17 ja raskaana, lastensuojelusta asiaa
Saan siis kesällä vauvan ja sain tietää että ensi kerralla ultraan tulee mukaan sosiaalitäti. Joudunko nyt lastensuojelun asiakkaaksi tai tarkkailevatko minua koska olen alaikäinen ? Asun vanhemmillani ja näin myös vauvan synnyttyä. Pelottaa että yrittävät löytää syyn vauvani huostaanottoon. Asun Helsingissä.
Kommentit (76)
Jopa täällä on kummallinen suhtautuminen sosiaalityöntekijöihin. Heidän tehtävänsä on kuitenkin auttaa ihmisiä, ja valvoa myös lasten etua. Aloittajalla tuskin on mitään hätää, kun vaikuttaa niin fiksulta. Ensikotiin ei ketään pakoteta, eihän sellaista vaihtoehtoa edes monella paikkakunnalla ole.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:20"]
Tämä on vakiokäytäntö neuvolassa tai ainakin pitäisi olla, jos on huoli nuoren äidin pärjäämisestä. Ei se tarkoita että olet huono äiti mutta monenlaista tukea varmasti tarvitset jos vielä kotonakin asut. Sitä lähinnä ihmettelen että sinun pitäisi olla tietoinen tästä ilmoituksesta koska ei sellaista tehdä salaa, vaan työntekijä ilmoittaa että teen nyt sinun vauvastasi ennakoivan lastensuojeluilmoituksen.
T: th
[/quote]Mutta mikä tässä on se huoli?? Sanoisin että tämä esiin tuotu tukiverkosto on parempi kuin mikään mitä julkinen sosiaalipuoli voi tarjota!
Tämä on vakiokäytäntö neuvolassa tai ainakin pitäisi olla, jos on huoli nuoren äidin pärjäämisestä. Ei se tarkoita että olet huono äiti mutta monenlaista tukea varmasti tarvitset jos vielä kotonakin asut. Sitä lähinnä ihmettelen että sinun pitäisi olla tietoinen tästä ilmoituksesta koska ei sellaista tehdä salaa, vaan työntekijä ilmoittaa että teen nyt sinun vauvastasi ennakoivan lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]Mutta mikä tässä on se huoli?? Sanoisin että tämä esiin tuotu tukiverkosto on parempi kuin mikään mitä julkinen sosiaalipuoli voi tarjota!
Ap, sairaalan sosiaalityöntekijät on kivoja ja ne ei liity mitenkään lastensuojeluun. Ne neuvoo tukiasioissa ja katsoo et teillä kaikki hyvin. Olen itsekkin sellaisella käynyt, kun lapsi oli sairaalassa tutkimuksissa. Hänellä kehitysvamma. Tarkistaa et meillä on kaikki rahalliset tuet ja palvelut mitä vaan voidaan saada. He auttavat sairaalan asiakkaita ja kaikilla ei edes lapsia ole. Tekevät ilmoituksen jos syytä on, mutta teillä sitä ei ole. Aiemmin vastasinkin sulle, mutta nyt tilanne eri.
Tässä ap on ihan turhaan panikoinut. Hän on menossa ultraan, ja samalle käynnille on varattu sairaalan sosiaalityöntekijän tapaaminen. Tarkoitus on luultavasti selvittää, että ap on tietoinen kaikista tukimahdollisuuksista, ja miten hänelle tarvittaessa järjestettäisiin apua.
Ennakoivaa lastensuojeluilmoitusta ei ole tehty, koska siitä kerrottaisiin äidille tehtäessä, ja silloin yhtettä ottaisi lastensuojelun sosiaalityöntekijä, ei sairaalan. Ja ennakoivan ilmoituksenkin tarkoitus olisi vain varmistaa, että perhe saa apua selvitäkseen lapsen kanssa.
Ei kukaan ole ottamassa ap:n lasta huostaan, eikä kukaan ole suosittelemassa ensikotia, kun ap on kerran muuttamassa äitinsä luo, jossa hänellä on hyvä tukiverkosto.
Huolestuttavinta tässä ovat kommentit: tietämättömyyksissään ap on vouhkannut ihan turhasta, ja mammat haukkuvat kuorossa mukana!
Onhan se kieltämättä sairasta, että yhteiskunta sotkeutuu normaalien ihmisten elämään epämääräisen "huolen" perusteella. Vaikka suvussani ei ole teiniäitejä ja opiskelen yliopistolla tullen äidiksi vasta 30-vuotiaana niin minusta 17-vuotiaana äidiksi tuleminen ei ole mikään käsittämätön ikä varsinkin jos naisella on vanhemmat tukemassa kuten tässä tapauksessa on. Biologisesta perpektiivistä täysin normaali ikä ja tuon ikäisenä sitä pari sukupolvea sitten ihan yleisestikin synnytettiin.
Keskustelin myös äitini kanssa tästä huolestani ja hänkin rauhoitteli. Säikähdin vain totaalisesti kun tuolla sanalla sosiaalityöntekijä ei ole aina niin positiivinen leima. Varsinkin kun en ole ollut heidän kanssaan missään tekemisissä.
aapee
Eivät yritä viedä lastasi pois. Ihan on vaan tollanen käytäntö useimmilla paikkakunnilla. T. 15 ja raskaana, vauva syntyy keväällä
Oon iha järkyttynyt että nykyää kytätään vai ? Just joo mun äiti sai mut ku oli 15 ilman sossu horoja ihan hyvin on mun kasvattanut ja mun isä oli tukena aina...nytten oon 17 ja 5 viikkoa raskaana. Alko huolestuttaa nyt ku luin tän että tuleeko mulleki joku tollane >:(
Ahdistava ajatus...symnytykseen en ainakaan tuntemantonta salli :/ mul on tukena vauvan isä ja mun äiti ihan täysillä enkä muuta tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:33"]Oon iha järkyttynyt että nykyää kytätään vai ? Just joo mun äiti sai mut ku oli 15 ilman sossu horoja ihan hyvin on mun kasvattanut ja mun isä oli tukena aina...nytten oon 17 ja 5 viikkoa raskaana. Alko huolestuttaa nyt ku luin tän että tuleeko mulleki joku tollane >:(
Ahdistava ajatus...symnytykseen en ainakaan tuntemantonta salli :/ mul on tukena vauvan isä ja mun äiti ihan täysillä enkä muuta tarvitse.
[/quote]
Hyvinpä kasvattanut juu.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:53"]
kaikkihan niitä sossutyöntekijöitä puhuu tantta nimityksella. T.ei ap
[/quote]
En minä vaan. Varsinkin kun ystäväni on lastenhuollon sosiaalityöntekijä eikä todellakaan mikään tantta :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:33"]
Oon iha järkyttynyt että nykyää kytätään vai ? Just joo mun äiti sai mut ku oli 15 ilman sossu horoja ihan hyvin on mun kasvattanut ja mun isä oli tukena aina...nytten oon 17 ja 5 viikkoa raskaana. Alko huolestuttaa nyt ku luin tän että tuleeko mulleki joku tollane >:(
[/quote]
Tekstistäsi päätellen olisit kyllä tarvinnut aborttia. Lapsiparka, syntyä nyt noin kehittymättömälle äidille. :(
Ap, kyseessä varmasti normaali käytäntö. Itsellä aikanaan 23-v yh-äitinä minullekin tuputettiin synnärillä sos.työntekijää, syyllä että neuvoisivat kaikessa paperi-, asunto-, ja tukiasioissa. Kieltäydyin siitä turhana, koska kaikki em.asiat oli jo täysin hoidossa(oli asunto, raha-asiat kunnossa, olin elänyt siinä vaiheessa itsenäisesti jo vuosia).Silloin 10 vuotta sitten tämä ainakin oli normaali käytäntö KYS:llä, että "yksinäiset" äidit ohjataan sos.työntekijälle. Ei sinällään mitään tekemistä lastensuojelun kanssa, ehkä korkeintaan enneltaehkäisevänä asiana, että vähintään nuo asiat todella on kunnossa vauvan tulla maailmaan.
Sinulla kuitenkin on täysi oikeus kieltäytyä tuosta tapaamisesta, mutta mitään et kyllä häviäkään jos siellä käyt!
Sinuna tilanteessasi menisin, avoimin mielin.
Eiköhän tää ap ole jo kohta synnyttänytkin, ketju on aloitettu talvella..
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 14:19"]
Ap, kyseessä varmasti normaali käytäntö. Itsellä aikanaan 23-v yh-äitinä minullekin tuputettiin synnärillä sos.työntekijää, syyllä että neuvoisivat kaikessa paperi-, asunto-, ja tukiasioissa. Kieltäydyin siitä turhana, koska kaikki em.asiat oli jo täysin hoidossa(oli asunto, raha-asiat kunnossa, olin elänyt siinä vaiheessa itsenäisesti jo vuosia).Silloin 10 vuotta sitten tämä ainakin oli normaali käytäntö KYS:llä, että "yksinäiset" äidit ohjataan sos.työntekijälle. Ei sinällään mitään tekemistä lastensuojelun kanssa, ehkä korkeintaan enneltaehkäisevänä asiana, että vähintään nuo asiat todella on kunnossa vauvan tulla maailmaan.
Sinulla kuitenkin on täysi oikeus kieltäytyä tuosta tapaamisesta, mutta mitään et kyllä häviäkään jos siellä käyt!
Sinuna tilanteessasi menisin, avoimin mielin.
[/quote]
Ihanko oli jokin syy alapeukuttaa tämä??
Sairaalan sosiaalityöntekijä ei liity lastensuojelun mitenkään. Se neuvoo sua erilaisten paperiasioiden hoitamisessa tai täyttää niitä lappusia sun kanssa.
Sairaalan sosiaalityöntekijä ei liity lastensuojelun mitenkään. Se neuvoo sua erilaisten paperiasioiden hoitamisessa tai täyttää niitä lappusia sun kanssa.
En kyllä tiedä miten innokkaita sossuja siel etelässä on, mutta täällä keskemmässä Suomea ei kyllä kovin hevillä tuputeta ja pakoteta mihinkään ensikotiin. Eikä tuo sairaalan sossu kai noita ensikotisuosituksia tee ? Enkä usko että mitään hätää teillä on jos äitisikin on tässä mukana ja teillä paikka siellä vauvan synnyttyä.