Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimentulotuki ja kelan "pakkotyö"

Vierailija
01.02.2014 |

Hei, sellaista ihmettelin että kun olen nyt joutunut turvautumaan toimeentulotukeen kun olen kelan työmarkkina tuella (jäi kolmesta päivästä kiinni työllistymisen täyttyminen) ja nyt ovat pistämässä minua tällaiselle 9€/pv työhön. Otaisin mielelläni vastaan mutta se rahallinen asia.

Eli saan siis n.840€/kk kelalta (työmarkkinatuki, yleinenasumistuki, elatustuki, lapsilisä yh.korotuksella) ja noin 300€ lisää sosiaalitoimistosta joka kk. Vuokran, sähköjen, ja muiden hyväksyttyjen laskujen jälkeen jää n.520€ loppukuuksi. Tästä summasta maksan sitten kaikken muun.

Laskin äsken että saisin "lisää" noin 180€/kk kun otan vastaan työn, mutta silloin minulle sanottiin että sosiaalitoimisto vähentää tämän 180€ maksettavasta summasta jolloin saan käteen saman summan kuin nyt kun en ole löytänyt palkka töitä. Kumminkin minulle tulisi lisää maksettavaa noin 130€/kk (lapsen tarhaan vieminen bussilla + työmatkakulut, julkinen kun ei ole autoa ja joudun käyttämään kaksi matkaa/suunta töihin ja takasin sekä yhden matkan/suunta lapsen päiväkotiin eli 6 matkaa päivässä). He kyllä sanoivat että maksavat lapsen päivähoitomaksun tältä ajalta... Ja minulta tippuisi vielä noin 40€ asumistuesta pois.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Tuntuu inhottavalta että alle 2 vuotias joutuisi olla yli 8h/5pv viikossa ja joutuisimme kumminkin elämään todella paljon tarkemalla kuin ennen. Onko joku muu ollut saman tyypisessä tilanteessa joskus, miten pärjäsitte?

terv. yh-leski.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ilta sanomiin yhteyttä ja kuvaile heidän väittämä vääryys, mielellään joku sähköposti todisteeksi, sana sanaa vastaan ei kelpaa!

Tuntuu siltä että pitää saada medianhuomio jotta alkaa etenee.... ei sitä missään tapauksessa pidä vähentää jo saamasta tuesta, sen on tarkoitus olla kannustava raha

Vierailija
42/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulukorvauksia, jumalauta.

Entisaikaan lähdettiin vaikka Kanadaan tukkisavottaan tuhansien kilometrien päähän perheestä jos töitä ei lähempää löytynyt. Tämän päivän työtön ei halua olla erossa lapsistaan yli kahdeksaa tuntia ja rääkyy jotain saatanan kulukorvauksia.

Voi jumalauta että sapettaa. Kaikki rahahanat kiinni näiltä niinkuin olisi jo.

Helppoo huudella sieltä suojatyöpaikasta, eiköstävaan?:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosku ottaa kaikki tulot huomioon mutta huomioi myös kasvavat pakolliset menot. Luultavasti siis saat bussikortin ja päivähoitomaksut menoiksi. Käteen jäävää rahaa sinulle ei jää yhtään senttiä enempää.

Vierailija
44/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen työtä mistä maksetaan palkkaa ja kertyy eläkettä. Tuki ja palkka kaksi eri asiaa. Koskaan en mene töihin tekemään 9€/ päiväpalkalla töitä. Kyllä tulen toimeen vaikka karenssia tulisi. Ei se tukien tulo lopu kokonaan vähentyä toki voi. Nämä huutelijat eivät tajua että voivat itse joutua työttömäksi melkein milloin tahansa vaikka kuinka varmalta työpaikka tuntuisi. Ne voivat olla hiljaa keillä ei ole kokemusta tämänpäivän työttömyydestä ja työn hakemisesta koska eivät tiedä niistä mitään. Sekä laiskottelua ei voi yleistää. Monilla on elämäkin.Toisilla työ on koko elämä mikä on surullista. Laiskotteleehan jotkut työpaikoillakin eikä sitä yleistetä.

Vierailija
45/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosku ottaa kaikki tulot huomioon mutta huomioi myös kasvavat pakolliset menot. Luultavasti siis saat bussikortin ja päivähoitomaksut menoiksi. Käteen jäävää rahaa sinulle ei jää yhtään senttiä enempää.

Jos tämä nyt oli mulle joka kysyi kulukorvaukesta ja tt-tuesta et miksi vähensi jälkimmäistä niin mitään bussikorttia en tarvi ja lapsille päiväkoti on maksuton koska ovat ns. erityislapsia jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Vierailija
46/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rääkyminen ja ulina palstalla lisääntyy sitä mukaa, kun kotona öllöttelijöitä passitetaan tekemään jotain hyödyllistä ja vastikkeettoman rahan jakelu loppuu pikku hiljaa kokonaan. :D

Erittäin hyvä suunta on tämä. Veronmaksaja kiittää.

Kuulehan pipopää, ei kiitä. Itse olen IT-ammattilainen, ollut mukana jo -90 luvulla. Voin sanella palkan, koska hallitsen usean ohjelmointikielen. Teen töitä satunnaisesti, taloudellista pakkoa ei ole. Siitä huolimatta olen työväenluokkaa ja tunnen syvää myötätuntoa jokaista pienituloista kohtaan. Täällä huudellaan,kun saatu amis vaivoin käytyä, tai peruskoulu jäänyt kesken ja joudut elättämään itsesi hanttihommilla. 

Kohta sinuakaan ei tarvita, sinut tullaan korvaamaan robotilla. Työntekijä saa mennä. ÄÄLIÖ.

Vierailija
47/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulukorvauksia, jumalauta.

Entisaikaan lähdettiin vaikka Kanadaan tukkisavottaan tuhansien kilometrien päähän perheestä jos töitä ei lähempää löytynyt. Tämän päivän työtön ei halua olla erossa lapsistaan yli kahdeksaa tuntia ja rääkyy jotain saatanan kulukorvauksia.

Voi jumalauta että sapettaa. Kaikki rahahanat kiinni näiltä niinkuin olisi jo.

No ennen oli ennen ja nyt on nyt. Koittakaa nyt pitää ne entisajat erossa tästä päivästä :D

Vierailija
48/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja, mutta sulla voi olla oikeus työkokeilun aikana myös korotettuun päivärahaan, se oli jotain 4,70€/pv. Siitä maksetaan verot, kuten päivärahastakin. Sitten saat osallistumispäivästä sen 9€. Ttt EI OTETA huomioon päivärahan korotus osaa EIKÄ kulukorvausta. Itse sain tilille vajaan 900€/kk ja ttt katsottiin tuloksi joku 680€ päivärahasta tuloksi. Eli kyllä kannattaa :)

Vierailija
49/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais näiden työttömien mollaajien olla ihan hys hys vaan. Voi pilkka jokupäivä osua omaan nilkkaan :) nykysuomessa kun ei ole enään olemassakaan niitä varmoja työpaikkoja mitkä myös pysyvät.

Vierailija
50/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea kommentteja, mutta sulla voi olla oikeus työkokeilun aikana myös korotettuun päivärahaan, se oli jotain 4,70€/pv. Siitä maksetaan verot, kuten päivärahastakin. Sitten saat osallistumispäivästä sen 9€. Ttt EI OTETA huomioon päivärahan korotus osaa EIKÄ kulukorvausta. Itse sain tilille vajaan 900€/kk ja ttt katsottiin tuloksi joku 680€ päivärahasta tuloksi. Eli kyllä kannattaa :)

Ja olin vielä huhtikuussa työkokeilussa, eli tuoretta tietoa.

Vierailija
51/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten se kannataa jos se 9€ jää kokonaan voittona eli 180€/kk. Täällä maalla edellyttäisi että se kokeilupaikka on esim. Kylän ruokakauppa ja siellä vaikka 4h päivässä olisi.

Vierailija
52/52 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olin vielä huhtikuussa työkokeilussa, eli tuoretta tietoa.

Korotusosaa 4,70e/pv, 9 euron päälle maksetaan vaan 200 päivää. Sen jälkeeen normi 9 euroa.

Yst. Arja

Työ ja elinkeinotoimisto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi