Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeiluissa ei ole mitään järkeä

Vierailija
22.10.2020 |

Kuntouttava työtoiminta erikseen, siitä saattaa olla apua työttömälle.
Työkokeiluja ei saisi pakottaa työttömälle, vaan täytyisi ehdottomasti olla täysin työttömän aloitteesta ja työtön saisi päättää paikan ja työpäivät ja tuntimäärät ja työkokeilun keston. Eli TÄYSIN vapaaehtoista. Tuntimäärien mukaan sitten kulukorvausta. Ja todellakin työkokeilu olisi tutustumista työhön, ei työntekijän korvaamista.

Miettikää miten usea työtön tekee työttömänä työkokeiluja työkkärin painostuksesta ja tekee työntekijän työt ja tulona ovat ainoastaan tuet. Useat työkokeilut ovat 6h viitenä päivänä viikossa. Mutta mitä tapahtuu, jos työkokeilu muutetaan palkalliseksi harjoitteluksi, esimerkiksi 10e/h.

Tässä ovat työttömän tulot nettona kun on työkokeilussa.
Työmarkkinatuki 520 euroa
Asumistuki n. 300 euroa
Kulukorvaukset 180 euroa
Lisäksi toimeentulotuki
Eli perustyötön tienaa noin 1200 euroa kuussa. Sekä saa apua pakollisissa menoissa kuten lääkkeet, lääkärilaskut, silmälasit.

Tässä harjoittelijan tulot
Palkka 1200e (brutto)
Asumistuki n. 250e
Lisäksi toimeentulotukea tarvittaessa

Kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi? Huomatkaa lisäksi että harjoittelija saa rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, täyttää mahdollisesti työssäoloehdon, oppii työpaikassa uutta, mahdollisuus kehittää itseään > mahdollisuus palkan nousuun, saat uuden työpaikan todennäköisemmin kuin työtön
Työtön saa rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, oppii uutta, työtön-leima pysyy, työkokeilut eivät juuri koskaan päädy työsuhteeseen, ei mahdollisuuksia etenemiseen

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan työkokeilun ensi kuussa, olen ollut työttömänä vasta 3 kuukautta, mutta hain, kun seinät kaatuvat päälle. Eläkeelle vain muutama vuosi, joten se seinien päällekaatuminen tulee silloinkin eteen... Oman alan hommia suppeammalla tehtäväalueella. Tiedän olevani hyvä työssäni, mutta tuskin minua palkataan k.o. paikkaa vakinaiseksi mm. ikäni (suuremmat sivukulut palkan lisäksi) vuoksi :-(

Olen miettinyt, teinkö oikein, työnantaja saa työpanokseni 6h/5pvää viikko, saan lounaat + sen 9 €gee/pvä ja rutiinia elämääni sohvalla makaamisen +vauvasivujen seuraamisen sijaan...

Mutta vien samalla joltain nuoremmalta palkkatyömahdollisuuden, mitä hän tarvitsisi.

Tämä systeemi sataa vain työnantajien laariin! Työvoimaa ilman palkanmaksua ja palkan sivukuluja, mitkä ovat lähes saman kuin palkka!

Miten voi päästä työkokeiluun oman alan hommiin? Eikö siinä ole tarkoitus kokeilla sopiiko uusi ala itselle? 

Siinä olet oikeassa, että olet pahinta mahdollista sorttia ja kuset kaikkien muroihin. Tekemällä ilmaistöitä viet palkkatyön joltain, eli yhden sijasta on kaksi työtöntä. Lisäksi työnantaja keksii että koska tulijoissa on kaltaisiasi eli ihmisiä, jotka tekee ammatti-ihmisen työt ilmaseksi niin mitäpä sitä ketään palkkaamaan. Orjatyövoimaa pisaa ja lisää tulee jatkuvasti. Näin yhdestä työttömästä tulee ensin kaksi ja siitä kymmenen -> sata -> tuhat ->jne. Tihutyösi myös vääristää kilpailua joten riistäjäsi kilpailijat sanovat äkkiä irti omat työntekijänsä ja alkavat pyörittää toimintaansa auliilla orjatyövoimalla. Tuhon kierre on valmis ja sen alkupiste on jäljitettävissä sinuun, jolle "seinät kaatuu päälle". Onnea.

Vierailija
62/63 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä laskelmissa on aina mukana tt-tuki? Suurin osa suomalaisista ei saa tt-tukea, ei edes työttömät.  Tt-tuki on viimeinen tukimuoto eikä sitä pitäisikään kovin helposti kellekän myösntää. 

Itse taas olen sitä mieltä, että tarvittaessa tt-tukea pitäisi myöntää hyvinkin helposti.

Moni jakaa mielipiteesi  mutta käytäntö on toinen. Toisaalta, jos tt-tukea saisi helposti niin sitähän väärinkäytettäisiin vieläkin enemmän kuin tänä päivänä. Nykyisellään se kohdistuu monasti aivan vääriin saajiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilu on hyvä juttu. Itse olen ilmiantanut kymmeniä työpaikkoja tai firmoja puutteellisista ja laittomista asioista.

On työturvallisuuteen liittyviä rikkeitä ja palkanmaksuun liittyviä rikoksia jopa.

Näistä voi kuulla kun haastattelee pidempään olleita työntekijöitä ja katselee ympärilleen.

Työkokeilussa oleminen on kuin olisi eräänlainen liiton agentti, joka suorittaa salaista tehtävää.

Varmasti monelle on tullut lisämaksuja ja varoituksia.

Epäkohtiin pitää puuttua. Sun pitää tietää epäkohdat ja vain puhelinsoitto voi parantaa kotimaista työkultuuria.

Sun pitää tietää, sun pitää' haluta parempaa, sun tulee osata velvollisuutes ja ilmoittaa epäkohdista.

Ootko ajatellu sitä että olet siellä ise siellä laittomana työkokeilijana, jota ei ole ikinä tarkotuskaan palkata sinne. Toinen työkokeilija tulee heti sun perään ja huomaa samat asiat!