Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
4961/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

América kirjoitti:

Itse pidän perin kummalliselta Suomeen iskostunutta tapaa kutsua yhdysvaltalaisia/jenkkejä/tms. amerikkalaisiksi. Suomalaisesta näkökulmasta amerikkalaisia ovat kaikki Amerikan kaksoismantereella asuvat eli kanadalaiset, chileläiset ja kaikki siitä väliltä.

Niin, amerikkalaisethan kutsuvat ihan itsekin itseään amerikkalaisiksi. Suomalaiset sentään voisivat puhua vaikkapa "yhdysvaltalaisista", mutta onhan se nyt vähän kömpelöä, amerikkalaisparoilla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin joku "U.S. residents" tai "U.S. citizens" tms., ja se nyt vasta kömpelöä olisikin arkikielessä.

Vierailija
4962/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

América kirjoitti:

Itse pidän perin kummalliselta Suomeen iskostunutta tapaa kutsua yhdysvaltalaisia/jenkkejä/tms. amerikkalaisiksi. Suomalaisesta näkökulmasta amerikkalaisia ovat kaikki Amerikan kaksoismantereella asuvat eli kanadalaiset, chileläiset ja kaikki siitä väliltä.

Yhdysvaltalaiset kutsuvat itse itseään amerikkalaisiksi. Joten ei ole mitenkään suomalainen tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4963/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yhtä hölmöä on yleistää omat kokemukset koskemaan yli 300 miljoonan ihmisen maata. Aivan kuin EU:n ulkopuolella asuva arvioisi Suomea sen perusteella, mitä on sattunut kokemaan Bulgariassa.

Tietenkin, jos on ollut seuraamatta maailmaa viimeiset 10 vuotta, ei ehkä tiedä, että USA:ssa polarisaatio on jatkuvasti pahentunut. Pääsääntöisesti asia menee niin, että rannikoiden suurissa kaupungeissa ja yliopistopaikkakunnilla porukka on liberaalia, kun taas esikaupungeissa ja maaseudulla erittäin konservatiivista. Jako koskee lähes kaikkia yhteiskunnallisen elämän muotoja, tapoja ja median käyttöä.

Vierailija
4964/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti75 kirjoitti:

Uskonnon korostunutta roolia yhteiskunnassa ja arjessa. Olen asunnut täällä 4 vuotta ja välillä edelleen tulee tosi korneja tilanteita liittyen uskontoon.

Itse olen asunut kohta 30 vuotta, mutta en ole vielä koskaan joutunut korneihin tilanteisiin uskonnon vuoksi tai oman uskonnottomuuden vuoksi.

Kuka tämä jenkki-inttäjä on joka kaikesta väittää vastaan.

Ei mulla ole koskaan kysytty mun uskonnollista suuntausta Suomessa työpaikalla. Jenkeissä joka työpaikassa on kysytty heti nimen jälkeen.

Eiko sinulle ole viela valjennut etta taalla on useampi kirjoittaja joka asuu Yhdysvalloissa? En usko sekuntiakaan etta olet ollut toissa USAssa, niin tiukasti tuo "Jenkeissa" nayttaa istuvan sanastossasi. Jos olisit ollut taalla toissa useammassa paikassa se olisi karissut aikoja sitten.

Miksi pitää koko ajan yrittää inttää ja väittää vastaan? Olen itsekin asunut pidemmän pätkän USA:ssa ja voin sanoa, että siellä on moni asia todella huonosti Suomeen verrattuna. Tunnen monia amerikkalaisia, jotka ovat muuttaneet muualle eivätkä osaa sanoa mitään hyvää kotimaastaan.

Mutta, kiva jos sinä olet onnistunut saavuttamaan sen kuuluisan "amerikkalaisen unelman".

Vierailija
4965/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

América kirjoitti:

Ilmeisesti suomalaiset ovat sitten onnistuneet tekemään elämänsä brandäyksen tämä amerikkalainen-termin kanssa.

Amerikkalaiset ovat ainoa Amerikan mantereelle asuva kansakunta jotka ihan itse kutsuvat itseään amerikkalaisiksi, muut käyttävät maan nimeä joka ei sisällä sanaa Amerikka (Canadian, Peruvian, Mexican, Chilean jne…)

Myös esim ranskalaiset, italialaiset, espanjalaiset, englantilaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset kutsuvat yhdysvaltalaisia amerikkalaisiksi ja varmaan kaikkia muitakin kieliä puhuvat, mutta nuo on ainoat kielet joita osaan, joten vain niistä olen 100% varma ilman googlettelua.

Yhdysvaltalaismuusikoilla, elokuvantekijöillä ja kirjailijoilla on myös tapana käyttää Amerikka-sanaa kun tarkoittavat Amerikan Yhdysvaltoja.

God Bless America

American Pie

Proud to be American

America the beautiful

Mistress America

American Psycho

American Hustle

American Beauty

American Gigolo

American Fool

American Dream

American Sniper

An American in Paris

Captain America

An American werewolf in London

Coming to America

Once upon a time in America

American idiot

American boy

American woman

Puhumattakaa erilaisista yrityksistä ja järjestöistä

Bank of America

American Express

American Heart Association

American Airlines

American Automobile Association

American Tourister

American Avenue…..

Ja ihan kaikissa yllämainituissa America sanaa käytetään The United States of American sijaan.

Sorry sun teoria on nolo ja typerä.

Vierailija
4966/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset lapsiperheessä syövät ja juovat muoviastioista.

Vierailija
4967/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset lapsiperheessä syövät ja juovat muoviastioista.

Häh en ole ikinä törmännyt tähän vaikka olen asunut USA:ssa ja vieraillut siellä varmaan sata kertaa, usein lapsiperheessä yöpyen.

Vierailija
4968/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa on väkivaltaa, pyssyt paukkuu, veri ja suolet valuu pihalle ihmiset räjähtää kappaleiksi, mutta kun elokuvassa vilahtaa pimpsa niin se aiheuttaa kohua.

Vierailija
4969/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä kokolattiamatot ja kävellään sillä ulkokengillä.

Vierailija
4970/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ei kierrätä. Katsoin jotain youtube mammaa tekemässä pakkaseen ruokaa ja mua oksetti se roskan määrä, mitä siitä tuli, kun kaikki lasi- ja metallitölkit, muovikääreet, pahvipakkaukset, ihan kaikki mätettiin yhteen jätesäkkiin mitään lajittelematta.

Iso osa siitä freezermeal preppailusta oli sitä, että vaan kaadettiin eri pakkauksista yhteen kertakäyttö foliovuokaan tai pakastepussiin aineksia ja se sitten laitettiin pakkaseen. Siihen foliovuokaankin käärittiin ensin foliota päälle ja vielä kelmua sen päälle. Kun tällainen freezermeal sitten otettiin käyttöön niin kaikki nää foliot ja kelmut roskiin vaan.

Muutin USA:han v 1997, ja jo silloin kierrätys toimi erinomaisesti: Loppujäte, pahvi, paperi, lasi, metalli. Kaikki tämä toimi omakotitalossa!

Meneekö ruokajäte jätemyllystä johonkin keräysastiaan? Eloperäinen jäte kaatopaikalla tuottaa paljon päästöjä, mutta se ei taida olla amerikkalaisista niin olennaista. Meidän jälkeemme vedenpaisumus, tunnutaan siellä ajattelevan.

Ei, se menee viemäriin. Siksi se jäte jauhetaan siinä myllyssä niin hienoksi, että ei tuki putkia.

😂 😂 😂

Vierailija
4971/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisten WC:eiden olematon yksityisyys. Oven molemmin puolin isot usean sentin raot, joista näkee sisälle. Muutenkin ovet on usein paljon pienemmät kuin vaikka meillä Suomessa eli sekä oven alapuolelle että yläpuolelle jää myös isot raot.

Ne on tehty sen takia että nähdään jos siellä ollaan harrastamassa kakkaseksiä.

Vierailija
4972/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet jenkkinaiset nostavat pariskuntakuvissa toisen jalkansa typerästi miehen vyötärölle? Ja mies pitää kädellään naisen reidestä kiinni. Näyttää hölmöltä.

Vierailija
4973/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ei kierrätä. Katsoin jotain youtube mammaa tekemässä pakkaseen ruokaa ja mua oksetti se roskan määrä, mitä siitä tuli, kun kaikki lasi- ja metallitölkit, muovikääreet, pahvipakkaukset, ihan kaikki mätettiin yhteen jätesäkkiin mitään lajittelematta.

Iso osa siitä freezermeal preppailusta oli sitä, että vaan kaadettiin eri pakkauksista yhteen kertakäyttö foliovuokaan tai pakastepussiin aineksia ja se sitten laitettiin pakkaseen. Siihen foliovuokaankin käärittiin ensin foliota päälle ja vielä kelmua sen päälle. Kun tällainen freezermeal sitten otettiin käyttöön niin kaikki nää foliot ja kelmut roskiin vaan.

Muutin USA:han v 1997, ja jo silloin kierrätys toimi erinomaisesti: Loppujäte, pahvi, paperi, lasi, metalli. Kaikki tämä toimi omakotitalossa!

Meneekö ruokajäte jätemyllystä johonkin keräysastiaan? Eloperäinen jäte kaatopaikalla tuottaa paljon päästöjä, mutta se ei taida olla amerikkalaisista niin olennaista. Meidän jälkeemme vedenpaisumus, tunnutaan siellä ajattelevan.

Ei, se menee viemäriin. Siksi se jäte jauhetaan siinä myllyssä niin hienoksi, että ei tuki putkia.

Tuo on vielä pahempaa, sillä jätevedestä eloperäisen aineen erottaminen on paljon kalliimpaa ja työläämpää kuin sen kuljettaminen esim. mädättämöön tai kompostoitavaksi. Aivan älytöntä kuormittaa jäteveden putsareita vain siksi kun on niin saatanan laiska erottelemaan jätteensä.

Vierailija
4974/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen, ettei niin suuren kansan joukosta löydy kunnollista presidenttiä. Presidentin (aloitus)ikä olisi 50-60 vuoden välillä. Mutta omaneduntavoittelijat haluavat sopivimman eikä pätevimmän.

Ei siellä mitään kansaa ole, vaan kaikki maailman kansat.

Ei ihme että ovat sekaisin, kun ovat vähän kuin kodittomia, ei ole omaa heimoa ja maata.

Nakyyko Suomessa Suomen lippu liehumassa joka niemen nokassa tai kerrostalon parvekkeella? Amerikkaan tulleet muut kansat ovat omaksuneet amerikkalaisuuden aivan eri tavalla kuin Eurooppaan tulleet ja ovat ylpeita uudesta kotimaastaan. Kaikki on otettu vastaan.

Suomalaisten ei tarvitse suitsuttaa teennäisesti isänmaallisuutta, koska meillä on hyvä olo omiemme parissa ja juurillamme.

Amerikkalaiset takertuvat lippuun, koska muuta yhteistä heillä ei ole, ovat turvattomia, irti juuriltaan. Ja osa ei edes tiedä juuriaan, että virtaako heissä mitä verta.

Ne jotka tietävät juurensa, ovat niistä ylpeitä, esim jos tietävät olevansa edes osaksi irlantilaista verta, juhlivat näyttävästi pyhän patrikin päivää jne.

Kyllä sen huomaa että ovat vähän hukassa, ja eri rotuiset pysyvät omissa karsinoissaan.

Ei se "kansojen sulatusuuni" olekaan niin toimiva idea.

Jep.

Joku amerikkalainen sanoi jossain dokumentissa suomalaiselle toimittajalle että "kenestä tahansa voi tulla amerikkalainen, mutta suomalaiseksi, saksalaiseksi, jne ei voi muuttua, vaan sellaiseksi synnytään."

Noinhan se on.

Vierailija
4975/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaispissa taloissa ei ole eteistä, vaan ulko-ovesta tullaan suoraan esim. olohuoneeseen.

Meillä tullaan suoraan olohuoneseen eli vieraat tulevat, silloin kun tulevat. Me käytämme arkikäytössä toista sisäänkäyntiä, joka tulee autotallista ensin utility roomiin (pyykinpesu, kaappeja yms.) ja siitä keittiöön/muihin talon tiloihin. Todella kätevää kantaa kauppaostokset autosta sisälle. Vaikka poistutaan talosta jalkaisin, niin silloinkin käytetään tätä autotallista tulevaa sisäänkäyntiä.

voitko lopettaa tämän "minä olen asunut amerikassa minä minä minä tiedän paremmin te olette väärässä minä katsokaa minua", toisaalta aika amerikkalainen asenne :D

Miten sinä noin hermostuit, kun kerroin miten meillä toimitaan?

Miksi sinä hermostut kaikesta mitä täällä amerikkalaisissa tavoissa ihmetyttää.

Jos SINÄ kuljet kotiisi autotallin kautta, ei tarkoita ettei amerikkalaiset tulis ovesta suoraan olkkariin tms, ilman sen kummempaa eteistä ja riisumista.

Vierailija
4976/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, miten monta kylpyhuonetta perheellä on talossa. Lapsillakin kaikilla omansa. Miksi ihmeessä?

Vierailija
4977/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yhtä hölmöä on yleistää omat kokemukset koskemaan yli 300 miljoonan ihmisen maata. Aivan kuin EU:n ulkopuolella asuva arvioisi Suomea sen perusteella, mitä on sattunut kokemaan Bulgariassa.

Tietenkin, jos on ollut seuraamatta maailmaa viimeiset 10 vuotta, ei ehkä tiedä, että USA:ssa polarisaatio on jatkuvasti pahentunut. Pääsääntöisesti asia menee niin, että rannikoiden suurissa kaupungeissa ja yliopistopaikkakunnilla porukka on liberaalia, kun taas esikaupungeissa ja maaseudulla erittäin konservatiivista. Jako koskee lähes kaikkia yhteiskunnallisen elämän muotoja, tapoja ja median käyttöä.

Mutta yhdistääkö heitä silti kengät jalassa kotona kuljeskelu?

Vierailija
4978/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet jenkkinaiset nostavat pariskuntakuvissa toisen jalkansa typerästi miehen vyötärölle? Ja mies pitää kädellään naisen reidestä kiinni. Näyttää hölmöltä.

Täh? 😆

Vierailija
4979/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, miten monta kylpyhuonetta perheellä on talossa. Lapsillakin kaikilla omansa. Miksi ihmeessä?

Tuo on kyllä ihan järjetöntä. Mietipä mitä maksaa kun aikanaan vielä remontoit ne 5 kylppäriä. Jenkit tykkää järjestää itselleen turhia rahareikiä ja sitten on painettava pää märkänä töitä, että saa kaiken maksettua.

Vierailija
4980/9006 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka ne kaikki siivoaa? Niin kauan kun meillä vain minä siivoan vessan, yksi kylppäri/wc saa luvan riittää omalle väelle ja vieraille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi