Alaikäinen lapsi ilman huoltajaa ulkomaille
Äitini on lähdössä Norjaan lapseni kanssa. Olen vain ihan pihalla tuon matkustusluvan kanssa.
Täytyykö moinen tehdä poliisilaitoksella vai riittääkö vapaamuotoinen? Jälkimmäinen tuntuu vähän oudolta koska kuka tahansa voisi moisen kirjoittaa minun nimissäni.
Eli neuvoja siis kaipailen =)
Kommentit (10)
Ei sellasia kukaan kysy. Nykyään on niin paljon uus-perheitä ym. että eri sukunimet aikuisella / lapsella on ihan tavallisia.
Jenkeissä kysytään, muualla en ole joutunut asian kanssa ongelmiin.
Itse asiassa laia- lentoyhtiöt nykyään erittäinkin tarkkoja asiana kanssa! On kysytty Tallinkilla, Siljalla, Amsterdamissa, Lontoossa, Talinnassa jne.
Aina lupalappu mukaan kun lapsi matkustaa ilman huoltajaa; selviää ilman ongelmia pienellä vaivalla.
Jenkkeihin tarvitaan vapaamuotoinen lupalappu, enkunkielinen luonnollisesti. "Lapseni N.N. (Sotu) Saa matkustaa sinne ja takaisin S.S.n kanssa ja molempien vanhempien allekirjoitus.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:20"]
Itse asiassa laia- lentoyhtiöt nykyään erittäinkin tarkkoja asiana kanssa! On kysytty Tallinkilla, Siljalla, Amsterdamissa, Lontoossa, Talinnassa jne.
Aina lupalappu mukaan kun lapsi matkustaa ilman huoltajaa; selviää ilman ongelmia pienellä vaivalla.
[/quote]
No ei varmasti ole kysytty. Vanhempani matkustelevat paljonkin lastenlasten kanssa (joilla kaikilla eri sukunimi kuin heillä), eikä kukaan ole oikeutusta kysynyt.
Jos ap haluat, niin ihan vapaamuotoinen lupalappu jossa yhteystiedot riittää.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:20"]
[/quote]
No ei varmasti ole kysytty. Vanhempani matkustelevat paljonkin lastenlasten kanssa (joilla kaikilla eri sukunimi kuin heillä), eikä kukaan ole oikeutusta kysynyt.
Jos ap haluat, niin ihan vapaamuotoinen lupalappu jossa yhteystiedot riittää.
[/quote]
No varmasti on!
Olemme matkustaneet veljeni lasten kanssa ja mieheni lapsen+kaverin kanssa ja useamman kerran kysytty. Myös tuttavapiirissä kyselty lupakirjaa useamman kerran eli ihan totta puhuin kun kirjoitin. Erään kerran virkailija kertoi, että tarkastuksia lisätty ja tiukennettu, koska kansainväliset lapsikaappaukset lisääntyneet.
-6-
Meidän 16-vuotias matkusti viime vuonna Lontooseen kaverinsa ja hänen äitinsä kanssa, ja tehtiin ihan vapaamuotoinen lupalappu. Laitettiin siihen jotain tyyliin "olemme tietoisia että lapsemme N.N matkustaa aikavälillä X-X Lontooseen kaverinsa N.N ja hänen äitinsä N.N kanssa", molempien nimet, allekirjoitukset ja puhelinnumerot. Ei sitä oltu kysytty kuin kerran Lontoon päässä, silloinkin virkailija ei edes vaivautunut lukemaan lappua, vaan lapsi lähinnä näytti että jonkinlainen lappu ja lupa on :) En sitten tiedä vaikuttiko tuo ikä jotenkin, voihan se olla että nuoremmalta lapselta oltais sitä syynätä vähän tarkemmin.
Ap taas.
Kiitos kovasti vastauksista.
Vapaamuotoinen lupalappu sinällään kuulostaa vähän huteralta, koska kuka tahansa voi kirjoittaa sen, vaikkapa tässä tapauksessa äitini, vaikka minun lupaani ei olisikaan.
Haluan vain, ettei mitään ongelmia matkaan lähtemisessä tule, koska tuo on lapsen eka ulkomaanmatka, jota hän luonnollisesti odottaa todella paljon.
Minkäikäinen alaikäinen? Meillä oli lapsen kaveri mukana etelässä, eikä ollut mitään lappuja mukana, tämä lapsi oli silloin 13v, jos oikein muistan...