Indica Jonsu: kauppakorkean pääsykokeisiin luettava 500 tuntia
Jonsu pääsi kauppakorkeaan ja osallistui myös valmennuskursseille. Valmentaja oli sanonut, että turha käydä valmennuskurssilla ja odottaa pääsevänsä kauppakorkeaan jos ei lue vähintään 500 tuntia.
Vaikuttaa uskomattoman suurelta määrältä nuo lukutunnit. Työviikoiksi käännettynä yli 3kk! En tunne yhtäkään korkeakouluopiskelijaa joka olisi lukenut noin paljoa, mukaanlukien itseni. Tietenkin jotkut ovat suorittaneet appron tms ennen varsinaista sisäänpääsyä, mutta eivät todellakaan päntänneet em määrää! Kenellä ylipänsä on mahdollisuuksia lukea noin paljoa?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 10:52"]
Sinne kauppakorkeaan hakee tuhansia nuoria, joista suuri osa lukee todella satoja tunteja. Pääsykokeissa ei pärjää tuurilla, väärä vastaus on miinuspisteitä.
Jos oikeasti haluaa opiskelemaan, lukee satoja tunteja ja osaa kirjat vaikka unissaan, koska jos jää pisteen päähä niin tietää, että edellä ei ole 2 tai 3 muuta vaan pisteen ja sisäänpääsyn välissä on muutama sata hakijaa.
[/quote]
Sama koskee Helsingissä montaa muutakin alaa. Myös yliopiston puolella suosituimmissa valinnoissa karsitaan monivalinnoilla (vääristä miinusta). Lisäksi vielä monissa esseitä eli pitää pärjätä sekä nippelitiedossa että laajojen kokonaisuuksien hallinnassa. Eli aika monelle alalle on erittäin vaikea päästä sisään ilman kunnon valmistautumista.
Hakijamäärät vaikuttavat vahvimmin siihen, kuinka vaikea seulaa on läpäistä ja kuinka moni hakijoista on tosissaan (osallistuu kokeeseen hyvin lukeneena). Aina parhaan pääsee sisään! Kauppikseen pääsee Helsingissä vuosittain n. 10 % hakijoista sisään (150 parasta otettiin viime vuonna).
[/quote]
Varmaan Helsinkiin hakee eniten myös huonosti valmistautuneita kokeilijoita. Kyseessä on kuitenkin maan ylivoimaisesti vetovoimaisin seutu. Kuka matkustaa Lappiin tai Jyväskylään kokeilemaan onneaan? Moni muuttaa pk-seudulle joka tapauksessa, pääseepä kouluun tai ei, kun siellä on töitä ja elämää. Minäkin tunnen aika yllättäviä ihmisiä, joilla on abikeväältä takanaan hakuja oikikseen, kauppikseen, lääkikseen jne. Nykyisistä ammateistaan tätä ei ikinä arvaisi.
Tarkoittaa mitä ilmeisimmin Turun kauppiksen Turun pistettä. Kyseisellä oppilaitoksella sivupiste myös Porissa.
kummallista touhua täällä kun väheksytään humanistista ja kasvatustieteellistä tiedekuntaa.?? Siis kenen mielestä aineenopettaja, lastentarhanopettaja, puheterapeutti, luokanope, kääntäjä, viestinnän ammattilainen, opinto-ohjaaja muun muassa, ovat täysin turhia ammatteja. Hyh täällä on nyt noita pissis kauppislaisia liikkellä näköjään. Muistan itse kuinka silloin 19 vuotiaana just kauppakorkeaan sisällä päässeenä vähän katsottiin nenän varttamme alaspäin esimerkiksi humanisteja. Nyt aikuisena se hävettää ja järkevänä ihmisenä en todellakaan väheksy edellämainittuja ammatteja. Päin vastoin. Menkää kakrut muualle pätemään kauppiksellanne.
En lukenut kuin aloituksen mutta kyllähän aika monella varmaan on mahdollisuus lukea noin paljon ja jos haluaa varmistaa sisällepääsemisen niin varmaan lukeekin. Itse olin ihan väärällä alalla amk:ssa ja hain sitten lopulta yliopistoon sekä yhteiskuntatieteitä että humanismijuttuja opiskelemaan. Luin kyllä ihan hirveästi pääsykokeisiin koska halusin ihan ehdottomasti päästä sisään. Ja kaikkiin niihin paikkoihin pääsinkin joihin hain. Olihan sitä aikaa lukea kun ei ollut perhettä eikä hirveästi kavereitakaan paikkakunnalla. Kaikki illat ja viikonloput suunnilleen nenä kiinni kirjassa.
Viime keväänä hain uuden opiskelupaikan itselleni. Nyt luin aika vähän, mitä nyt töiden ja perheen ohella ehti. Aloitin kuitenkin hyvissä ajoin ja ihmeesti sitä aikaa nytkin löytyi, sisään pääsin vähemmällä kuin 500 tunnilla toki
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:45"]
kummallista touhua täällä kun väheksytään humanistista ja kasvatustieteellistä tiedekuntaa.?? ... Hyh täällä on nyt noita pissis kauppislaisia liikkellä näköjään.
[/quote]
Ihmettelin samaa kun omana fuksivuonna oli esimerkiksi englantia päässyt lukemaan jotain 5% hakijoista ja kauppikseen sisäänpääsy oli 20%. Omalle alalleni sen sijaan pääsi ilman kokeitakin jos paperit riitti.
Itse olen siis lukenut kasvatustiedettä (nykyään humanisti) ja sinne sisäänpääsy ei tosiaan ollut vaikeaa (moneen muuhun opiskelupaikkaan verrattuna) eikä ole edelleenkään. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi leikkiä jotain muuta - tämä on fakta, eikä se kerro mitään kasvatustieteen opiskelusta tai sen hyödyllisyydestä.
28
Onko tuo kasvatustiede eri kuin luokanope/lto-koulutus?
Toihan on ihan hölmöä päntätä ulkoa jotain kirjoja. Ei ihme että kauppislaiset ovat sellaisia idiootteja kun se osaaminen perustuu ulkoaoppimiseen ymmärtämisen sijasta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:03"]
Itse olen siis lukenut kasvatustiedettä (nykyään humanisti) ja sinne sisäänpääsy ei tosiaan ollut vaikeaa (moneen muuhun opiskelupaikkaan verrattuna) eikä ole edelleenkään. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi leikkiä jotain muuta - tämä on fakta, eikä se kerro mitään kasvatustieteen opiskelusta tai sen hyödyllisyydestä.
28
[/quote]
Hakijoiden määrä/ sisäänpäässeitten määrä kertoo kyllä toista, ei sinne kovin helposti pääse.
Jaa-a, kylläpäs ihmiset on lukeneet paljon pääsykokeisiin. Itse "luin" aikoinani ehkä muutamia päiviä ja pääsin kyllä ihan heittämällä sisään Teknilliseen korkeakouluun. No, siellä oli matikan ja fyssan kokeet ja ne aineet oli hallussa jo ennestään.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:01"]
Mitäs luulette kuinka paljon ihmiset lukee lääkikseen? 8 kirjaa fysiikkaa, 5 kemiaa, 5 biologiaa. Ei riitä että olet tosi hyvä, pitää olla huippu ja osata soveltaa. Itse luin vuoden, joka viikko n 4:nä päivänä ja opiskelijatovereistani pääsin vielä nopeiten. Eräskin yritti 7 kertaa ennen pääsyään.
[/quote]Lukiossa kannattaa ott
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:05"]
Itse luin n. 2 kk aikana, aktiivisesti ehkä 2 viikkoa. 5 kirjaa, yhden niistä selasin, ja loput kerran läpi. Heittämällä kauppikseen sisään, ei todellakaan siis kaivata mitään 500 h.
[/quote]
minä vuonna pyrit?
28
[/quote] Vaikeeta on sinnekin päästä kuten moneen muuhunkin paikkaan. Kai,kista tiukinta taitaa olla taideteollinen korkeakoulu, lääkis, oikkis ja näyttelijäksi ohjaaksi
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:47"]
28
[/quote] Vaikeeta on sinnekin päästä kuten moneen muuhunkin paikkaan. Kai,kista tiukinta taitaa olla taideteollinen korkeakoulu, lääkis, oikkis ja näyttelijäksi ohjaaksi
[/quote]Xenia on oikkiksessa ei ole vaikea
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:31"]
Toihan on ihan hölmöä päntätä ulkoa jotain kirjoja. Ei ihme että kauppislaiset ovat sellaisia idiootteja kun se osaaminen perustuu ulkoaoppimiseen ymmärtämisen sijasta.
[/quote]
huomaa, että et ole koskaan pyrkinyt kauppakorkeakouluun, niissä pääsykokeissa ei päättelytaidolla aina pärjää. Kysymys voi olla vaikkapa taulukosta "lehmien määrä Suomessa", paljonko oli lehmiä v 1948?
Fiksu tyttö Jonsu kun lukioajoista vuosia ja pääsi ens iskulla hkiin kauppakorkeeseen. Ilmeisesti ollut koulussa yli 9 ka.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:05"]
Itse luin n. 2 kk aikana, aktiivisesti ehkä 2 viikkoa. 5 kirjaa, yhden niistä selasin, ja loput kerran läpi. Heittämällä kauppikseen sisään, ei todellakaan siis kaivata mitään 500 h.
[/quote]
minä vuonna pyrit?
[/quote]
2009. Saattoi tietty olla tosi helppo vuosi, matikka oli kuitenkin edelleen mukana.
Ei ole yhtä vastausta. Äly, muisti ja tekniikka ratkaisevat. Urpo ei pääse sisään vaikka lukisi vuosia, valokuvamuistilla riittää jotain 30h, joka suurinpiirtein menee kerran kirjojen läpi kahlaamiseen.
Keskivertoihmiselle 300h riittänee melko varmaan opiskelupaikkaan, kaikki sen päälle vie todennäköisyyttä kohti sataa. Tunteja pois niin todennäköisyys pienenee.
Itse luin noin 300h (2kk) ja pääsin ensiyrittämällä Helsingin kauppikseen.
Ja ihan keskiverto-oppilas olen, lukion ka oli muistaakseni 7,6.
Juttuja olen kuullut niistä 1000 tuntia lukeneista, jotka ovat flipanneet juuri ennen pääsykoetta / kokeessa, eivätkä ole päässyt sisään. Ei se määrä vaan se laatu :)
Mitäs luulette kuinka paljon ihmiset lukee lääkikseen? 8 kirjaa fysiikkaa, 5 kemiaa, 5 biologiaa. Ei riitä että olet tosi hyvä, pitää olla huippu ja osata soveltaa. Itse luin vuoden, joka viikko n 4:nä päivänä ja opiskelijatovereistani pääsin vielä nopeiten. Eräskin yritti 7 kertaa ennen pääsyään.