Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä sallittua ammattikoululta?

Vierailija
30.01.2014 |

Opiskelen ammattikoulussa alalla, jonka työssäoppimispaikkoja ei ole paljoa paikkakunnallamme joten n. viisi oppilasta joutuu muualle harjoitteluun ja opettaja määrää paikat, niitä ei saa itse hakea. 

Kävi niin, että minulle napsahti harjottelu toiselle paikkakunnalle ja asia ahdistaa minua todella paljon. Olen juuri muuttamassa ensimmäistä kertaa omilleni joten köyhänä opiskelijana rahat on ihan lopussa (bussiliput toiselle paikkakunnalle kahdeksi kuukaudeksi maksaa 120e ja opintotuesta jää käteen 200 euroa kuukaudessa). 

Matka on pitkä kotoani joten joudun lähtemään epäinhimillisen aikaisin. En tiedä edes minkä numeroisella bussilla pääsen ja missä pitää jäädä. Käyn myös keikkatöissä 1-8 kertaa kuukaudessa ja iltalukiossa osana illoista joten en ehdi ajoissa kumpaankaan. 

Koitin jo puhua opettajalle paikasta, mutta hän ei suostunut vaihtoon. Onko minulla oikeus kieltäytyä paikasta vedoten taloustilanteeseeni ja töihin? En vaan ymmärrä miksi opettaja ei valinnut tähän paikkaan vanhempien kanssa asuvaa, autollista ja töissäkäymätöntä opiskelijaa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tutkintoosi kuuluu työssäoppiminen niin et varmaan voi sitä muulla tavoin suorittaa. Ja voi olla että koulu haluaa määritellä työssäoppimispaikan, jotta saa "oikeaa" työkokemusta eikä ole jossain kaverin isän firmassa tekemässä jotain vähän sinne päin.

Yrittäisin sinuna tietysti kysyä, mitä vaihtoehtoja on, mutta jos tilanne on mikä on, niin eihän vaihtoehtoja kuitenkaan ole paljon.

Vierailija
2/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltäytyä paikasta, mutta uutta paikkaa ei aina ole mahdollista järjestää. Toki voit pitää työssäoppimisen ajan "lomaa" ja suorittaa sen kesällä, tai sitten niin, että valmistut sen verran myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI et etsinyt itsellesi sopivaa paikkaa, kuten suurin osa tekee...?

Vierailija
4/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani kävi  toisella paikkakunnalla (n. 40 km, bussilla) työssäoppimassa. Hänelle matkat korvattiin, en muista korvasiko kela vai koulu, mutta itse ei tarvinnut maksaa. Sen lisäksi sai jonkinlaisen muutaman euron ruokarahan/päivä. Toisen jakson oli ulkomailla ja nekin matkat korvattiin. Asunto oli hänelle maksuton, en tiedä kuka maksoi. Selvitähän nyt tämä asia. Googlettamalla näyttäisi, että ne korvataan, mutta en löydä virallista tietoa asiasta. 

Vierailija
5/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:38"]

[/quote]

Se kerrotaan aloituksessa aika selvästi. Sama juttu oli meidän pojan koulussa, itse ei saanut hakea paikkoja. Syykin on selvä: Kaikki hakevat kaikista paikoista. Jos tiesi paikan, sai ehdottaa sitä, mutta se, että soittelee ympäriisnä oli kielletty. sillä alalla on vaikea saada paikkoja (tuplatutkinto ja jatkaa opiskelua, joten ei koulutus hukkaan mennyt)

Vierailija
6/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. 4/5 vierailija: Paikkoja ei saa meillä hakea itse kuten kirjotin. 5/5: Meillä ei korvata, Kela korvaa osan bussimatkojen hinnasta mutta silti summa on noin iso :/

Vierailija
7/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:38"]

[/quote]

Johan ap sanoi että koulu valkkasi paikat, itse ei saanut hakea...

Vierailija
8/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaukana tuo toinen paikkakunta on? 100 km? 200 km? Meillä lukiolainen lähtee kotoa klo 6.20 ehtiäkseen kouluun 8.00. Onhan se kamalaan, onhan?

Vierailija
9/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja on selvästi vain kusipää. meillä opiskelijat saivat listasta valita mihin harjoittelupaikkaan haluavat, tai siis laitettiin 3 toivetta, joiden perusteella opettaja päätti kuka menee minnekin. kukaan ei koskaan joutunut menemään vastoin tahtoaan minnekään. se on ihan neuvottelu kysymys vain. teidän opettajanne ei selvästi vain halua neuvotella, vaan haluaa leikkiä suurta auktoriteettiä. -näitä opettajiakin tuli nähtyä..

Vierailija
10/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa on on oikeutettu koulumatkatukeen joten oma vastuu on kuulta 42 vai oliko 43 euroa.. että eiköhän toi tuki koske harjoittelupaikkaan kulkemistakin että bussi maksaa 2kk 84/86 euroa  ja meillä ammattikorkeassa sama ongelma aina joku joutuu kaukopaikoille ja meillä ei saa mitään tukia..

Vierailija
11/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:46"]

Miten kaukana tuo toinen paikkakunta on? 100 km? 200 km? Meillä lukiolainen lähtee kotoa klo 6.20 ehtiäkseen kouluun 8.00. Onhan se kamalaan, onhan?

[/quote]

Miten hän jaksaa töissä ja miten rahat riittää matkoihin? Oletan että tilanne on sama kuin ap:lla, kun tuohon äänensävyyn vertaat. 

Vierailija
12/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 20:57"]

Ammattikoulussa on on oikeutettu koulumatkatukeen joten oma vastuu on kuulta 42 vai oliko 43 euroa.. että eiköhän toi tuki koske harjoittelupaikkaan kulkemistakin että bussi maksaa 2kk 84/86 euroa  ja meillä ammattikorkeassa sama ongelma aina joku joutuu kaukopaikoille ja meillä ei saa mitään tukia..

[/quote]

Olen työharjoittelussa viisi viikkoa, joten joudun ottamaan kahden kuukauden lipun (toiseksi kuukaudeksi kolme viikkoa vieläpä turhaan). Latasin juuri ennen kuin sain tästä paikasta tietää kotikaupunkini kuukausilipun 32 euroa (turhaan) joten se tekee 120 euroa :/ En osannut yhtään aavistaa joutuvani toiselle paikkakunnalle kun kerroin jo varhain opettajalle tilanteestani ennen kuin hän ehti paikat hankkia ja hän jo lupaili kotikunnastani paikkaa.

Vierailija
13/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka typerältä neuvolta kuullostaakin, niin pistä faijasi soittamaan sinne et nyt perkele. Toi kuullostaa niin himmeältä toiminnalta et syytäkin viheltää välillä peli poikki.

Vierailija
14/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, erittäin kurja tilanne, mutta näin se taitaisi olla muillekin, jos näin kävisi. Jos itse nyt vielä vähän sitten jarruttelet sen kotoa lähtemisen kanssa, ettei tule liikaa kustannuksia? Sun vanhemmathan eivät näemää jeesaa.

Kait tuo on laillista, jos teillä tuo tilanne on ollut etukäteen tiedossa, olette kaikki ottaneet sen riskin, että noin voi käydä.

Vierailija
15/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 21:30"]

Ok, erittäin kurja tilanne, mutta näin se taitaisi olla muillekin, jos näin kävisi. Jos itse nyt vielä vähän sitten jarruttelet sen kotoa lähtemisen kanssa, ettei tule liikaa kustannuksia? Sun vanhemmathan eivät näemää jeesaa.

Kait tuo on laillista, jos teillä tuo tilanne on ollut etukäteen tiedossa, olette kaikki ottaneet sen riskin, että noin voi käydä.

[/quote]

En usko, että muilla on omilleen muutto ajankohtaista ja iltaisin töitä ja lukiota? Muuttaa on pakko kun vuokrasopimus on jo tehty. Vanhemmilta en saa taloudellista tukea.

Meille ei missään vaiheessa koulutukseen hakiessa tai sen alussakaan kerrottu, että työssäoppimispaikka saattaa olla kotikunnan ulkopuolella. Vasta nyt viimeisenä vuonna tämä tieto tuli :(

Vierailija
16/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö alallasi ollut kaksoistutkinnon mahdollisuutta vai käytkö juuri sitä niin että käyt illalla osan? 

Tiedän oikeastaan miksi sinut on siihen määrätty, varmaan samasta syystä kuin poikanikin, olen siis tuo 5. Luotettavimmat uskalletaan laittaa toiselle paikkakunnalle. Osasta on pelko, että lintsaavat. Pojalleni oli sanottu, että hän siksi, kun hän on tunnollisin oppilas koko luokassa eikä koskaan myöhästy. 

Vierailija
17/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sallittua. Joillakin aloilla työssäoppimispaikat saattavat olla useamman sadan kilometrin päässä, jos lähempää ei löydy.

Vierailija
18/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olithan tietoinen siitä, että vanhemmillasi on vielä 18-vuotta täytettyäsi lain silmissä velvollisuus tukea opiskelujasi. Jotkut nuoret ovat olleet jopa oikeudessa hakemassa heille kuuluvaa tukea.

Vierailija
19/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 21:04"]

[/quote]

Miten hän jaksaa töissä ja miten rahat riittää matkoihin? Oletan että tilanne on sama kuin ap:lla, kun tuohon äänensävyyn vertaat. 

[/quote]

Matkat maksavat noin 44 e/kk ja ihan hyvin on jaksanut töissä koulun ohessa käydä. Mutta hän asuukin maalla, täällä nuoret ei ole mitään lapamatoihin verrattavia loiseläjiä.

Vierailija
20/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 21:04"]

[/quote]

[/quote]

Matkat maksavat noin 44 e/kk ja ihan hyvin on jaksanut töissä koulun ohessa käydä. Mutta hän asuukin maalla, täällä nuoret ei ole mitään lapamatoihin verrattavia loiseläjiä.

[/quote]

Matkoihin minulla menee se 120 euroa kun latasin tosiaan juuri kotikaupunkini kuukausilipun turhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme