Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että siellä on kauppoja jotka on leimattu rikkaiden kaupoiksi ja köyhien kaupoiksi, esimerkiksi rikkaiden kaupoista on Whole Foods ja köyhien kauppoja on Walmart ja Aldin. En ole todennut omin silmin, mutta näin olen kuullut.
No eiköhän noin mene joka maassa. On Lidlit ja erikseen Stockan Herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisten tyhmyys.
esim. Hengenvaarallisesti lihava ohjelmassa näitä supertyhmiä näkee.
AV:lla supertyhmia suomalaisia. Kuka on kieltanyt Kinder munien myynnin? Ei kukaan, niita nakee joskus etnokaupoissa mutta eivat ole amerikkalaisille mikaan elintarkea ostos. Ei taalla myyda mammiakaan vaikka sita ei ole erikseen kielletty.
Moikka, Floridan broileri.
Kyllä, Yhdysvalloissa ei saa myydä ruokaa, jossa on ei-syötävää sisällä. Eli siis yllätys munat sellaisena kuin ne tunnetaan Suomessa ja samalla varmaan suurimmassa osassa maailmaa, ovat kiellettyjä. Täkäläisissä Kinder-munissa on kaksi puolta, toisessa puolikkaassa sellainen lusikalla syötävä möhnä ja toisessa puolikkaassa se tavara. Tuottavat muuten ihan järjettömän määrän roskaa ja ovat ainakin mun lapsien mielestä tosi paljon tyhmempiä kuin "oikeat" yllätysmunat. Ja kyllä niitä Kindereitä täällä myydään ihan ympäri vuoden ihan tavallisissa kaupoissa. On sellaisia geneerisiä, ja sitten esim. jouluteemaisia ja varmaan muitakin kausimunia. Saa yksittäin ja 3-packissa.
Kylla sina sitten olet vitsikas, tuohivirsu. Mista paattelet etta asuisin Floridassa? En siellapainkaan enka kay edes lomilla vaikka maksettaisi.
Kindermunia saa Amazonista niin paljon kuin sielu sietaa mutta se ei ole mikaan traditio USAssa.
There's no Halloween without Reese's Pieces.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikroaaltouuni liesituulettimen paikalla.
No suomessa ihmisillä on joku typerä maustehylly siinä samassa paikassa. Joten miksei siinä voisi olla mikroa yhtä hyvin?
Ja kyllä, sen mikron takana menee ihan normi liesituulettimen putket
Raharikkailla on keittiossa $7,500 maksavat hellat joissa ei nayta olevan liesituuletinta ollenkaan. Pitaa osata painaa seinalla olevaa nappia ja kas kummaa, liesituuletin nousee ylos hellan takaosasta. Siina olisi suomalaisella ihmettelemista.
Mita alapeukuttamista tuossa oli? Wolf maksaa tuhansia, tavallisen hellan saa $750. maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan mitään. Siellä on niin paljon osavaltioita ja alueita ettei kokopalettia pidä kasassa edes liittovaltio. Jossain ei voi kaivaa hampaanvälejä tikulla ja toisissa sylkeä kaduille kirjoittamatta alkoholin nauttimiseta autossa. Rinnastaisin valtion täysin mielivaltaiseksi oikeuskäytäntöjen suhteen. Poliisiin kajoaminen voi johtaa ikuiseen vangitsemiseen tai kuolemanrangaistukseen johtuen tuomareiden poliittisesta valinnasta. En matkustaisi sinne kuin pakolla tai vakuutuksella että pääsee matkustamaan pois.
Sama täällä. On sen verran kehitysmaa monien asioiden suhteen. Kanadassa voisin käydä. Kanadalaiset vaikuttavat mukavalta kansalta.
Kanadassa vasta onkin kehitysmaista tullutta vakea. Kun eivat saa viisumia USAaan hakevat Kanadaan. Voisit hammastya.
Kanadan puhutuimmat kielet:
1. Englanti
2. Ranska
3. Punjabi
4. Kiina
ei-uskonnollisten ei-sairaiden poikalasten ympärileikkaus
sukuperinteen vuoksi. ja sitten mummu vielä hihittelee
kun napero ei pysty istumaan kuukauteen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että siellä on kauppoja jotka on leimattu rikkaiden kaupoiksi ja köyhien kaupoiksi, esimerkiksi rikkaiden kaupoista on Whole Foods ja köyhien kauppoja on Walmart ja Aldin. En ole todennut omin silmin, mutta näin olen kuullut.
Niin on, mutta Amerikassa etenkin korostuu varakkaiden ja vähävaraisten välinen kuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina tällaisiin muiden maiden kulttuurien/ tapojen ketjuihin ilmestyy joku ilman ääkkösiä kirjoitteleva mielensäpahoittajajankkaaja? Ihan sama puhutaanko englantilaisista tai amerikkalaisista tai vaikka marsilaisista, sama rolli löytyy ketjusta ulisemasta.
Mahtaisiko asua jenkeissä ja omata jenkkinäppäimistön. Minullakin oli sellainen töissä, kun siellä asuin. Enkä minäkään viitsinyt alkaa kaivamaan ääkkösiä esiin, kun kirjoitin suomeksi.
Enemmän ärsyttää tuo sinun ulinasi ääkkösten puutteesta...
Ne ääkköset on kyllä melkeinpä laitteessa kuin laitteessa parin klikkauksen päässä, ei tarvi kaivaa. Minäkin kirjoitan töissä jenkkinäppäimistöllä ja käytän ihan sujuvasti ääkkösiä (ihan jo senkin takia, että se kuuluu toimenkuvaan). Jos ei ole vietuaalinäppäimistö, osa näppäimistä on joo vähän "väärässä" paikassa, mutta eipä niitä montaa ole, etteikö ihan sujuvasti muistaisi, mistä yleisimmät tulee. Harvinaisemmat merkit voi sitten kaivaa vaikka symboleista, eikä niistä (harvinaisista) toki valtaosa näppäimistölle mahdukaan. Töissä oli yksi näppäimistö, jossa oli jenkkinäppäimet ja päälle tarralla liimattu joku tanskalainen/norjalainen näppäimistö. Se oli jo vähän hankalaa, jos sille koneelle päätyi, kun tarran mukaan ö ja ä oli samoissa näppäimissä mutta just päin vastoin kuin suomalaisessa. Ei sopinut yhtään katsoa näppäimistöä, jos halusi painaa oikeaa nappia...
Ääkkösetöntä tekstiä on tosi raskasta lukea, ja luulisi, että on kurjempi opetella olemaan käyttämättä ääkkösiä (ja et-merkkiä kutosesta, lainausmerkkiä kakkosesta jne.) kuin nähdä kerran se vaiva, että asentaa koneeseen suomalaisen näppäimistön, siis sen ohjelmiston.
Hyvalt132alt132 palt132ivalt132alt132 sinullekin. Eihan talla palstalla osata edes kirjoittaa suomea oikein suomalaisella nappaimistolla, sinakaan.
&&&%%%###@@@$$$$""""""" nama ovat standardinapppaimet. Jos nyt muutaman kerran viikossa kirjoitan talle jotain suomeksi niin en kylla sen takia ala mitaan asennuksia tehda. Jata lukematta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tuo kengät jalassa sisällä. En voi käsittää, miksi kukaan haluaisi oleskella kotona kengät jalassa? Ja kun monesti perustelevat sitä sillä, että "kun se lattia on niin likainen niin tuntuisi vastenmieliseltä olla ilman kenkiä", niin johtuisikohan se lattian likaisuus juuri siitä että siellä kuljetaan koko ajan kengät jalassa? Ja en tiedä muista, mutta minulla on ainakin tapana siivota ja pestä lattiat silloin tällöin.
Vaikka taman asian selittaisi sata kertaa niin ei uppoa. Ei USA olen kaikkialla mikaan loskan ja ravan maa. Kadut on paallystetty ja joissakin osavaltioissa on saanut odotella sadetta 200 paivaa. Kotoa mennaan autotallissa autoon ja kauppakeskuksessa astutaan puhtaalle parkkipaikalle joita pestaan usein. Ei kerkea kengat likaantua.
Ruokakaupassakin missa kay sadoittain ihmisea lattiat kiiltavat puhtauttaan kuin peilit.
Eli mielestäsi vain näkyvä lika on likaa?
Kodeissa on aina etuoven edessa matto johon voi pyyhkia kenkansa, suurennuslasia tai mikroskooppia en kanna mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tuo kengät jalassa sisällä. En voi käsittää, miksi kukaan haluaisi oleskella kotona kengät jalassa? Ja kun monesti perustelevat sitä sillä, että "kun se lattia on niin likainen niin tuntuisi vastenmieliseltä olla ilman kenkiä", niin johtuisikohan se lattian likaisuus juuri siitä että siellä kuljetaan koko ajan kengät jalassa? Ja en tiedä muista, mutta minulla on ainakin tapana siivota ja pestä lattiat silloin tällöin.
Vaikka taman asian selittaisi sata kertaa niin ei uppoa. Ei USA olen kaikkialla mikaan loskan ja ravan maa. Kadut on paallystetty ja joissakin osavaltioissa on saanut odotella sadetta 200 paivaa. Kotoa mennaan autotallissa autoon ja kauppakeskuksessa astutaan puhtaalle parkkipaikalle joita pestaan usein. Ei kerkea kengat likaantua.
Ruokakaupassakin missa kay sadoittain ihmisea lattiat kiiltavat puhtauttaan kuin peilit.
Kodeissa on aina etuoven edessa matto johon voi pyyhkia kenkansa, suurennuslasia tai mikroskooppia en kanna mukanani.
No mun mielestä se on vaan epähygieenistä olla ulkokengillä kotona, jopa sohvalla tai sängyllä. Muistan, kun 80-luvulla olin kielimatkalla USAssa, niin meitä valistettiin etukäteen, että heidän hygieniakäsitykset poikkeavat meikäläisistä…
Ram-rami kirjoitti:
ei-uskonnollisten ei-sairaiden poikalasten ympärileikkaus
sukuperinteen vuoksi. ja sitten mummu vielä hihittelee
kun napero ei pysty istumaan kuukauteen..
Taas tuli vaaraa tietoa. Ymparileikkaus tehdaan sairaalassa heti syntyman jalkeen ja paranee samaa tahtia kuin napa josta siitakin on nahkaa leikattu.
Ei amerikkalaisetkaan naperot viela tuonikaisina istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, mutta Amerikassa etenkin korostuu varakkaiden ja vähävaraisten välinen kuilu.
No miten? Mina olen nahnyt Steven Spielbergin risaisissa farkuissa. Iso ja vanha raha ei proystaile.
Onhan niitä useampiakin. Tässä yksi tapaus, jota tullut ihmeteltyä viime aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä se on vaan epähygieenistä olla ulkokengillä kotona, jopa sohvalla tai sängyllä. Muistan, kun 80-luvulla olin kielimatkalla USAssa, niin meitä valistettiin etukäteen, että heidän hygieniakäsitykset poikkeavat meikäläisistä…
Kaytanto riippuu ilmastosta, Suomessa on helppoa kun koko maa on suunnilleen samanlaista ja asukkaita vain 5.5 miljoonaa.
Amerikkalaiset kayvat suihkussa vahintaan kerran paivassa eika samoja vaatteita pideta kahtena paivana perakkain.
Talvella ratikassa tai bussissa matkustaminen Suomessa on oikea hajujen sinfonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.
kaikki, siis aivan kaikki. tekopyhyys on kuin elämänehto. miten voi yksi kokonainen maa olla niin irti todellisuudesta kuin olla ja voi. kaikki asiat ovat kommunismia jos sitä ei ole itse nähty. ja se luupäisyys kaikessa on jotain sellaista että saa minut hämmentymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ulkokengat/sisakengat/tohvelit taysin vieras kasite Suomessa? Entas vanhat ihmiset, sukkasillaan liukkailla lattioilla? Taalla laakari puuttuu tuollaiseen huolimattomuuteen.
Siis täh, tässä oli kyse ulkokengistä sisällä. Ja kyllä, suomalaiset käyttävät tohveleita ynnä muita, minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikroaaltouuni liesituulettimen paikalla.
No suomessa ihmisillä on joku typerä maustehylly siinä samassa paikassa. Joten miksei siinä voisi olla mikroa yhtä hyvin?
Ja kyllä, sen mikron takana menee ihan normi liesituulettimen putket
Raharikkailla on keittiossa $7,500 maksavat hellat joissa ei nayta olevan liesituuletinta ollenkaan. Pitaa osata painaa seinalla olevaa nappia ja kas kummaa, liesituuletin nousee ylos hellan takaosasta. Siina olisi suomalaisella ihmettelemista.
Ot, mitä eroa on rikkaalla ja raharikkaalla?
kerrankäynyteijatkoon kirjoitti:
kaikki, siis aivan kaikki. tekopyhyys on kuin elämänehto. miten voi yksi kokonainen maa olla niin irti todellisuudesta kuin olla ja voi. kaikki asiat ovat kommunismia jos sitä ei ole itse nähty. ja se luupäisyys kaikessa on jotain sellaista että saa minut hämmentymään.
Suomessa?