäisi siltä, että äiti ei tulisi takaisin. 

[/quote]

No, olimme aika kauan siinä hyllyjen välissä. Yhtäkkiä se lapsi alkoi vaan huutaa. Ei he esim. puhuneet mitään sitä ennen tms. Lapsi vaan alkoi huutaa, äiti tuijotti sitä ja lähti pois.

Kai se lapsi löysi äitinsä, en mennyt perään katsomaan sitten kuitenkaan. Mutta se lapsi huusi oikeasti varmaan viisi minuuttia siinä lattialla ennen kuin lähti perään. Eikä nainen tullut takaisin.

Vierailija
11/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti varmasti seurasi lasta kulman takaa. Olen itsekin aikoinaan jättänyt parkuvan lapsen huutamaan ja mennyt kulman taakse odottamaan, että lopettaa huutonsa ja tulee. Aivan varmasti äiti on pyytänyt lasta tulemaan, mutta tämä on heittäytynyt lattialle huutamaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut joko taluttaa huutava ja rimpuilevaa lasta tai kantaa rimpuilevaa ja huutavaa lasta. Tämä taas olisi voitu tulkita pahoinpitelyksi.

Vierailija
12/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:46"]

No minä olen reagoinut lapsen kiukutteluun noin. Jäänyt seuraamaan mitä lapsi tekee. Todennäköisesti se äitikin teki juuri niin.

[/quote]

ei äiti jäänyt mitään seuraamaan vaan meni pois näköetäisyydeltä.

Itse en uskaltaisi. Joku hullu olisi voinut vaikka ottaa lapsen.

Vierailija
13/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:46"]

[/quote]

ei äiti jäänyt mitään seuraamaan vaan meni pois näköetäisyydeltä.

Itse en uskaltaisi. Joku hullu olisi voinut vaikka ottaa lapsen.

[/quote]

Joo, täytyy olla umpihullu, että ottaa rääkyvän kakaran haltuunsa

Vierailija
14/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:58"]

MIten niin lapsi on hylätty? Äiti ja lapsi olivat todennäköisesti samassa tilassa, lapsi ei vain nähnyt äitiä. Jos ipana kiukuttelee eikä tottele, niin sille tekee erittäin hyvää huomata, että turhasta ällittelystä on seurauksensa: äiti jatkaa ostamista, sopi se lapselle tai ei. Tietyt asiat on tehtävä eikä aina voi mennä lapsen tahdon mukaan.

Koska lapsi ei seurannut äitiä eli ei ollut lainkaan hädissään, niin todennäköisesti kyseessä oli pelkkä kiukkukohtaus, jossa lapsi kerjäsi ympäristön huomiota.

[/quote]

No en mäkään seuraisi akkaa, joka hylkäisi mut kaksivuotiaana kauppaan. Sehän osoittaa, että lapsi ei hae perusturvallisuutta siitä äidistä eli äiti ei ole hänelle turvallinen aikuinen.

Vierailija
15/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:41"]

[/quote]

Ok. Eli ensi kerralla, kun näen vaikka kadulla talvella sukkasillaan, ilman takkia lapsen itkemässä, niin en tee mitään? Annan huutaa? Jonkun toisen lapsi, jonkun toisen ongelma. Paleltukoon siihen, niinkö?

[/quote]

Kaupassa on henkilökuntaa, joka voi puuttua asiaan. Ei kuulu sulle. Tässäkin tapauksessa äiti varmasti kuuli koko ajan missä lapsi oli.

Sä nyt vähän kärjistit, tietty tolloin pitää puuttua.

Vierailija
16/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:43"]

[/quote]

No, olimme aika kauan siinä hyllyjen välissä. Yhtäkkiä se lapsi alkoi vaan huutaa. Ei he esim. puhuneet mitään sitä ennen tms. Lapsi vaan alkoi huutaa, äiti tuijotti sitä ja lähti pois.

Kai se lapsi löysi äitinsä, en mennyt perään katsomaan sitten kuitenkaan. Mutta se lapsi huusi oikeasti varmaan viisi minuuttia siinä lattialla ennen kuin lähti perään. Eikä nainen tullut takaisin.

[/quote]

Lapsihan on saattanut aiemmin kiukuta ja uhmata, näit edelleen vain osan tapahtumista. Harvoin lapsi alkaa huutamaan ilman mitään syytä.

Vierailija
17/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi sitä tietää. Etkä sitäkään, oliko siinä vaikka isä näköetäisyydellä. 

Vierailija
18/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei jätetä yksin. PISTE

Vierailija
19/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:18"]

Lapsia ei jätetä yksin. PISTE

[/quote]

Lapsi menee viimeistään koulumatkat yksin. Eli ei pidä paikkaansa tuo lause. PISTE

Vierailija
20/61 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 15:12"]

Et voi sitä tietää. Etkä sitäkään, oliko siinä vaikka isä näköetäisyydellä. 

[/quote]

Siinä ei ollut miehiä mailla halmeilla. No, saattoihan se olla lesboparin tenava tietty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan