Tiesitteko, että esim lähihoitajakoultuksen jälkeen voi
hakea amk-opinahjoon tai yliopistoon?
Terv lähihoitajaksi peruskoulupohjalta 2010 ja nyt opiskelen neljättä vuotta yo:ssa.
Kommentit (22)
No kyllä tuo on ollut mulla tiedossa. Lukiolla ja lähihoitajakoululla on pohjakoulutuksena aika iso ero kuitenkin. Toki terveydenhuolto- tai sosiaalialan jatko-opintoihin lähihoitajakoulutus on oikein hyvä valinta.
Ööh, miksi ihmeessä pitäisi käydä amis tai amk jos voi mennä suoraan lukiosta yliopistoon??? Niin minä tein ja olen jo työelämässä ja suoritan toista yliopistotutkintoa työn ohella.
Tiesin :) Ja vastaukseksi nro 8: Jos sattuu vaikka haluamaan tutkinnon, jota opetetaan vain amk:ssa? Mihinkään terveydenhuollon johtotehtäviin sairaalaan (osastonhoitaja, ylihoitaja jne.) ei voi päästä, jos ei ole terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkintoa JA ylempää amk/maisterin papereita.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:59"]
Tiesin :) Ja vastaukseksi nro 8: Jos sattuu vaikka haluamaan tutkinnon, jota opetetaan vain amk:ssa? Mihinkään terveydenhuollon johtotehtäviin sairaalaan (osastonhoitaja, ylihoitaja jne.) ei voi päästä, jos ei ole terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkintoa JA ylempää amk/maisterin papereita.
[/quote]
Miksi sitten mennä amikseen jos tahtoo amk-tutkinnon....
Kuka tahansa muukin voi hakea amispohjalta ammattikorkeean. Itse kävin audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon, koska ala kiinnosti minua kovasti ja pidänkin tästä todella paljon. Työllisyysnäkymät eivät kuitenkaan ole parhaat mahdolliset, joten varmuuden vuoksi käyn myös työllistävän ammatin ammattikorkeasta :)
No en minä ainakaan mennyt, menin lukiosta välivuosia pitämättä amk:hon. Nro 8 kysyi miksi käydä amk, vastasin hänelle että siksi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:57"]
Ööh, miksi ihmeessä pitäisi käydä amis tai amk jos voi mennä suoraan lukiosta yliopistoon??? Niin minä tein ja olen jo työelämässä ja suoritan toista yliopistotutkintoa työn ohella.
[/quote]
Öö, miksi ihmeessä pitäisi käydä lukio jos voi käydä suoraan amiksen jonka jälkeen voi jatkaa opintoja. Paljon mukavampaa kun voi opiskeluaikanakin tehdä heti oman alan töitä kun on jo yksi tutkinto suoritettuna. Niin minä tein.
t. lähihoitaja -> sairaanhoitaja amk -> ensihoitaja amk -> ensihoitaja yamk
mä en tiennyt että voi hakea yliopistoon!! Millaisen todistuksen lähärit saa? siis millainen koulu se on? millaisia aineita?
Aika harva pääsee amispohjalta yliopistoon. Pääsykokeissa pitää olla tällöin meilkein täydet pisteet, koska ei ole yo-tosituksen pisteitä. Ja moniin tutkintoihin opiskellakseen tarvii pitkän matikan lukiossa tai muita pakollisia kursseja. Kirjallisen ilmaisun tulee olla myös lukiotasoa.
Voihan sitä hakea ja päästäkin, mutta vaati melko paljon selvitytyä niistä jatko opinnoista peruskoulu- ja lähihoitajapohjalla. Itse opiskelen AMK:ssa ja yhtäaikaa aloittaneissa on monta amis- tai lähihoitajapohjalta tulevaa. Heillä on ollut suuria vaikeuksia äidinkielen, matematiikan ja vieraiden kielten suorittamisessa. Meillä on paljon ryhmätöitä, ja olen oikeasti järkyttynyt kanssaopiskelijoideni suomenkielen kirjoittamisen taidoista. Minä joudun kirjoittamaan tekstit kokonaan uusiksi, eli jotta saisin (saisimme) hyvän arvosanan, joudun tekemään kaksinkertaisen työn. Toisaalta nykyään saan jo aika hyvin valita kenen kanssa teen ryhmätyöt, kun tietävät että tulos on aina hyvä/kiitettävä.
Ammattikoulusta jatkaa eteenpäin opinnoissa alle 5% eli vaikka se on mahdollista, se on harvinaista. Lisäksi amispohjalta ammattikorkeaan menneet menestyvät keskinkertaista heikommin. Yliopistossa amispohjalta on vielä harvempi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:43"]
Yllättävän moni ei tiedä, vaan painostaa lapsiaan lukioon sillä perusteella, että pitää olla mahdollisuus päästä korkeakouluun. Eikä sitä suuremmin peruskoulujen opot mainosta sellaisillekaan oppilaille, joilla tulee suurella todennäköisyydellä vaikeuksia lukiossa joissakin aineissa.
[/quote]
Lukio antaa valinnanvaraa myöhemmin, kun ammatillinen peruskoulutus tarjoaa valmiudet vain samalle alalle. Ei kumpikaan huono vaihtoehto ole, jos tietää olevan samalla alalla seuraavat 45-50 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 22:42"]
Lukio antaa valinnanvaraa myöhemmin, kun ammatillinen peruskoulutus tarjoaa valmiudet vain samalle alalle.
[/quote]
Höpö höpö nyt. Ei viitsitä valehdella tässä!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:43"]
Yllättävän moni ei tiedä, vaan painostaa lapsiaan lukioon sillä perusteella, että pitää olla mahdollisuus päästä korkeakouluun. Eikä sitä suuremmin peruskoulujen opot mainosta sellaisillekaan oppilaille, joilla tulee suurella todennäköisyydellä vaikeuksia lukiossa joissakin aineissa.
[/quote]
Lukio antaa valinnanvaraa myöhemmin, kun ammatillinen peruskoulutus tarjoaa valmiudet vain samalle alalle. Ei kumpikaan huono vaihtoehto ole, jos tietää olevan samalla alalla seuraavat 45-50 vuotta.
[/quote]Miksei amis anna valinnanvaraa? Outo ajatusmaailma sulla, jos todella ajattelet, että kerran kun käy amiksen, on sitä työtä tehtävä koko loppuikänsä.
Minä opiskelen nyt 35-vuotiaana kolmatta ammattiani, ja taidanpa kokeilla kevään haussa toista kertaa yliopistoon!