Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Älä tapaa sankareitasi" ja työelämä

Läskedryck
24.10.2020 |

Pidän itseäni jonkinlaisena ex-syrjäytyneenä, jolla olisi työelämälle annettavaa ja voisin käsitellä tätä asiaa monesta näkökulmasta, mutta yritän rajoittaa.
Teen paljon vaativimmasta päästä olevaa vapaaehtoistyötä hankalassa elämäntilanteessa olevien kanssa enkä siis tarkoita fyysistä työtä leipäjonossa, vaan aivotyötä ja vuorovaikutustyötä.

Sellaiset jutut, mistä toiset saavat asemaa ja palkkaa, ovat minulle maksullisia; tehdäkseni erästäkin vaativaa työtä joudun matkaamaan bussilla tai junalla yli 100km suuntaansa eikä tätä korvata minulle. Joku toinen taas saa vähintään satasen kuussa parin tunnin vapaaehtoisuudesta, johon minua ei ole aikanaan otettu; coping-keinonani on olla ajattelematta rahanmenoa ja epäoikeudenmukaisutta. Minun pitää käydä toisessa kaupungissa "harrastamassa" työtä omaan laskuun, koska kotipaikkakunnan tahot ovat päättäneet, että eivät pitäneet ulkonäöstäni, äänestäni tai jostain muusta.

Olen kohdannut elämässäni aika ikäviä lääkäreitä, psykologeja ja sosiaalialan ihmisiä, vaikka on siellä hyviäkin kohtaamisia joukossa ja ensimmäinen kerta, kun minua kehuttiin tällaisen taholta oli kolmekymppisenä erään koulupsykologin toimesta, joka ihmetteli myönteisessä mielessä saavutuksiani eräässä harrastuksessa.

Esim.kerran eräs erikoistuva psykiatri sanoi minulle voitonvarma virne naamalla, ettei minun kannata harkita erästä koulutusta, koska "mun kaveri on siellä ja niin et sä pärjäis siellä". Myös sosiaalialaan on vähän mennyt luottamus, koska minun piti pantata kunnan työntekijöiltä vuosikaupalla vastausta yksinkertaiseen kysymykseen ja vasta valituksen kautta sain "vastauksen" asian vierestä. Huvittaa ajatus siitä, että paperitiikeri viranomaisen asemassa alkaa sanoittaa jaksamista, kelpoisuutta ja mielenterveyttä toiselle samalla, kun hän koomapotilaan tapaan 'ratkaisee' keskustelu vaikenemalla vuosiksi, vaikka varmasti saa viestit ja vielä valehtelee välikätenä toimivalle olevansa yhteydessä.

Tämä liittyy otsikkoon siten, että itselläkin on samankaltaisia ammatillisia pyrkimyksiä ja asemassaan nuo ihmiset ovat minun yläpuolella; vaikka minulla on enemmän koulutusta opintopisteissä laskettuna, minulta vapaaehtoisena ja tutkinnottomana otetaan näkyvyys, valta ja rahallinen arvo pois tehdystä työstä ja voidaan estää pääsy eteenpäin. Tuntuu, että olen jo monessa mielessä heidät kehityksessä ohittanut, mutta virallisesti minun pitäisi katsoa heitä ylöspäin ja antaa räkämällien tipahdella silmiin. Tämä haittaa motivaatiota ja mietin tuleeko minustakin samanlainen, kun olen lopulta "oikea" ammattilainen saadessani paperin kouraan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan, olet avohoidossa.

Vierailija
2/4 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuo. Et ole alempana. Äläkä anna heidän toimia niin kuin olisit. Sitä he yrittävät. Ihan samalla tavalla heillä ei ollut koulutusta aikanaan niin kuin ei meillä kenelläkään. Nyt ihan oikeati viittaat kintaalla tuommoisille turhanpäiväisyyksille ja rakennat haluamasi elämän. Ei se helppoa ole, mutta älä luovuta. Eivät he voi estää etenemistäsi, jos menet vaikka läpi harmaan kiven. Se vie voimia, rahaa ja aikaa. Mutta yksi päivä ja se kaikki oli sen arvoista. Usko minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut jo opiskeluaikana ja myöhemmin työelämässä, että osa ihmisistä haluaa lannistaa heitä, jotka kokee jotenkin uhkana. Että tuo voi saavuttaa jotain mitä minä en. Ei tietenkään aina ole kyse kateudesta, mutta yleensä ressukoita ja lahjattomia ei kukaan yritä talloa, koska ei heistä ole uhkaa omalle reviirille tai unelmille.

Minulla kesti kymmeniä vuosia tajuta tämä. Tiesin kyllä, että näin todennäköisesti on, mutta kilpailuhenkisessä työpaikassa pitkään ollessani aloin nähdä selvän psykologisen koodiston. Ei kukaan sano toiselle, että sä et pärjää siellä, jos näkee ettei toisella ole mitään mahdollisuuksia. Heitä, joita ei koeta uhaksi ja joiden ei uskota päärjäävän, kannustettaisiin että hae nyt ihmeessä ja aina kannattaa kokeilla. Tietysti osa kannustaa vilpittömästikin, mutta tuo psykiatrisi kommentti oli sen tyyppinen, että kääntäisin sanoman juuri päinvastoin.

Muutenkin sanoisin pitkällä ja syvällä kokemuksen rintaäänellä, että ei kannata laittaa liikaa painoarvoa toisten negatiivisiin sanomisiin vaan pohtia, mikä saa ihmisen sanomaan toiselle noin. Mieti vaikka siltä kantilta, milloin itse toimisit vastaavalla tavalla.

Vierailija
4/4 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ammateissa on paljon toksisen tasa-arvon edustajia. Osaavalta ja resursseja omaavalta ihmiseltä ei yllättäen häviä kaikki henkinen ym. pääoma vaikka tulee elämässä vaikeaa. Kuitenkin näiden mielestä elämän kolhujen TÄYTYY kohdella kaikkia samalla tavalla ja yhtä traagisesti ja kaikista pitää tulla samalla lailla nöyriä. Jos pystyt joitakin asioita enemmän kuin "tilanteessa" pitäisi tai sinulla on edes ajoittain positiivisia mielialoja niin joko ei oteta tosissaan tai sitten yritetään lytätä.