Mikä kipulääke sopisi Voxran kanssa?
Nyt en tarkoita mitään buranaa, vaan mikä järeämpi kipulääke, reseptilääke? Minulla ollut tarvittaessa Panacod tai Tramal käytössä, mutta Voxran jos otan käyttöön niin nuo eivät enää sovi tai eivät enää vaikuta.
Kommentit (19)
Kysyppä lääkäriltä tai apteekista. Oikeampi paikka kysellä lääkkeistä.
Niin, tällainen asia olisi tietenkin lääkärin toimenkuvaan kuuluva eikä potilaan. Mutta tavalliset (tk) lääkärit ovat usein ihan hoomoilasena kun tulee vähän vaikeampi kysymys. Ajattelin selvitellä vähän vaihtoehtoja ennen vastaanottoa.
ap
Miten niin Panacod ei sovi tai vaikuta. Mulla on sekä Voxra että Panacod ja ihan hyvin menee ja vaikuttaa. Lääkäri ei nähnyt mitään ongelmaa näiden yhdistämisessä.
Mun mielestä taas Voxra vähentää Panacodin vaikutusta. Niin mulle on sanottu apteekista muistaakseni. Voihan Panacodia siitä huolimatta syödä mutta saat sitten kiskoa sitä kaksin käsin jotta se tuntuisi missään...
No eikö kannata kokeilla, ennen kuin ihmettelee?
Jos lääkäri on määrännyt molempia, siis Voxraa ja Tramalia tai Panacodia, niin eiköhän lähtökohta ole, että vaikuttavat.
Vaikka teho alenee, niin ethän voi kokeilematta tietää, haittaavan paljonko vai ei haittaavan paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 17:27"]
Jos lääkäri on määrännyt molempia, siis Voxraa ja Tramalia tai Panacodia, niin eiköhän lähtökohta ole, että vaikuttavat.
Vaikka teho alenee, niin ethän voi kokeilematta tietää, haittaavan paljonko vai ei haittaavan paljon.
[/quote]
Se, että lääkäri kirjoittaa kaksi eri lääkettä paperille ei takaa että kumpikaan niistä toimii.
Voxra vähentää Panacodissa olevan kodeiinin metaboloitumista morfiiniksi, mikä vähentää sen tehoa. Myös monissa SSRI-lääkkeissä sama ongelma, ja niiden käyttäjille Tramal taas on hengenvaarallinen. Eli ei todellakaan kannata lähteä itsekseen kokeilemaan aina että mikäköhän lääkekombo sopii ja mikä ei. On myös typerää maksaa lääkkeistä, jotka eivät toimi.
En kyllä valitettavasti osaa ehdottaa muuta kuin keskustelemaan lääkärin kanssa jos on mahdollista saada buprenorfiinia. Se alkaa vaan jo olla sen verran kova mömmö että tuskin moni sitä suostuu määräämään, jos ei ole kyse syöpäkivuista tai vastaavasta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 17:41"]
[/quote]
Se, että lääkäri kirjoittaa kaksi eri lääkettä paperille ei takaa että kumpikaan niistä toimii.
Voxra vähentää Panacodissa olevan kodeiinin metaboloitumista morfiiniksi, mikä vähentää sen tehoa. Myös monissa SSRI-lääkkeissä sama ongelma, ja niiden käyttäjille Tramal taas on hengenvaarallinen. Eli ei todellakaan kannata lähteä itsekseen kokeilemaan aina että mikäköhän lääkekombo sopii ja mikä ei. On myös typerää maksaa lääkkeistä, jotka eivät toimi.
En kyllä valitettavasti osaa ehdottaa muuta kuin keskustelemaan lääkärin kanssa jos on mahdollista saada buprenorfiinia. Se alkaa vaan jo olla sen verran kova mömmö että tuskin moni sitä suostuu määräämään, jos ei ole kyse syöpäkivuista tai vastaavasta.
[/quote]
Eiköhän sitä voi ottaa Voxraa Panacodin kanssa, koska niillä kahdella ei ole käsittääkseni D-tason interaktiota keskenään. Tehon teoreettinen heikkeneminen ei tee kummastakaan vaarallista.
Tramaliakin voi käyttää ssri-lääkkeiden kanssa (siis näkee käytettävän) huolimatta serotoniinisyndrooman vaarasta, jos serotoniinikuormaa ei enää lisätä muilla serotoniinia lisäävillä lääkkeillä tai rohdosvalmisteilla. Jos lääkäri yhtäaikaiskäytön siis katsoo aiheelliseksi.
Toki lääkäri on voinut määrätä Voxran tietämättä muusta (kipu)lääkityksestä, mutta luulisi ap:n kertoneen lääkärille mitä käyttää, tai lääkärin nähneen sen tietokannastaan. Eli ymmärsin ap:n pelkäävän, että Panacod ei tehoa jos ottaa Voxran kanssa. Eikö sen näe vain kokeilemalla? Ja jos pysyy Panacodin annosohjeen sisällä, niin mitä vaaraa siitä sitten olisi, että kokeilee?
Tramalista ehkä kannattaa varmistaa asia lääkäriltä, ennen kuin yhteiskäyttää.
Voxran kansaa saattoi olla D-tason interaktio. (A taso lievin, D-taso vakavin. Yleensä vältetään vain D-tason kombinaatioita.)
7
Voxra olisi minulle uusi lääke. En ota sitä käyttöön jos siinä on sellaisia huonoja puolia että esim. nykyinen kipulääkitykseni ei toimisi.
Ei ole mitään järkeä että joutuisin kiskomaan kaksin käsin Panacodia jotta saisin jotain kivunlievitystä - johan se tulisi kalliiksikin.
Mutta kiitos hyvästä vastauksesta, 7!
ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:08"]
Voxra olisi minulle uusi lääke. En ota sitä käyttöön jos siinä on sellaisia huonoja puolia että esim. nykyinen kipulääkitykseni ei toimisi.
Ei ole mitään järkeä että joutuisin kiskomaan kaksin käsin Panacodia jotta saisin jotain kivunlievitystä - johan se tulisi kalliiksikin.
Mutta kiitos hyvästä vastauksesta, 7!
ap
[/quote]
Voxra on hyvin spesifinen lääke, vaikuttaa vain tiettyyn asiaan aivoissa ja jos siihen tarvitset lääkkeen, parempi etsiä toinen toimiva kipulääkitys. Voxrasta kannattaa kerätä tietoa. Teho alkaa monilla näkyä 20-30 päivän jälkeen, mutta pomppaa uudelleen noin 2 kuukauden käytön jälkeen (+/- 2 viikkoa).
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 17:41"]
[/quote]
[/quote]
Itsellä on ollut 3 kk ajan erittäin järkyttävää selkäkipua, sellaista joka vie lähes jalat alta. Kävin eri lääkäreiden luona ja vasta 5. lääkäri tuntui kuuntelevan potilasta, otatti röntgenkuvat ja kysyi mitä olen kokeillut kivunlievitykseen.
Kun sanoin että olen kokeillut ibuprofeenin, parasetamolin ja tolfenaamihapon kautta Panacodiin sekä Tramaliin, hän määräsi Temgesiciä (buprenorfiinia siis) muistuttaen samalla siitä että voimakas opioidipohjainen kipulääke voi aiheuttaa ummetusta. Hieman myöhemmin hän määräsi kivunlievitykseksi Norspan-depotlaastarin ja voi tätä onnea – ei muuten ole kipua juuri ollenkaan enää. Tilalla on vain väsymys joka tuntuu onneksi lievittyvän ajan kanssa.
Voxra menisi siis mielialaan jos otan sen käyttöön. Tällä hetkellä Efexor. En viitsi lähteä lääkkeenvaihtorumbaan turhaan.
ap
Mulla käytössä voxra ja panacod ei näytä tehoavan lainkaan. En oikeastaan huomaa eroa otanko pancodia 3 päivässä tai en lainkaan. Tässä kohta viikko kokeiltu, täytyy mennä uudestaan lekuriin. Siis panacodia se viikko, voxraa olen syönyt kohta vuoden ja toimii...
Vierailija kirjoitti:
Mulla käytössä voxra ja panacod ei näytä tehoavan lainkaan. En oikeastaan huomaa eroa otanko pancodia 3 päivässä tai en lainkaan. Tässä kohta viikko kokeiltu, täytyy mennä uudestaan lekuriin. Siis panacodia se viikko, voxraa olen syönyt kohta vuoden ja toimii...
Tähän on jo vastattu samassa ketjussa. Voxra vähentää Panacodin ja Tramalin vaikutusta. Ei ole terveellistä kiskoa niitä kaksin käsin, mm. parasetamolia voi tulla yliannos. Jos luulee näiden lääkkeiden tehoavan Voxran kanssa, voi olla kyseessä plasebovaikutus. Eihän se toki vaarallista ole jos lääkkeet eivät tehoa, ei tule ainakaan yliannostusta, mutta mitä järkeä sellaisia on syödä?
Norspan eli buprenorfiinilaastari on hyvä vaihtoehto.
Voxran kanssa olen ottanut koviin kipuihin Oxynorm, Norspan laastari ja Oxycontin. Lääkäri sanoi, ettei Panacod ja Tramal sovi.
Voxra on lääke joka vie tehoja esim. juuri tramalista ja panakodista. Minulla se vie niin paljon että kun lopetan tramalin käytön niin ei tule mitään vieroitusoireita.
Voxra blokkaa myös bubrenorfiinin
up