Voinko päästää 19-vuotiaan muuttamaan omaan asuntoon?
Kommentit (17)
Oletko sama joka kysyi voiko 18-vuotias ja 19-vuotias mennä kahdestaan mökille? Katkaise jo napanuora.
Eipä oo sulla paljo enää sanottavaa siihen :D
Mä olin just täyttänyt 19 kun muutin omaan kämppään. Täysi-ikäinen ja täysi-ikäisen ongelmat
Muutin kotoa pois 18-vuotiaana. Äkkiä sitä oppi siivoamaan ja laittamaan ruokaa ja hoitamaan asiansa...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:58"]
Mitä mieltä, annanko luvan?
[/quote]
Etpä oikein voi kieltääkään,kun lapsi on täysik-ikäinen.
Itsekin muutin omaan kotiin 18-vuotiaana ja alun takkuilun jälkeen on mennyt hyvin.
Ap, 19-vuotias on täysi-ikäinen, et enää voi puuttua hänen elämäänsä millään tavoin.
Mä muutin 16 vuotiaana ja hyvin meni. Rakastavat ja huolehtivat vanhemmat. Pitävät musta vieläkin huolta, vaikka olen kohta jo 40 v.
Ei tuossa mitään kieltämistä, kunhan on rahaa maksaa vuokra Eli työ tai opintotuet.
[/quote]
Tarviiko täysi-ikäinen siihen sun luvan ?Voi jessus...
Jos se sun 19-vuotias on niin ressukka, että se kysyy "äiti, saanko mä muuttaa pois kotoa?", niin suosittelen odottelemaan vielä muutaman vuoden...
[/quote]
Kyllä voit antaa luvan.
17-v muutin omilleni. Nyt lähes 20-v ja en voi kuin vain suositella.
Äitikin alkoi jo kaivata "omaa" elämäänsä (olen ainut lapsi).
Lupaa ei tarvitse antaa, mutta toisaalta 19-vuotiaalla ei ole tarvetta luvalle.
Kuvittele ap, joskus ennen lapset joutuivat muuttamaan kotoa jo 10-11-vuotiaina, jos halusivat käydä muutakin kuin kansakoulun. Koulukyytejä ei ollut, joten ainoa vaihtoehto oli muuttaa kirkonkylälle tai kenties naapurikuntaan tai -kaupunkiin. Eikä mamma seurannut mukana. Viikonlopuksi so. sunnuntaiksi pääsi kotiin hakemaan puhtaita vaatteita ja ruokaa. Yläluokilla useat alkoivat jäädä välillä kylille viikonlopuksikin, sillä kotoa oli monesti pitkä matka huvituksiin, siis elokuviin, tansseihin yms.
14, kaivanpa tämän keskustelun vielä esille. Kävin tarkistamassa milloin täysi-ikäisyysrajat ovat Suomessa muuttuneet. Homma menee näin: 1.7.1969alkaen täysi-ikäiseksi tuli 20-vuotiaana, sitä ennen raja oli ollut pari sataa vuotta 2-vuotta. Sitten 1.7.1976 täysi-ikäisyyden raja laski 18-vuoteen. Jos siis ajatellaan tätä keskustelua, ei äidillä todellakaan ole oikeutta kieltää nuorta muuttamasta kotoa pois.
Päästä.
t. 16-vuotiaana omilleen muuttanut
tottakai, jos asunto on sun. Jos asunto on jonkun muun, se pitää ensin vuokrata tai ostaa, ennen kuin sinne voi muuttaa.