Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako filosofian maisteriksi opiskelu?

Vierailija
31.01.2014 |

Eli, kannattaako? :) Olen saanut käsityksen, että ei mutta toisaalta mistään ei näe kuinka moni oikeasti työllistyy opintojen jälkeen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu pääaineesta....

Vierailija
2/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et suinkaan ajattele, että filosofian maisterit ovat kaikki filosofiaa pääaineena opiskelleita? Tuo pelkkä "filosofian maisteri" ei vielä kerro hirveästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lähes kaikki aineenopettajat ovat filosofian maistereita (tai kandidaatteja, mutta sama asia).

Vierailija
4/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen FM, pääaineena kemia. Kemistiksikin siis haukutaan. Omalla kohdallani on kannattanut, ainakin toistaiseksi.

Vierailija
5/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan puheterapeuttikin FM, ja heistä on kova pula.

Vierailija
6/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 01:07"]

Eli, kannattaako? :) Olen saanut käsityksen, että ei mutta toisaalta mistään ei näe kuinka moni oikeasti työllistyy opintojen jälkeen.

[/quote]

Noh minä, sisareni ja yksi veljistäni olemme filosofian maistereita ja kaikilla on ollut viimeisten vuosikymmenten ajan vakituinen työ.

Vierailija
7/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu pääaineesta, miten kannattaa ja miten töitä löytyy. Hörhöaloilla eli kansanperinne jne. ei välttämättä hyödy tutkinnosta mitään, mutta matematiikka ja kemia pääaineena saa varmasti töitä. Itse olen historian lehtori ja aina on riittänyt töitä, tällä hetkellä tosin olen virkavapaalla pois oman alan hommista ja teen projektityötä toisella alalla.

Vierailija
8/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yliopistosta voi valmistua hyvään ammattiin. Itse olen FM puheterapeutti ja töitä on vaikka kuinka, työnantajat suunnilleen soittelevat perään ja pyytävät töihin! Mutta esim. yhdellä tutulla on kaksoismaisterin tutkinto antropologiasta ja uskontotieteestä, todella fiksu tyyppi, mutta töitä vaikea saada, ollut pitkään työttömänä.

Vierailija
9/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhetkinen tilanne on synkkä. Työpaikkojen määrä on vähentynyt radikaalisti, eikä muutaman vuoden takainen tieto paljon auta, tosin tulevaisuuskin on kysymysmerkki. Kannattaa katsoa ihan mol:in sivuilta se ammattinimike, mikä voisi osua kohdallesi valmistuttuasi ja se alue, jolta töitä haet. Siinä näet ensinnäkin sen, onko paikkoja kuinka paljon auki ja voit miettiä sitä, kuinka moni vuosittain valmistuu ja ko. paikasta kilpailee kanssasi. Itse tunnen humanisteja, jotka ovat pätkätöissä ja paskaduuneissa, eivätkä ole edes näitä ns. huuhaa-aloilta.

Vierailija
10/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:39"]

Varmaan riippuu pääaineesta, miten kannattaa ja miten töitä löytyy. Hörhöaloilla eli kansanperinne jne. ei välttämättä hyödy tutkinnosta mitään, mutta matematiikka ja kemia pääaineena saa varmasti töitä. Itse olen historian lehtori ja aina on riittänyt töitä, tällä hetkellä tosin olen virkavapaalla pois oman alan hommista ja teen projektityötä toisella alalla.

[/quote]

Kyllä se FM-tutkinto auttaa myös "hörhöalalta". Yliopistossa oppii tekemään töitä ja saa yleissivistystä vaikka lukisi "kansanperinnettä". Mä olen valmistunut juuri yhdestä näistä vaikeasti työllistävistä kansanperinteen aineista, mutta olen ollut töissä käytännössä koko ajan valmistumisen jälkeen. Mulla meni vain kaksi vuotta saada vakkaripaikka.

FM-tutkinnolla voi valmistua niin erilaisiin tehtäviin, ettei yleistystä voi tehdä. Meille "hörhöaloilta" valmistuneille on tärkeämpää osoittaa osaamisensa töiden kautta, joku puheterapeutti saa pätevyyden jo tutkintotodistuksen mukana. Moniin virkoihin vaaditaan (ylempi) korkeakoulututkinto, johon myös kelpuutetaan hörhö-fm :)

Vierailija
11/11 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on FM, aina ollut vakituisissa töissä ja vuositulot nykyisin lähelle 100t /v, 40h/vko töitä, 7 vkon lomat /v plus normipyhät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän