voisitteko opettaa KOTONA perustaidot lapsillenne
ei ole päiväkodin tai koulun asia opettaa rusetin tekemistä, perunan kuorimista, pyllyn pyyhkimistä, hedelmien kuorimista, vetoketjun sulkemista tai kynän teroittamista.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:04"]
Kotona äidit yleensä passaavat lapsiaan liikaa, siksi kotihoidetut eivät osaa perustaitoja, esim. siivoamista, rusetin solmimista, hiusten harjaamista jne. Päiväkodeissa henkilökunnalla ei ole aikaa sellaiseen, vaan lasten on itse laitettava vaatteet päälle, tavarat paikoilleen jne.
Laiskalla/osaamattomalla lapsella ei suinkaan siis ole laiskoja vanhempia vaan päinvastoin, vanhemmat ovat tehneet liikaa.
[/quote]
Laiskuutta se on sekin, ettei kestä katsella, kun lapsi tuhertaa vaikka sen omenankuorimisen kanssa, vaan tehdään lapsen puolesta, kun se hoituu nopeammin.
Mä en osaa vieläkään kuoria kypsiä perunoita. Sormet palaa. Pienenä äiti kuori aina valmiiksi, nykyään syön kuorineen päivineen. T. Nainen 27 v.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:07"]
Minusta on ihanaa että myös hoidossa ja koulussa näitä opetetaan. Esikoiseni on luonteeltaan sellainen, ettei vain ota ohjausta minulta vastaan. Sukset lentelivät ensimmäisinä hiihtotalvina ja kengännauhat olivat umpisolmussa kun aina suuttui kun yritin neuvoa ja opettaa. Oppi menee paremmin perille kun joku muu auktoriteetti asiat näyttää ;) Siksi on tärkeää että opettaja kertoo miten tärkeää on pestä kädet hyvin (ja näyttää mallia) ja suuhygienisti käy koululla kertomassa miksi hampaat pitää pestä hyvin eikä saa napostella. Asioista puhutaan tietenkin kotonakin, mutta jonkun toisen kertomana se vahvistuu.
[/quote]
Eikä sinulla yhtään hälytyskellot soi, että sinun ja lapsesi suhde on tuollainen? Sinä yrität opettaa, miten hiihdetään ja lapsi alkaa kiukutella - ja sinä vaan tyynesti hyväksyt, että tämä lapsi vaan on tällainen. Haloo. Et osaa laittaa lapsellesi rajoja. Tuo ei ole normaalia käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:10"]
Mä en osaa vieläkään kuoria kypsiä perunoita. Sormet palaa. Pienenä äiti kuori aina valmiiksi, nykyään syön kuorineen päivineen. T. Nainen 27 v.
[/quote]
Mä en osaa ottaa kalasta ruotoja pois, siis esim. paistetusta ahvenesta :)
T. Nainen 37 v.
Laiskalla/osaamattomalla lapsella ei suinkaan siis ole laiskoja vanhempia vaan päinvastoin, vanhemmat ovat tehneet liikaa.
[/quote]
Juu, päiväkodissa lapsen äiti kirkkain silmin väittää, että lapsi pukee aina ulkovaatteet itse päälleen. No, hoitoon tullessa on haalarin lenksut siististi kengän alla ja rukkaset haalarin hihan sisällä, joten on todellakin puettu valmiiksi sinäkin aamuna. (Selitykseksi niille, jotka ei hoksaa: Paksut talvirukkaset kädessä on todella vaikea pukea haalaria ja kenkiä itse, ja jos rukkaset on hihojen alla, ne on todennäköisesti puettu "vauvatyyliin" ennen haalarin laittoa.)
Olen opettanut. Vaikka lapsi menikin päiväkotiin 1v.
Perunathan muuten kannattaisi syödä ihan kuorineen päivineen. Ainakin minä jotenkin tykkään siitä perunan kuorestakin, en koskaan kuori omia perunoitani.
Lapselle kuorin ulkomaalaiset, koska muuten varmaan otettaisiin huostaan koska "myrkytän" lastani.
Itse olen syönyt perunat kuorineen koko elämäni ajan, olen edelleen elossa. En myöskään kuori omenoita, myös ne myrkyillä kyllästetyt jouluomput syön kuorineen, inhottaa syödä kuorittua omppua ja palasiksi en tykkää laittaa.
Olen kyllä yllättynyt, kun 6-vuotiaatkaan eivät saa itse ulkovaatteita päälle!
Ymmärrän vielä, jos pitää nauhat sitoa ja laittaa hanskat hihojen päälle, mutta se ettei saa esim. pipoa päähän, vetoketjua kiinni tai kenkiä jalkaan on mielestäni aivan naurettavaa.
Kengännauhojen solmimisen kanssa on kyllä ihan oikeasti niin, että vaikka kuinka opettaisi, lapsi ei kykene siihen kuin vasta tietyssä kehityksensä vaiheessa ja se tulee eri lapsilla eri aikaan. Eli on mahdollista, että se ekaluokkalainen ihan oikeasti ei vain pysty niitä nauhoja solmimaan.
Monessa perheessä ei enää syödä perunoita ollenkaan, niin ei niitä opita kuorimaankaan.
Meillä lapset ei kovin hyvin osaa kuoria perunoita, mutta kuorivat kun käsketään. Koulussa kun kukaan ei vahdi, 11 v syö kuorineen ja siinä on ne hyvät puolensa niin en mene kieltämään.
Sen myönnän, että meidän lapset (eka. kolmas ja viidesluokkalainen) ei kovin hyvin kuori omenaa tai päärynää - en oikein ole uskaltanut antaa veistä, kun aina tulee haavoja kun ollaan sitä tehty. Se siis johtuu ihan mun pelosta.
Mutta osaavat aika paljon kaikkea muuta.
Osansa noissa pukemisjutuissa on kyllä siinä, että joissain lasten ulkovaatteissa ne vetskarit on ihan älyttömän vaikea saada edes sen aikuisen kiinni. Taikka ne hanskat kunnolla käteen. Taikka ne kengät jalkaan. Aina ei ole siis taidostakaan kyse, vaan siitä välineestä/tuotteesta.
Vaikka lapsi olisi päiväkodissa, perheellä on toivottavasti aikaa tehdä asioita yhdessä. Ehkä lapsi joskus syö jotain kotonakin?
Ja sitten voi ihan ottaa joskus asiakseen katsoa sitä potun kuorimista tai rusettia.
Vaikka lapsi kuinka kunnioittaisi auktoriteettia, kumpi on helpompaa: että ope opettaa rusetin 25 lapselle vai että isä opettaa sen yhdelle lapselle?
Fakta vaan on se, että jos tavallinen koululainen, yleisopetukseen tulija, ei kouluun tullessa osaa pyyhkiä pyllyä tai pukea, ei sitä kukaan aikuinen avuksi tee.
Eikä pitkällä tähtäimellä kannata laskea sen varaan, että kakataan vain kotona.
Missä kouluissa vielä on muka ihan oikeita kuoripottuja eikä niitä kamalia sileitä kumipalloja?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 13:28"]
Nykylapset ei vielä 10-vuotiainakaan osaa monet syödä siten, että jalat on pöydän alla, lautanen pöydällä ja kädessä haarukka ja veitsi.
Monet ei osaa kuoria edes mandariinia. Omenan kuorimisen ehdottamisen voi unohtaa.
Kotona ilmeisesti eletään sikolätissä, koska koulussa roskat paiskotaan lattialle ja tunnin jälkeen tavarat jätetään hujanhajan. Kun asiasta huomauttaa, saa kuulevansa olevan tylsä ja ei huvita ja emmäää, laita säää.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kyllä huomaa lapsista, missä perheissä lapsista välitetään ja missä on normaalit elintavat. Nämä lapset osaa kuoria sen omenankin, pöytätavat on hallussa, roskat menee roskiin ja tavarat laitetaan käytön jälkeen paikoilleen.
Näitä lapsia on 1/3 luokasta.
Niiden 2/3 toiminnan perusteella en heidän vanhempiaan arvosta, vanhemmuus hukassa. Suren lasten puolesta.
[/quote]
jos se lapsi, joka ei osaa sitä omenaa kuoria, ei tykkää omenasta, eikä sen takia sitä kotona syö?
mulla on semmonen....
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:18"]
[/quote]
Juu, päiväkodissa lapsen äiti kirkkain silmin väittää, että lapsi pukee aina ulkovaatteet itse päälleen. No, hoitoon tullessa on haalarin lenksut siististi kengän alla ja rukkaset haalarin hihan sisällä, joten on todellakin puettu valmiiksi sinäkin aamuna. (Selitykseksi niille, jotka ei hoksaa: Paksut talvirukkaset kädessä on todella vaikea pukea haalaria ja kenkiä itse, ja jos rukkaset on hihojen alla, ne on todennäköisesti puettu "vauvatyyliin" ennen haalarin laittoa.)
[/quote]
Jaa, omat lapseni ovat pukeneet ulkovaatteet päällensä, jonka jälkeen olen tarvittaessa laittanut lahkeet/lenksut vielä paremmin jos ollut tarvis ja laittanut myös ne hihansuut rukkasten päälle, vaikkakin lapsi on itse ne käteensä viimeisenä ährännyt. Lapsukaisia ollut itselläni 5, joten jokaisen on pitänyt oppia oamtoimisuuteen pienestä pitäen.
Ihan totta: opettakaa lapsenne edes tervehtimään!
Ei se juustonhöylääminen, kalanperkaaminnen, tulensytyttäminen (muuallekin kuin tupakkaan tai kynttilään) tai ruuvin kiinnivääntäminen ole niin tärkeä kuin sosiaaliset taidot ihmisten parissa.
Sekin on hyvä opettaa, että älkää puhuko pahaa toisista selän takana ja opetelkaa sekä kuuntelemaan että ymmärtämään muiden ihmisten erilaisia toimintatapoja ja näkökulmia.
Tämä on työelämässä erittäin tärkeää. Olen tässä seurannut sivusta "huonostikasvatettuja", jotka eivät pääse töihin kuin korkeintaan omaan "perheyritykseen".
onhan niitä kuoriperunoita, kouluja on erilaisia.
Köksänopet kuulemma törmäävät nykyään lapsiin, jotka eivät ole nähneet juustohöylää, leipäveistä kuorimaveitsestä puhumattakaan.
No kun se lapsi ei oppinut. Syy siihen ei ole vanhemmissa, vaan lapsen motorisissa taidoissa.
Monelta näyttää vielä aikuisenakin puuttuvan monia ihan perustaitoja. Monella veitsen ja haarukan käyttö on hakusessa ilmeisesti läpi koko elämän. Otteet on hurjat, veitsi kuin kirves koko kourassa, samoin koko kourassa haarukka. Ja se ameriikkalainen muoti on tavallinen eli veistä ei käytetä, usein ei lainkaan. Menkääs joskus kouluruokalaan katsomaan, millaisia porsaita siellä syö. Esim. jauhelihapihvi tai makkara seivästetään kokonaisena haarukkaan ja siitä haukataan pala, sitten se pudotetaan kastikkeet roiskuen lautaselle ja sama tehdään perunalle, joka on usein kuorimatta (jos tarjolla kuoriperunoita). Ei puhettakaan, että lautanen syötäisiin tyhjäksi ja pyyhittäisiin kastikkeetkin, vaan tiskiin viedään siivoton lautanen. Näinkö kotonakin? Ja kuvasin tässä yläkoululaisia ja lukiolaisia, etupäässä poikia. Mutta niinhän se on, että suomalainen mies suorastaan pelkää hyvää käytöstä ja sivistyneitäa tapoja, ne kun ovat kuulemma akkamaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 13:36"]
Meillä kaikki kolme lasta osaavat jo nyt alakouluikäisinä enemmän kuin monet kotoa pois muuttaessaan reilu parikymppisinä. Muutenkin lapsista näyttää tulevan oikein kelpoja veronmaksajia tänne Suomeen. :)
[/quote]
Näin oli meilläkin noin 15 vuotta sitten. Ja nyt minun lapseni laittavat teidän lapsillenne ruokaa, vaihtavat autonrenkaat ym. sellaista, jota teidän lasten ei ole koskaan tarvinnut osata, ei ehkä edes aikuisina.
Kuka meidät hoitaa ja kuka vaihtaa meidän vaippamme sitten, kun me olemme vanhoja?
Minusta on ihanaa että myös hoidossa ja koulussa näitä opetetaan. Esikoiseni on luonteeltaan sellainen, ettei vain ota ohjausta minulta vastaan. Sukset lentelivät ensimmäisinä hiihtotalvina ja kengännauhat olivat umpisolmussa kun aina suuttui kun yritin neuvoa ja opettaa. Oppi menee paremmin perille kun joku muu auktoriteetti asiat näyttää ;) Siksi on tärkeää että opettaja kertoo miten tärkeää on pestä kädet hyvin (ja näyttää mallia) ja suuhygienisti käy koululla kertomassa miksi hampaat pitää pestä hyvin eikä saa napostella. Asioista puhutaan tietenkin kotonakin, mutta jonkun toisen kertomana se vahvistuu.