Lämminvesivaraaja, mikä se on?
Tyhmien kysymysten torstai.
Ollaan muuttamassa vanhaan okt, jossa wc/kph tilassa myös lämminvesivaraaja. Täytyy myöntää, että en tiedä niistä mitään. Talossa muuten lämmitysmuotona takka ja sähkö (+ ilmalämpöpumppu tulossa).
Onko tuo lämminvesivaraaja pakollinen? Wc/kph on aika pieni ja kyseinen pönttö vie sieltä turhankin paljon tilaa. Muuta paikkaa säiliölle ei kuitenkaan ole, eli pelkkä siirto ei tule kyseeseen. Miten vesi lämpiää, vai lämpiääkö mitenkään jos varaajan hävittää?
On varmasti muille selviä juttuja, mutta meillä ollut aiemmin ainoastaan öljylämmitys (öljyn loputtua meni sähkölle) joka lämmitti veden. Olen koittanut googletella, mutta en vain löydä vastausta mietteisiin. Lämpiääkö vesi ollenkaan jos varaajaa ei ole? Vai kestääkö siinä vain kauan? Onko mitään vaihtoehtoja veden lämmitykseen, millä sen voisi hoitaa jos varaajan poistaa?
Remonttia ollaan tekemässä, eli samalla remppaisi sitten tuonkin kuntoon. Sen varaajan haluaisin vain pois tilaa viemästä, mutta haluan myös lämpimän veden.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
En ihan olettanut että vastaukset ovat tätä tasoa. En ole provo, vaan aidosti tietämätön varaajien toiminnasta. Kuten mainitsin, googlettanut olen jo monesti, mutta en löydä vastausta siihen voiko kyseisen laitteen poistaa ja miten veden lämmitys hoituu sitten.
Voi olla että erehdyin tuosta sähkölämmityksestä, ilmeisesti on keskuslämmitys sitten? Talo on perintötalo, joka on jo omistuksessa, eli mitään en ole ostamassa. Tiedän kyllä muuten vanhoista taloista paljon, mutta tämä varaaja on jäänyt yksinkertaisesti tuntemattomaksi kun ei ole ikinä sellaisen kanssa tarvinnut olla tekemisissä. En ymmärrä miksei voi vastata asiallisesti, ei tarkoita että on provo jos ei tiedä jotain mikä monelle muulle selvää.
Ja tuohon mieskommenttiin, mieheni tietää paljon vähemmän taloasioista kuin minä, eli ei auta.
Ei näköjään edes kannata yrittää ottaa selvää kun vastaukset tätä luokkaa. 😬 Olen kuitenkin parikymppinen ja vasta ensimmäistä kertaa hoitamassa yksin näitä asioita.
-ap
Ehdottomasti kannattaa ottaa selvää. Tällä palstalla vaan pitää olla vahvat höpösuodattimet päällä, jotta osaa erottaa asialliset vastaukset vähemmän asiallisista ja suorastaan asiattomista. Tällaisiin kysymyksiin tulevista vastauksista keskimäärin 10% on asiallisia.
Lämminvesivaraaja on säiliö, jossa varastoidaan lämmintä vettä, tai lämpöenegriaa veteen sidottuna. Varaajassa itsessään ei aina ole sitä lämmityssysteemiä. Varaaja voi olla joko käyttövesivaraaja tai keskuslämmitysvaraaja.
Täällä on kaikenlaista sekopäätä vastailemassa mutta älä välitä. Kysyvä ei tieltä eksy. Tsemppiä sinne!
Johan on kysymys ja vastaukset samaa tasoa.
Voisko sitä varaajaa aatella saunaan lauteiden alle? Hirvee möhkälehän se on (meillä on kolmen hengen taloudessa 120l), mutta luopuakaan ei oikein voi.
Lämminvesivaraaja on kätevintä sijoittaa kylmävesivaraajan läheisyyteen niin ei tarvitse vetää
pitkiä putkilinjoja
hei ap
Kun sulla on vanhatalo niin saattaisit löytää ja saada paremmin ja laadukkaampaa infoa esim.täältä:
http://www.rintamamiestalo.fi
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskainen provo ap.
Sähkölämmitteisessä talossa ei ole lämminvesivaraajaa.
Sellainen on vain keskuslämmitys taloissa.
Ja tiedän tämän tasan tarkkaan, sillä olen perheenäiti joka on asunut maaseudulla 20 vuotta.
joopa joo, Porvoosta kajahti taas...
Ap, kiinteistöissä on aina lämminvesivaraaja. Se juuri lämmittää käyttöveden. Kerrostaloissakin on, mutta se on koko talolle yhteinen ja teknisissä tiloissa, siksi et sitä näe. Eli ei, ette tule toimeen ilman lämminvesivaraajaa..
Höpöhöpö.
Mulla on rakentamaton kiinteistö, ei siellä mitään varaajaa ole.Termit haltuun.
Tulewaisuudessahan myydään läpivirtauslämmittimiä.
En tiedä saako niitä vielä jo, vai ei.
-Sinkkiş
Onko se ponticha nyt laillista vai ei sekään? Ei tiedä kun ponppii tulewaisuudessa .. mitkä lait on voimassa mitkä ei. Esim. tuo talvirenkaiden vaihtovapaus tuli mulle jo ekan kerran yli 10 vuotta sitten.
Sitten tasaisin väliajoin se on aina tullut voimaan. Joko se nyt JÄISI voimaan ?
Kappas.. ei ole vielä se laillista.
Tulewaisuudessa on ..
-Sinkkiş
waiketta elää, kun ei tiedä mitkä lait on vielä voimassa mitkä ei, kun vuodet pomppii ..
Vierailija kirjoitti:
Paskainen provo ap.
Ja tiedän tämän tasan tarkkaan, sillä olen perheenäiti joka on asunut maaseudulla 20 vuotta.
Paskapuhetta.
Nimenomaan sähkölämmitteisissä taloissa on lämminvesivaraaja. Miten se kultapieni se vesi siellä lämpenisi? tulee lämpimänä hanasta? Tollo xD
Vierailija kirjoitti:
Paskainen provo ap.
Jaa, omistin sähkölämmitteisen omakotitalon, ja kyllä se lämminvesivaraaja oli juurikin se, joka tyhjeni, jos suihkussa kävijöitä oli yhdelle illalle yli 10. Miten siinä kuvittelet sähkölämmitystalon veden lämpenevän? Tollo.
Vierailija kirjoitti:
Kysy papalta tai mammalta, ne tietää myös. Nykyaikana on mahdollista yrittää sijoittaa myös parempaan paikkaan, mutta se tietysti maksaa.
Eivät elä, muuten kysyisin. Tuota sijoittamista täytyy nyt harkita, remontti muutenkin tulossa niin samalla hoitaisi senkin.
-ap
Sijoita se niin, että ei ole kylmän pinnan vieressä, ja toisaalta varaaja hiukan luovuttaakin lämpöä huoneilmaan, joten hyödynnät samalla lämmön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskainen provo ap.
joopa joo, Porvoosta kajahti taas...
Ap, kiinteistöissä on aina lämminvesivaraaja. Se juuri lämmittää käyttöveden. Kerrostaloissakin on, mutta se on koko talolle yhteinen ja teknisissä tiloissa, siksi et sitä näe. Eli ei, ette tule toimeen ilman lämminvesivaraajaa..
Kaukolämpötaloissa ei ole varaajaa välttämättä/ useinkaan, lämmin vesi tulee kunnalta (kallista). Halvempaa lämmittää vesi itse varaajalla. Kerros- ja rivitaloissa sitten eri asia kun kokonaiskulutus on eri luokkaa.
Sähkölämmitystaloissa aiempi kommentoija nyt sitten sekoitti paisuntasäiliön ja lämminvesivaraajan.
Pakko korjata.
Kaukolämpötaloissa ei tule kuin kylmä vesi kunnalta. Erona sähkölämmitykseen on se, että kylmä vesi lämmitetään "lennossa" sitä mukaa kuin sitä käytetään. Eli kuuma käyttövesi ei voi loppua, vaikka olisit viisi tuntia suihkussa. Sama juttu lämmityksen kanssa. Ei ole mitään varaaajaa, vaan vettä lämmitetään sitä mukaa, kun tarvetta on.
Tehoa tuollainen keskikokoisen perheen käyttöveden lennossa lämmittäminen vaatii kymmeniä kilowatteja (monesti yli 50). Eli sähkölämmityksellä tuo olisi erittäin haastavaa toteuttaa.
Kaukolämpöhän toimii niin, että voimalaitokset, tehtaat yms. tuottavat monesti paljon hukkalämpöä, joka pitää saada hävitettyä johonkin. Sen sijaan, että lämpö puhallettaisiin taivaan tuuliin tai siirrettäisiin vesistöön, niin se johdetaan putkia pitkin asuintaloihin. Taloissa kiertää siis kuuma kaukolämpövesi (tai mitä nestettä se lieneekään). Tätä kaukolämpövettä ei kuitenkaan taloissa käytetä, vaan lämmönvaihtimilla otetaan vain lämpö siitä talteen ja kaukolämpövesi palaa takaisin voimalaitoksiin hakemaan lisää hukkalämpöä tuotavaksi taloille.
Toki kaukolämpöä tehdään ihan tarkoituksella, koska pelkkä hukkalämpö ei aina riitä kaikkien tarpeisiin. Ideana kuitenkin varsin järkevä.
Nopeana kommenttina:
Kellari on mainio paikka talotekniikan sijoitukseen JOS siellä on viemäröintimahdollisuus.
Sinne lämminvesivaraaja ja mahdollisen maalämmön/vilpin tekniikka.
Mulla on ap:lle yksi neuvo. Hanki ammattilainen vetämään projektia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. RI tai RKM.
Hän voi ensin tutkailla paikkoja ja laatia pienimuotoisen hankesuunnitelman, jonka pohjalta lähdetään tekemään ARK, RAK ja LVISA
- suunnittelua. Muista myös palkata toteutusvaiheen valvoja.
Tapauskohtaisesti voi olla tarvetta myös kuntotutkimuksille ennen suunnittelun aloitusta.
Maksaa, mutta teidän tapauksessa maksaa itsensä takaisin.
En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta meillä tuo varaaja on sisäsaunan lauteiden alla. Ei siis vie tilaa tärkeämmistä paikoista.
Sieltä varaajasta tulee sitten vettä ulos ihan normaalikäytössäkin, ei pelkästään vuototilanteessa eli pitää olla lattiakaivo sen alla.
Vierailija kirjoitti:
Jos suunnittelen sen varaajan paikan siirtoa, niin pari vaatimusta/ suositusta:
Tilassa on oltava lattiakaivo mahdollisen vuodon varalta. Riippuen talosta voi olla helppo tai vaikea saada lattiakaivo toiseen huoneeseen. Lämminvesivaraaja voi olla myös esim. lauteiden alla.
Tilassa on oltava riittävän jykevät sähköt (sähkömies vetää helposti uudet toiseen huoneeseen)
Tilassa on oltava vesiliitäntä (putkimies kyllä vetää uudet putket tarvittaessa, mutta pitää ottaa huomioon että ko. paikasta sitten tulee lämmin vesi myös muualle taloon, jollon voi vaatia vähän enemmänkin töitä).
Kiitos, täytyy suunnitella. Pakkohan se siirto ei ole, mutta saisi kuivausrumminkin varmasti mahtumaan, sekä kylppärin muutenkin kivemmaksi. Sähköt uusitaan muutenkin. Asunnossa ei vain ole juurikaan tilaa, rakentamaton vintti sekä kellari, joka ei ole asuinkäytössä. Sitä mietin, jos saisi kellariin siirrettyä, kun sen remppaamista muutenkin suunniteltiin.
-ap
Samaa mieltä aika monen kanssa, että tuskin on vanha okt teidän juttu, mutta fiksuin paikka missä itse olen lämminvesivaraajan nähnyt oli saunan lauteiden alla. Täyttää kaikki noi yllämainitut vaatimukset ja on aina käyttämätön, tyhjä tila, johon ei ihan mitä vaan edes voi laittaa..
Mistäs sä sen lämpimän veden sitten revit, jos ei ole lämminvesivaraajaa?
Kyllä mä olen kuullut vähän toisenlaistakin tietoa. Yksi asiakas Nikkilässä 80-luvulla kertoi, että sinisestä hanasta tulee Koffin a-olutta ja punaisesta hanasta lämmintä lääkespriitä. Ukolla saattoi paino vaihdella jopa 18 kiloa vuorokauden sisällä.