Olen 34-vuotias. Vieläkö olisi aikaa saada ainakin 2 lasta?
Ja kun haluaisin lapsille ikäeroa kuitenkin ainakin 2 vuotta, optimaalinen olisi 3 vuotta. Uskaltaisikohan jättää mahdollisen ensimmäisen lapsen jälkeen väliä, vai pitääkö vaan yrittää heti putkeen...?
Kommentit (37)
No, itse sain esikoisen päälle 20v, keskimmäinen ei jaksanut loppuun asti vaikka en ollut lähelläkään mummoikää, kolmas syntyi vasta kun olin 29.. Nyt 35 vuotiaana antaisin aika paljon jos vielä saisi raskaaksi tulla :)!!! Mutta eipä ole tärpännyt yli 2v yrittämisen jälkeen ;(
Minäkin sanoisin, ettei ikä ole se ongelma, vaan sun suunnitelmallisuus. Miksi pohdit nyt lasten lukumäärää ja ikäeroa? Ensin teet päätöksen, haluatko lapsen ja sitten katsot miten siinä käy. Toista lasta mietitään mielestäni vasta, kun ensimmäisestä on tullut perheenjäsen! Elämä menee miten menee, sinä et voi tarkasti suunnitella sitä, eikä av mammatkaan. Voi olla että raskaudut helposti tai sitten et. Joku kokee keskenmenoja, toinen saa kaksoset. Se siitä lasten lukumäärän ja ikäeron miettimisestä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:35"]
itse olen ny 35-v enkä tunne olevani lähelläkään mummoikää/hedelmällisen kauteni loppua. lapsia on nyt neljä ja odotan nyt (toivottavasti) viidettä, jos testiä on uskominen. Raskaaksi olen tullut helposti, mutta moni raskaus on keskenkin mennyt rv 4-6. Viimeisin yritys menehtyi kohtuun rv 22. Tiedostan siis tuskallisen hyvin että tämäkin ikä tuo riskejä, niin raskauteen kuin sikiön poikkeavuuteenkin, mutta silti luottoa ja halua riittää yrittää.
Onnea yritykseen ap. Sinuna en jättäisi paljon rakoa toiselle lapselle, kunhan nyt ensin sen yhden teettte.
[/quote]mummo mikä mummo. Turha sitä kaunistella. Vanha akka, ei enää mikään lapsen tekijä. Itse olen 33v ja tiedän tasan että jos vielä lasta toivoisin, nyt on viime hetket..
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:36"]
Ja kun haluaisin lapsille ikäeroa kuitenkin ainakin 2 vuotta, optimaalinen olisi 3 vuotta. Uskaltaisikohan jättää mahdollisen ensimmäisen lapsen jälkeen väliä, vai pitääkö vaan yrittää heti putkeen...?
[/quote]
Lestadiolaiset ehtii tekemään vielä ainakin 8 lasta mikset sinä kahta??
Tottakai, itse sain lapseni 39 ja 42 vuotiaana
Hyvällä tuurilla ehtii. Olet riskiodottaja, mutta kyllä nelikymppinenkin voi vielä saada lapsen. Mitä jos aloittaisi siitä yhdestä lapsesta ja katsoo tilanteen mukaan jaksaako toisen ja kestääkö terveys sen? Nähtäväksihän se joka tapauksessa jää onko mahdollista saada toinen, jota odottaessa olisit jotain 39-40, noilla ikäerovaatimuksillasi.
Minun mielestä ihan ok, tulet toki saamaan kommentteja, ettei mummoikäisten kuulu enää lisääntyä. Kovin yksilöllistähän tuo on ja vaikka ensimmäinen tulisi helposti toinen ei välttämättä tule, mutta sekin on vaan elämää ja voi käydä nuoremmallekin.
Hei haloo! Nykyään käytössä olevat arviot naisten hedelmällisyysiästä ovat jotain ihan toista kuin ne vielä joku vuosi sitten käytössä olleet pari sataa vuotta vanhat kuvitelmat. Eikä edes viiskymppinen ole nykyään kategoriaa "mummoikäinen", paitsi jollain WT-mittarilla. Itse sain esikoisen 34-vuotiaana, keskimmäisen 36-vuotiaana ja kuopus sai alkunsa eka yrittämällä 38-vuotiaana.
Voi kuule kyllä vaan! Itse sain viimeisen lapseni 45-vuotiaana. Myönnän että tämä oli vahinko, mutta iloinen sellainen.
kyllä tod näk, mutta ihan varmaahan se ei ole ikinä. jos haluaa ehdottomasti 3 tai 4 yhteensä, kannattaa tehdä tiiviisti. lapsille on kiva kun on samanikäinen sisarus leikkikaveriksi.
Ehdit saamaan viisikin jos Luoja suo. Itse sain 44 v ja se oli todellinen ihme, ei pelkästään se että noin vanhana mutta siihen liittyi niin paljon muuta. Kiitos.
No tietysti. Eikä tuossa iäsaä mitään riskiodottajia olla.
Yli 35-vuotiaan raskaus on riskiraskaus meidän terveydenhuollossamme. Kyllähän varmaan ehdit saada, riskit ja todennäköisyydet että jotain menee pieleen ovat suuremmat kuin nuoremmalla, mutta eihän se ole ennenkään mummoäitejä haitannut.
Todennäköisyydet ja fiktio ja fakta sekoittuvat suloisesti mummoäitien mielissä :) Paljon suurempi ongelma yli 35-vuotiaan naisten raskauksissa ovat keskenmenot myöhemminkin raskauden aikana ja sikiön poikkeavuudet kuin se, että ei tulisi raskaaksi. Riskit realisoituvat aina jonkun kohdalla, ja riskit kasvavat äidin iän myötä.
Mummoäitien.. hei haloo. Ihme parjaamista jos halutaan lapsia lähellä 40 v. ikää. Aivan kuin se lapsen saaminen olisi parikymppisten etuoikeus. Tottakai riskejä voi olla (missä tahansa raskaudessa), mutta eiköhän valtaosa "mummoäitien" raskauksista mene hyvin ja syntyy terveitä lapsia.
En ajatellut sen koommin riskeja kun tulin raskaaksi 43 v. Menin toki istukkanäytteeseen ja se oli ok ja ajttelin että loput Herran haltuun. Hyvinhän siinä kävi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 22:22"]
En ajatellut sen koommin riskeja kun tulin raskaaksi 43 v. Menin toki istukkanäytteeseen ja se oli ok ja ajttelin että loput Herran haltuun. Hyvinhän siinä kävi.
[/quote]jatkoa...... en kuunnellut ketään , en edes miestäni koska minä halusin vauvan ja sain myös, kiitos.
Toisille sopii, toisille ei. Itse sain esikoiseni 30v ja ajattelin, että nyt en odota enempää kuin on pakko. Ehkäisyä ei käytetty ja sain toisen lapsen 1v.10kk päästä ja kolmannen siitä 1v.5kk. Olin siis 33v. kun kuopus syntyi.
No, itse sain esikoisen päälle 20v, keskimmäinen ei jaksanut loppuun asti vaikka en ollut lähelläkään mummoikää, kolmas syntyi vasta kun olin 29.. Nyt 35 vuotiaana antaisin aika paljon jos vielä saisi raskaaksi tulla :)!!! Mutta eipä ole tärpännyt yli 2v yrittämisen jälkeen ;(