Mihin aikaan vauvanne menee nukkumaan?
Elikkä kysymys kuuluu, että mihin aikaan vauvanne menee nukkumaan iltaisin, jotta nukkuisi pitkät yöunet?
Itse tässä mietin, että onko sillä vaikutusta, että mten pitkiä yöunia lapsi nukkuu, jos menee nukkumaan ennen puolta yötä tai sen aikoihin?
Olen nukuttanu yleensä 1.5 kk vauvan 10-11 välillä, mutta nyt mietin myöhempää ajankohtaa.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:47"]Onpas hyvät unlahjat teidän muksuilla! Meidän 1-vuotias menee yöpuulle n. 22 aikaan, ja herää siinä 5 maissa. Joskus nukahtaa uudelleen maidon avulla ja herää uuteen päivään 7 aikoihin.
Päikkäreille ei mene itsekseen. Usein olen niin poikki että laitan tytön sänkyyn touhuamaan itsekseen että saan hengähtää, ja nukahtaa sinne pariksi tunniksi jos hyvä tuuri käy!
Raskastahan tämä on kun lapsi on vielä kaiken lisäksi ylivilkas. Iltaisin ei ole aikaa hengähtää raskaan päivän jälkeen kun pitää mennä nukkumaan heti kun muksukin että jaksaa herätä aikaisin. Ja päivät menee ihan tauottaa muksun perään katsoessa kun on niin vilkas liikkeissään. Lapsen päiväuniaikaan menen myös itse torkuille, koska tarvitsen 9 h unta vuorokaudessa. Silti jää univelkaa ja olen aina ihan kuin p**seen ammuttu karhu. Onneksi mies hoitaa viikonloppuisin aamuheräämiset ja mulla on silloin mahdollisuus lepoon.
[/quote]
Joitkos alkoholia raskausaikana kun on tuota ylivilkkautta nuin kauheasti?
Noin pienen vauvan kuin sinulla on pitäisi antaa nukkua silloin kun nukuttaa.
Meillä 9kk vanha poika menee nukkumaan seiskalta ja nukkuu aamu kasiin.
Meidän 7 kk vanha piltti menee 21-22 nukkumaan ja koisaa 12 tuntia putkeen. Hiukan aamupalaa ja tunti leikkimistä, ja taas nukutaan pari tuntia aamupäiväpäikkäreitä.
No, mun nuorimmainen eli vauva menee joskus puolilta öin, kunhan on pelannut tarpeeksi.
1v menee nukkumaan puol ysi. Herää yöllä karjumaan useamman kerran ja lopullisesti noustaan siinä 8-9 välillä.
Tuon ikäinen, "nukuttanut"? Eikös mentäis ihan sen lapsen tarpeiden mukaan. Aivan toukkahan tuo on. Noita ehtii miettiä parin-kolmen kuukauden päästä. Tjsp, en muista niin tarkkaan, mutta ei 1,5 kk pienen kohdalla.
Puolivuotiaat yms. ihan eri asia.
6 kk heräsi juuri äsken valvomaan vaikka luulin jo nukahtaneen yöunille. Tankkasi vain tissiä silmät kiinni ja nukkui 10 minuuttia. Prkl! Nukahtaa varmaan sitten klo 23 ja herää klo 10. Herättää yöllä noin 3-10 kertaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:07"]
Oon aika kateellinen teille, joiden pienet vauvat nukkuu jo noin varhain koko yön.
Oman pienokaisen rytmi pilattiin jo synnytyslaitoksella terveydellisistä syistä. Muuten olisi nukkunut yönsä läpi jo tuolloin.
Jäänyt suuresti harmittamaan tuo.
[/quote]
Tuskinpa tämä vastaus enää tavoittaa tätä henkilöä, mutta haluan vain sanoa, että ihan turha harmistua! En oikein millään voi uskoa, että vauva olisi jatkanut kokonaisten öiden nukkumista, vaikka sairaalassa niin olisi käynytkin. Vauvat kun muuttuvat koko ajan ja rytmit vaihtuu. Munkin vauva vaikutti ensimmäisen yön perusteella tosi helpolta tapaukselta, mutta seuraava yö olikin jo ihan toista! Taisi vaan olla elämänsä ensimmäisenä yönä kovin väsynyt syntymästään ja jaksoi näyttää tahtoaan vasta seuraavana yönä. Toki oli rinnalla ensimmäisenäkin yönä usein, mutta ei juuri itkenyt. Toisena yönä sitten itki kovastikin. Ja kyllä yleensä pienen vauvan pitäisi syödä yölläkin, vaikkei mitään erityistä olisikaan. Myöhemmin sitten rupeaa valvottamaan hampaat, uudet taidot ja mikä milloinkin. :)
6 kk vauva on viimeiset 4 kk nukahtanut yöunille viimeistään puoli kahdeksalta. Yleensä kuuden jälkeen alkaa olemaan jo takkuista menoa. Ja aamu seitsemään nukkuu. Yleensä puoliltaöin ja satunnaisesti neljän maissa ottaa tissihuikat ja jatkaa sitten unia.
Ja todellakin ekat kaksi kuukautta nukkui miten milloinkin mutta yleensä viimestään kymmeneltä sammui yöunille...
Meillä 4kk:n ikäinen. Noin kuukausi sitten alettiin muodostamaan kunnollista yörytmiä, vaikka alusta asti aika hyvin nukkunut yöllä eli syömisten jälkeen nukahtanut uudelleen. Nyt mennään nukkumaan 20-21 ja herätään 8-9 aikaan. Iltahommat tehdään 19.30-20 aikaan. Valitettavasti edelleen heräilee useinkin 3 tunnin välein syömään, mutta muuten nukkuu hyvin aamuun asti.
Eiköhän 1,5kk vanha nuku silloin kuin nukuttaa... Tietty voi aina johonkin samaan aikaan tehdä iltahommat ja tämän jälkeen kun nukahtaa (syötyään tai ennen) niin seuraava ruokailu hoidetaan pimeässä ja vähin äänin koittaen täten saada vauvan jatkamaan suoraan uniaan. Näin voi koittaa hakea vähän rytmiä... Mutta tosiaan noin pieni nukkuu vielä suurimman osan ajasta ja aina se ei osu yöhön. Oma mielipiteeni on ettei ainakaan myöhemmäksi kannata siirtää... Ei ole mitään takeita että vaikka kahteen asti valvottaisit, että nukkuisi sitten aamulla pitkään.
Meillä 4kk:n ikäinen. Noin kuukausi sitten alettiin muodostamaan kunnollista yörytmiä, vaikka alusta asti aika hyvin nukkunut yöllä eli syömisten jälkeen nukahtanut uudelleen. Nyt mennään nukkumaan 20-21 ja herätään 8-9 aikaan. Iltahommat tehdään 19.30-20 aikaan. Valitettavasti edelleen heräilee useinkin 3 tunnin välein syömään, mutta muuten nukkuu hyvin aamuun asti.
Eiköhän 1,5kk vanha nuku silloin kuin nukuttaa... Tietty voi aina johonkin samaan aikaan tehdä iltahommat ja tämän jälkeen kun nukahtaa (syötyään tai ennen) niin seuraava ruokailu hoidetaan pimeässä ja vähin äänin koittaen täten saada vauvan jatkamaan suoraan uniaan. Näin voi koittaa hakea vähän rytmiä... Mutta tosiaan noin pieni nukkuu vielä suurimman osan ajasta ja aina se ei osu yöhön. Oma mielipiteeni on ettei ainakaan myöhemmäksi kannata siirtää... Ei ole mitään takeita että vaikka kahteen asti valvottaisit, että nukkuisi sitten aamulla pitkään.
Onko teillä iltamaidon määrällä merkitystä unen laatuun? Esim. jos ruokkii vauvan suurella millilitramäärällä. Kysymys siis niille, jotka menee korvikkeella.
Juuri kävi pian 11kk vauva nukkumaan. Herää tossa 7-8 välillä. Nukkuu koko yön. Sitten nukkuu myös kahdet noin tunnin pituiset päikkärit. Joskus pidemmät, joskus lyhyemmät. Vaihtelee myös nukkumaanmenoaika 21-22 välissä.
Ei meillä ole niin minuutilleen tarkkaa rytmiä, kuhan edes vähän on sinneppäin niin hyvä :) Ja hyvin onkin nukkunut
Apua miten paljon ja hyvin teidän vauvat nukkuu. Meillä 5 kk vauva ja yöunet 21.30/22.00- 7.30. Tänäänkin tosin heräs jo ennen seiskaa. Sit aamupäivällä unet 10-12 hyvällä tuurilla ja ip 15-16. Pienet torkut ehkä kuuden mais.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:55"]Onko teillä iltamaidon määrällä merkitystä unen laatuun? Esim. jos ruokkii vauvan suurella millilitramäärällä. Kysymys siis niille, jotka menee korvikkeella.
[/quote]
Vauvat on erilaisia. Toiset nukkuu heräämättä, toiset ei. Ne jotka herää ja ovat helposti ärtyviä niin herää joka tapauksessa. Ei se maidon syöttö heräämistä estä, joillain voi toki venyttää eka herätystä. Mulla kaikki kolme erilaisia vaikka hoidettu on samalla tavalla.
Oon aika kateellinen teille, joiden pienet vauvat nukkuu jo noin varhain koko yön.
Oman pienokaisen rytmi pilattiin jo synnytyslaitoksella terveydellisistä syistä. Muuten olisi nukkunut yönsä läpi jo tuolloin.
Jäänyt suuresti harmittamaan tuo.
mun babyt ovat menneet nukkuu aina klo 20.00. seurravaks heräävät klo 6 aamulla. Tämä ollut rytmi kaksikuukautisesta lähtien
Meillä kohta 8kk vauva nukahtaa yleensä 23 molemmin puolin. Heräilee yöllä huutamaan, kiipeilemään ja möyrimään muutaman kerran, ylös noustaan 9-11. Jotenkin kun pääsisi eroon noista yöhuutamisista vielä, niin olis kiva.
Onpas hyvät unlahjat teidän muksuilla! Meidän 1-vuotias menee yöpuulle n. 22 aikaan, ja herää siinä 5 maissa. Joskus nukahtaa uudelleen maidon avulla ja herää uuteen päivään 7 aikoihin.
Päikkäreille ei mene itsekseen. Usein olen niin poikki että laitan tytön sänkyyn touhuamaan itsekseen että saan hengähtää, ja nukahtaa sinne pariksi tunniksi jos hyvä tuuri käy!
Raskastahan tämä on kun lapsi on vielä kaiken lisäksi ylivilkas. Iltaisin ei ole aikaa hengähtää raskaan päivän jälkeen kun pitää mennä nukkumaan heti kun muksukin että jaksaa herätä aikaisin. Ja päivät menee ihan tauottaa muksun perään katsoessa kun on niin vilkas liikkeissään. Lapsen päiväuniaikaan menen myös itse torkuille, koska tarvitsen 9 h unta vuorokaudessa. Silti jää univelkaa ja olen aina ihan kuin p**seen ammuttu karhu. Onneksi mies hoitaa viikonloppuisin aamuheräämiset ja mulla on silloin mahdollisuus lepoon.