Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku salaa facebookissa kaiken kaveriltaan?

Vierailija
31.01.2014 |

Miksi joku tekee näin? Ensin pyytää kaveriksi, sitten laittaa asetukset niin, että en näe, ketkä on hänen kavereitaan (paitsi yhteiset kaverit), ei myöskään päivitä koskaan mitään (tai ei ainakaan niin, että näkyisi minulle), mutta roikkuu aina puhelimella siellä kuitenkin. Haluaako hän vaan katsella, mitä muut tekee, mutta ei kertoa omia juttujaan lainkaan? Reilua?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:04"]

23, olet omituinen. Sulla ei ole edes paljoa kavereita ja silti puolet on rajattu pois. Mikset itse ihan vaan poista heitä, jos et halua heille mitään jakaa etkä itse käy heidän profiileja katsomassa. He ei välttämättä tiedä olevansa sinun rajauslistalla ja näin ollen noubadeja. Poistaisivat sut varmasti jos tietäisivät.

Kukaan ei näy kaverilistaa koska et halua esitellä tuttavuuksiasi. Wtf. Ei se ole tuttavuuksia esittelyä, vaan ihan normaalia. Se kun ei näy on salailua.

Ei fb:ssa tarvitse kaikkea jakaa ja joo, jokainen käyttää tyylillään, mutta on kyllä ihmeen umpinaista porukkaa.

[/quote]

On helpompaa hyväksyä kaveripyynnöt ihmisiltä, jotka on monen teidän kaltaisia ylianalysoijia ja itseensäottajia ja laittaa heidät restrictediin, kuin että hylkäisi pyynnön ja sen jälkeen vastaanottaisi inboxiin hirveitä ulinoita että "Miks et halua olla mun kaveri!?" Noin on käynyt liian monta kertaa myös silloin, kun poistan joitain ei-läheisiä tuttavuuksia kavereista.

Kaverilistasta sen verran, että koen rasittavana eräiden ihmisten kyselyt että "Mistä sä tunnet ton ja ton tyypin?" Ei mun kaverilistalla mitään salattavaa ole, mutta en nyt vaan koe tarpeelliseks sitä "esitellä" :) 

En ymmärrä miten jotkut ottaa niin raskaasti nää jutut ja heti tosiaan kuvittelee, että hänessä itessään on jotain vikaa ja kaikki esto-listat koskee pelkästään häntä.

T: 23

Vierailija
2/41 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi jotkut ovat ylipäätään edes facebookissa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle fb-kaveruus on vaan sellainen hyvin löysä sidos, ei mikään sydänystävyyden merkki. Täysin tuntemattomia ei ole kavereina, mutta jotain puolituttuja tai kerran tavattuja kaverinkavereita kyllä. En näe mikä siinä on ongelma, sellainen se fb on hyvin monelle.

Vierailija
4/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä merkitys nykypäivänä enää on tuolla kavereiden keräämisellä vain lukumäärän vuoksi? Hyvin moni piilottaa kaverilistansa. Itse olen jakanut kaverit aika lailla "kavereihin" ja etäisempiin "tuttaviin". Tuttaville en välttämättä aina jaa lasten kuulumisia tai henkilökohtaisia ilon aiheita vaikkapa hääpäivän vietosta, tuskin sellainen kiinnostaa etäisempää ihmistä. Tällaisia voin kertoilla läheisille kavereille ja omille sisaruksilleni. Samoin ihan kaikki valokuvat eivät kiinnosta kaikkia.

Vierailija
6/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nämä tyypit, joiden seinät ja muut olen ennen nähnyt, mutta yhtäkkiä laittoikin kaiken minulta salaiseksi, eli olen jollakin nobody-listalla? :) olisi poistanut minut kokonaan, nyt tuntuu että säälistä roikun tyypin kaverilistalla.. Kyseessä on ihminen jota en ole nähnyt varmaan 10 vuoteen, ja yhteydenpitokin on hyytynyt, joten sinällään ihan sama.

Vierailija
7/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on heitä jotka puhuvat täyttä soopaa.Hienoista ihmissuhteista ja tosi elämässä aivan muuta.Sitä en ymmärrä!

Vierailija
8/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:10"]

Minä pyydän kavereita ja hyväksyn kaveripyyntöjä ihan sillä perusteella, että sähköpostien kirjoittaminen on helpompaa.

[/quote]

Mitä tekemistä sähköpostilla ja Facebookilla on keskenään?

Vierailija
9/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveripiirissä fb on ainakin tosi out. Ei sinne kukaan juuri mitään päivittele, mutta chattia kyllä käytetään aktiivisesti. Itsekään en ole jaksanut statusta pitkään aikaan päivittää tai jakaa muutakaan, mutta chatin takia fb on kyllä auki päivittäin. Ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää fäsäriä, ja osa on tarkempia yksityisyydestään. Ei sen pitäisi olla keltään pois. Miksi te jaksatte vaivata päätänne noin mitättömillä asioilla?

Vierailija
10/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin 80 kaveria, joista about puolet on Restricted-listalla, eli eivät näe kun julkiset päivitykset (joita ei tosin koskaan tule). Kukaan kavereista ei näe kaverilistaani, koska mulla ei ole tarvetta esitellä tuttavuuksiani ja yhteyksiäni kenellekään.

Ja miksikö käytän tuota rajoitettua listaa - on helpompaa sulkea puolitutut kokonaan ulkopuolelle, kun miettiä jokaisen päivityksen kohdalla että kenelle sen haluan näkyvän. Olen kokeillut erilaisia kaveriryhmiä, mutta on vaikea muistaa, kuka kuuluu mihinkin. On ihmisen oma valinta haluaako katsella mun tyhjää seinää vai poistaako kavereista. Mulle on ihan sama, mun puolesta ne voi siellä roikkua ja tuskin edes huomaisin jos joku lähtisi, koska ei ole tapana kytätä niiden puolituttujen seiniä.

Käytän FB:tä lähinnä vaan hyvien tuttavuuksien kanssa jutteluun ja linkkien jakamiseen yhteisistä kiinnostuksenkohteista.

Niin ja en myöskään koskaa pidä chattia online-tilassa, vaan näyn aina olevan offlinessa. Jos joku laittaa chattiin/inboxiin viestin, katson vain "päävalikosta" että keneltä se on, ja jos ei huvita keskustella, niin en avaa viestiä sillä hetkellä ettei tyyppi näe mun olevan paikalla.

Joitain tämä ärsyttää, mutta mitä sitten. Jokaisella on oikeus käyttää faceaan miten huvittaa, eikä siitä olla tilivelvollisia kenellekään.

Vierailija
11/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, olet omituinen. Sulla ei ole edes paljoa kavereita ja silti puolet on rajattu pois. Mikset itse ihan vaan poista heitä, jos et halua heille mitään jakaa etkä itse käy heidän profiileja katsomassa. He ei välttämättä tiedä olevansa sinun rajauslistalla ja näin ollen noubadeja. Poistaisivat sut varmasti jos tietäisivät.

Kukaan ei näy kaverilistaa koska et halua esitellä tuttavuuksiasi. Wtf. Ei se ole tuttavuuksia esittelyä, vaan ihan normaalia. Se kun ei näy on salailua.

Ei fb:ssa tarvitse kaikkea jakaa ja joo, jokainen käyttää tyylillään, mutta on kyllä ihmeen umpinaista porukkaa.

Vierailija
12/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat taas yhdeltä niistä, jotka elävät vähän liian syvällä siellä virtuaalimaailmassa.

Vierailija
13/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 17:16"]

Kuulostat taas yhdeltä niistä, jotka elävät vähän liian syvällä siellä virtuaalimaailmassa.

[/quote]

Ps. Tämä on vauvapalsta, internetissä, virtuaalimaailmassa.

Vierailija
14/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää nää tyypit, jotka eivät koskaan päivitä mitään, korkeintaan joskus ovat merkittyinä jonkun muun kuvaan (vaikkapa miehensä) ja ilmestyvät vain siten news feediin. Mutta siis pelkästään se päivittämättömyys ei ärsytä, vaan se, kun he oikeassa elämässä puhuvat halveksien niistä, jotka päivittävät ahkerasti statustaan ja ovat jotenkin omasta mielestään heidän yläpuolellaan, koska eivät sorru "mauttomaan" fb-päivittämiseen. Silti he kärkkyvät facessa koko ajan niitä muiden päivityksiä. He saattavat salamana kommentoida tai tykätä, kun itse teet päivityksen, jolloin vasta muistat, että ai niin tuokin oli olemassa. Aivan kuin he päivystäisivät facessa jatkuvasti, vaikka eivät ikinä jaa sinne itsestään mitään. Vähän hölmöä, että jos niitä heidän halveksimiaan muiden päivityksiä ei olisi, eli jos kaikki tekisivät kaiken yhtä "tyylikkäästi" kuin he, heillä ei olisi mitään, mitä stalkata facessa kokoajan! :D

Vierailija
15/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen juuri näin.. en päivitä eikä seinälle voi kirjoittaa kukaan. En myöskään stalkkaa ketäää. Fb mulla on vaan chatin/ viestien takia. Sw on kätevää, muuhun en sitä tarvitse. Esim whats appia ei ole läheskään kaikilla.

Vierailija
16/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että on salannut sinulta?

Jos ei vain ole päivittänyt mitään?

Jos ei halua jostain sinuun liittymättömästä syystä, että kaverinsa näkyvät muille?

Vierailija
17/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa päivittää mitään, koska elämässäni ei mielestäni tapahdu mitään päivittämisen arvoista. Toisten päivityksiä on kuitenkin ihan kiva lukea, koska toisten (mitättömät) elämäntapahtumat eivät vain tunnu yhtä mitättömiltä kuin omani. Ja sitä paitsi kavereilleni tapahtuukin aina välillä jotain, toisin kuin minulle.

Vierailija
18/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:28"]

Eli jos jostakusta tuntuu, että joku ei kerro mitään, niin se ei ole välttämättä mikään loukkaus juuri sinua kohtaan. Heille Facebook voi olla ylipäätään aika merkityksetön juttu ja vähän osoitekirjan tapainen, mutta ei välttämättä sitäkään.

[/quote]

Juuri näin. Mulla on ensinnäkin tainnut jäädä seinä piiloon kaikilta, kun sen jonkun "viestit tulevat julkisiksi" -kohun aikaan piilotin. Nyt vasta tuli mieleen kun luin tuon aloituksen. En ole koskaan jakanut kavereita mihinkään ryhmiin saati piilottanut keneltäkään yksittäiseltä henkilöltä mitään.

Toiseksi mä en päivitä koskaan mitään, koska mulla ei ole siihen mitään intressiä eikä se vaan ole mulle mitenkään ominaista. Yksityisviesteillä juttelen kyllä, ja sitä varten pääasiassa fb:ssä olenkin. Varmaan sitten kun joku "fb on elämä" -tyyppi näkee mut siellä online-tilassa niin hän kuvittelee minun olevan stalkkaamassa häntä.

Vierailija
19/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:24"]

Mulla on kaverina eräs henkilö, joka on myös mieheni ja monen muun tuttuvapiirissä olevan kaveri. Jostain syystä multa on salattu paljon asioita, mutta mieheni ja tuttavani ne kuitenkin näkevät. Ihan kuin en kuulisi olennaisia asioita muutenkin, kun tuttavapiiriä ollaan. Emme ole läheisiä, ei kinoja, ei mitään ihmeellistä välillä, ainakaan minun tietääkseni. 

[/quote]

No johtuisikohan tuo piillotus vaikka siitä, ettette ole sanomasi mukaan läheisiä.

Vierailija
20/41 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaverilista, kuvat, tykkäämiset ja oikeastaan kaikki piilotettuina. Olen myös piilottanut seinäni monilta, esimerkiksi lähes kaikilta sukulaisilta.

Syitä Facebookissa oloon:

- keskustelen paljon chatissa

- useita sovelluksia, esim. Couch surfing, on helppo käyttää Facebookin kautta, välillä Facebook jopa ainut tapa

- monet juhla- yms. tapahtumakutsut lähetetään Facebookin kautta

- kuulun moniin suljettuihin harrasterytmiin, joten et näe aktiivisuuttani newsfeedissäsi

- kommentoin ja tykkään kavereideni päivityksistä ja kommenteista

- mukava seurata kavereiden kuulumisia ja kuvia

Miksi joku kaverini närkästyisi siitä, etten päivitä seinääni tai kaverilistan on piilotettu, miksi jotain kiinnostaisi? Se kertoo enemmän sen kaverin ongelmista, ja se taas ei minua vähempää voisi kiinnostaa.