Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä ja TE-toimisto

Vierailija
29.01.2014 |

Hei! Tulee vaan niin välillä turhautunut olo, kun vaan yrittää pärjätä ja saada jotain aikaiseksi elämässään niin sitten vaan saadaan jokaisesta asiasta kielteinen vastaus ja kaikki kestää niin kamalan pitkään.

Työkkärin niin rajoittaa mun elämää vaikka sieltä rahaa saakin (olen työkokeilussa päiväkodilla). Mannerheimin Lastensuojeluliitollakin oli yksi koulutus (1 x vkossa 2,5 h). Olisin menny sinne. Mut ei, olis menny johonkin tutkintaan ja sit olis otettu työmarkkinatuki pois selvityksen ajaksi (kahdelta kuukaudelta). Ja jotenkin tuntuu, että tarkkaillaan yms. että teenkö jotain väärin jotta työkkäri vois ottaa rahat pois.

Oppisopimusta pitäisin taloudellisesti parhaana ja opinkin juuri tekemällä. Mut sekin on jotenkin hankala ja monimutkanen asia hoitaa. Olenkin muutamiin päiväkoteihin laittanut viestiä ja kieltäviä tietenkin vastaukset ovat. Sieltä vain vastataan, että otetaan oppisopimukseen vain vakituisia työntekijöitä. Mikähän lie sekin syy miksi vakituisia.

Työkokeilijaksi ainakin kelpaan, riittää kun joku tutkinnon suorittanut on toisessa huoneessa, ei siis tarvitse olla aivan selän takana.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:10"]

Mulla oli yksi paperi joka piti toimittaa viimeistään 31.1. Menin tiistaina TE-toimistoon, siellä oli ilmoitus että vastaanotto vain ajanvarauksella ti-pe. No, ajattelin jättää paperin sitten postilaatikoon. Siinä luki: tyhjennetään vain maanantaisin. JUST...

[/quote]

Siellä on info, jonne voit jättää paperit. Paitsi Pirkanmalla, siellä on verkkoneuvojat ottamassa papereita vastaan. Ohjeet on ilmoitustaululla.

[/quote]

No ei kyllä ole mitään infoa meidän TE-toimistossa. Ei ole kuin suljetut ovet ja se laatikko, joka tyhjennetään vain maanantaisin.

[/quote]

Harmi, että TEM edellyttää jokaiseen TE-toimistoon asiakaspalvelun jokaiseksi päiväksi. Ihan en usko sinua, ellet kerro, mikä toimisto.

[/quote]

On kai siellä asiakaspalvelua mutta VAIN ajanvarauksella. Nettisivuilta:

"ma 9.00–12.00 ja 13.00–15.45
ti-pe  asiointi vain ajanvarauksella"

[/quote]

Miten paljon tarvitaan rautalankaa, jotta ymmärrät, että asiointi tarkoittaa ihan muuta kuin papereitten jättämistä. Siellä on oltava ihminen, joka ottaa paperisi vastaan ja vastaa kysymyksiisi. Vahtimestari, opiskelija, kuka tahansa - jonkun ihmisen siellä on oltava papreitasi vastaanottamassa.

Paitsi jos se on yhteispalvelupiste.

[/quote]

No voi hyvänen aika. Kai olisin sen paperin jättänyt jos siellä olisi ollut joku ihminen kelle antaa? Tuokin on täysin naurettavaa että paperit voi kyllä jättää laatikkoon mutta tyhjennys vain kerran viikossa.

Vierailija
42/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen laittanut CV ja hakemuksia ihan niihin tylsimpiinkin paikkoihin. Ja mielenkiintoisiinkin. Nyt työkokeilun aikana en ole laittanut, mutta isken noihin kesätyöhakuihin kun ne sieltä tulevat.

Tiedän, että voisin asua mieheni kanssa vaikka minkälaisessa loukossa. Joensuussa asuin 32 neliön yksiössä ja se oikeasti masensi. Vuokra oli noin satasen pienempi, kuin nykyisen asunnon vuokra.

Ongelma on vain se etten henkisesti kestä niin kovaa kituuttelua opintorahalla ja sossun rahoilla ja sitä ainaista jännitystä tuleeko rahaa tarpeeksi sossusta.

Kiva juttu, ettäon tullut näinkin paljon asiasta keskustelua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:01"]

Kyllä olen laittanut CV ja hakemuksia ihan niihin tylsimpiinkin paikkoihin. Ja mielenkiintoisiinkin. Nyt työkokeilun aikana en ole laittanut, mutta isken noihin kesätyöhakuihin kun ne sieltä tulevat.

Tiedän, että voisin asua mieheni kanssa vaikka minkälaisessa loukossa. Joensuussa asuin 32 neliön yksiössä ja se oikeasti masensi. Vuokra oli noin satasen pienempi, kuin nykyisen asunnon vuokra.

Ongelma on vain se etten henkisesti kestä niin kovaa kituuttelua opintorahalla ja sossun rahoilla ja sitä ainaista jännitystä tuleeko rahaa tarpeeksi sossusta.

Kiva juttu, ettäon tullut näinkin paljon asiasta keskustelua :)

[/quote]

Et ole kuitenkaan valmis tekemään mitään sen eteen, ettei sun tarvis olla loppuikää yhteiskunnan varoilla loisija. Just.

Vierailija
44/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettuilijat voi sitten jatkaa toiseen ketjuun.

Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Edes osa-aikaisia hanttihommia mitä voi tehdä opiskelun ohella. Sitten on ne meistä jotka todellakin tekee asioita että pääsee takaisin työelämään mutta hankalaa se on.

Vierailija
45/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:10"]

Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Edes osa-aikaisia hanttihommia mitä voi tehdä opiskelun ohella. Sitten on ne meistä jotka todellakin tekee asioita että pääsee takaisin työelämään mutta hankalaa se on.

[/quote]

Tuo lusmuilija ilmoitti, että häntä eivät hanttihommat kiinnosta. Kyse ei siis ole siitä, saako hän töitä, vaan siitä, ettei kiinnosta. Kiinnostaa kuitenkin loisia työttömyyspäivärahalla 2 vuotta, jonka jälkeen kiinnostaa opiskella tuolla samaisella päivärahalla. Sen sijaan, että opiskelisi NYT 2 vuotta opintotuella ja olisi reilun 2 vuoden päästä jo ammattiaan vastaavassa työssä.

Vierailija
46/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:42"]

[/quote]

Tuo lusmuilija ilmoitti, että häntä eivät hanttihommat kiinnosta. Kyse ei siis ole siitä, saako hän töitä, vaan siitä, ettei kiinnosta. Kiinnostaa kuitenkin loisia työttömyyspäivärahalla 2 vuotta, jonka jälkeen kiinnostaa opiskella tuolla samaisella päivärahalla. Sen sijaan, että opiskelisi NYT 2 vuotta opintotuella ja olisi reilun 2 vuoden päästä jo ammattiaan vastaavassa työssä.

[/quote] 

Opintotuella ei kuulukaan opiskella jos on mahdollisuus parempaan. Itsekin jäisin mielenosoituksena pariksi vuodeksi loisimaan jos sillä saa paremman elintason. Opintotuki pitäisi saada korotettua vähintään työttömyyspäivärahojen tasolle, mielummin paremmaksi.

Vierailija
47/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:50"]

Mulla oli yksi paperi joka piti toimittaa viimeistään 31.1. Menin tiistaina TE-toimistoon, siellä oli ilmoitus että vastaanotto vain ajanvarauksella ti-pe. No, ajattelin jättää paperin sitten postilaatikoon. Siinä luki: tyhjennetään vain maanantaisin. JUST...

[/quote]

Siellä on info, jonne voit jättää paperit. Paitsi Pirkanmalla, siellä on verkkoneuvojat ottamassa papereita vastaan. Ohjeet on ilmoitustaululla.

[/quote]

No ei kyllä ole mitään infoa meidän TE-toimistossa. Ei ole kuin suljetut ovet ja se laatikko, joka tyhjennetään vain maanantaisin.

[/quote]

Harmi, että TEM edellyttää jokaiseen TE-toimistoon asiakaspalvelun jokaiseksi päiväksi. Ihan en usko sinua, ellet kerro, mikä toimisto.

[/quote]

[/quote]

Miten paljon tarvitaan rautalankaa, jotta ymmärrät, että asiointi tarkoittaa ihan muuta kuin papereitten jättämistä. Siellä on oltava ihminen, joka ottaa paperisi vastaan ja vastaa kysymyksiisi. Vahtimestari, opiskelija, kuka tahansa - jonkun ihmisen siellä on oltava papreitasi vastaanottamassa.

[/quote]

No voi hyvänen aika. Kai olisin sen paperin jättänyt jos siellä olisi ollut joku ihminen kelle antaa? Tuokin on täysin naurettavaa että paperit voi kyllä jättää laatikkoon mutta tyhjennys vain kerran viikossa.

[/quote]

kerro, mikä työkkäri niin laitan Oivon Tuijalle kyselyn, miten tuollainen on mahdollista. Siis TE-toimisto ilman henkilökohtaista papereitten vastaanottoa.

Vierailija
48/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

kerro, mikä työkkäri niin laitan Oivon Tuijalle kyselyn, miten tuollainen on mahdollista. Siis TE-toimisto ilman henkilökohtaista papereitten vastaanottoa.

[/quote] 

Eikös siihen pyritä nykyään että kaikki asiat hoidetaan kirjeitse tai netin kautta?

Vierailija
49/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ajatuksenani onkin opiskella nyt mutta mieluiten oppisopimuksella koska palkka on työehtosopimuksen mukainen. Ja kun työkokeilu loppuu niin minulla on sitten puolen vuoden työkokemus lasten hoidosta (jos käy niin, etten pääsekään oppisopimukseen). Ja paremmat mahdollisuudet saada esim. kesätöitä ja ihan pitkäaikaistakin lapsiperheissä. Kyllä olen hakenut myös aikuisopistoihinkin ja ammattiopistoihin (3). Mutta en ole päässyt.

En oikein ymmärrä miten oikein saat väännettyä, että olen lusmuilija jos tänäänkin tulin töistä kotiin niinkuin jo kahden kuukauden ajan olen tehnyt.

Vierailija
50/58 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilulla työkkäri saa ainakin siivottua työttömyystilastoja kauniimmiksi, mutta työkokeilija ei hyödy pidemmän päälle paljon mitään. 

Vierailija
51/58 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin viime viikolla osa-aikaisen työn ja ehdin jo riemuita, että saisin olla rauhassa. Onhan osa-aikainenkin työ parempi kun ei mitään. Eilen tuli pahan ilman kirje työkkäristä. Jossain on työpaikka auki, joka kuulemma sopisi mulle, vaikka mulla ei minkäänlaista koulutusta sille alalle ole. Olen ruvennut harkitsemaan irtisanoutumista työkkärin kirjoista. Saisinpa tehdä mitä haluan. Se toinenkin työ olisi osa-aikainen. Hain sinne, mutta toivon etten pääse. Mulla on jo osa-aikainen työ ja se riittää mulle. Minä aion tehdä sitä niinkauan kuin saan enkä minä halua toista työpaikkaa siihen sekaan kummittelemaan, varsinkin kun pitäisi ajella ympäriinsä. Tässä työssä mulla on työajat tiedossa, toisessa "kysynnän mukaan". Mieluummin olen työssä, joka on niin sanotusti varmempi kuin työssä, jossa työajat on kysynnän mukaan. Ei se ole mitään varmuutta. Mun puolesta koko työkkärin  saisi lakkauttaa sotkemasta ihmisten elämää. Minä haen työtä mieluummin itse. Olen tehnyt työsopimuksenkin. Olen yllättynyt, ettei sillä ole byrokraattien silmissä mitään vaikutusta. Kun tulisikin lottovoitto, voisi irtaantua oravanpyörästä ja tehdä mitä huvittaa. Ihan ekaksi sanoisin työkkärille kiitos ja hyvästi. En tiedä, mistä niillä on se käsitys, että olisin siivooja. Mitään muuta työtä sieltä ei saa kuin siivoojan. Kaikki kunnia heille, mutta se ei ole minua varten. Ei ole motivaatiota siihen. Olisi kyllä, jos olisi vaan yksi työpaikka missä siivoaisi, eikä tarvitsisi ajella ympäriinsä naapurikunnissa. Minä en edes osaa keskittyä kuin yhteen työpaikkaan kerrallaan. 

Vierailija
52/58 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:00"]Nykyään voi opiskella työttömyyspäivärahalla. 
[/quote]edellyttää et te-keskus antaa luvan, jos sul on jo jokin tutkinto ja te-toimiston mielestä alallasi on töitä et saa lähteä opiskelee täs on varmaan eroja te-toimistojen välillä ja virkailijoiden.

Vierailija
53/58 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:10"]

[/quote]

[/quote]

Skannaat paperin pdf-muotoon. Lähetät sen sähköpostina TE-toimiston kirjaamoon. Laitat myös sähköpostin vastuuvirkailijallesi, että paperi toimitettu kirjaamoon. 10 min. Asia hoidettu.

Vierailija
54/58 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:15"]

Oppisopimuskoulutus on vähenemässä, kun tuli tuo päivärahalla opiskelu. Miksi et sitä harkitsisi?

[/quote]

Omaehtoinen opiskelu ei ole subjektiivinen oikeus, sitä ei myönnetä läheskään kaikille eikä mielellään perusopintoihin lainkaan. Keskeytyneet opinnot, täydennyskoulutus jne. mieluummin kuin 3 vuoden lähihoitajaopinnot, joista loppu pitää opiskella ilman tukea.

[/quote]

Jos Te-keskus on sitä mieltä että koulutus edistää työnhakijan työllistymistä, niin puoltavat päivärahalla opiskelua mielellään. Etenkin jos työttömällä ei ole mitään koulutusta, tai opinnot ovat jääneet kesken, päätös on myönteinen. Helpompi tuohon päivärahalla opiskeluun on päästä kuin oppisopimuksella.

[/quote]

Se on TE-toimisto ja siellä tiedetään, että max aika saada ko. rahaa on 500 päivää. Harva saa siinä ajassa perustutkintoa tehtyä ja sitten opinnot jää kesken ja alkaa ininä siitä, että ei voi opiskella, kun ei saa rahaa.

Lisäksi kannattaa muistaa, että valtion kassa ei ole pohjaton: kaikille ei ole varaa maksaa omaehtoisesta opiskelusta, osalle töihinmeno on parempi vaihtoehto.

[/quote]

Tiedetään ettei 500 päivässä saa opintoja valmiiksi niin miksi vitussa se aika on alunperin laitettu liian lyhyeksi? Tosin monta koulutusta voisi lyhentää. Olen maksanut jo yhdet opintovelat niin uutta en ota. Mähötän mielummin työttömänä kuin veloissani ja silti mahdollisesti työttömänä.

Ensin ajattelin opiskella vielä kolmannen ammatin mutta kun kuulin mitä tuo mahdollisuus opiskella päivärahoilla oikeasti tarkoittaa niin siihen jäi.

Vierailija
55/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

Ajatuksenani onkin opiskella nyt mutta mieluiten oppisopimuksella koska palkka on työehtosopimuksen mukainen. Ja kun työkokeilu loppuu niin minulla on sitten puolen vuoden työkokemus lasten hoidosta (jos käy niin, etten pääsekään oppisopimukseen). Ja paremmat mahdollisuudet saada esim. kesätöitä ja ihan pitkäaikaistakin lapsiperheissä. Kyllä olen hakenut myös aikuisopistoihinkin ja ammattiopistoihin (3). Mutta en ole päässyt.

En oikein ymmärrä miten oikein saat väännettyä, että olen lusmuilija jos tänäänkin tulin töistä kotiin niinkuin jo kahden kuukauden ajan olen tehnyt.

[/quote]

Missä pääsee 6 kk ajaksi työkokeiluun? Muista, että et suinkaan saa työtodistusta vaan todistuksen työkokeilusta, joten sinulla ei ole puolen vuoden työkokemusta. Kesätöihin otetaan mieluiten opiskelijoita, päiväkodit (suurin osa kunnallisia) ottaa kesätöihin nimenomaan nuoria eikä TE-toimiston kautta.

Vierailija
56/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikkialla pääsee 6kk työharjoitteluun. Itse olen tehnyt näitä 6kk jaksoja maksimin verran. Yleensäkin työmarkkinatuelle pääsee 6kk/paikka.

Ja sille, joka ihmetteli, että ei oteta paperia vastaan joka arki päivä, valitse ihan mikä tahansa alle 5000 asukkaan kunta, niin ovet on kiinni. Ei siellä kukaan niitä lappuja vastaan ota, paitsi 1-2päivänä viikossa. Mikä vahtimestari? En oo semmosta millonkaan tiällä nähnyt!

Minäkin olen odottanut päätöstä 3kk saanko työttömyyspäivärahaa vai en. Paperit, kaikki ok. Virkailija vaan sanoi, että siellä lautakunnassa on "pieni" jono...

Vierailija
57/58 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 21:45"]

Mielestäni kaikkialla pääsee 6kk työharjoitteluun. Itse olen tehnyt näitä 6kk jaksoja maksimin verran. Yleensäkin työmarkkinatuelle pääsee 6kk/paikka.

Ja sille, joka ihmetteli, että ei oteta paperia vastaan joka arki päivä, valitse ihan mikä tahansa alle 5000 asukkaan kunta, niin ovet on kiinni. Ei siellä kukaan niitä lappuja vastaan ota, paitsi 1-2päivänä viikossa. Mikä vahtimestari? En oo semmosta millonkaan tiällä nähnyt!

Minäkin olen odottanut päätöstä 3kk saanko työttömyyspäivärahaa vai en. Paperit, kaikki ok. Virkailija vaan sanoi, että siellä lautakunnassa on "pieni" jono...

[/quote]

Missä noin pienillä paikkakunnilla on TE-toimistoja? Vähän yli vuosi sitten toimistot yhdistettiin ja pienet lakkautettiin.

Tuo 6 kk on työkokeilun maksimimäärä, jota ei yleensä suositella annettavaksi kenellekään, koska 1-3 kuukaudessa pitäisi saada selville, sopiiko alalle.  Enää ei muuten ole mitään lautakuntia, jotka työttömyysturvapapereita käsittelee, joten tietosi ovat jokseenkin kummallisia.

Vierailija
58/58 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. http://toimistot.te-palvelut.fi/hamina tuossa on vaan hienosti ilmaistuna, että ti-pe on ovet lukossa ja vain ajan varanneet asiakkaat tullaan hakemaan suljettujen ovien takaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi