Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan palata Suomeen, mies ei haluaisi muuttaa

Vierailija
24.10.2020 |

Siinähän se otsikossa on pähkinänkuoressa. Olen asunut kymmenisen vuotta ulkomailla ja olen naimisissa. Asutaan nyt miehen kotimaassa jossa ei sinänsä mitään vikaa - täällä on turvallista, Suomi muutaman tunnin lentomatkan päässä, olen oppinut paikallisen kielen ja ollaan kumpikin vakitöissä.

Nyt elämän ns. "isojen kysymyksien" äärellä (oma asunto, lapsien hankinta, jne.) ollaan kuitenkin alettu myös pohtimaan asuinmaata. Minä haluaisin palata Suomeen, koska
- Mulla on läheisemmät suhteet omaan perheeseeni ja sukuuni kuin mitä miehellä; lapsiperheen turvaverkko olisi taattu jne.
- Kaipaan omaa rauhaa ja tilaa hengittää, mitä täältä on vaikea löytää. Tarvitsen näitä vastapainoksi arjelle ja nyt se on mahdollista vain muutaman viikon verran vuodessa.

Mies ei taas haluaisi muuttaa, koska
- Joutuisimme ns. aloittamaan alusta - täällä meillä on jo koti ja työurat, ja varsinkin miehelle tulisi aluksi olemaan vaikeaa työllistyä uudelleen, kun täytyisi oppia uusi kieli jne.
- Miehen isä on vakavasti sairas. Sairaus on kuitenkin ns. remissiovaiheessa eikä ole enää useaan vuoteen pahentunut. Jos hyvä tuuri käy, ei hän tule tämän sairauden takia menehtymään. Mies ei kuitenkaan haluaisi muuttaa kauas isästään, koska jos tilanne yhtäkkiä pahenisikin...

Ollaan pattitilanteessa, sillä rakastetaan toisiamme ja meillä on muutenkin oikein toimiva avioliitto. Mies on tähän saakka pitänyt ns. "löysässä hirressä" toteamalla, ettei pistäisi hanttiin jos muutettaisiin Suomeen JOSKUS... Mutta milloin? Ei osaa vastata. Samaan aikaan hän haluaisi kuitenkin keskustella perheenlisäyksestä ja mahdollisesta oman kodin hankinnasta. :( Korona ei ole auttanut asiassa ollenkaan.

Mitä te tekisitte?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on oikeassa. Sulla on 10 vuoden takainen  mielikuva Suomesta. Ei täällä ole enää samanlaista. Miehesi tuskin  tulee vuosiin täällä työllistymään ja sullakin pitäisi olla työpaikka täällä JO ENNENKUIN muutatte. 

Vierailija
22/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten koulunkäynti on Suomessa korkeatasoista ja ilmaista.

Monissa maissa on erittäin kallista käydä yliopistoa ja lapsenne on vaikea enää siinä vaiheessa Tulla tänne, kun maa on aika vieras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on miestäsi kohtaan todella epäoikeudenmukaista vaatia häntä muuttamaan Suomeen. Käytännössä vaadit häntä luopumaan urastaan. Ainoastaan siten se voisi olla järkevää, että hän hakee nykyisestä kotimaastaan suomalaisia työpaikkoja, ja vasta sitten kun tulee valituksi muutatte Suomeen.

Samaa mieltä.

Vierailija
24/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on miestäsi kohtaan todella epäoikeudenmukaista vaatia häntä muuttamaan Suomeen. Käytännössä vaadit häntä luopumaan urastaan. Ainoastaan siten se voisi olla järkevää, että hän hakee nykyisestä kotimaastaan suomalaisia työpaikkoja, ja vasta sitten kun tulee valituksi muutatte Suomeen.

Uran lisäksi myös vakavasti sairaasta isästään. 

Vierailija
25/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Mulla oli myös samanlaisia ajatuksia, kun asuimme ulkomailla. Muutimme takaisin Suomeen ja kyllä kadun sitä. En ymmärrä miten tätä suomen ”mahtavaa” koulua ylistetään. Se riippuu niin siitä luokasta, mille sattuu menemään ja millainen opettaja on. Edellinen luokka lapsella oli aivan kauhea, siellä osa lapsista piti kuulosuojaimia tunneilla kun meteli oli niin kova, että ei muuten pystynyt keskittymään. En tiedä missä maassa asutte, mutta jos lapsen koulutukseen voi panostaa rahallisesti, on se varmasti paras vaihtoehto. Miehellä on mennyt yli vuosi oppia kieli ja kyllä se vaan niin on, että vaikka minä puhun hänen äidinkieltä, jos kieli on ns. Yleinen (englanti, Espanja, Ranska) on siinä järkeä opiskella sitä, mutta mut ihmettä suomella tekee. Mieheni ei siis ole työllistynyt tänne, eikä oikein kotiutunutkaan. Suomalaiset on juroja, eivät ole ystävällisiä, ovat jopa töykeitä sellaisen mielestä, joka tottunut kohteliaampaan kanssakäymiseen. Miettisin siis kyllä kaksi kertaa, ennen kuin muuttaisin takaisin. Tosin luontoa täällä riittää ja onneksi ei niin kamalaa ollut Koronan takia, mutta siihen se jääkin. Lisäksi suomi on yksi kalleimmista maista asua, ainakin pääkaupunkiseutu.

Paitsi että jopa Pariisin hinnat on kuulemma jopa kalliimpia kuin pk-seudulla. Ainakin vuokrat on kalliimmat siellä kuin pk-seudulla.

Vierailija
26/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitti, ei me siuta tänne haluta.

Vierailija
27/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa viihtyy oikein hyvin jos opettelee ensin itse olemaan ystävällisempi eikä odota, että toiset näyttää siinäkin mallia.

Jos ap muuttaa tänne niin mieti ensin tarkkaan miten järjestät miehesi sosiaalisen elämän.

Espanjalaisen on vaikea sopeutua muuten.

Vierailija
28/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon hyvää, mutta täytyy sanoa, että henkinen ilmapiiri on todella ankea. Varsinkin ulkomaalaiselle, joka ei ole tottunut. Töitä on vaikea saada, jos ei osaa kieltä. Kouluissa on paljon kiusaamista, mikä on suuri ongelma. En kyllä suosittele muuttamista, jos siellä nykyisessä maassa on muuten asiat hyvin.

Vierailija
29/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla miehesi ei ole yhtä läheinen oman vanhempiensa kanssa kuin sinä, jos kerran hän noin paljon huolehtii isästään? Jos oikeasti ei olisi läheinen, hän voisi ihan hyvin muuttaa parin tunnin lentomatkan päähän. Suomen sisälläkin menee monella sen verran aikaa päästä vanhempien luo. 

Vierailija
30/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siinä vaiheessa haluaa Suomeen muuttaa kun lasten koulutuksesta pitää alkaa maksaa.

Mista suomalaisille on tullut sellainen kasitys etta ainoastaan Suomessa on ilmainen koulutus (mita se ei ole)?

USAssa koulu on ilmainen lukion loppuun asti, ei tarvitse edes kirjoja ostaa. Useimmilla Lukioilla on oma urheilukentta ja tiimit. On koulun jalkeen ranskankerhoa, vaittelytaitoa, teatterikerho ja autolla ajon opetusta ja paljon muuta.

Vierailija
31/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla miehesi ei ole yhtä läheinen oman vanhempiensa kanssa kuin sinä, jos kerran hän noin paljon huolehtii isästään? Jos oikeasti ei olisi läheinen, hän voisi ihan hyvin muuttaa parin tunnin lentomatkan päähän. Suomen sisälläkin menee monella sen verran aikaa päästä vanhempien luo. 

Perustan tämän sille, ettei näe vanhempiaan kuin max. kerran kuukaudessa, jos silloinkaan. Muita sukulaisia vielä vähemmän.

Mä näin vielä Suomessa asuessani omia vanhempiani melko lailla viikottain ja muuhun sukuunkin tuli pidettyä paljon yhteyttä. Tulee vieläkin, niillä eväillä mitkä on pitää yhteyttä täältä välimatkan päästä.

En kuitenkaan syyllistä miestäni ja ymmärrän täysin hänen huolensa sen suhteen, että jos muuttaisikin ja isänsä tilanne pahenisi. Olenhan itsekin menettänyt läheisiä ulkomailla asuessani, se kipu on suunnaton kun et voi olla läsnä perheellesi kuoleman lähestyessä tai sen jälkeen, kun pitäisi hautajaisia yms. järjestää.

Niin ja kaikki tämä on vielä ajatuksen tasolla, eli emme ole ensi kuussa lentämässä Suomeen tyhjän päälle ilman työpaikkaa jne. Se olisi täyttä tyhmyyttä. Tätä asiaa tulee nyt kuitenkin paljon pohdittua ja halusin kuulla ulkopuolisten ajatuksia asiasta, varsinkin kun oma kokemukseni arjesta Suomessa on sieltä kymmenen vuoden takaa.

Ehkä näiden vastausten myötä omatkin ajatukseni vähän selkenevät.

Ap

Vierailija
32/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ap missä maassa asut, mutta jos on tottunut vaikka eteläeurooppalaiseen elämäntyyliin, niin kyllä tämä suomalainen meno on vain ankeaa. Ilmastokin on ihan pyllystä. Tietysti ihminen kaipaa varmaan vähän aina kotimaahansa. Ymmärrän sen. Minullakin oli ulkomailla asuessani koti-ikävä. Siltikin olen tällä hetkellä onneton Suomessa. Jos taloudellinen tilanne olisi yhtään parempi, niin varmaan koettaisin onneani ulkomailla uudelleen. Vanhin poikani on nyt eskari-ikäinen. Kävimme pari viikkoa sitten varhaiskasvatuksen kanssa keskustelun liittyen lähestyvään koulunkäyntiin. Koulu ei kuulosta hyvältä. Sitähän ei voi valita, kun koulu valikoituu asuinpaikan mukaan. Alueellisia eroja on varmasti hyvin paljon. En haluaisi olla pessimisti, mutta ellei miehesi ole vaikka koodari, niin hänen työllistymismahdollisuutensa ovat täällä heikot. Olen itse korkeakoulutettu, enkä löydä alaltani töitä. Tilanne on niin surkea, että olen päättänyt kouluttautua lisää ja perustaa oman yrityksen.

Vierailija
33/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, miksi miehen olisi hankalampi oppia suomen kieli kuin ap:n oli oppia miehen kotimaan kieli.

Vai väittääkö joku, etteivät miehet kykene oppimaan vieraita kieliä?

Eiköhän tuossa ole kyse siitä että ap on jo oppinut kielen, mitä ikinä ongelmia ennen sitä oli on jo takana päin, nyt olisi edessä toinen vastaava urakka jos tulisivat Suomeen. Kaikki tämä on menetettyä aikaa ja resursseja, ap on sen hinnan kuitenkin jo maksanut joten sen perään on turha itkeä.

Niinpä. Ja on valtavan suuri ero siinä, onko oppinut jonkun ison ja helpomman kielen (ja ehkä nuorempana ja mahdollisesti jo koulussakin?) kuten ap, vai yrittääkö alkaa oppia pientä ja todella vaikeaa kieltä kuten suomi vanhempana. Motivaatio ensinmainitussa tapauksessa (kuten ap:lla) on ollut varmasti sata kertaa suurempi, ja toisinpäin tulisi ehkä kyseeseen lähinnä silloin, jos mies pitäisi Suomea muilta osin houkuttelevampana paikkana ja haluaisi muuttaa sinne huolimatta vaikeasta kielestä.

Vierailija
34/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin Suomesta 25 vuotta sitten ja juuri siinä vaiheessa kun lapsia alettiin suunnittelemaan oli minullakin mielessä Suomeen muutto juuri sen turvaverkon takia. Meillä oli samanlainen tilanne kuin ap:llä eli asuimme (ja asumme edelleen) miehen kotimaassa, mies ei osaa Suomea ja molemmilla oli jo tuolloin hyvät työpaikat, parin tunnin lennon päässä Suomesta.

Emme muuttaneet Suomeen. Äitiysvapailla bongailin halpoja lentoja Suomeen ja olin lasten kanssa välillä pitkiäkin aikoja Suomessa. Nyt kun vanhemmat ovat eläkkeellä, he voivat vuorostaan tulla kun löytävät halvat lennot, ei ole lomista kiinni (siis ennen koronaa). Nyt 15 vuotta myöhemmin olen todella tyytyväinen että jäimme tänne. Monet paluumuuttajatutut sanovat että se sopeutuminen takaisin Suomeen on todella työlästä ja ulkomaalaisen on todella vaikea työllistyä. En ole enää moneen vuoteen miettinyt Suomeen muuttoa. Siellä on kiva käydä kesällä ja joululomalla, muu elämä ja arki on täällä.

Vierailija
35/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa on huono työtilanne ja nykyhallituksen tuhojen jälkeen vielä paljon huonompi. miksi jättäisitte työpaikkanne ja tulisitte tänne kärsimään?

Vierailija
36/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin portugalista suomeen noin viisi vuotta sitten. Toki meidän tilannetta huono verrata koska portugalissa palkat on huonot ja paljon enemmän työttymyyttä kuin Suomessa. Mies ei puhu Suomea mutta sai täältä hyvän työn, itse olin portugalissa työttömänä (en puhu portugalia) mutta työllistyin heti lääkärinä Suomessa. Mutta tosiaan, miehellä kului se vuosi pari ennen kuin sopeutui tänne ja nyt tuntee olonsa suomalaisemmaksi kuin minä ja ei muuttaisi mistään hinnasta pois.

Vierailija
37/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa asutte tällä hetkellä?

Vierailija
38/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies heti suomen kielen kurssille/kursseille ja alatte hakea työtä Suomesta, kun se tulee ajankohtaiseksi. Kieltä voi opiskella myös itsekseen. Jos mies ei saa töitä Suomesta, pysykää siellä! Sinun on helpompi olla täällä työttömänä kuin miehesi. Nimimerkillä Kokemusta on.

Vierailija
39/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei kuulosta hyvältä. Sitähän ei voi valita, kun koulu valikoituu asuinpaikan mukaan.

Joudut vain käärimään hihat, koska kyllä sen voi hyvillä perusteilla vaihtaa. Äitini sai minun opinahjoni vaihdettua peräti kahdesti kauan ennen kuin laki sitä edes salli.

Vierailija
40/72 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Suomea johon palata. Lähes sama meno kuin ulkomailla pk-seudulla.

Ehkä lapset kouluun, mutta mamukouluja täällä. Ei kannata.