Miksi joku salaa facebookissa kaiken kaveriltaan?
Miksi joku tekee näin? Ensin pyytää kaveriksi, sitten laittaa asetukset niin, että en näe, ketkä on hänen kavereitaan (paitsi yhteiset kaverit), ei myöskään päivitä koskaan mitään (tai ei ainakaan niin, että näkyisi minulle), mutta roikkuu aina puhelimella siellä kuitenkin. Haluaako hän vaan katsella, mitä muut tekee, mutta ei kertoa omia juttujaan lainkaan? Reilua?
Kommentit (41)
On olemassa sellaisia ihmisiä, jotka eivät halua jokaista yskäisyä fb:ssä jakaa.. Niinkuin esim. omalla kohdallani on. Itse olen juuri niitä, jotka eivät päivitä ikinä mitään, taustakuvan saatan joskus vaihtaa.
Olen normielämässäkin tarkka yksityisyydestäni, miksi siis jakaisin asiani kaikelle kansalle netissä?! Fb on mulle aika merkityksetön paikka, liityin sinne vasta puolisen vuotta sitten, enkä oikein käsitä sen viehätystä.. Käyn siellä silloin kun muistan. Kavereina minulla on nykyään vain hyviä ystäviä, ns. hyvänpäiväntutut ja muut olen sivuuttanut täysin.
Mulla on paljon kavereita, joille en koskaan jaa mitään. Siksi, että kerran vuodessa voi tulla vastaan joku juttu, jolloin nopea tapa saada yhteyttä, mutta en halua jakaa heille kotiasioitani tai nykyiseen työhön liittyviä juttuja. Minua ei haittaa, jos he sulkevat minut myös seiniltään. On hyvä, että sitä kautta saa yhteyden, jos jostain syystä tarvitsee. esimerkiksi hyvän kaverin kaveri, jonka näen kerran vuodessa. Joskus voikin olla tarve vaikka järkätä joku ylläri yhteiselle ystävälle, ja on kätevää, että sieltä löytyy. Tai entinen työkaveri, jolle joku työhön liittyvä vinkki onkin hyvä jakaa ja samalla kysyä kuulumiset. Mutta ei tarvietta päivittäiseen viestintään. Tai äitini ystävä, jonka tunnen lapsuudesta, mutta ei olle niin kuin henk. Koht. Ystäviä. Jos äidille kävisi jotain, olisi nopea tapa kertoa hänelle. Monia syitä siis tähän.
Minulla on ryhmiä, ja usein käy niin, että unohdan laittaa uuden kaverin jollekkin näistä listoista. Jos eivät itse huomauta, niin näkevät vain sen tyhjän sivun.
Alunperin tein nämä listat, koska jotkut ihmiset lähettivät ystäväkutsua toistuvasti, nämä joitakin kaukaisia sukulaisia. Lopulta en jaksanut/kehdannut enää hylkiä pyyntöä ja tein nämä listat, joissa vain oikeasti tutut näkevät päivitykseni. Hankalaa se on juuri siinä, että pitäisi erikseen muistaa oikeasti tuttu lisätä listalle..
Mä oon kanssa tällainen ei päivityksiä -tyyppi. Käyn facessa silloin tällöin ja tykkäilen kavereiden juttuja. Fb:ssä on hyvä olla asioiden hoidon takia, niin moni ryhmä on siellä. Itsekin olisin mielelläni vähän avoimempi, mutta en jaksa aloittaa päivittämistä. Näin lienee parempi. Päivitykset ovat kyllä monesti aika korneja kun on aina vaan sitä hehkutusta, joillakin kyllä ihan rehellisiäkin. Kukin taplaa tyylillään :)
Mulla on yksi tyyppi, jolle ei näy kuin julkiset päivitykset (joita ei ole). Hän on "kaverienkeräilijä", jonka kaveripyyntö oli aikoinaan kohteliaisuussyistä puolipakko hyväksyä. Nyt hänellä alkaa olla kaverilista sen pituinen, etttä tuskin huomaa kun poistan hänet omaltani.
Eräälle työkaverille ei näy koko kaverilistaani, vain yhteiset tuttavat. Syynä se, että hän arvosteli paria kaveria siitä, kuinka moni työkavereistamme oli heidän listallaan. Omat päityksensä ovat lähinnä näitä "elämässä epäonnistuneet" (vai mikä se sivu on?) kuvia aforismein varusteltuna. Tuli siis olo, että hän vain stalkkaa, kuka on kenenkin kaveri. Lisäksi hän muistaa aina töissä kysellä olenko nähnyt sen ja sen hänen laittaman kuvan/ vitsin/ aforismin ja kommentoi livenä muiden päivityksiä. Selän takana tietenkin. Mukavaa.
Mikset poista kavereistasi? Niin minä teen kun huomaan tuollaista.
samaa olen ihmetellyt! mitä järkeä on pyytää kaveriksi, jos ei mitään halua jakaa.. itsellänikin on joitain tällaisia kavereita, en näe heidän kuviaan, muita kavereita tai päivityksiä. koko sivu näyttää tyhjältä mulle, se cover photo on harmaa laatikko ym. Tekis mieli poistaa kyseiset ihmiset mun kavereista, mitä tuollaisilla fb-kavereilla tekee?
Monelle on tärkeää, että on paljon facebook kavereita. No juttuja halutaan näyttää vain niille oikeille (ehkä live) kavereille ja rajataan nämä facebook kaverit sitten pois....Minulla ei ole ainakaan yhtään semmoista facebook kaveria joita en tunne myös oikeassa elämässä.
Kyseinen ihminen on sukulainen, joten en kehtaa kokonaan poistaa kavereista...
ap
Jos et halua poistaa häntä, niin estä häntä näkemästä päivityksiä, kuvia, jne, niin ei pääse kyttäämään.
Minä pyydän kavereita ja hyväksyn kaveripyyntöjä ihan sillä perusteella, että sähköpostien kirjoittaminen on helpompaa. Ei mulla ole sinne mitään päivitettävää, enkä lue muiden päivityksiä.
Tietenkin sukulaisia voi poistaa Facesta siinä missä muitakin. Minulta ainakin lähtee serkkuja ja tätejä, jotka eivät koskaan kommentoi mitään vaan ovat vain lukemassa muiden sivuja. Sosiaalinen media on tosi epäsosiaalinen, jos kanssakäyminen on vain yhdensuuntaista.
En minäkään näytä muille kavereita, lisäksi voin kirjoitella jonkun kanssa ja muut eivät näe. Ihan normaalia
Minunkin profiili näyttää tuolta... johtuen siitä, että siellä yksinkertaisesti ei ole mitään.
Minäkään en ymmärrä näitä ketkä salaa kaiken kavereiltaan. Miksi ovat alunperinkään alkaneet kaveriksi, kumpi tahansa kutsun onkaan lähettänyt, mutta ei toisen tarvitse hyväksyä jos ei mitään halua jakaa.
Mulla on kaverina eräs henkilö, joka on myös mieheni ja monen muun tuttuvapiirissä olevan kaveri. Jostain syystä multa on salattu paljon asioita, mutta mieheni ja tuttavani ne kuitenkin näkevät. Ihan kuin en kuulisi olennaisia asioita muutenkin, kun tuttavapiiriä ollaan. Emme ole läheisiä, ei kinoja, ei mitään ihmeellistä välillä, ainakaan minun tietääkseni. Ilmeisesti jotain olennaista kuitenkin on kun olen tällaiseen erityisasemaan päässyt.
No, olen siellä vähän siksi, kun siellä "kuuluu olla". Kavereita siellä ei ole kovin monta, tai keskimääräistä vähemmän. Olin monta vuotta pois koko Facebookista, mutta sitten tulin vähän toisiin ajatuksiin. On kiva pysyä vähän perillä esim. kaverien vauvakuvista. Niistä kuitenkin joskus kuulee puhuttavan. Niitä voi joskus käydä sitten katsomassa.
Pistän omia päivityksiä aika harvoin, asetukset on tosi tiukat (samat kaikille), johtuen pitkälti aiemman Facessa olon tuomista ongelmista. Silloin esim. ihmiset, joita olin pitänyt kavereinani, saattoivat tulla vittuilemaan seinälleni jostain päivityksestä. Ja nämä sitten näkyivät sellaisille ihmisille, joille ei olisi tarvinnut.
Muutenkin nuoruuden naiivius on (toisaalta valitettavasti) karissut hirveästi. Olen päästänyt aiemmin ihmisiä lähelle ihan liian helposti, vaikka myöhemmin on käynyt ilmi, että he ovat levitelleet luottamuksellisia asioita ties kelle.
Ihmisten ilkeyden vuoksi olen siis joutunut opettelemaan suojelemaan itseäni aiempaa huomattavasti paremmin. Olisin avoimempi, jos turhan monella ei olisi taipumusta käyttää kaikkea saamaansa tietoa tarvittaessa minua vastaan.
Eli jos jostakusta tuntuu, että joku ei kerro mitään, niin se ei ole välttämättä mikään loukkaus juuri sinua kohtaan. Heille Facebook voi olla ylipäätään aika merkityksetön juttu ja vähän osoitekirjan tapainen, mutta ei välttämättä sitäkään.
Itsekin pohdin aiemmin paljon näitä, että joku on poistanut ja miksi. Nyt en vaivaa päätäni moisella, kun tiedän omastakin kokemuksesta, että syitä voi olla niin monia sellaisia, jotka eivät mitenkään liity poistettavaan.
Koska he ovat niin sädehtivän ihmeellisiä ja salaperäisiä. Haluavat antaa itsestään jännän ja ihkun kuvan, niin että tuntisit itsesi ulkopuoliseksi kun et näe heitä.
Mä tein sen takia niin koska kyseinen ihminen pyysi mua kaverikseen mutta tajusin että hyväksyin liian nopee hänet enkä kehannu poistaa kavereista =/ näkee siis ainoastaan ne julkasut jotka ovat julkisia
Minä olen fb:ssa ammatillisista syistä ja seuraan eri tahojen julkaisuja ja oman alani juttuja. Päivitän aikajanalleni tosi vähän juttuja, koska minulla vaan ei ole kovin paljon asiaa... En ymmärrä miksi sinne pitäisi kirjoittaa jotain yksityiselämän pikkujuttuja, ketä sellaiset kiinnostaa?? Henk. koht. jutut laitan yksityisviestein. Olen pyytänyt kavereita, joiden jutuista olen kiinnostunut (yleensä ne liittyvät jollain tapaa ammattialaani). En kertakaikkiaan ole kiinnostunut mitä ihmiset parhaillaan tekevät tms. Mielestäni se, että jollain on 200 kaveria ja hän kirjoittelee tosi yksityisiä juttuja (sairauksistaan, syömisistään yms.) osoittaa huonoa harkintakykyä.
Toki ymmärrän sen, että sellainen ihminen, joka käyttää fb:ia vain yksityiselämänsä ihmissuhteiden hoitamiseen harmistuu siitä, että jotkut eivät jaa yksityiselämästään juuri mitään fb:ssa. Silloin voi tehdä vaikka "läheiset kaverit"-ryhmän ja julkaista ne yksityisimmät jutut vain heille. Ja säätää yksityisasetukset tarkasti.
Jos julkaiset omia asioitasi netissä, varaudu siihen, että muut lukevat juttujasi eivätkä ole siitä huolimatta velvollisia jakamaan omia henk. koht. juttujaan 200 ihmisen kesken.