Jos annan tyttäreni nimeksi Elina, niin...
onko hän automaattisesti aina tuttujen kesken Ellu? Elina on mielestäni aivan ihana nimi ja ei tällä hetkellä edes ihan pinnalla. Mutta Ellua en kertakaikkiaan kestä. Mieluummin mietimme sitten jonkun toisen nimen jos Elina vääntyy väkisin jossain vaiheessa Elluksi.
Kommentit (100)
Elinana pysynyt Elina täälläkin. Äitini piti pienenä kiinni siitä, että käytettiin oikeaa nimeä.
Tyttäreni on Elina ja ei häntä koskaan ole muuksi kukaan kutsunut kuin Elinaksi. Työkaveri on myös Elina eikä häntäkään ole "elluteltu".
Elina ja Helena sointuu tosi kauniisti yhteen. Jos joku suunnittelee siskoksille nimiä.
En oo Elina, tai se ei oo mun kutsumanimi. Mä en halunnu lempinimiä ja en siis reagoinu yrityksiin tyrkyttää mulle lempinimiä. Vastasin koulussakin opettajalle vain, jos hän kutsui minua ihan oikealla nimelläni.
Meidän vanhin poika on Vilho, sitä on yritetty vääntää Villeksi, mutta ei tykkää. Oonkin sanonu, etttä ei tarvi vastata, jos ei puhutella oikeasti omalla nimellä. On siis myös lapsesta kiinni, hyväksyykö hän lempinimiä.
Tykkään myöskin Elina-nimestä.
Joko ap nimesi muksunsa? :)
Miksi muuten ellu on teistä kaikista niin hirveä lempinimi? Mun mielestä se on ihan söpö. :)
Meillä on kolmevuotias Elina. Päätin vakaasti että häntä ei Elluksi kutsuta koska mun mielestä se oli kamala väännös. Ja kuinkas ollakaan, nyt kutsun häntä itsekin Elluksi ja se tuntuu kaikista omimmalle kutsumistavalle. :D
Kyllä se varmaan Elluksi vääntyy.:(
Voi lempinimeksi tulla Emppukin.
Mulla vääntäytyi Elluksi nimi vasta kun amikseen menin ensimmäistä kertaa...
Mulle tulee aina mieleen Elinasta se Leevi and the Leavingsin biisi "Elina, mitä mä teen". Siinähän myös Elinasta vääntyi Ellu. "Kun Ellu jäi sen taksin alle/ joka kääntyessään vasemmalle/ ei suuntavilkkua näyttänytkään vaikka väitti niin"
Todnäk moni vääntää sen Elluksi. Mun vanhan ystävän nimi on Elina ja aina aika ajoin joku kutsuu häntä Elluksi ja tämä Elina todella inhoaa sitä lempinimeä.
Toisaalta ei iso juttu mutta en tiedä miten ärsyttäväksi hän kokee aina huomauttaa että pliis, älkää kutsuko Elluksi.
Tunnen 2 Elinaa eikä kumpaakaan sanota elluksi tai empuksi. Emiliat ovat kyllä kaikki emppuja...
Niinpä, leevin biisi tulee helposti mieleen mutta silti nimi on mielestäni niin kaunis, että olen tosi ihastunut siihen. Mutta mitään ellun kanaa en meille halua :/
ap
No enpä tiedä vääntyykö, jos itse kutsutte häntä aina Elinaksi.
Ihan varmasti joku sanoo Elluksi, jos et halua ottaa riskiä niin älä nimeä Elinaksi. Kaikki tuntemani Elinat on Elluja.
Olisikohan mahdollista estää se Ellun tuleminen ajamalla aktiivisesti itse läpi jotakin muuta lempinimeä. Olisiko vaikka Elli tai Emppu pienempi paha? Tai Liina, Elle, Ella.. Tämä toimii myös isompana, jos jo kavereille esittäytyessä kertoo lempinimekseen. Koulussa tuo Ellu-riski on muuten aika ilmeinen :)
Mä onnistuin aikoinaan keksimään esikoiselle äkkiä kilpailevan lempinimen, kun anoppi alkoi häntä kutsumaan todella ärsyttävällä lempinimellä ihan heti ristiäisten jälkeen. Tarpeeksi kun sitä meidän ihmenimeä viljeltiin, ei anoppi enää tullut kutsuneeksi sillä omalla keksimällään nimellä, ei myöskään meidän keksimällä. Lopputulos se, että lasta kutsutaan ihan oikealla nimellään, joka on lyhyt hyvä nimi eikä oikeasti lempinimiä kaipaa ;)
olen elina eikä mua sanota elluksi. joku jopa joskus totesi että "et ole yhtään ellu". tuntemattomat saattaa kysyä, kutsutaanko mua elluksi, vastaan että ei, mutta saa sanoa elluksi, jos haluaa. silti kaikki käyttää mun koko nimeä. vastaus ap:lle on siis, että ei kaikkia elinoita sanota elluksi. tunnen kyllä elluja, joille lempinimi sopii hyvin.
no onpas tämä nyt hankalaa :) ja en haluaisi mitään itse väännettyä lempinimeäkään käyttää, kun haluaisin että tyttöä sanottaisiin ihan vain Elinaksi :)
ap
Meillä on Leo, jota joku silloin tällöin koettaa sanoa Leksaksi. Loppuu kyllä siihen kun poikani pontevasti kieltää.
Ei niitä lempinimiä vastentahtoisesta käytetä. Elina on kaunis nimi...
Mua on just yritetty kutsua Elluks töissä, mutta mun hölmistynyt reaktio taisi katkaista sen käytön. Ei vaan istu. Ei kenestäkään tule Ellua jos ei sitä tahdo. Joku sen voi Elinalle keksiä mutta kyllä se "menee hyväksynnän läpi". Mulla ei tulisi mieleenkään vääntää kenenkään nimestä lempinimeä väkisin, enkä myöskään sellaisenuhriksi ole joutunut.
23v. Elina