17 ja raskaana, lastensuojelusta asiaa
Saan siis kesällä vauvan ja sain tietää että ensi kerralla ultraan tulee mukaan sosiaalitäti. Joudunko nyt lastensuojelun asiakkaaksi tai tarkkailevatko minua koska olen alaikäinen ? Asun vanhemmillani ja näin myös vauvan synnyttyä. Pelottaa että yrittävät löytää syyn vauvani huostaanottoon. Asun Helsingissä.
Kommentit (76)
Mutta ultra on henk.koht. juttu. Sinne otetaan vain läheisin ihminen mukaan.
Kieltäydy tantoista!
Tämä sama keskustelu on ollut täällä aiemminkin eri päivämäärillä. Outoa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 16:35"]
Tämä sama keskustelu on ollut täällä aiemminkin eri päivämäärillä. Outoa.
[/quote]
Ei ole ainakaan minun aloittama. Löydätkö sen haulla ? Olisi kiva lukea sekin
aapee
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 16:17"]
Mutta ultra on henk.koht. juttu. Sinne otetaan vain läheisin ihminen mukaan.
Kieltäydy tantoista!
[/quote]
Siis vielä kolmannen kerran : ei ole tulossa ultraushuonseen vaan tapaaminen tantan kanssa on samalla reissulla. Kuten aiemmin kirjoitin että ilmaisin asiani epäselvästi kun olin niin paniikissa.
aapee
Mulle sossut sanoi, että pitäis mennä ensikotiin ja pakottivat sinne tutustumaankin. Raivosivat kun en halunnut sinne muuttaa.
Noh, muutin sitten toiselle paikkakunnalle ja soitin itse sairaalan sossulle, joka oli edellisten sossujen joku esimies tai vastaava ja hän ei ollut onneksi yhtään ensikodin kannalla. Sanoi vaan, että hän voi neuvoa, jos tarvitsen apua ja kävi sitten synnärillä meitä moikkaamassa. Tosi mukava nainen oli. :)
Tulin siis raskaaksi 15-vuotiaana ja synnytin, kun olin 16. Kaikki meni hyvin ja muutettiin kihlatun kanssa omaan kotiin pari kk ennen synnytystä. Nyt lapsi 2-vuotias, eikä ole tarvinnut sossujen kanssa säätää synnytyksen jälkeen.
Miksi tulee mukaan?
Sain oman esikoiseni kun olin 16 eikä sosiaalitätejä näkynyt kotona, neuvolasssa, synnärillä tai muuallakaan missään vaiheessa. Ei ole tähän päivään mennessä näkynyt ja nyt olen jo 24.
Miksi ihmeessä sosku tuohon puuttuu jos ette muuten ole heidän asikkaitaan.
Mielestäni sitten vasta saisi puuttua jos kotioloissasi häikkää, en kyllä ultaan tuloa ymmärrä sittenkään. Yksityisasia.
Mielestäni hoitohenkilökunnan ja sinun välinen asia ei soskujen.
Sait tietää, eli siis asiasta päätti joku taho kuulematta sinua? Eihän lastensuojelun tanttoja pitäisi sinun lapsen saamisesi liikuttaa millään tavalla, varsinkaan kun asut vanhempiesi luona vielä lapsen synnyttyä, eli turvallinen koti on (luultavasti?) taattu.
Onko perheesi ollut lastensuojelun piirissä aikaisemmin sinun, tai sisaruksiesi osalta?
2 ajat on muuttuneet ja nykyään on ihan kamalaa kyttäystä. Ap ota seuraavaan ultraan mukaan äitisi tai isäsi. On parempi et on todistaja mukana, jos yrittävät sotkea sut johonkin juttuun vaikka ensikotiin.
Itse olen raskausaikana tavannut äitiyspolin sossua eikä tapaamisessa ollut mitään sen kummempaa kuin että hän kertoi kelan tuista eli missä vaiheessa mitäkin haettava sekä toimeentulosta ylipäänsä lapsen syntymää varten yms. Ei välttämättä liity edes lastensuojeluun se sossun tapaaminen. Ja tapasin kyllä häntä ultran jälkeen. Kysyy varmaan yleistä elämäntilaanteesta ja pääasia että saat itse kysyttyä vaikkapa byrokratiasta jos on jotain epävarmaa sen suhteen. Tuskin sinun tarvitsee pelätä, ainakaan jos ei ole tehty ennakollista lastensuojeluilmoitusta!
Joo, näin on. Eli minulta kysymättä sinne ultraan tulee mukaan sosiaalitantta. Ilmoittivat näin kun viimeksi siellä kävin. Ei olla sosiaalihuollon asiakkaita, en minä eivätkä sisarukseni eikä vanhemmillani ole koskaan ollut mitään ongelmaa. En käytä päihteitä enkä polta. Siksi tätä ihmettelenkin ja mietin että onko ihan käytäntö vai mikä ?
Ja voivatko pakottaa ensikotiin vai saanko asua vanhemmillani kuten ollaan jo suunniteltu. Äitini tietää kaiken raskaudestani ja on täysillä mukana tukemassa.
aapee
Sinun vauvastasi on tehty ennakoitava lastensuojeluilmoitus koska olet niin nuori
Siksi kysynkin, että onko mitä perusteita ikäni takia. Ja kuka tämän ilmoituksen on tehtaillut ?
aapee
Mitä tarkoittaa ennakoitava lastensuojeluilmoitus ? Käytännössä ? Kyttäävätkö nyt kaikkia syitä että vauva voitaisiin viedä pois heti synnyttyä vai mitä ?
aapee
Neuvolasta tehty, koska heillä on huoli lapsesta. Se tarkoittaa että lapsesi on lastensuojelun asiakas jo ennen kuin hän on syntynyt.
Huoli on esim vanhemmuudesta. Oletko yksin lapsen kanssa? onko isä mukana? Oletko kypsä äidiksi? Nämä ovat vain varatoimenpiteitä vauvallesi. Ei ole tarkoitus viedä häntä pois vaan tarkistella että pärjäätte varmasta
Entä jos soittasit asioitasi hoitavaan neuvolaan ja kysyisit nämä mieltäsi askarruttavat kysymykset sieltä, etkä onkisi "tietoa" keskustelupalstoilta?
Alaikäisyytesi perusteella, ei tarvi muuta syytä. Olet ikäsi puolesta lähes lapsi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:51"]
Sairaalan sosiaalityöntekijä ei liity lastensuojelun mitenkään. Se neuvoo sua erilaisten paperiasioiden hoitamisessa tai täyttää niitä lappusia sun kanssa.
[/quote]
ok. Kiitos selvennyksestä. Ehdin jo panikoimaan :)
aapee