Sipsipussit ja suklaapatukat ovat kutistuneet vaivihkaa näin taitavasti shrinkflaatio huijaa asiakkaita
Markkinoinnin yliopistonlehtoriMika YrjöläTampereen yliopistosta kertoo, että yksi klassinen tapa kutistaa tuotetta on muuttaa pakkauksen muotoa kahdesta eri suunnasta. Jos sekä tuotteen korkeus että leveys muuttuvat, ihmisen kyky arvioida kokoa heikkenee.
Kaupan kahvihyllyllä kaikki kahvipaketit näyttävät helposti saman kokoisilta. Vaikka koko olisi sama, voi sisällön määrä vaihdella tuntuvasti.
Muutama vuosi sitten laboratoriokokeissa havaittiin, että näin toimien tuotetta pystyy kutistamaan jopa yli kaksikymmentä prosenttia ilman, että se huomataan, Yrjölä sanoo.
Tuotteen sisällön muuttuminen ei automaattisesti tarkoita sisällön kutistumista. Merkintä uusi maku tai uusi resepti voi kuitenkin tarkoittaa esimerkiksi lihamäärän vähenemistä vaikka grammamäärä pysyisi samana.
Mika Yrjölä suosittelee olemaan aavistuksen skeptinen aina, kun pakkausmerkintöihin ilmestyy merkintä sisällön muutoksesta.
Tyypillisesti uudistus on se, että einestuotteeseen lisätään esimerkiksi paprika. Samalla saatetaan lisätä vaikkapa jauhon osuutta ja pienentää lihamäärää. Tuotteen paino pysyy siis samana.
Klassinen esimerkki on kanasuikaleet marinadissa.
Kannattaa tutkia, paljonko tuotteessa on kanaa ja paljonko marinadia. Elintarviketuotannossa käytetään paljon vettä koska se painaa. Eli ihmiset saattavat maksaa isosta määrästä vettä.
Itsekin oon huomannu tän kokomuutoksen. Just yks päivä kaupassa ihmettelin, että milloin Saludon kahvipaketti on muuttunut 500g pakkauksesta 450g pakkaukseen. Näköjään kaikkea muutakin pienennetään. 🙄 Karkkipussien pienentämisessä en kyllä nää mitään pahaa, mutta kyllä se ärsyttää että tommoset perusjutut esim kahvi alkaa kutistua "silmissä".
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Syön aika paljon karkkia ja sipsiä, eikä niissä kyllä ole kokoja ainakaan pienennetty. Päinvastoin, koko tuntuu vain kasvavan. Toki hintakin.
Hinnat ovat nousseet ja pakkaukset pienentyneet jo vuosien ajan!
Ainakin uusin Kismet on surkean pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön aika paljon karkkia ja sipsiä, eikä niissä kyllä ole kokoja ainakaan pienennetty. Päinvastoin, koko tuntuu vain kasvavan. Toki hintakin.
Hinnat ovat nousseet ja pakkaukset pienentyneet jo vuosien ajan!
Pakkauskoot on kyllä ennen ukrainan sotaa vain kasvaneet. Että mulla on ikävä sitä minituplaa. Tai sehän oli vain tupla ja maxi tupla jo nimensä mukaisestikin iso. Toisaalta joku suffeli maksaa 60-70snt, niin eipä tuolla hinnalla raski ostaa.
Samoin Valion jäätelöpuikot ja tuutit.
Tulisipa takaisin 1980-luvun pakkauskoot. Tekisi hyvää vyötärönympärykselle.
Normaali karkkipussi ja suklaalevy painaa 100g.
Nykyään suklaalevyt on 200g ja karkkipussit melkein 300g. Hinnat ja laatu laskevat.
Onhan tämä trendi ollut olemassa jo pitkään, itsekin pistänyt merkille.
Fazerin suklaakonvehtirasia oli vuosituhannen alussa 500g. Nyt se on 270g
Fairy sensitive oli ensin 750 ml pullossa, sitten 500 ml ja nyt 450 ml. Mielenkiintoista, eikö totta?
Sipsipussit sais ollakin pienempiä.
Sieltä täältä on nipistetty. Pirkka oli pienentänyt jopa varsiselleripussin kokoa 50 grammalla.
Voisivat kutistaa niitä ja laittaa roskalle kovemmat verot.
Esim sipsipussi maksimissaan 200g ja minimissä hintaa saa olla 2€ tarjouksessa.
Mikseivät kaupat laita kaikelle syötävälle ja juotavalle kilohinnaksi 300 euroa? Kaikki tietää että ihminen ei elä ilman ruokaa ja nestettä. Eli menevät kaupaksi hinnalla millä hyvänsä tai kuolevat. Ja kukaan tai suurin osa ei vapaaehtoisesti kuole pois.
Eli kaupat, kilohinta vähintään 300€ kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Normaali karkkipussi ja suklaalevy painaa 100g.
Nykyään suklaalevyt on 200g ja karkkipussit melkein 300g. Hinnat ja laatu laskevat.
Hinnat nousevat, laatu laskee.
Saludon pakkauskoko muuttui jo 10 vuotta sitten. Joten et todellakaan ole huomannut sitä vasta,
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/28/miksi-saludon-normaali-pakkaus…
Ihan oikein, nämä on semmoista turhuutta ja haitallista terveydelle, että joutaa pakkauskoot pienentyäkin ja hinnat nousta. En muista että 80-luvulla pentuna karkkiosastot olisi olleet näin valtavia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön aika paljon karkkia ja sipsiä, eikä niissä kyllä ole kokoja ainakaan pienennetty. Päinvastoin, koko tuntuu vain kasvavan. Toki hintakin.
Hinnat ovat nousseet ja pakkaukset pienentyneet jo vuosien ajan!
Tämä, ei ole uusi ilmiö. Tein hyllytyksiä kauppoihin yli 7 vuotta sitten ja jo silloin huomasi hyvin miten tuotteiden koko pieneni ja osalla näistä myös hinta nousi.
Suklaa ja sipsit kallistuu, paniikki mammalaumassa!
Syön aika paljon karkkia ja sipsiä, eikä niissä kyllä ole kokoja ainakaan pienennetty. Päinvastoin, koko tuntuu vain kasvavan. Toki hintakin.