Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaselkäsärky

Vierailija
24.10.2020 |

Jos alaselkää särkee levossa, seisten ja istuessa, mutta ei esim kävelyllä, niin johtuukohan lihaksista vai jostain muusta ? Kipu on jäytävää ja jatkunut viikon verran. Nainen kyseessä ja ei ole kuukautisista johtuvaa. En ole edes mistä tämä tuli ? Olisinko sittenn nostellut lapsia väärässä asennossa.

Mutta siis eli onko vaiva kuitenkin lihasperäisen kuuloista vai jotain muuta ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säteileekö kipu jalkaan? Yleensä hermopinteet kramppaa lihakset. Eli siinä järjestyksessä.

Vierailija
2/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säteileekö peppuun ja/tai jalkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itseasiassa säteile. Muistuttaa hirveen paljon samaa kipua kun raskausaikana oli. Nyt en ole raskaana niin en oikeen ymmärrä mikä tämä on ja kuinka kauan voi seurailla ennen kun alkaa huolestumaan ?

Vierailija
4/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla liian kireät lonkankoukistajat tai pakarat? Mulla vetää ne alaselän kipeäksi.

Vierailija
5/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden jälkeen vatsalihakset on heikot tai on peräti vatsalihasten erkauma? Vaikuttaa just alaselkään.

Vierailija
6/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikin vielä lisätä, että kumartaessa kipu selkeästi pahenee!

Ap.

Vierailija
7/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itseasiassa säteile. Muistuttaa hirveen paljon samaa kipua kun raskausaikana oli. Nyt en ole raskaana niin en oikeen ymmärrä mikä tämä on ja kuinka kauan voi seurailla ennen kun alkaa huolestumaan ?

Mene selälle makuulles ja nosta jalat 90 asteen kulmassa tuolin päälle. Pitäis rentouttaa selkää. Mulla oli paha niskavaiva niin fysioterapeutti ymmärsi paljon paremmin mistä on kyse kuin yleislääkäri.

Vierailija
8/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitä kipua voi sitten seurailla kotona ?

Viimeisin synnytys oli siis jo vuosi sitten.

Vierailija
9/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Selvä juttu, vatsalihakset ei tue rankaa ja selkä kipeytyy.

Vierailija
10/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukumarrus yleensä tuntuu juurikin välilevypullistumassa eli saattaa tulla väärässä asennossa nostelusta..

Vierailija
11/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihastreeni auttaa, selkää, vatsaa ja vaikka kylkiäkin. Minulla loppuu alaselkäkivut kun aloittaa säännöllisen treenaamisen.

Vierailija
12/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei joo ! Vatsa ei tosiaan koskaan palautunut takaisin vaikka paino on normaali 154/54kg. Vatsa silti pullottaa. Mitähän vatsoja sitä uskaltaa tehdä?

Vierailija
13/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihastreeni auttaa, selkää, vatsaa ja vaikka kylkiäkin. Minulla loppuu alaselkäkivut kun aloittaa säännöllisen treenaamisen.

Pilates on tosi hyvä.

Vierailija
14/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hierojalla koska lääkäri ei osannut auttaa. Syy olikin sektio ja leikkausarvissa alavatsalla, joita käsitteli sellaisella imukuppilaitteella muutaman kerran. Hieroi myös alaselkää ja kivut lähtivät.

Vierailija
15/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin.  Kannattaisi kuitenkin selvittää onko vika lihaksissa vai nivelissä.

Siinä on vähän eroa, miten niitä kuntouttaa paremmaksi erilaisilla liikkeillä.

Fysiaterateutilla käynti saattaisi olla  aluksi parasta hoitoa.

Vierailija
16/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei joo ! Vatsa ei tosiaan koskaan palautunut takaisin vaikka paino on normaali 154/54kg. Vatsa silti pullottaa. Mitähän vatsoja sitä uskaltaa tehdä?

Sisempiä vatsalihaksia ensin. Ei missään tapauksessa istumaannousuja/vatsarutistuksia ekaks.

Vierailija
17/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Mulla on kroonista välilevyvaivaa ja juuri nuo eteen kumarrukset on kivuliaita ja niissä pitää olla varovainen, tulisi nostaa tavaroita oikein jaloista taittaen eikä selästä eteen venyttäen.

Vierailija
18/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hierojalla koska lääkäri ei osannut auttaa. Syy olikin sektio ja leikkausarvissa alavatsalla, joita käsitteli sellaisella imukuppilaitteella muutaman kerran. Hieroi myös alaselkää ja kivut lähtivät.

Hierojalla ei kuitenkaan ole terveydenhuoltoalan koulutusta, toisin kuin fysioterapeuteilla.

Itse kääntyisin fysioterapeutin puoleen, vaikka sen onkin kalliimpaa, jos vaiva on todella paha.

Hierojat eivät edes saa käsitellä niveliä sillä tavoin fysioterapeutit.

Hierojat ovat ennenkaikkea lihasten rentoutukseen ja hieromiseen koulutettuja ihmisiä.

Vierailija
19/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään alan ammattilainen, mutta mun käsitys on, että suurin osa alaselän kivuista johtuu lihasjumituksista ja lihasepätasapainosta. Suosittelen treenaamaan nyt keskivartalon lihaksia muutaman viikon, venyttelemään etu- ja takareisiä sekä pakaralihaksia. Lisäksi rullaamaan selän, pakaroiden ja jalkojen lihaksia (rulla ja joku kova pallo) jumitusten poistamiseksi.

Vierailija
20/26 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla on toi tollanen rulla millä voi avata faskioita niin kannattaakohan sitä nyt tässä akuutissa vaiheessa edes käyttää tosin ?

Aika ikävä vaiva kub koko aika jäytää kipua. Niin joo ja Burana 800g ja panadol 1g ei kauheasti edes auta. Onkohan sirdaludista hyötyä sitäkin mulle määrätty niskajumiin 😃