Miksi jotkut kutsuvat ruotsinkielisiä suomenruotsalaisiksi?
Ymmärrän että on olemassa suomenruotsalaisia yhtälailla kun on vaikka vironsuomalaisia tai amerikanmeksikolaisia.
Mutta se että puhut suomessa äidinkielenä ruotsia ei tee sinusta suomenruotsalaista, eihän? Niin miksi sitten ruotsinkielisiä kutsutaan suomenruotsalaisiksi, vaikka osalla ei ole lainkaan ruotsalaisia juuria?
Äidinkielenhän saa suomessa valita, eli ihan pelkästään ilmoittamalla asiasta maistaatiin voi ryhtyä ruotsinkieliseksi (tai suomenkieliseksi).
Monilla ruotsinkielisillä paikkakunnilla tapahtuu myös sellaista että suomenkieliset ryhtyvät ruotsinkielisiksi jotta sulautuisivat paremmin joukkoon (tämä on ihan ok ja luonnollista, mutta ei se äidinkielen vaihtaminen kuitenkaan suomenruotslaiseksi tee)
Kommentit (37)
Entä jos on suomenkielinen suomenruotsalinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän he niin haluavat: Suomen ruotsalainen kansanpuolue
Eri merkitys. Svenska Folkpartiet i Finland, you see? Vai meniköyli hilseen?
Itsehän he sanovat olevansa finlanssvenskar, itse aiheutettu ongelma. En ymmärrä, luulis että ymmärtäisivät, että heidän etunsa olisi sanoa olevansa vani ruotsinkielisiä.
"Svenska" voi tarkoittaa sekä ruotsalaista että ruotsin kieltä. Suomennosvirhe siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on suomenruotsalainen. Hän identifioi itsensä sekä suomenruotsalaiseksi että suomalaiseksi. Suomenruotsalaisuudessa ei ole kyse vain äidinkielestä vaan kulttuuri-identiteetistä. Ja ne kulttuurilliset tavat tulevat Ruotsista.
En usko tuohon ollenkaan. Oma puolisoni on Pietarsaaresta. Tavatessamme hän ei edes osannut puhua kunnolla suomea. Mitään ruotsalaista kulttuuriperintöä hänellä ei ole sen enempää kuin muillakaan suomalaisilla. Suomalaiset ovat omaksuneet paljonkin asioita Ruotsista, mutta ne koskevat koko kansaa, eivät erityisesti ruotsinkielisiä.
Miksi sitten kirjoitti:
Lyhyempi ja selkeämpi kuin Suomen ruotsinkieliset tms.
Ruotsinkieliset riittäisi.
Oikea ilmaisu on "ruotsalainen". Ei se siitä muutu suomalaiseksi, vaikka voissa paistaisi.
He elävät aikalailla omiensa keskellä,välttelevät vain suomea puhuvia suomalaisia kuin ruttoa.
Tämäkin riippuu ihan ihmisestä. RKP:läiset ovat suomenruotsalaisia, mutta sitten taas esim. Stubb, Li ja Hjallis ruotsinkielisiä tai kaksikielisiä suomalaisia.
Kai ne juuret siellä Ruotsissa kuitenkin ovat.
Jaa että onko sitten esim. Marcus Grönholm ruotsalainen? Minä kun olen aina luullut, että hän on edustanut nimenomaan Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että onko sitten esim. Marcus Grönholm ruotsalainen? Minä kun olen aina luullut, että hän on edustanut nimenomaan Suomea.
Ei aavistustakaan, koska en tiedä hänen puoluekantaansa. Jos hän kannattaa RKP:tä, on hän suomenruotsalainen. Mikäli puolestaan jotain muuta puoluetta, niin suomalainen.
Kyllä he ihan suomalaisia ovat, onhan esim. presidenttimmekin kaksikielinen/puoliksi suomenruotsalainen.
Koko ongelmahan ratkeaisi parhaiten sillä, että Suomessa asuville ruotsinkielisille myönnettäisiin Ruotsin kansalaisuus ja muuttaisivat sinne Ruotsiin.
Tämähän se. Itse sanon aina Suomen ruotsinkieliset tai ihan vain ruotsinkieliset.
Vierailija kirjoitti:
He elävät aikalailla omiensa keskellä,välttelevät vain suomea puhuvia suomalaisia kuin ruttoa.
Suomenruotsalaiset ovat häviävä kansanosa. Itse elän sekaliitossa ja lapsemme ovat suomenkielisiä. Tämä on todennäköisesti yleisempää kuin se, että suomenkielisen lapsista tulisi toisen vanhemman vaikutuksesta ruotsinkielisiä.
Hyvin antoisaa on elää paikkakunnalla jossa 50% ja 50% ja kumpaakin kieltä käytetään sulassa sovussa. Vastakkainasettelu ei ole sellaista kuin vaikkapa av:llä halutaan joskus lietsoa. Se on sitä kun yritetään horjuttaa yhteiskuntaa ;-) Mutta siitä ei nyt tässä keskustelussa ehkä ole kysymys.
Kieli luo todellisuutta, ja toki ilmaisuna Suomen ruotsinkielinen vastaisi vallitsevaa tämänpäivän todellisuutta paremmin kuin suomenruotsalainen.
Ei mitenkään outo. Folk eli sama kuin saksan volk oli nats ien rotuporukankin usein käyttämä sana.