Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Kun hakevat/tilaavt kotiin noutopizzan, niin antavat sen jäähtyä ennen syömistä. Olin USA:ssa vaihdossa ja siellä tämä tapa tuli erittäin tutuksi.
Häät ihmetyttävät. Amerikkalaisneidoilla on tarve päästä nuorena ja hyviin naimisiiin. Vanhaksipiiaksi tuomitaan jo varsin nuori nainen, jos on sinkku. On myös kauhea haloo hääjuhlan takia, pröystäilyä, sikakallista ja täydellistä on oltava kaikin puolin. Sitten useimmiten kuitenkin erotaan puolisosta jo hyvin lyhyen liiton jälkeen. Myös perunamuusia näkyy Amerikassa häämenun lisukeruokana, mikä ihmetyttää. Minulle muusi edustaa lähinnä vauvanruokaa, jota en ole aikuisiällä juuri syönyt arkena enkä juhlana.
Periamerikkalainen arkivaatetyyli eli t-paita, shortsit ja tossut, niin miehillä kuin naisillakin, ihmetyttävät myös. Mistäköhän lie tämä tyyli tullut, kun on levinnyt ihan 'kansallispuvuksi' asti?
Ja naisilla on useimmilla pitkät hiukset ja ylikorkeat kampaukset. "Mitä korkemapi 'kruunu' (tarkoittaa päälihiuksia), sitä lähempänä Jumalaa", totesi eräs amerikklaisnainen. Ovatkin hyvin uskonnollista kansaa myös. Sunnuntaikirkko on monella ihan tavallista.
Amerikassa on kaikki paremmin. Se on autoilevan ja lentävän miehen paratiisi. Ja kaikki eivät kävele kengillä sisällä. Muutan sinne heti jos voitan Green Card lotteryssa.
Presidentti saa vapaasti pilkata julkisuudessa kaikkia niitä ihmisiä, joista ei pidä ja levittää utopistisia valheita. Ja uskomattoman suuri määrä kansaa vielä uskoo hänen puheitaan.
miten noilla läskeillä on varaa on autot melko hyvät asunnotkin koskaan ei puhuta heidän työ historiastaan.
Olen ihmetellyt tapaa, jolla he kirjoittavat käsin. Kynää puristetaan rystyset valkoisina ja peukalo on omituisesti etusormen päällä, alkaa päätä särkeä katsominenkin.
Vierailija kirjoitti:
Häät ihmetyttävät. Amerikkalaisneidoilla on tarve päästä nuorena ja hyviin naimisiiin. Vanhaksipiiaksi tuomitaan jo varsin nuori nainen, jos on sinkku. On myös kauhea haloo hääjuhlan takia, pröystäilyä, sikakallista ja täydellistä on oltava kaikin puolin. Sitten useimmiten kuitenkin erotaan puolisosta jo hyvin lyhyen liiton jälkeen. Myös perunamuusia näkyy Amerikassa häämenun lisukeruokana, mikä ihmetyttää. Minulle muusi edustaa lähinnä vauvanruokaa, jota en ole aikuisiällä juuri syönyt arkena enkä juhlana.
Periamerikkalainen arkivaatetyyli eli t-paita, shortsit ja tossut, niin miehillä kuin naisillakin, ihmetyttävät myös. Mistäköhän lie tämä tyyli tullut, kun on levinnyt ihan 'kansallispuvuksi' asti?
Ja naisilla on useimmilla pitkät hiukset ja ylikorkeat kampaukset. "Mitä korkemapi 'kruunu' (tarkoittaa päälihiuksia), sitä lähempänä Jumalaa", totesi eräs amerikklaisnainen. Ovatkin hyvin uskonnollista kansaa myös. Sunnuntaikirkko on monella ihan tavallista.
Mashed potatoes mahtaa olla rasvaista perunamuusia. Olen ymmärtänyt sen olevan erilaisempi kotimaan pottumuusiin.
Sitä kun kaikilla amerikkalaisilla naisilla on isot pinkit muoviset korvakorut ja leopardikuvioinen toppi ja sitten ne vaan jauhaa purukumia ja hokee "ya know". Eikä ne sitten mitään muuta teekään. Paitsi joskus ampuvat peltipurkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Presidentinvaalien voittajan määräytyminen siten, että kussakin osavaltiossa enemmän ääniä saanut saa ko. osavaltion kaikki valitsijamiehet, jotka sitten äänestävät pressasta ja kaikenkaikkiaan vähemmän kansalaisten ääniä saanut voi voittaa.
Tämä on nimeltään enemmistövaali ja käytössä myös Britanniassa.
Katsoin aamulla Kotikulmat kuntoon jossa rakennettiin aivan uusi talo jossa amme,hana ja suihku vain seinässä kiinni ylhäällä. Naisten vaikea peseytyä. Viemärit taitaa olla täynnä säärikarvoja. Outo tapa. Käyvätkö joka päivä ammeessa. Ei käsisuihkua, bideetä näkee vanhoissa remppa taloissa ja se aina poistetaan. Kalliimmissa taloissa on sentään käsisuihku,amme ja suihku erikseen. Hampaita ei näköjään voi pestä kuin yhdessä samaan aikaan ja se seksi rättikin. Asunto ohjelmissa kun katsovat taloja niin aina ihmettelevät puhuvat kuin se vanha sisustus jäisi sinne.
Aina toistuu lauseet Luoda muistoja. Tulikuoppa pitää joka pihassa jossa voi paistaa vaahtokarkkeja. Valaisimien uusiminenkin vaikeaa ja kodinkoneetkin kalliita.
Tv sarjoja tehdään alemmalle luokille ja siksi niin perverssiä paritus törkyä ja yllyttävät lihavuuteen. Yleensä tv viihteen tarkoitus on rikkoa perheet ja luoda kaikkea kielteistä riitaisaa ilmapiriä ja pitää ihmiset tyhminä joka maassa.
Amerikan lipun käyttötapa ei poikkea paljoakaan natzisaksan hakaristilipun käyttötavasta. Lipun liiallinen esittäminen ja kuten hakaristilippu oli myös hihamerkkinä. Ei löydy vastaavaa maan tapaa muualta. Nämä kaksi symboloi toisiaan täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kun hakevat/tilaavt kotiin noutopizzan, niin antavat sen jäähtyä ennen syömistä. Olin USA:ssa vaihdossa ja siellä tämä tapa tuli erittäin tutuksi.
Olit siis vaihdossa ympari USAaa ja joka kodissa syotiin kylmaa pizzaa? Olisit kavaissyt meilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tapaa, jolla he kirjoittavat käsin. Kynää puristetaan rystyset valkoisina ja peukalo on omituisesti etusormen päällä, alkaa päätä särkeä katsominenkin.
Ronja Alatalon kynän pitäminen uuden päivän jaksossa viimeviikolla esitetty tv 2 ssa.
Kokeilin matkia ja ei onnistunut kirjoittaminen sillä tyylillä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Gazillion stereotypes again.
Vierailija kirjoitti:
Amerikan lipun käyttötapa ei poikkea paljoakaan natzisaksan hakaristilipun käyttötavasta. Lipun liiallinen esittäminen ja kuten hakaristilippu oli myös hihamerkkinä. Ei löydy vastaavaa maan tapaa muualta. Nämä kaksi symboloi toisiaan täydellisesti.
Jos on varaa antaa alapeukku, niin kirjoitappas perustelu vai etkö halua nähdä totuutta siitä mihin se johtaa.
hyvät tuet kirjoitti:
miten noilla läskeillä on varaa on autot melko hyvät asunnotkin koskaan ei puhuta heidän työ historiastaan.
Taloja voi myös vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat"Olisi aika paivittaa tietosi ja katsoa muutakin kuin ikivanhoja ohjelmia.
Olen suomalais-amerikkalainen ja molemmat kulttuurit siis tuttuja. Kertakäyttöastioita ei niinkään enää
näe, mutta kyllä, sisällä ollaan kengät jalassa hyvinkin usein, varsinkin lenkkareissa tai kesäkengissä. Varsinkaan vanhempi sukupolvi ei voisi kuvitella ostavansa taloa, jonka makuuhuoneissa ei ole kokolattiamattoa. Sompailen näiden kahden kulttuurin välillä ja yritän sopeutua aina sen mukaan, missä olen. Henkilökohtaisesti joissain asioissa tunnen meneväni ajassa taaksepäin, kun menen Amerikan mantereen puolelle.
hyvät tuet kirjoitti:
Missä siitä työhistoriasta pitäisi puhua? Amerikkalaisilla riittää työtä ja sen mukaisesti työhistoriaa, ja on varaa hyviin autoihin ja taloihin, vaikka olisi ylipainoinen.
Ovet aukeavat sisäänpäin.
Huutamalla puhuminen. Itsensä kehuminen.