Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kutsuvat ruotsinkielisiä suomenruotsalaisiksi?

Vierailija
23.10.2020 |

Ymmärrän että on olemassa suomenruotsalaisia yhtälailla kun on vaikka vironsuomalaisia tai amerikanmeksikolaisia.

Mutta se että puhut suomessa äidinkielenä ruotsia ei tee sinusta suomenruotsalaista, eihän? Niin miksi sitten ruotsinkielisiä kutsutaan suomenruotsalaisiksi, vaikka osalla ei ole lainkaan ruotsalaisia juuria?

Äidinkielenhän saa suomessa valita, eli ihan pelkästään ilmoittamalla asiasta maistaatiin voi ryhtyä ruotsinkieliseksi (tai suomenkieliseksi).

Monilla ruotsinkielisillä paikkakunnilla tapahtuu myös sellaista että suomenkieliset ryhtyvät ruotsinkielisiksi jotta sulautuisivat paremmin joukkoon (tämä on ihan ok ja luonnollista, mutta ei se äidinkielen vaihtaminen kuitenkaan suomenruotslaiseksi tee)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sielu ja henki kuitenkin ovat suomen ruotsalaisia vaikkei liha olisikaan.

Ymmärrän kyllä hyvin että jotkut sivistyneemmät yksilöt eivät halua identifioida itseään suomi juntti kansan kansan kanssa.

Vierailija
2/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sielu ja henki kuitenkin ovat suomen ruotsalaisia vaikkei liha olisikaan.

Ymmärrän kyllä hyvin että jotkut sivistyneemmät yksilöt eivät halua identifioida itseään suomi juntti kansan kansan kanssa.

Luepa aloitus uudelleen: eli miksi tämä ”suomi juntti kansa” kutsuu ruotsinkielisiä suomenruotsalaisiksi? Se oli kysymys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyempi ja selkeämpi kuin Suomen ruotsinkieliset tms.

4/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, sana on huono, koska eivät he ole ruotsalaisia. Ehkä sen takia, että ei ole keksitty sopivampaa? Suomen ruotsinkieliset tai Suomen ruotsia puhuvat olisi parempi, mutta kömpelömpi.

Nykisin on jo paljon sellaisia suomalaisia, joitka eivät pysty sanomaan, onko heidän äidinkielensä suomi vai ruotsi kun osaavat molempia yhtä hyvin.

Veljeni lapset ovat täysin kaksikielisiä. Veli on puhunut heille vauvasta alkaen suomea ja veljen vaimo ruotsia. Leikkikaverit ja naapurit on puhuneet suomea tai ruotsia. Koulua on käyty milloin suomen- ja milloin ruotsinkielisessä koulussa.

Vierailija
5/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisiahan ne on. Tuo on ihan typerä nimitys. Jos on muuttanut juuri Ruotsista Suomeen, niin sellainen henkilö on suomenruotsalainen.

Eihän niillä ole mitään kiintymystä Ruotsiin erityisemmin, ahvenanmaalaiset voi olla vähän poikkeus.

Vierailija
6/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielinen suomalainen olisi oikea ilmaisu.

Vierailija
7/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsissä on jotain 5 virallista kieltä. Ei kai siellä sanota että sveitsinsaksalainen tai sveitsinranskalainen?

Vierailija
8/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän he niin haluavat: Suomen ruotsalainen kansanpuolue

Vierailija
9/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanat kirjoitettu erikseen, joten ihan eri merkitys.

Kaikki ruotsinkieliset eivät suinkaan edes kannata RKP:tä.

Vierailija
10/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on suomenruotsalainen. Hän identifioi itsensä sekä suomenruotsalaiseksi että suomalaiseksi. Suomenruotsalaisuudessa ei ole kyse vain äidinkielestä vaan kulttuuri-identiteetistä. Ja ne kulttuurilliset tavat tulevat Ruotsista.

Vierailija
11/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän ihan vain termiä ”ruotsinkielinen suomalainen” tai lyhyemmin ”ruotsinkielinen”.

Vierailija
12/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin tietoihini, että olen suomenruotsalainen. Ihan vaan siitä syystä, että jonot ovat lyhyempiä ja taso parempaa suomenruots. vanhustenhoidoissa.

Kieltä puhun hyvin. Työskentelin koko urani ruotsinkielisessä firmassa.

Ystävättäreni teki samoin.

Vierailija
13/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri merkitys. Svenska Folkpartiet i Finland, you see? Vai meniköyli hilseen?

Vierailija
14/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on itseasiassa vielä pahempi. Ei ole edes suomenruotsalainen vaan ruotsalainen. Eli troijan hevonen.

Vierailija
15/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset kai tämän termin ovat lanseeranneet. Jos osaat suomea, etkä äänestä rkp:tä, niin ethän sä ole mikään suomenruotsalainen.

Vierailija
16/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että RKP perustettiin aikanaan rotuteorioiden pohjalta puolustamaan ylemmän ruotsalaisen rodun etuoikeuksia Suomessa.

Siksipä edelleenkin he eivät ole ”vain” ruotsia puhuvia suomalaisia, vaan jotain hienompaa.

Vierailija
17/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. suomenruotsalainen sukujuuriltani, mutta täysin suomenkielisessä kodissa varttunut. Kouluruotsilla mennään. Joten mikähän minä sitten olen, ihan pelkkä suomalainen varmaan. 

Vierailija
18/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tääkin jotain r a s i s m i a. Pitäiskö minun nyt loukkaantua näiden rantaruotsalaisten puolesta?

Vierailija
19/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ns. suomenruotsalainen sukujuuriltani, mutta täysin suomenkielisessä kodissa varttunut. Kouluruotsilla mennään. Joten mikähän minä sitten olen, ihan pelkkä suomalainen varmaan. 

Jos et äänestä RKP:tä, niin sitten olet ok.

Vierailija
20/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin, outo nimi

Eiks ton pitäis olla

Partiet for svenska talande menniskor some är medborgare

Tuo folk on outo nimi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän