Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

7. lk:n valinnaiset. Oletteko päässeet helposti yhteisymmärrykseen?

Vierailija
31.01.2014 |

Saako nuori valita vapaasti mitkä valinnaiset haluaa? Minkälaista keskustelua teillä on?

Meillä se tilanne että nuori haluaa vain höntsäaineita, en oikein itse ole samalla aaltopituudella...

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen valinnaisethan ne ovat eivätkä minun. Tietenkin hän valitsee mieleisensä!

Vierailija
22/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa jos kotitalous kiinnostaa siitä on hyötyä lopunelämää. Arjen taidot ovat useilla puutteelliset. Olen sitä mieltä että kotitalous saisi olla pakollisten aineiden joukossa yläkoulun kaikilla luokilla niin saataisiin uusavuttomutta kitketyksi.

Opetan ammattiopistossa kokkioppilaita ja olen havainnut miten ohutta osaaminen on kun tullaan kouluun. Perustaitoja joita voisi olettaa olevan jokaisella on vain harvoilla.

Nyt opiskelemaan tulevissa on sellaisia joiden kotona on syöty valmisruokaa ja se kyllä näkyy tieto-ja taitopuutteina.

Perunankuoriminen voi tuottaa suuren haasteen. Perusraaka-aineita ei tunneta/tunnisteta.

Heitänkin sinne koteihin haasteen että opettakaa lapsianne kokkailemaan ja leipomaan, se on hauskaa yhdessäoloa. Jos ette itsekään osaa opetelkaa yhdessä. Keittokirjat esiin tai ohjeet netistä, YouTubessa on paljon videoita joiden avulla voi opetella.

Yksi pyyntö vielä, älkää tehkö kaikkea lapsillenne valmiiksi. Antakaa heille jo pieniä askareita pikkulapsiaikaan ja tehtävät kasvakoot iän karttuessa. Opettajana olen nähnyt liian monta pilalle passattua, hemmoteltua ja suorastaan patalaiskaa nuorta jotka eivät viitsisi tehdä mitään. Työsuoritteet voivat olla heikkolaatuisia, eivätkä he edes välitä siitä. Tietynlainen kunnianhimo on kateissa. Se mitä tahtoisivat tehdä on surffata netissä ja pelata pelejä älypuhelimella (myös oppituntien aikana). Tilanne on oikeasti huolestuttava.

Taidanpa laittaa tästä ihan oman avauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä valitsi opettajien luonteen perusteella, ei kotitaloutta tai liikuntaa koska ope oli %/#&%. Englanti kävi koska ope oli kiva ja kuvaamataito, koska siitä saanut aina hyvän numeron.