Pankki ottaa käyttämättömän tilin rahat itselleen - totta vai ei?
Onko se ihan hölynpölyä että pankki ottaa rahat tililtä joka on ollut täysin käyttämättömänä jonkun hyvin pitkän ajan (kymmeniä vuosia)? Kuulostaisi mahdolliselta ainoastaan jos olisi kyse vaikka viidestäkymmenestä vuodesta ja tilin omistajan yhteystietoja tai elossa oloakaan ei olisi tiedossa kellään viranomaisella...
Joskus on tästä asiasta peloteltu sanomalla että kannattaa laittaa vaikka 50 snt tilille 10 v välein ettei tili katoa. Eihän se nyt voi pitää paikkaansa?
Kommentit (10)
Kyllä se vaan niin on, että tili lopetetaan jos sitä ei käytetä tiettyyn aikaan ...olen ollut pankissa töissä, mutten nyt enää muista tuota käytäntöä tarkkaan.
Minulla kuoli sukulainen kesällä ja hoidettiin perunkirjoitukset ja tililtä niiden kulujen maksu mitä voi kunnes tili oli tyhjä, jolloin tili suljettiin. Vasta pari vuotta myöhrmmin tajusin, että vainajahan sai vielä joulukuussa veron palautuksia. Mutta tili suljettu joten minnehän menivät..? Aiheen vierestä, mutta tuli vaan mieleen..
Äitini kuoli kun poikani oli 2. Kun isä muutti, löydettiin pojan nimiin otettu pankkikirja, kun poika oli 15, äidillä oli varmaan ollut ajatus säästää sinne ja antaa joskus pojalle; emme tienneet tästä mitään. Isä oli tiennyt, mutta oli unohtanut. Rahat olivat tilillä tallessa ja siirsimme ne pojan omalle tilille ja oli kasvanut korkoakin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:30"]
Minulla kuoli sukulainen kesällä ja hoidettiin perunkirjoitukset ja tililtä niiden kulujen maksu mitä voi kunnes tili oli tyhjä, jolloin tili suljettiin. Vasta pari vuotta myöhrmmin tajusin, että vainajahan sai vielä joulukuussa veron palautuksia. Mutta tili suljettu joten minnehän menivät..? Aiheen vierestä, mutta tuli vaan mieleen..
[/quote]
Ne on varmaan silloin tullut maksuosoituksena, ts. joku sukulainen on pöllinyt rahat.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:30"]
[/quote]
Minnehän menivät... No, pankki on ahnas, sehän jo tiedetään. Joku pankkiiri sai pienen bonuksen.
Hämärä mielikuva sanoisi, että noin toimitaan joissain maissa, käsittääkseni Suomessa ei kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:37"]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051717029536_uu.shtml
[/quote]
Juuri tällaista uutista kaipasinkin, en vain löytänyt itse hakiessani. Eli turha pelko siis...hyvä. :) Ap.
Tileillä jotka lopetetaan kun ne ovat olleet pitkään käyttämättä niin niissä ihan joku tosi pieni summa rahaa. Ei ne mitään miljoonatilejä lopeta. Mulla on hassu muistikuva että n.10e ois se summa jolloin tili voidaan lopettaa käyttämättömänä. 10e ei oo kyllä kovin paljoa. Mie epäilen että miulla on yks tili jossa ei oo rahaa paljoo mitään, eikä siitä oo mitään maksujakaan mennyt. Ois kai ne niitä karhunneet jos ei kate riitä. Siell on tosiaan 10-20e..
Jos se tilin omistaja heittäisi lusikan nurkkaan niin sitten olisi vuorossa omaisuuden jako. Tietenkään pankki ei voi tyhjätä käyttämätöntä tiliä.