Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko kylmä ja kova ihminen? Kertokaas :(

Vierailija
30.01.2014 |

Meillä on neljän hengen kaveriporukka, olemme olleet ystäviä yläkoulusta ja lukiosta asti. Nyt pari kuukautta sitten mukaan on tupannut eräs viides tyyppi, työpiireistä. Emme aluksi edes tunteneet, mutta huomasin hänen viettävän paljon aikaa yksin ja aloin itse tutustua häneen.

Tämä nainen oli aluksi melko varautunut, ja ystävystyin hänen kanssaan, rohkaisin ja kannustin. Naisen itsetunto parani, kun yhdessä ponnistelimme sen eteen.

Ongelma kai onkin siinä, että miellyttääkseni ja auttaakseni häntä, aloin kertoa kehuja jotka eivät olleetkaan totta. Tein hänelle vakavan karhunpalveluksen.

Tämän surkutellessa kilojaan, valehtelin hänelle kaikista tutkimuksista joiden mukaan hän on normaalipainoinen jne.

Tämä osti kammottavia vaatteita, kysyi mielipidettäni ja vastasin vastoin todellisuutta niiden rättien istuvan hänelle todella hyvin ja näyttävän mahtavilta.

En tehnyt tätä siksi, jotta näyttäisin itse paremmalta/kauniimmalta/menestyvämmältä. Halusin vilpittömästi auttaa häntä, ja halusin parantaa hänen itsetuntoaan. Tämä kuitenkin kostautui, koska tästä uudesta ystävästä tuli varsinainen riesa.

Hän roikkuu joka paikassa mukanani, ottaa paikkani porukassani ja tulen siitä mustasukkaiseksi. En kuitenkaan uskalla sanoa mitään, sillä olen aina ollut tämän tyypin "lakeija", ja miellyttänyt häntä. Hänen varmuutensa itsestään on kasvanut kohisten, hän kuvittelee pystyvänsä mihin vain ja uhoaa kovaan ääneen. Hän juoruilee, puhuu p*skaa, ja on alkanut määräilemään, mitä minun pitäisi tehdä. Hän vaatii ylettömästi kehuja ja murjottaa ja pitää mykkäkoulua, jos en palvo häntä. Ja minä toteutan hänen toiveitaan vaikken oikeastaan haluaisi, sillä kaihdan riitaa ja haluan säilyttää huvät välit päällisin puolin kaikkiin, vaikka mielessäni inhottaisi. Olen huomannut, että minusta on tullut hänen ovimattonsa.

Tilanteeni on vaikea. Minusta on tullut arka ja vaisu, mielistelevät kehuni ovat kihonneet tämän naisen päähän. Vaikka tekisin niin tai näin, ajautuisin ojasta allikkoon. Ja mikä pahinta, tämän naisen nykyinen kieroutunut minäkuva ja oma ahdas tilanteeni on koknaan omaa syytäni. En voi syyttää tästä sitä naista, vaikka mielessäni inhoan häntä. Olen voimaton. Voimavarani hupenevat siihen, että vihaan itseäni, koska minulla ei ole kanttia irrottautua vihaamani henkilön piiristä. Koska olen itse tähän hankkiutunut.

Pahoitteluni sekavasta tekstistä. Toivottavasti joku osaa auttaa minua tässä ristiriutaisten, katkerien ja vihaisten tunteideni myrskyssä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:44"]Aika jännä, miten nämä narsistisyytökset kohdistuvat siihen kaveriin, vaikka ap ihan avoimesti kertoo valehdelleensa ja manipuloneensa, ilmeisesti ilman mitään ajatusta siitä, että se olisi väärin, kun hänellä kerran oli hyvä tarkoitus. Ap kertoo tutustuneensa ihmiseen, jonka uskoi olevan arka ja sosiaalisesti häntä alempi, ja silloin halunneensa hänet mukaan, kun tämä haveri oli manipuloitavissa. Kun sitten uusi kaveri paljastuikin vahvemmaksi, ja sellaiseksi, joka voi viedä ap:n valokeilan, ap ei enää sieläkään kaveria, vaan alkaa inhota häntä. Kukahan tässä toimii narsistisesti?

[/quote]

Vierailija
22/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:44"]

Aika jännä, miten nämä narsistisyytökset kohdistuvat siihen kaveriin, vaikka ap ihan avoimesti kertoo valehdelleensa ja manipuloneensa, ilmeisesti ilman mitään ajatusta siitä, että se olisi väärin, kun hänellä kerran oli hyvä tarkoitus. Ap kertoo tutustuneensa ihmiseen, jonka uskoi olevan arka ja sosiaalisesti häntä alempi, ja silloin halunneensa hänet mukaan, kun tämä haveri oli manipuloitavissa. Kun sitten uusi kaveri paljastuikin vahvemmaksi, ja sellaiseksi, joka voi viedä ap:n valokeilan, ap ei enää sieläkään kaveria, vaan alkaa inhota häntä. Kukahan tässä toimii narsistisesti?

[/quote]

Vaatii aikamoista kanttia sanoa se totuus ääneen ja siten asettua ylivoimaista enemmistöä vastaan. Tällä palstallahan ollaan vahvasti sitä mieltä, että mitään negatiivista ei saa sanoa. Parempi valehdella ja manipuloida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:44"]Aika jännä, miten nämä narsistisyytökset kohdistuvat siihen kaveriin, vaikka ap ihan avoimesti kertoo valehdelleensa ja manipuloneensa, ilmeisesti ilman mitään ajatusta siitä, että se olisi väärin, kun hänellä kerran oli hyvä tarkoitus. Ap kertoo tutustuneensa ihmiseen, jonka uskoi olevan arka ja sosiaalisesti häntä alempi, ja silloin halunneensa hänet mukaan, kun tämä haveri oli manipuloitavissa. Kun sitten uusi kaveri paljastuikin vahvemmaksi, ja sellaiseksi, joka voi viedä ap:n valokeilan, ap ei enää sieläkään kaveria, vaan alkaa inhota häntä. Kukahan tässä toimii narsistisesti?

[/quote]

Luetunymmärtämistä, pliis!

Ap:han meni hyvää hyvyyttään tutustumaan yksinäiseen henkilöön. Hän kannusti ja he YHDESSÄ nostivat ko. naisen itsetuntoa. Ap arkuuttaan muutti vahingossa tyypin laskelmoivaksi narsistiksi. Ja nyt ämmä pilaa aloittajan elämän.

Ap ei ole mikään puhdas pulmunen, hänelläkin on osansa tähän. Mutta sanlisin, että jos toisesta on tullut narsisti, ei ap voi ottaa siitä vastuuta.

Vierailija
24/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:44"]

Aika jännä, miten nämä narsistisyytökset kohdistuvat siihen kaveriin, vaikka ap ihan avoimesti kertoo valehdelleensa ja manipuloneensa, ilmeisesti ilman mitään ajatusta siitä, että se olisi väärin, kun hänellä kerran oli hyvä tarkoitus. Ap kertoo tutustuneensa ihmiseen, jonka uskoi olevan arka ja sosiaalisesti häntä alempi, ja silloin halunneensa hänet mukaan, kun tämä haveri oli manipuloitavissa. Kun sitten uusi kaveri paljastuikin vahvemmaksi, ja sellaiseksi, joka voi viedä ap:n valokeilan, ap ei enää sieläkään kaveria, vaan alkaa inhota häntä. Kukahan tässä toimii narsistisesti?

[/quote]

Ihan samaa mieltä.

Lisäksi sanoisin ap:lle, että älähän nyt kuvittele roolistasi liikoja. Et sinä ketään kykene yksin "uudelleenrakentamaan", aikuista ihmistä. Ihan selvin päinkö sinä nyt kuvittelet, että kun SINÄ olet kehunut jonkun ostoksia ja kun SINÄ olet kehunut hänen painoaan normaaliksi, hän sen ansiosta nyt kukoistaa? ;-)))

Älä teeskentele enempää hänelle. Sinun ei olisi alun perinkään pitänyt mielistellä tuota työtoveriasi, toisen ihmisen itsetuntoa voi tukea myös niin, ettet valehtele.

Nyt lopetat sen viimeistään tähän. Voit sanoa mukavia asioita, mutta olemalla rehellinen. Tyyliin (ihan ilmasta napattu esimerkki) jos toinen ostaa vaatteen, joka ei mielestäsi sovi hänelle, voit sanoa, että "kiva että löysit mieleisesi vaatteen". Et valehtele, et anna katteettomia kehuja - mutta et myöskään tylytä ja latista toisen iloa. Kivahan se on, että hän on innoissaan ja tyytyväinen!

Yritä keskittyä kaveriporukkanne tapaamisissa muihin, älä suostu jumittamaan yhdessä tuon yhden kanssa.

Ja jos hän sinusta loukkaa tai komentelee, sano se rauhallisesti. "Ota rauhallisesti nyt, minä päätän itse, mitä teen..." tai "nyt sanoit aika loukkaavasti, miksi noin kommentoit?"  Jos hän mököttää, anna mököttää - sinä jatkat iloista keskustelua muiden porukan jäsenten kanssa (tai lähdet pois, jos hän kahden kesken mököttää).

Etkä nyt missään nimessä ala hänelle mitään "maton alta vetoa" järjestää, sepä nyt olisikin helvetin katala temppu, kun ensin itse olet häntä mielistellyt ja kehunut. Yritä suhtautua häneen siis normaalisti, kuten suhtautuisit johonkin muuhunkin kaveriporukkanne jäseneen. Rehellisesti ja rauhallisesti.

Vierailija
25/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:08"]

[/quote]

Ap:han meni hyvää hyvyyttään tutustumaan yksinäiseen henkilöön. Hän kannusti ja he YHDESSÄ nostivat ko. naisen itsetuntoa. Ap arkuuttaan muutti vahingossa tyypin laskelmoivaksi narsistiksi. Ja nyt ämmä pilaa aloittajan elämän.

Ap ei ole mikään puhdas pulmunen, hänelläkin on osansa tähän. Mutta sanlisin, että jos toisesta on tullut narsisti, ei ap voi ottaa siitä vastuuta.

[/quote]

Lopettakaa nyt herranen aika tuollaisten kyökkidiagnoosien jako. Aikuisesta ihmisestä ei millään kehumisella -valheellisellakaan - saa narsistia aikaan. Työtoveri on todennäköisesti silkkaa epävarmuuttaan ahne kehumisille, ei sen kummempaa.

Tosiasia on, että ap:lla - ehkä - oli hyvä tarkoitus, mutta hän toimi moraalittomasti ja tietää sen itsekin. Ja nyt hän projisoi sitä hatutustaan tuohon työtoveriinsa, mikä on työtoverin kannalta epäreilua.

-25-

Vierailija
26/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:08"]

[/quote]

[/quote]

Lopettakaa nyt herranen aika tuollaisten kyökkidiagnoosien jako. Aikuisesta ihmisestä ei millään kehumisella -valheellisellakaan - saa narsistia aikaan. Työtoveri on todennäköisesti silkkaa epävarmuuttaan ahne kehumisille, ei sen kummempaa.

Tosiasia on, että ap:lla - ehkä - oli hyvä tarkoitus, mutta hän toimi moraalittomasti ja tietää sen itsekin. Ja nyt hän projisoi sitä hatutustaan tuohon työtoveriinsa, mikä on työtoverin kannalta epäreilua.

-25-

[/quote]

Se mitään epäreilua ole. Mitäs vittuilee muille ihmisille!

Vierailija
27/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:18"]

-25-

[/quote]

Ei kai kukaan nyt kuvitellutkaan, että pa:n työkaveri pamahti narsistiksi muutamasta kehusta. Se työkaveri oli jo narsisti ja sai ap:n ansaan esittämällä säälittävää.

Vierailija
28/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:18"]

-25-

[/quote]

Ei kai kukaan nyt kuvitellutkaan, että pa:n työkaveri pamahti narsistiksi muutamasta kehusta. Se työkaveri oli jo narsisti ja sai ap:n ansaan esittämällä säälittävää.

[/quote]

Juuri näin. On se kumma, että ihmiset ovat nykyään niin yksinkertaisia, tai sitten ei vain viitsitä ottaa selvää asioista; kun eihän sellainen nyt vaan sovi. Minä tiedänkin kaiken. Minö, minä, minä!

Voi nessu.

Vierailija
29/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:08"]

[/quote]

[/quote]

-25-

[/quote]

Se mitään epäreilua ole. Mitäs vittuilee muille ihmisille!

[/quote]

Mitä hän vittuilee? Hän haluaa olla tiiviisti ap:n ystävä, on ottanut myös rohkeasti kontaktia ap:n ystävien kanssa, ja ap on mustasukkainen. Kaipaa kehuja, koska ap on hänet sille mielistelylle itse opettanut. Minä en näe tuossa ap:n aloituksessa varsinaista vittuilua, korkeintaan määräilynhalu on ikävää, mutta ehkä ap:n työtoveri määräilee, koska ap on antanut hänen oppia sellaiseen rooliin heidän ystävyyssuhteessaan eli sallinut tietyn komentelun alussa - nyt se alkaa häntä harmittaa, koska hän projisoi hatutustaan muutenkin tuohon työtoveriin.

Vierailija
30/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:18"]

-25-

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. On se kumma, että ihmiset ovat nykyään niin yksinkertaisia, tai sitten ei vain viitsitä ottaa selvää asioista; kun eihän sellainen nyt vaan sovi. Minä tiedänkin kaiken. Minö, minä, minä!

Voi nessu.

[/quote]

Niinpä, mietipä tosiaan sitä. Sinä luulet nyt tietäväsi muutaman lauseen perusteella, että ap:n työtoveri on narsisti ja narrannut ap:ta. Mistä ihmeestä sinä tuollaisen diagnoosin katsot voivasi  langettaa, kun psykologitkin haluavat aika pitkään tutkia potilasta ennen moisen langettamista, ja ihan kuule IRL.

Minusta tuossa manipuloi ap, ei ap:n työtoveri. Ap on ottanut lakeijan roolin, minkä hän itsekin tuossa myöntää, ja työtoveri on siihen sopeutunut. Kun ap:ta alkaa harmittaa roolinsa, hän projisoi omaa vitutustaan siihen työtoveriin, joka ap:n kiukuksi on vieläpä ystävystynyt ap:n muiden kaverien kanssa. Ap ihan oikein analysoi omaa tunnetilaansa: hän on mustasukkainen. En minä tuota keksi, katso itse uudelleen ap:n aloitus.

SINÄ tuossa nyt tyrkytät omaa keksimääsi diagnoosia.

Vierailija
31/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti, ap-mammojen lyömäase. Naapurin rouva on ikävä, se on tietty NARSISTI! Lapsen päiväkodissa tarhakaverin äiti syyttää lastani kiusaamisesta, äiti on tietty manipuloiva NARSISTI! Pomo ei anna ylennystä ja palkankorotusta, vaan motkottaa mun saikuistani, se on oikea NARSISTI! Ex-mies on löytänyt uuden naisen, tietäisipä se uusi, että eksä on paska NARSISTI!

Narsisti, narsistimpi, av-mamma.

Vierailija
32/32 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sä ainakin vähän ihmeellinen.

Jaksat tuollaisesta asiasta kirjoittaa noin pitkän stoorinkin. Vähän outo provoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä