Minkälainen ihminen sanoo, ettei pidä ilmeettömistä ihmisistä?
Kommentit (49)
No täysin ilmeettömästä ihmisestä jää vähän hämmentävä olo. Että kuunteleeko se ollenkaan, mitä se oikein miettii kun tuijottaa vaan. Ei mitään reaktiota mihinkään mitä hänelle sanoo. Onko hänellä jotain minua vastaan, mistä syystä ei osoita esimerkiksi pientä hörähdystä ja hymynkaretta. Hymy ja naurahtaminenhan on tutkitusti sellaisia tekijöitä, jotka hitsaavat ryhmiä yhteen ja kehittävät luottamusta, vaikka ei olisikaan mitään oikeasti hauskaa sanottu.
Ei ilmeiden näyttäminen ja elekieli ole millään tavalla turhia asioita, mitä tulee yhteisöjen kykyyn toimia keskenään. Siksihän esimerkiksi netissä syntyy älyttömiä riitoja jostain väärin ymmärretystä sanasta tms, kun keskusteluun osallistuvat ihmiset eivät näe toisiaan.
Varmaan itse voisin sanoa noin. Ilmeettömyys ihmisessä on aika pelottavaa.
Ja millainen ihminen siis olen? Tällainen keski-ikäinen konttorirotta, niin umpitavallinen kuin olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan itse voisin sanoa noin. Ilmeettömyys ihmisessä on aika pelottavaa.
Ja millainen ihminen siis olen? Tällainen keski-ikäinen konttorirotta, niin umpitavallinen kuin olla voi.
Haluat, että muut pitävät sinusta.
Pääministerimme on ilmeetön robotti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeettömyys on kamalaa katsottavaa. Ettekö ilmeettömät osaa ilmaista itseänne? Iloa, surua, vihaa. rakkautta...
Mun elämässäni on vain muutama ihminen, joille on millään tavalla tärkeää tietää mun tunteistani yhtään mitään. Ja heille osaan ilmaista tunteeni ihan sanallisestikin.
Olen tehnyt pitkään työtä asiakaspalvelussa. Ilmeetön on ylikontrolloija, laitoin tänne Tehy-lehden jutun aiheesta. Vaarana sairastua vakavaan masennukseen. Tunteiden panttaaja.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeettömyys voi johtua esim. neurologisesta sairaudesta. Ilmeettömiä on vaikea lukea. Normaalilla ihmisellä on ilmeitä, ns. epänormaalilla ei ole.
Tämä. Ilmeettömyys kertoo usein jostain sairaudesta. Monesti kyseessä voi olla myös aleksityymisyys tai psykopatia. Kun ei ole tunteita, niin ei ole ilmeitäkään. Koen kommunikoinnin vaikeaksi tällaisten ihmisten kanssa.
mä laitan kaupan kassalle semmosen 'tonnin seteli'-sketsi ilmeen varsinkin kun jotain kalliimpaa kodinkonetta ostaa, dramatiikan vuoksi vielä isoilla seteleillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeettömyys voi johtua esim. neurologisesta sairaudesta. Ilmeettömiä on vaikea lukea. Normaalilla ihmisellä on ilmeitä, ns. epänormaalilla ei ole.
Tämä. Ilmeettömyys kertoo usein jostain sairaudesta. Monesti kyseessä voi olla myös aleksityymisyys tai psykopatia. Kun ei ole tunteita, niin ei ole ilmeitäkään. Koen kommunikoinnin vaikeaksi tällaisten ihmisten kanssa.
Ai tuonko takia muun muassa ilmeettömiä ja herkkiä ujoja tai aspergereja ynnä muita kohdellaan kuin psykopaatteja tai roskaa?
Sellainen, joka yrittää manipuloida sinua. Mutta kun ei tunnista ilmeistäsi, miten onnistui, niin turhaantuu ja raivostuu.
Mun luonnevikainen narsistikaveri oli tuollainen. Tunnusti turhautumisensa kerran juovuksissa. Sanoi että "v***u kun sinuun ei voi mitenkään vaikuttaa eikä horjuttaa"
Yksi sukulaismies oli samanlainen. Aina kun keskustelussa argumentit loppuivat, alkoi iskemään vyön alle ja puukkoa selkään ( ihan keskusteluun liittymättömiä henk. koht. iskuja asioilla, joiden tiesi olevan toisen arka asia). Sai aina tällä tavoin muut tolaltaan ja jatkoi muina miehinä keskustelua. Yritti aikansa minuunkin, mutta kun ei tehonnut, alkoi pitää minua parhaana kaverinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuonko takia muun muassa ilmeettömiä ja herkkiä ujoja tai aspergereja ynnä muita kohdellaan kuin psykopaatteja tai roskaa?
Miten niin kohdellaan kuin roskaa? Sellaisten kanssa monien on vaikeaa kommunikoida, muttei se tarkoita samaa kuin roskana pitäminen vaikka se siltä tuntuisikin.
Meidän naapurissa suu hymytön ja lähes ilmeetön tyttö. On 8-vuotias, ja minusta hänen kanssaan kommunikointi on jollain tapaa kummallista. Hänestä ei tiedä, tarkoittaako hän jotain huumorilla, vai onko hän vakavissaan. Hänen leikkejään kun seuraa (leikkii oman lapseni kanssa), on kuin katselisi robottia. Lapsi hymyilee hyvin harvoin. En usko, että hänellä on mitään hätää, kotonaan tai muutenkaan. Hän vain on sellainen.
Olen myös tavannut useita tämän tytön kaltaisia aikuisia, ja ehkä sitten olen pinnallinen tavis-Tiina, mutta näiden ihmisten kanssa kommunikointi on kuin juttelisi terraariosta takaisin tuijottavalle liskolle. Toki moni on työelämässä ollut pätevä siinä mitä tekee, ja heidän kanssaan tulee toimeen paremmin kuin iki-negatiivisen valittajan kanssa tulee, mutta silti siinä on jotain kummallista mukana.
Ihmisille on normaalia lukea eleitä ja ilmeitä. Käsien asentoa, pään asentoa, katsetta jne. Ehkä kyseessä on jokin alkukantainen taistele tai pakene - reaktio, koska toisen aikeista ei voi olla varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kohdellaan kuin roskaa? Sellaisten kanssa monien on vaikeaa kommunikoida, muttei se tarkoita samaa kuin roskana pitäminen vaikka se siltä tuntuisikin.
Aivan kuten Suomessa suhtaudutaan hyvin ulospäin suuntautuvaan ja avoimeen, iloiseen ihmiseen vähän varovaisesti (ja valitettavasti ylimielisesti, että "kuka tuo luulee olevansa" - tyylillä), niin ilmeettömään ihmiseen suhtautudutaan varovasti. Molemmat poikkeavat normaalista, mutta se ei tarkoita, että se tekisi ihmisestä jotenkin muita huonomman/tyhmemmän/sairaamman/pinnallisemman/jne.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka yrittää manipuloida sinua. Mutta kun ei tunnista ilmeistäsi, miten onnistui, niin turhaantuu ja raivostuu.
Mun luonnevikainen narsistikaveri oli tuollainen. Tunnusti turhautumisensa kerran juovuksissa. Sanoi että "v***u kun sinuun ei voi mitenkään vaikuttaa eikä horjuttaa"
Yksi sukulaismies oli samanlainen. Aina kun keskustelussa argumentit loppuivat, alkoi iskemään vyön alle ja puukkoa selkään ( ihan keskusteluun liittymättömiä henk. koht. iskuja asioilla, joiden tiesi olevan toisen arka asia). Sai aina tällä tavoin muut tolaltaan ja jatkoi muina miehinä keskustelua. Yritti aikansa minuunkin, mutta kun ei tehonnut, alkoi pitää minua parhaana kaverinaan.
Lisättäköön, että normitilanteessa en ole ilmeetön, mutta kun tolle tasolle mennään, niin pokka pitää, aivot terävöityy ja tolaltaan en mene.
Siksi kai minut töissä pannaan aina tiukinpiin neuvotteluihin ja hankalimpien änkyräasiakkaiden luo.
Vierailija kirjoitti:
Pääministerimme on ilmeetön robotti.
Ja sinä päätoiminen botti.
Tuttu ilmiö. Sellainen ihminen, joka määrittelee muut perusilmeen perusteella. Sillä ei ole merkitystä mitä toinen sanoo, tai tekee, vain ilmeellä on väliä.
Maailman rasittavin ihmistyyppi. Kuvittelee olevansa jokin selvänäkijä, ja kuvittelee pystyvänsä päättelemään luonteen naaman perusteella. Todella tyhmiä ja yksiulotteisia ihmisiä.
Normaaliin vuorovaikutukseen kuuluut ilmeet ja eleet sanojen ohella. Näitä käytetään ja luetaan tiedostamatta jatkuvasti. Ne huomataan oikeastaan vasta kun ne puuttuvat. Ilmeettömyys tekee ihmisestä vaikeasti tulkittavan ja aiheuttavat keskustelukumppanille epämukavan tunteen. Ilmeiden ”liiallinen” käyttö aiheuttaa myös ärtymystä ja vie uskottavuutta. Se antaa kuvan jonkinlaisesta ”roolin vetämisestä”. Sanaton viestintä on yhtä tärkeää kuin se mitä sanotaan.
Järkevä normaali tasapainoinen ihminen joka ei halua keskustella robotin kanssa.
Ilmeettömät on yleensä itsevarmoja ihmisiä, jonka sanaan uskotaan.