Synnäri käännytti!
Lieviä polttoja (supistuksia) toista päivää, kävin synnärillä (syöksysynnytyksiä takana) ja kanavaa 1cm, 3cm auki mutta kotiin vaan odottelemaan kovempia polttoja :o No sisätutkimus nyt kovensi suppareita ja kotona hampaat irvessä... Tässä synnytetäänkin nyt sitten oikeasti kotiin. Rv 37+2 joten vauhtitippaa ei anneta (rv 38 rajana). Vedet yleensä päästetään kun on 4cm auki. Yritän maata, seisaaltaan menee lähes puhekyky. Synnytys on selvästi käynnissä joten ei auta ku vissiin ootella ponnistustarvetta. HUOH
Kommentit (42)
Se on mahdollista, että synnytät vielä tänään, mutta eihän sitä voi millään mittarilla laskea syöksyksi???
No siinä kohtaa sun sisätutkimusta aloitettiin, en päässytkään heti nousemaan supistuksen vuoksi sängylle. Ei kätilö noteerannut kyllä vaan vähätteli koko tilannetta. Ap
No jos tiedät näin hyvin, miten synnytys sinulla etenee, niin mikä estää palaamasta sitten vähän myöhemmin uudestaan sairaalaan? Mene vaikka vähän aikaisemmin ja kävele siellä sairaalan läheisyydessä, vaikka aulassa!
No eihän tämä nyt olekaan SYÖKSY vaan marssin sinne koska pelkään että juuri nämä supistukset joita vielä kestän ilman ilokaasua, avaakin paikkoja (olin oikeassa) ja että viimiset sentit aukeaakin vauhdilla ja paniikki iskee kotona. Poistun, poltot alkaa jälleen. Ap
Nro 25 niin täytyy tehdä vissiin. Me nyt ootellaan...kun tippa tulee linssiin. Ap
Mutta jos nyt olet ihan varma että olet auennut enemmän kuin 3cm, niin miksi valitat täällä sen sijaan että menisit uudestaan näytille?
Et ole varmasti eka etkä viimeinen joka tulee muutaman tunnin kuluttua takaisin synnyttämään kun on ensin lähetetty kotiin.
Ja jos ne ottais sinne jokaista joka on varma että "tän vuorokauden puolella" vielä syntyy, niin heillä ei olisi tilaa salissa heille joiden lapsi on syntymässä kahden tunnin kuluttua. Noin niinku esimerkiksi.
Ja jos sun lapses olisi halunnut syöksyllä tulla, se olisi sylissäs jo.
Lopeta marina ja lähde takaisin synnärille.
Jep. Menen menen kun poltot on liian kovia. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:45"]Jep. Menen menen kun poltot on liian kovia. Ap
[/quote]
Näin me muutkin tehdään! Ja edelleen palstailemassa, vaikka supistukset muka niin kovia...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:45"]Jep. Menen menen kun poltot on liian kovia. Ap
[/quote]
Näin me muutkin tehdään! Ja edelleen palstailemassa, vaikka supistukset muka niin kovia...
[/quote] Kyllä minä olin ainakin supistusten välissä täysin kivuton, kerkes melkein unohtamaan miten paljon sattui supistuksen aikana joten olisi hyvin ehtinyt palstailemaan aina supistusten välissä =)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:49"]
[/quote]
[/quote] Kyllä minä olin ainakin supistusten välissä täysin kivuton, kerkes melkein unohtamaan miten paljon sattui supistuksen aikana joten olisi hyvin ehtinyt palstailemaan aina supistusten välissä =)
[/quote]
Joo, mutta tällöin on kyseessä ihan normi synnytys, jolloin kerkeää myös supistusten välissä keräämään kamansa ja lähteä sairaalaan. Nopeasti etenevässä synnytyksessä supistukset seuraavat niin tiheästi toisiaan, että et todellakaan pysty enää palstailemaan. Eli jos pystyy näin aktiivisesti palstailemasn, niin pystyy myös hetken kotona odottamaan synnytyksen käynnistymistä ihan kunnolla, eikö?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:49"]
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta tällöin on kyseessä ihan normi synnytys, jolloin kerkeää myös supistusten välissä keräämään kamansa ja lähteä sairaalaan. Nopeasti etenevässä synnytyksessä supistukset seuraavat niin tiheästi toisiaan, että et todellakaan pysty enää palstailemaan. Eli jos pystyy näin aktiivisesti palstailemasn, niin pystyy myös hetken kotona odottamaan synnytyksen käynnistymistä ihan kunnolla, eikö?
[/quote] Ja ap:han sanoi että pelkää että se on edessä, että vielä pärjää hyvin mutta pelkää että viimeiset sentit aukeaakin sitten vauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]
Jos papereissa lukee, että käynyt ja käännytetty, niin se passittaa takaisin kotiin joka tapauksessa seuraavan 16 tunnin ajan.
[/quote]
Mitä? En tajunnu. Eli jos käy näytillä muttei ole valmis synnyttämään, ei sairaala ota samaa naista vastaan seuraavaan 16 tuntiin? Ymmärsinkö oikein?
Miksi minut otettiin vastaan 3 tuntia käännytyksen jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:02"]
Yksikään sairaala ei käännytä syöksysynnyttäjää (kolmas lapsi?) kotiin, jos synnytys on käynnissä. Ja yksikään syöksysynnyttäjä ei jää kotiin palstailemaan, jos synnytys on kunnolla käynnistynyt... Sorry, mut tää ei mee läpi;-)
[/quote]
Tiedän erään käännytetyn, jolla oli ollut 6 cm auki. Meni sitten seuraavaan sairaalaan, kun oli siinä vaiheessa lähempänä.
Minut otettiin heti saliin kun olin 3cm auki. En epäile sinua provoksi, mutta sen sijaan että teet täällä aloituksen niin itse valmistautuisin ehkä hiukan muulla tavoin. :D
Kyllä mut käännytettiin toista synnyttäessä kotiin, kun vedet ei ollu menny, oltiin rv 39, supisti 2-5mim välein MUTTA supparit ei ollu "tarpeeksi kivuliaita" eikä kestänyt yli 60s. Kätilö sanoi vaan että ota Panadolia ;-) Päästiin kotiin, itkin ja huohotin, olin niin kipeä ja itkin kun en voinut olla missään asennossa, kännykällä päivittelin Facebookia. Sitten yhtäkkiä meni vedet ja heti alkoi ponnistuttaa. Kyllä meinas lapsi syntyä suihkuun. Soitto sairaalaan, sanoivat että nyt heillä on sulku, ajakaa toiseen kaupunkiin omalla autolla. Mies vänkäsi, että se syntyy NYT ja ajettiin täysiä lähisairaalaan ja alle 30min siitä vauva syntyi. Että terveisiä eräästä pk-seudun suurimmista synnäreistä - kaikki on mahdollista!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:14"]
No ei tasan käännytetä, jos kätilö arvioi synnytyksen olevan käynnissä. Tottakai voi jo supistaa, mutta yksikään kätilö ei ota sitä riskiä, että lähettää syöksysynnyttäjän kotiin, JOS synnytys on oikeasti kunnolla käynnissä. Ei edes Lahdessa. Jos taas supistukset enteilevät lähestyvää synnytystä ja synnyttäjä asuu lähellä, niin miksi ei voisi käydä hakemassa vauhtia kotoa? Ja se, että joku palstailee noin ahkerasti, kuin AP nyt varmaan todistaa, ettei vauva ole ihan vielä syntymässä, vai?
[/quote]
No itse syöksysynnyttäjänä (1.5 tuntia) tunsin ensimäiset oikeat kivut, kun paikat ol 9cm auki eli se viimeinen cm kävi kipeää. Toisessa, mikä kesti sentään 2.5 tuntia, kävi kipeää vasta, kun tuli ponnistamisen tarve. Eli olisin voinut palstailla ponnistukseen asti, jos silloin olisi ollut netti.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
off topic -- siis mitenkään ap:n tapausta miettimättä -- mutta tuohon nopeasti etenevään synnytykseen halusin puuttua.
Oma nuorimmaiseni syntyi todella nopeasti -- 3 tunta ekasta supistuksesta, eikä supistusten väli ollut ollenkaan niin tiuha kuin aikaisemmissa hitaissa synnytyksissä. Ekan kanssa kärvistelin 2-3 min välein tulevissa supistuksissa 17 tuntia, viimeisen kanssa todella voimakkaat supistukset tulivat loppuun saakka noin 5 min välein ja lapsi oli ulkona 3 tuntia alusta. Tuntui, että jokainen avaa puoli senttiä :) oli todella helppo synnytys, vaikka mitään kivunlievitystä ei ehtinyt ottaakaan. Menin sairaalaan reilut 2 tuntia supisteltuani, ja olin 8 cm auki ja sain syhtyä ponnistamaan melkein saman tien. Olisin mennyt nopeammin, mutta lasten hoidon järjestämiseen meni kuitenkin keskellä yötä se pari tuntia... Synnytys ei millään lailla varoitellut itsestään, edes harjoitussuppareita ei tästä viimeisestä juuri ollut. siis koko raskauden aikana. olisin voinut palstailla väleissä, mutta ei kyllä tullut mieleen :)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:46"]
Onneksi jaksat kirjottaa av:lle ;-) - ja uppoaa kuin häkä kaikkiin paikallaoleviin synnyttämättömiin teineihin...
[/quote]
Minä täyttelin ristisanatehtäviä supistusten välillä, joten miksi ei voisi roikkua av.lla kotonaan?
En ole supistuksissa naama irvessä ennen kuin on viimisistä senteistä kyse joten kätilön mielestä en ollut tarpeeksi "kipeä" saliin. Ap