En ymmärrä kevyttä toppatakkia. Milloin sitä pitäisi käyttää? Nyt se on jo liian kylmä,
mutta kuukausi sitten olisi ollut vähän hassua kulkea kevyessä toppatakissa. Ostin viime vuonna netistä toppatakin, jonka kuvittelin olevan paksu - mutta se olikin kevyt. Nyt se roikkuu käyttämättömänä ripustimessa.
Kommentit (79)
Riippuu missä asuu. Turussa on noin +10 astetta. Minusta ihan sopiva keli kevyttoppatakille.
Itse käytän sitä sitten kun pakkasta on yli 15 astetta. Muuten se on liian kuuma.
Sehän on tosi lämmin?! Eristää niin että hiki tulee jopa talvella!
Riippuu myös siitä mitä sulla on siinä alla?
Aivojanne! Käyttäkää aivojanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälläkin oon käyttänyt kevytunttista, Suomen kesä on niin lämmin. 😆 Ja talvellakin voi käyttää plussakeleillä. Ja syksyllä ja keväällä. Autoillessa paras. Monipuolinen.
Ne muovivanutakit taas ei lämmitä eikä hengitä, niitä ei voi käyttää oikein milloinkaan.
Hengittävyys riippuu myös laadusta. Kun ostaa laadukkaan toppatakin, se kyllä hengittää. Esim. mulla on yhden ratsastusmerkin kallis talvitakki, joka on varmasti ominaisuuksiltaan paras vaate, jonka omistan.
Jep. Mulla on peakin 400 euron kevytunttis ja ihan paras ympäri vuoden, 6 vuotta eikä mennyt miksikään vaikka pesee ja rummuttaa. Nyt vois ostaa taas uuden.
Miksi ostaisit uuden jos edellinen ei ole kulunut?
Koska voin ja haluan vaihtelua, 6 vuotta on pitkä aika. Voin myydä vanhan vielä satasella eteenpäin. Haluan nyt tämän https://www.intersport.fi/fi/tuote/peak-performance-helium-hood-jacket-…
Kylmille keleille mulla on jo tää https://www.intersport.fi/fi/tuote/peak-performance-frost-ski-jacket-w-…
Kevyt untuvatakin voi laittaa päälle kun pakkasasteet lähentelee -5 astetta, sillä pärjää sinne -15 asti. Tietenkin eri jos pihalla pitää seisoa pitkiä aikoja. Nyt käytän kuoritakkia ja alla kolitsipaita tai kevyt neule.
Minusta on vielä vähän lämmin toppikselle, mutta kohtahan ne kelit alkavat. Aika paljon tuota tulee käytettyä, varsinkin talvisin kätevä takki esim. kaupassa käymiseen kun ulkona on kylmä ja sisällä lämmin.
Rannikolla on aina talvisin kevyttoppatakki kausi. Paksumpi on jäänyt kokonaan käyttämättä. Nytkin on +10 astetta. Ihan joulu-tammikuun lämpötilat.
Käytän untuvaista kevyttoppatakkia ympäri vuoden. Esim normikesän 12-15 asteessa ja tuulessa ihan mahtava. Samoin vaikka talvella kauppareissuilla, ei tule kaupassa hiki. Tai autoilleissa.
Eniten käyttämäni takki, maksoi alle 50€.
Vierailija kirjoitti:
Kesälläkin oon käyttänyt kevytunttista, Suomen kesä on niin lämmin. 😆 Ja talvellakin voi käyttää plussakeleillä. Ja syksyllä ja keväällä. Autoillessa paras. Monipuolinen.
Ne muovivanutakit taas ei lämmitä eikä hengitä, niitä ei voi käyttää oikein milloinkaan.
Mulla molemmat ja hyvin tomivat. Se muovivanutakki oli halpis ja on joku 20 vuotta vanha. Hyvä perusulkoiluun, tai epävakaalla säällä, eikä tarvitse varoa vettä tai räntää (ei se kyllä vedenpitävä ole). Ei ole myöskään kulunut käytössä.
Kevytuntsikka on kätevä, jos on kovin tuulista tai asteet ovat nollan tuntumassa. Ja ulkoilessa miinusasteilla voi laitaa vain aluskerraston alle, niin ei tarvitse olla michelinukkona reippaillessa. Elin kevytuntsikkaa käytän ulkoillessa tai jos en halua laittaa villakangastakkia tai paksu untsikka on liian lämmin.
Enemmän mietin, milloin välikausitakkia, esim. vuoretonta trenssiä tulisi käytettyä. Aina on liian lämmin tai kylmä ja se roikkuu naulakossa lähes käyttämättömänä koko kevään ja syksyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengittävyys riippuu myös laadusta. Kun ostaa laadukkaan toppatakin, se kyllä hengittää. Esim. mulla on yhden ratsastusmerkin kallis talvitakki, joka on varmasti ominaisuuksiltaan paras vaate, jonka omistan.
Jep. Mulla on peakin 400 euron kevytunttis ja ihan paras ympäri vuoden, 6 vuotta eikä mennyt miksikään vaikka pesee ja rummuttaa. Nyt vois ostaa taas uuden.
Miksi ostaisit uuden jos edellinen ei ole kulunut?
Miten asia kuuluu sulle millään tasolla 😂😅😅
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asuu. Turussa on noin +10 astetta. Minusta ihan sopiva keli kevyttoppatakille.
Mä käytän vasta kun 0 astetta. Tossa lämpötilassa kesätakki.
Minulla on kevyttoppis untuvatäytteellä, just hyvä 0-5 asteessa tai pikkupakkasellakin, jos ei tuule kovasti. Kylmemmälläkin käytän esim lenkkeillessä ja toisen takin alla. Iso osa villakangastakeista taas on minusta tosi epäkäytännöllisiä kun ovat niin ohuita, en jotenkin osaa ajatella käyttäväni semmoista lämpöasteilla ja sitten se onkin liian kylmä ja tuulee läpi. Nyt hankin villakangastakin tikkivuorella, se on tarpeeksi lämmin!
Esim. jossain kauppakeskuksessa paksu toppatakki on liikaa, kevyt on just hyvä. Paitsi ettei sielläkään tarvi nyt koronan takia käydä. Ja omalla autolla liikkuessa riittää kevyt, kun ei tarvi missään pysäkeillä seisoa.
Jaa, mun mielestä kevytuntsika on ainoa järkevä takki maaliskuusta tammikuulle ja sitten tammi-helmikuussa tarvitaan paksumpaa takkia. Laitan alle tarvittaessa pelkkää lyhythihaista tai villapaitaa. Kuoriparkaa käytän lähinnä sateella.
Kevyttoppatakki on järkyttävän ruma. Näyttää siltä että varaa parempaan ei ole .
Asun Pohjois-Savossa ja käytän ulkona vuoritonta tuulitakkia. Kevyttoppis voisi olla tarpeen noin kahden viikon kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona on 11.3 astetta. Kevytuntuvatakissa tuli kuuma.
Kevytuntuvatakki ei ole sama kuin kevyttoppis.
Itselläni on tuo Peakin Helium -takki (untuvatakki), joka on sopiva tällaisille 0-keleille niinkuin nyt on.
Just tilasin näillä säillä käytettäväks. Vuorettomalla ei tarkene, mutta kunnon toppis on ihan liian paksu.