Työkokeiluissa ei ole mitään järkeä
Kuntouttava työtoiminta erikseen, siitä saattaa olla apua työttömälle.
Työkokeiluja ei saisi pakottaa työttömälle, vaan täytyisi ehdottomasti olla täysin työttömän aloitteesta ja työtön saisi päättää paikan ja työpäivät ja tuntimäärät ja työkokeilun keston. Eli TÄYSIN vapaaehtoista. Tuntimäärien mukaan sitten kulukorvausta. Ja todellakin työkokeilu olisi tutustumista työhön, ei työntekijän korvaamista.
Miettikää miten usea työtön tekee työttömänä työkokeiluja työkkärin painostuksesta ja tekee työntekijän työt ja tulona ovat ainoastaan tuet. Useat työkokeilut ovat 6h viitenä päivänä viikossa. Mutta mitä tapahtuu, jos työkokeilu muutetaan palkalliseksi harjoitteluksi, esimerkiksi 10e/h.
Tässä ovat työttömän tulot nettona kun on työkokeilussa.
Työmarkkinatuki 520 euroa
Asumistuki n. 300 euroa
Kulukorvaukset 180 euroa
Lisäksi toimeentulotuki
Eli perustyötön tienaa noin 1200 euroa kuussa. Sekä saa apua pakollisissa menoissa kuten lääkkeet, lääkärilaskut, silmälasit.
Tässä harjoittelijan tulot
Palkka 1200e (brutto)
Asumistuki n. 250e
Lisäksi toimeentulotukea tarvittaessa
Kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi? Huomatkaa lisäksi että harjoittelija saa rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, täyttää mahdollisesti työssäoloehdon, oppii työpaikassa uutta, mahdollisuus kehittää itseään > mahdollisuus palkan nousuun, saat uuden työpaikan todennäköisemmin kuin työtön
Työtön saa rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, oppii uutta, työtön-leima pysyy, työkokeilut eivät juuri koskaan päädy työsuhteeseen, ei mahdollisuuksia etenemiseen
Kommentit (63)
Kokeilu on hyvä juttu. Itse olen ilmiantanut kymmeniä työpaikkoja tai firmoja puutteellisista ja laittomista asioista.
On työturvallisuuteen liittyviä rikkeitä ja palkanmaksuun liittyviä rikoksia jopa.
Näistä voi kuulla kun haastattelee pidempään olleita työntekijöitä ja katselee ympärilleen.
Työkokeilussa oleminen on kuin olisi eräänlainen liiton agentti, joka suorittaa salaista tehtävää.
Varmasti monelle on tullut lisämaksuja ja varoituksia.
Epäkohtiin pitää puuttua. Sun pitää tietää epäkohdat ja vain puhelinsoitto voi parantaa kotimaista työkultuuria.
Sun pitää tietää, sun pitää' haluta parempaa, sun tulee osata velvollisuutes ja ilmoittaa epäkohdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä laskelmissa on aina mukana tt-tuki? Suurin osa suomalaisista ei saa tt-tukea, ei edes työttömät. Tt-tuki on viimeinen tukimuoto eikä sitä pitäisikään kovin helposti kellekän myösntää.
Vuonna 2019 toimeentulotuen bruttomenot olivat noin 780 miljoonaa euroa. Perustoimeentulotukea myönnettiin 718,1 miljoonaa euroa, täydentävää toimeentulotukea 34,7 miljoonaa ja ehkäisevää toimeentulotukea 22,3 miljoonaa euroa. Toimeentulotukena maksettavia kuntouttavan työtoiminnan korvauksia maksettiin 5,4 miljoonaa euroa.
Näin kertoo thl. Toimeentulotuki ON viimeinen tukimuoto ja sitä myönnetään vain niille, ketkä sitä oikeasti tarvitsee. Ja näin paljon rahaa menee toimeentulotukeen. Ja "pieni osa" suomalaisista tuota saa, ei todellakaan edes kaikki työttömät. Paljon enemmän rahaa menee työmarkkinatukeen, kulukorvauksiin ja asumistukeen.
Höpönlöpö. Toimeentulotukea sai 400 000 suomalaista. Ei ole mikään pieni osa ja se myönnetään niille joille jää vajausta tuloihin. Säästöt voi kyllä piilottaakin. Osa ei edes hae kun eivät tiedä olevansa oikeutettuja ja se on ongelma.
Eräässä paikassa oli sekä kuntouttavan että työkokeilun kautta porukkaa. Kaikki tekivät samaa työtä. Paitsi että työkokeilu oli 5 päivää viikossa ja kuntouttava 1-4 päivää viikossa. Lisäksi kuntouttavan porukka sai ilmaisen lounaan. Kumpana sinä olisit halunnut tehdä tuota ilmaistyötä? Kuntouttavassa vai kokeilussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työharjoittelupaikat missä minä olen ollut oli 8h päivässä. Yksikään työnantaja ei palkannut joska lähtökohtaisesti työharjoittelijoita ei palkata.
Tämän takia pitäisi olla ennemmin palkalliset harjoittelut kuin työkokeilut.
Oma kokemus oli se että tein samaa kuin työntekijät vaikka palkkaa en saanut enkä etuja. Työtodistukset pelkkää kiitosta ja työkaverit harmittelivat kun työkokeiluni loppui ja olisivat halunneet pitää minut siellä. Kuitenkin kerran työtön, aina työtön.TYökokeilusta ei saa työtodistusta eikä työkokeilu ole palkaton koeaika. Jos työttömät suostuisivat lukemaan työkokeilusopimuksen, ei meillä olisi tätä valitusmäärää asiasta.
Työkokeilussa olet kokeilemassa työtä. Karenssia ei saa, jos työantaja ilmoittaa, että kokeilija ei tee töitä.
Itse sain työtodistuksen mikä oli valmispohja, ei varmaan enää ole käytössä. Pyytämällä sain myös esimiehiltä kirjalliset suositukset.
Eikä kukaan puhunut karenssista vaan siitä että kokeilu ei avaa ovia palkkatyöhön. Mikä on tavoitteena, kun ollaan työttömiä. Pääsääntöisesti työttömän tavoite ei ole kokeilla erilaisia töitä. Useammalla on koulutus ja halua oman alan töihin ja työkokeilut mainostetaan usein "jalka oven väliin ja mahdollisuus palkkatöihin" joojoo.
Tietysti on niitä kenellä on ura hakusessa, tuolloin työkokeilu voi olla hyvä juttu. Pitäisi olla TÄYSIN vapaaehtoista työkokeilijan omin ehdoin ja todellakin kokeilua, ei työntekijän paikkaamista.
Ei, työkokeilun tavoite ei ole avata ovia palkkatyöhön, mistä tuon keksit? Siinä etsitään oikeaa alaa tai ammattia TAI selvitetään, onko ammattitaito tallella ja mitä uutta pitää oppia, jotta työllistyy.
Hallituksen esityksessä nimenomaan alleviivataan, että työkokeilu ei ole sama kuin palkaton koeaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä laskelmissa on aina mukana tt-tuki? Suurin osa suomalaisista ei saa tt-tukea, ei edes työttömät. Tt-tuki on viimeinen tukimuoto eikä sitä pitäisikään kovin helposti kellekän myösntää.
Vuonna 2019 toimeentulotuen bruttomenot olivat noin 780 miljoonaa euroa. Perustoimeentulotukea myönnettiin 718,1 miljoonaa euroa, täydentävää toimeentulotukea 34,7 miljoonaa ja ehkäisevää toimeentulotukea 22,3 miljoonaa euroa. Toimeentulotukena maksettavia kuntouttavan työtoiminnan korvauksia maksettiin 5,4 miljoonaa euroa.
Näin kertoo thl. Toimeentulotuki ON viimeinen tukimuoto ja sitä myönnetään vain niille, ketkä sitä oikeasti tarvitsee. Ja näin paljon rahaa menee toimeentulotukeen. Ja "pieni osa" suomalaisista tuota saa, ei todellakaan edes kaikki työttömät. Paljon enemmän rahaa menee työmarkkinatukeen, kulukorvauksiin ja asumistukeen.
Läheskään kaikki työttömät ei sitä tosiaan saa, mutta toisaalta sitä voi saada myös työkyvyttömyyseläkeläiset, ehkä jotkut kansaneläkkeelläkin elävät, ja pienipalkkaiset työssäkäyvät. On virhe ylipäätään ajatella se pelkäksi työttömien tueksi.
Itse purnaan tätä, että työkokeilijoita lähetetään yhdistyksiin. Siellä ei saa kokeiltua mitään ammattia ja yhdistysväki ei millään tajua, että työkokeilun tarkoitus ei todellakaan ole se, että yhdistys saa ilmaista työvoimaa. Siellä vain tehdään hanttihommaa, eikä yleensä ole mitään tajua johtamisesta, lakeja ei noudateta ja kuvitellaan jopa, että lait ei koske yhdistyksiä, tiedon puutteesta. Tietty heillä ei ole muutakaan mahdollisuutta, mutta ehkä pitäisi kehitellä joku toimivampi palkkatukisysteemi noihin. Yhdistelmätuki kuulemma toimi, mutta nykyistä pitävät hankalana.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä paikassa oli sekä kuntouttavan että työkokeilun kautta porukkaa. Kaikki tekivät samaa työtä. Paitsi että työkokeilu oli 5 päivää viikossa ja kuntouttava 1-4 päivää viikossa. Lisäksi kuntouttavan porukka sai ilmaisen lounaan. Kumpana sinä olisit halunnut tehdä tuota ilmaistyötä? Kuntouttavassa vai kokeilussa?
Kummassakaan ei tarvitse tehdä työtä. Työkokeilija voi koska tahansa ilmoittaa, että työkokeilusopimuksessa ei ole mainintaa siitä, että teen tätä (mitä nyt teen), joten minulla on oikeus sopimukseen vedoten vaatia, että kokeilen niitä tehtäviä, joista on sovittu.
Työkokeilija on mukana tekemässä sopimusta. Ei pidä allekirjoittaa paperia, jossa on ympäripyöreästi "erilaiset työpajan tehtävät".
Opetelkaa pitämään kiinni oikeuksistanne!
Vierailija kirjoitti:
Itse purnaan tätä, että työkokeilijoita lähetetään yhdistyksiin. Siellä ei saa kokeiltua mitään ammattia ja yhdistysväki ei millään tajua, että työkokeilun tarkoitus ei todellakaan ole se, että yhdistys saa ilmaista työvoimaa. Siellä vain tehdään hanttihommaa, eikä yleensä ole mitään tajua johtamisesta, lakeja ei noudateta ja kuvitellaan jopa, että lait ei koske yhdistyksiä, tiedon puutteesta. Tietty heillä ei ole muutakaan mahdollisuutta, mutta ehkä pitäisi kehitellä joku toimivampi palkkatukisysteemi noihin. Yhdistelmätuki kuulemma toimi, mutta nykyistä pitävät hankalana.
Hankalaa on vain se, että enää ei saa 6 kk ajaksi sitä tuttua tyyppiä, joka palkkatukijakson jälkeen on vuoden työttömänä ja taas palaa takaisin.
Olen ollut jo pari vuotta työttömänä, taustalla kipua ja masennusta. Vihdoinkin alkoi tuntua siltä, että löysin itselleni alan mikä kiinnostaa. Vielä en ole kunnossa täysipäiväiseen opiskeluun, joten koen itselleni tarpeelliseksi lähteä työkokeiluun. Käyn siellä kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan. En todellakaan kuvittele työkokeilun päätteeksi työllistyväni, sillä eihän minulla vaadittavaa koulutustakaan ole. Lannistavaa jotenkin jos valtaosa ihmisistä tuomitsee työkokeilun huonona asiana.
Pyörin yli puolitoista vuotta näissä työkkärin harjoitteluissa pikkukaupungissa. Joka paikassa kehuttiin, kun olen niin näppärä, täsmällinen ja ahkera, mutta voivoteltiin, kun ei vain ole palkkatukeen rahaa.
Muutin lähimpään isoon kaupunkiin, ja siivousfirman pomo päätti antaa mahdollisuuden, jonka käytin. Saivat luotettavan, täsmällisen, ja ahkeran työntekijän, joka ilolla siivoaa, kun siitä saa oikeaa palkkaa ja muita työntekijän tavanomaisia etuja.
Ymmärrän muutaman kuukauden työkokeilun, jos henkilö on ollut useamman vuoden pois työelämästä, mutta joku puolen vuoden kokeilu ei ole mitään työttömän etua ajavaa toimintaa, vaan hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Pyörin yli puolitoista vuotta näissä työkkärin harjoitteluissa pikkukaupungissa. Joka paikassa kehuttiin, kun olen niin näppärä, täsmällinen ja ahkera, mutta voivoteltiin, kun ei vain ole palkkatukeen rahaa.
Muutin lähimpään isoon kaupunkiin, ja siivousfirman pomo päätti antaa mahdollisuuden, jonka käytin. Saivat luotettavan, täsmällisen, ja ahkeran työntekijän, joka ilolla siivoaa, kun siitä saa oikeaa palkkaa ja muita työntekijän tavanomaisia etuja.
Ymmärrän muutaman kuukauden työkokeilun, jos henkilö on ollut useamman vuoden pois työelämästä, mutta joku puolen vuoden kokeilu ei ole mitään työttömän etua ajavaa toimintaa, vaan hyväksikäyttöä.
Ovat pihejä ja säästävät työvoimassa että saavat itse ruhtinaallista tuloa.
Myös työturvallisuudessa on puutteita ja lähes laittomuuksia näkyy. Veroja kierretään.
Kaikesta tästä kannataa vain ilmiantaa firmoja, niin maksavat sitten enemmän, kun piheydessään eivät viitsineet maksaa.
Se on ilmaisen työkokeilijan velvollisuus. Ilmoittaa epäkohdista ja toimia vakoojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työharjoittelupaikat missä minä olen ollut oli 8h päivässä. Yksikään työnantaja ei palkannut joska lähtökohtaisesti työharjoittelijoita ei palkata.
Oma kokemus oli se että tein samaa kuin työntekijät vaikka palkkaa en saanut enkä etuja. Työtodistukset pelkkää kiitosta ja työkaverit harmittelivat kun työkokeiluni loppui ja olisivat halunneet pitää minut siellä. Kuitenkin kerran työtön, aina työtön.TYökokeilusta ei saa työtodistusta eikä työkokeilu ole palkaton koeaika. Jos työttömät suostuisivat lukemaan työkokeilusopimuksen, ei meillä olisi tätä valitusmäärää asiasta.
Työkokeilussa olet kokeilemassa työtä. Karenssia ei saa, jos työantaja ilmoittaa, että kokeilija ei tee töitä.
Itse sain työtodistuksen mikä oli valmispohja, ei varmaan enää ole käytössä. Pyytämällä sain myös esimiehiltä kirjalliset suositukset.
Eikä kukaan puhunut karenssista vaan siitä että kokeilu ei avaa ovia palkkatyöhön. Mikä on tavoitteena, kun ollaan työttömiä. Pääsääntöisesti työttömän tavoite ei ole kokeilla erilaisia töitä. Useammalla on koulutus ja halua oman alan töihin ja työkokeilut mainostetaan usein "jalka oven väliin ja mahdollisuus palkkatöihin" joojoo.
Tietysti on niitä kenellä on ura hakusessa, tuolloin työkokeilu voi olla hyvä juttu. Pitäisi olla TÄYSIN vapaaehtoista työkokeilijan omin ehdoin ja todellakin kokeilua, ei työntekijän paikkaamista.
Ei, työkokeilun tavoite ei ole avata ovia palkkatyöhön, mistä tuon keksit? Siinä etsitään oikeaa alaa tai ammattia TAI selvitetään, onko ammattitaito tallella ja mitä uutta pitää oppia, jotta työllistyy.
Hallituksen esityksessä nimenomaan alleviivataan, että työkokeilu ei ole sama kuin palkaton koeaika.
Työkokeilu ei ole aina kulkenut kyseisellä nimellä vaan oli aikaisemmin työharjoittelu. Olin juuri tuona aikana noita tekemässä, siis työharjoitteluita ja työkokeiluja. Sama asia, uudella nimellä vain. Tuolloin asia mainostettiin jalka oven väliin ja työkokemusta. Ja olin nuori valmistunut kyseiselle alalle.
Tilastot kaunistuu ja erilaiset virkamiehet saa töitä kun ihmiset ilmoittaa ja valittaa havaitsemistaan epäkohdista. Miettisin kyllä kahdesti ennen kuin ottaisin itseni työkokeiluun koska tiedän lait yms. vähän liian hyvin. Pari avin ja terveystarkastajan yllätysvierailua parantaa jokaisen työnantajan mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin aamu- ja iltapäiväkerhonohjaajaksi, työssäoppimiset suoritin erään yhdistyksen iltapäiväkerhossa. Puhetta oli että kun valmistun, heiltä aukeaa työpaikka kun yksi työntekijöistä lähtee opiskelemaan. Valmistuin ja tuon jälkeen tämä työntekijä lähti koulun penkille. En saanut työpaikkaa, koska loppujen lopuksi esteenä oli se etten ollut oikeutettu 100% palkkatukeen, joka vaatii pitkäaikaistyöttömyyden. Olisivat ottaneet mielellään minut puoleksi vuodeksi työkokeiluun, no en suostunut. Työpaikan vei muutaman vuoden työttömänä ollut siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen esityksessä nimenomaan alleviivataan, että työkokeilu ei ole sama kuin palkaton koeaika.Työkokeilu ei ole aina kulkenut kyseisellä nimellä vaan oli aikaisemmin työharjoittelu. Olin juuri tuona aikana noita tekemässä, siis työharjoitteluita ja työkokeiluja. Sama asia, uudella nimellä vain. Tuolloin asia mainostettiin jalka oven väliin ja työkokemusta. Ja olin nuori valmistunut kyseiselle alalle.
Tuolloin taisi olla myös nimellä työelämävalmennus. Kyllä rakkaalla lapsella on ollut monta nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen esityksessä nimenomaan alleviivataan, että työkokeilu ei ole sama kuin palkaton koeaika.Työkokeilu ei ole aina kulkenut kyseisellä nimellä vaan oli aikaisemmin työharjoittelu. Olin juuri tuona aikana noita tekemässä, siis työharjoitteluita ja työkokeiluja. Sama asia, uudella nimellä vain. Tuolloin asia mainostettiin jalka oven väliin ja työkokemusta. Ja olin nuori valmistunut kyseiselle alalle.
Tuolloin taisi olla myös nimellä työelämävalmennus. Kyllä rakkaalla lapsella on ollut monta nimeä.
Oliko tää enemmän harjoittelu/kokeilu vai kuntouttava?
Varmaan onnistuneet aina saamaan ikävän leiman ihmisten puheissa niin ratkaisu on ollut vaihtaa nimeä. "Tuo olikin HARJOITTELU mistä olet kuullut, meillä on nykyään tällainen uusi työkokeilu systeemi :)". Vähän sama homma kun kyseenalaiset firmat pysyvät samana, mutta nimi vain vaihtuu? :D
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa oleminen on kuin olisi eräänlainen liiton agentti, joka suorittaa salaista tehtävää.
Huutonaurua tälle :-D
Oletko laittanut tämän ansioluetteloon työkokemukseksi/erityisosaamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo pari vuotta työttömänä, taustalla kipua ja masennusta. Vihdoinkin alkoi tuntua siltä, että löysin itselleni alan mikä kiinnostaa. Vielä en ole kunnossa täysipäiväiseen opiskeluun, joten koen itselleni tarpeelliseksi lähteä työkokeiluun. Käyn siellä kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan. En todellakaan kuvittele työkokeilun päätteeksi työllistyväni, sillä eihän minulla vaadittavaa koulutustakaan ole. Lannistavaa jotenkin jos valtaosa ihmisistä tuomitsee työkokeilun huonona asiana.
Valtaosa ihmisistä tuomitsee työkokeilun väärinkäytön huonona asiana. Tuo sinun tapasi on OK, mutta usein työkokeiluja järjestetään koska yritykset/yhdistykset saavat ilmaista työvoimaa ja työttömän palkkio on ettei tule karenssia kun "aktivoituu",sama juttu kuin hyödyttömien kurssien kanssa. Kehtaavat vielä markkinoida sitä 9 euroa päivässä jonkinlaisena porkkanana - siis rahaa joka ehkä juuri ja juuri kattaa työkokeilun kulut(bussikortit, eväät yms.)
Oikein käytetty työkokokeilu on hyvä mutta harvinainen juttu.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko yhteiskunta säästäisi kaiken kaikkiaan jos työkokeilumalli muuttuisi harjoittelumalliksi. Jos otetaan huomioon miten paljon työttömään menee tukia, mielenterveyspalveluiden kulutus, byrokratia (Kela, päätökset) ja niin edelleen. Olisiko säästö niin huomattava että näillä rahoilla voitaisiin tuntuvasti palkita yrittäjiä palkkaamaan harjoittelijoita ja harjoittelijat olisivat kannattavaa työvoimaa?