Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
4561/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tuo kengät jalassa sisällä. En voi käsittää, miksi kukaan haluaisi oleskella kotona kengät jalassa? Ja kun monesti perustelevat sitä sillä, että "kun se lattia on niin likainen niin tuntuisi vastenmieliseltä olla ilman kenkiä", niin johtuisikohan se lattian likaisuus juuri siitä että siellä kuljetaan koko ajan kengät jalassa? Ja en tiedä muista, mutta minulla on ainakin tapana siivota ja pestä lattiat silloin tällöin.

Vaikka taman asian selittaisi sata kertaa niin ei uppoa. Ei USA olen kaikkialla mikaan loskan ja ravan maa. Kadut on paallystetty ja joissakin osavaltioissa on saanut odotella sadetta 200 paivaa. Kotoa mennaan autotallissa autoon ja kauppakeskuksessa astutaan puhtaalle parkkipaikalle joita pestaan usein. Ei kerkea kengat likaantua.

Kuinka monessa amerikkalaisessa kodissa olet kaynyt kun ulkokengat noin hermostuttaa? Pyysivatko imuroimaan? Meilla riittaa kun painaa Roomban nappia.

Luulenpa vaan etta elokuvia ja tv-sarjoja on katsottu ja niista "totuuksia" opittu.

Kylla minun amerikkalainen puolisoni oli ymmallaan kun katsoi suomalaista elokuvaa missa ryypattiin pullonsuusta ladon takana. Piti selittaa etta ei nyt kaikki ja kokoaikaa.

Ruokakaupassakin missa kay sadoittain ihmisea lattiat kiiltavat puhtauttaan kuin peilit.

Eli mielestäsi vain näkyvä lika on likaa?

Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.

Siis täh, tässä oli kyse ulkokengistä sisällä. Ja kyllä, suomalaiset käyttävät tohveleita ynnä muita, minäkin.

Vierailija
4562/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että siellä on kauppoja jotka on leimattu rikkaiden kaupoiksi ja köyhien kaupoiksi, esimerkiksi rikkaiden kaupoista on Whole Foods ja köyhien kauppoja on Walmart ja Aldin. En ole todennut omin silmin, mutta näin olen kuullut.

No eiköhän noin mene joka maassa. On Lidlit ja erikseen Stockan Herkut.

Heitä parempi esimerkki. Olen ollut pitkään työtön ja nyt pienipalkkaisessa työssä, mutta Stockan herkku ja Lidl on minulle samanlaisest ostospaikat, molemmissa vähän perus-prismaa tai -cittaria erikoisemmat ruoat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4563/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että siellä on kauppoja jotka on leimattu rikkaiden kaupoiksi ja köyhien kaupoiksi, esimerkiksi rikkaiden kaupoista on Whole Foods ja köyhien kauppoja on Walmart ja Aldin. En ole todennut omin silmin, mutta näin olen kuullut.

Heitä parempi esimerkki. Olen ollut pitkään työtön ja nyt pienipalkkaisessa työssä, mutta Stockan herkku ja Lidl on minulle samanlaisest ostospaikat, molemmissa vähän perus-prismaa tai -cittaria erikoisemmat ruoat.

Mina kayn vakiokauppani lisaksi seka Aldissa etta Whole Foodissa. Walmartista tilaan vitamiinit ja kodin puhdistusaineet, tuovat oven taakse joskus jo samana paivana.

Vierailija
4564/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tuo kengät jalassa sisällä. En voi käsittää, miksi kukaan haluaisi oleskella kotona kengät jalassa? Ja kun monesti perustelevat sitä sillä, että "kun se lattia on niin likainen niin tuntuisi vastenmieliseltä olla ilman kenkiä", niin johtuisikohan se lattian likaisuus juuri siitä että siellä kuljetaan koko ajan kengät jalassa? Ja en tiedä muista, mutta minulla on ainakin tapana siivota ja pestä lattiat silloin tällöin.

Vaikka taman asian selittaisi sata kertaa niin ei uppoa. Ei USA olen kaikkialla mikaan loskan ja ravan maa. Kadut on paallystetty ja joissakin osavaltioissa on saanut odotella sadetta 200 paivaa. Kotoa mennaan autotallissa autoon ja kauppakeskuksessa astutaan puhtaalle parkkipaikalle joita pestaan usein. Ei kerkea kengat likaantua.

Ruokakaupassakin missa kay sadoittain ihmisea lattiat kiiltavat puhtauttaan kuin peilit.

Kodeissa on aina etuoven edessa matto johon voi pyyhkia kenkansa, suurennuslasia tai mikroskooppia en kanna mukanani.

Eikös Suomessakin ole aika monella ovimattoja, ulkona sekä sisällä? Juu en ymmärrä minäkään, MIKSI joku haluaisi kulkea kengät jalassa sisällä, ja heittäytyä sängyllekin kengät jalassa.

Vierailija
4565/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

</p>

<p>Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.[/quote kirjoitti:

Olen töissä hoivapaikassa. Tarpeeksi monta kertaa kaatumisen syitä HaiProa varten miettiessäni on helppo huomata, että tasapaino on parempi hyvillä jarrusukilla kuin huonoilla tohveleilla. Itse asiassa tasapaino on parempi jopa jarruttomilla sukilla kuin jollain sisäkengillä. Jalassa hyvin pysyvät oikean kokoiset sisäkengiksi suunnitellut on taas eri juttu, mutta suomalaiset tohvelit on paholaisen keksintö.

Vierailija
4566/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nyt ottanut oikein syränalasta amerikkalaisten ulkokengät. ♥

Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.

Siis täh, tässä oli kyse ulkokengistä sisällä. Ja kyllä, suomalaiset käyttävät tohveleita ynnä muita, minäkin.

On nyt ottanut oikein syrämmestä  amerikkalaisten jalkineet.♥ ♥ ♥

Vierailija
4567/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

</p>

<p>Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.[/quote kirjoitti:

Olen töissä hoivapaikassa. Tarpeeksi monta kertaa kaatumisen syitä HaiProa varten miettiessäni on helppo huomata, että tasapaino on parempi hyvillä jarrusukilla kuin huonoilla tohveleilla. Itse asiassa tasapaino on parempi jopa jarruttomilla sukilla kuin jollain sisäkengillä. Jalassa hyvin pysyvät oikean kokoiset sisäkengiksi suunnitellut on taas eri juttu, mutta suomalaiset tohvelit on paholaisen keksintö.

USAssa ei onneksi myyda suomalaisia tohveleita. Minulla on liikkumisvaikeuksia enka kylla sukat jalassa hiihtelisi tammilattioilla.

Vierailija
4568/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi Amerikassa Esa Nahka erotetaan julmasti parhaasta kaveristaan Tero Nupista jo hyvin nuorena.

Terollekin tämä on suuri tragedia ja järkytys mutta Tero kuitenkin selviää. Esa on herkkämielisempi kaveri joten tämä julmuus on hänelle liikaa ja menehtyy pian yksinäisyyteen kun ei saa olla enää parhaan kaverinsa Teron seurassa.

Vierailija
4569/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta Amerikassa etenkin korostuu varakkaiden ja vähävaraisten välinen kuilu.

No miten? Mina olen nahnyt Steven Spielbergin risaisissa farkuissa. Iso ja vanha raha ei proystaile.

En tarkoittanut kommentillani tyyliä tai ulkoista habitusta vaan sitä että vähävaraisilla ei ole rahaa /omaisuutta elämiseen samalla tavalla kuin rikkailla on.

Vierailija
4570/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mina kayn vakiokauppani lisaksi seka Aldissa etta Whole Foodissa. Walmartista tilaan vitamiinit ja kodin puhdistusaineet, tuovat oven taakse joskus jo samana paivana.

Onko Walmart halpakauppa?

Vierailija
4571/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne amerikkalaisten tohvelit sen kummempia ole. Ja pihalla kun monet laahaa jalkojaan suihkusandaaleissa, Birkenstockeissa yms. Tuskin he sisällä mitään anatomisesti muotoiltuja, istuvia sisäkenkiä pitävät.

Amerikkalaisten siisteyskäsitys muuten on tosi erilainen kuin suomalaisen. Joo meilläkin on sotkuista, mutta mun mielestä meillä on sotkuista enkä ikinä kutsuisi tähän sotkuun ketään kylään. Amerikkalaisten kavereiden mielestä vastaava sotku vaikuttaa olevan normaalia.

Vierailija
4572/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmisten tyhmyys.

esim. Hengenvaarallisesti lihava ohjelmassa näitä supertyhmiä näkee. 

AV:lla supertyhmia suomalaisia. Kuka on kieltanyt Kinder munien myynnin? Ei kukaan, niita nakee joskus etnokaupoissa mutta eivat ole amerikkalaisille mikaan elintarkea ostos. Ei taalla myyda mammiakaan vaikka sita ei ole erikseen kielletty.

Moikka, Floridan broileri.

Kyllä, Yhdysvalloissa ei saa myydä ruokaa, jossa on ei-syötävää sisällä. Eli siis yllätys munat sellaisena kuin ne tunnetaan Suomessa ja samalla varmaan suurimmassa osassa maailmaa, ovat kiellettyjä. Täkäläisissä Kinder-munissa on kaksi puolta, toisessa puolikkaassa sellainen lusikalla syötävä möhnä ja toisessa puolikkaassa se tavara. Tuottavat muuten ihan järjettömän määrän roskaa ja ovat ainakin mun lapsien mielestä tosi paljon tyhmempiä kuin "oikeat" yllätysmunat. Ja kyllä niitä Kindereitä täällä myydään ihan ympäri vuoden ihan tavallisissa kaupoissa. On sellaisia geneerisiä, ja sitten esim. jouluteemaisia ja varmaan muitakin kausimunia. Saa yksittäin ja 3-packissa.

Kylla sina sitten olet vitsikas, tuohivirsu. Mista paattelet etta asuisin Floridassa? En siellapainkaan enka kay edes lomilla vaikka maksettaisi.

Kindermunia saa Amazonista niin paljon kuin sielu sietaa mutta se ei ole mikaan traditio USAssa.

There's no Halloween without Reese's Pieces.

Siis mitähän ihmettä, mä olen ollut paikalla, kun amerikkalaiset ovat harmitelleet, että sellaisia "aitoja" yllätysmunia ei saa täältä. Ja ei niitä korvikkeita tarvi Amazonista tilata, kun voi ostaa ihan lähikaupasta.

Mutta toi Amazonista yms. tilaaminen on kyllä kanssa omituinen amerikkalainen tapa. Päivittäin tässä meidän pienellä umpiperäasuinalueella käy Upsin, FedExin ja Amazonin auto (tai vähintään joku näistä) sekä muita kuljetuspalveluita. Kyllä maailma pelastuu ja kaikki se tilattu tavara on varmasti tarpeellista.

Vierailija
4573/9006 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla kuljetaan aivan joka paikkaan, vaikka kävellen tai pyörällä saattaisi päästä nopeammin.

Vierailija
4574/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla kuljetaan aivan joka paikkaan, vaikka kävellen tai pyörällä saattaisi päästä nopeammin.

Kavellen tai pyoraillen saattaisi paasta hengestaan nopeammin.

Vierailija
4575/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen käynyt sekä Whole Foodsissa että Walmartissa, (Aldi on vähän kuin Lidl, siksi se on minusta oikein hyvä esimerkki, sieltä saa eurooppalaisempaa tavaraa) ja vaikka Whole Foods myy enemmän luomua, niin kyllä ihan samat ihmiset käy molemmissa. Walmart ei ole mikään nolo köyhien kauppa, ja Whole Foods ei ole mikään hienosteleva rikkaiden paikka. Vaan enemmän sellainen hipsteri-tyylin nuorekas kauppa.

Toki tuloerot on Usassa suuret, mutta noiden kauppojen ero ei ole ihan niin valtava.

Ja toiseen keskusteluun. Sellaiset Kinder-munat, missä on keskellä sellainen muovimuna kuten Suomessa, on tukehtumisriskin takia Usassa kiellettyjä. Sen sijaan sikäläisiä Kinder-munia saa kaikista ruokakaupoissa, ja kun ne avaa, lelu on munan toinen puolisko, suklaa toinen. Eli sitä muovista sisämunaa ei ole.

Vierailija
4576/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiöissä näin, koska pyörätiet ovat vaihtelevan tasoiset. Jossain oikein hyvät, eli pyörälenkille pääsee kyllä, mutta asioiden hoitoon eivät sovi, koska saattavat vain päättyä jonnekin. Urheilullisia autojen seassa pyöräilijöitä on kyllä kaupungeissa paljon, mutta ei hirveästi taviksia kuten Suomessa.

Isoissa kaupungeissa kyllä sitten kävellään paljon.

Vierailija
4577/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 päivää morsiamena-sarjassa käy jatkuvasti näin, että kun seurustelukumppani tulee Amerikkaan toiselta puolelta maailmaa, matka on välilaskuineen kestänyt vuorokausia ja lopenuupunut matkustaja ei mitään muuta halua kuin suihkuun ja nukkumaan, niin amerikkalaiset eivät tajua tätä vaan järjestävät heti saapumispäivälle kaikenlaista ohjelmaa, kuten kiertoajeluita, sukupäivällisiä tai tutustumisiltamia. Tulija on puolikuollut väsymyksestä ja hänen pitäisi heti oppia kaikkien nimet ja antaa itsestään pirteä vaikutelma.

Tuli tästä mieleen... Teen mom OG:n ensimmäisillä kausilla Cate ja Tyler menevät laskettelemaan (luonnollisesti farkuissa, vaikka ovat alueelta jossa sataa lunta). Noo pitkän ja hikisen päivän jälkeen he palaavat hotellille, ja heittäytyvät siellä sängylle takit ja farkut edelleen päällä. Yök!

Vierailija
4578/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiöissä näin, koska pyörätiet ovat vaihtelevan tasoiset. Jossain oikein hyvät, eli pyörälenkille pääsee kyllä, mutta asioiden hoitoon eivät sovi, koska saattavat vain päättyä jonnekin. Urheilullisia autojen seassa pyöräilijöitä on kyllä kaupungeissa paljon, mutta ei hirveästi taviksia kuten Suomessa.

Tää on jännä, kun ei Suomessakaan ole pikkupaikkakunnilla pyöräteitä ainakaan taajamien ulkopuolella. Silti pyöräily on ihan normaalia. Samoin kaupungeissa joutuu usein pyöräilemään autojen joukossa. Vaikea jotenkin käsittää tätä konseptia, vai ajetaanko siellä tiellä kuin tiellä 100km/h jolloin luonnollisestikaan pyöräily tien varressa ei houkuta?

Vierailija
4579/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä, kun ei Suomessakaan ole pikkupaikkakunnilla pyöräteitä ainakaan taajamien ulkopuolella. Silti pyöräily on ihan normaalia. Samoin kaupungeissa joutuu usein pyöräilemään autojen joukossa. Vaikea jotenkin käsittää tätä konseptia, vai ajetaanko siellä tiellä kuin tiellä 100km/h jolloin luonnollisestikaan pyöräily tien varressa ei houkuta?

No ainakin meilläpäin tiet ovat suomalaisia kapeampia ja mutkaisempia, ja liikennemäärät suurempia. En uskalla ajaa pyörällä lähiöiden läpikulkuteillä, vaikka Suomessa uskallan. Toki Suomessa lähiöissä on oikeasti hyvät kevyenliikenteenväylät.

Vierailija
4580/9006 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikroaaltouuni liesituulettimen paikalla.

No suomessa ihmisillä on joku typerä maustehylly siinä samassa paikassa. Joten miksei siinä voisi olla mikroa yhtä hyvin?

Ja kyllä, sen mikron takana menee ihan normi liesituulettimen putket

Raharikkailla on keittiossa $7,500 maksavat hellat joissa ei nayta olevan liesituuletinta ollenkaan. Pitaa osata painaa seinalla olevaa nappia ja kas kummaa, liesituuletin nousee ylos hellan takaosasta. Siina olisi suomalaisella ihmettelemista.

Mita alapeukuttamista tuossa oli? Wolf maksaa tuhansia, tavallisen hellan saa $750. maksusta.

Toi pöytätasossa oleva tai siitä nouseva liesituuletin on yleinen uusissa suomalaisissa keittiöissä, ei ole mitenkään erityisen kallis. Harmi vaan, että ne ei ole kovin tehokkaita, ihan fysiikan lakien mukaan kun kuuma ilma/vesihöyry/rasvankäry nousee ylöspäin, niin sivusta omena liesari ei vaan toimi niin hyvin.

Ehkä ne alapeukut tuli siitä.