Suuttuisitko jos vanhempasi testamenttaisivat kaiken vain sisaruksellesi?
Mulle on nyt käymässä näin eli maatila(metsätalous) aiotaan jättää veljelleni ja siis koko muukin perintö siinä samalla. Vanhempani tekivät testamentin veljelleni eli minut on suljettu kokonaan ulos.
Vanhemmat ihmettelevät miksi kiukuttelen ja veli soitti eilen illalla ja ihmetteli mistä kiukkuan - kun saanhan sitten aikanaan vaatia lakiosaa.
Asiasta ei voi keskustella, lapsuudenkodissa ei vaan ole keskustelukulttuuria ja eritoten äitini raivostuu ja saa hirveän kohtauksen jos jostain syystä kyseenalaistan tai arvostelen jotain heidän tekemäänsä.
Äitini selitys oli tälle asialle se että veljellä on perhe ja sen takia perintö kuuluu sille, minä en tarvitse kuulemma siksi kun olen naimisissa ja mulla on mies. Vähän ontuva perustelu.
Veli on ollut aina äitini suosikki ja jo lapsuudessa veli sai kaiken (ja minä maksoin liki kaiken itse työllä ja säästöillä).
Onko tässä nyt niin että minä kiukuttelen? Tähän varmaan tulee kommenttia että vanhemmat saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. No toki niin on mutta se oikeus ei silti poista asiaa siitä ettämun mielestä paska temppu. Myös minä olisin yhtä lailla ollut halukas ottamaan tilan.
Arvo tilalla ei ole valtava, ehkä joku 400ke plus rakennukset.
Kommentit (64)
Boomereilla on aina ihan käsittämättömän outo ajatusmalli että sitä tytätärtä saa kohdella kuin paskakasaa, tiuskia ja haukkua sitä, vaatia apua ja palveluksia, sitten jättää se tytär suurieleisesti ilman perintöä JA silti odottaa vanhuudenapua ja asioiden hoitamista vanhana juuri siltä tyttäreltä.
Tällälailla munkin boomerivanhemmat tekee.
Vanhemmat arvioineet ettei sinusta ole perintöverojen maksajaksi ja tilan hoitajaksi. Ala vaan riitelemään niin parhaiten toteutat isäsi ennakko-odotukset itsestäsi. Mitäs jos nousisit sohvalta ja ottaisit lääkkeesi ja menisit töihin sen sijaan että odotat tuhlaavasi perinnön.
En voisi ikinä kohdella lapsiani noin epätasa-arvoisesti. Jos on joskus tullut tilanne, että toinen lapsista tarvitsee meidän taloudellista apua, niin asiasta on juteltu myös sisaruksen kanssa. Just tuo selän takana salassa touhuaminen on kaikkein pahinta.
Rakennukset yleensä melko raskas taakka homeisia peruskorjattavia lautakasoja.
Veljesi ymmärtää ettei suvun perintö ole hänelle vaan tarkoitettu vaalittavaksi ja suvussa eteenpäin siirrettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat arvioineet ettei sinusta ole perintöverojen maksajaksi ja tilan hoitajaksi. Ala vaan riitelemään niin parhaiten toteutat isäsi ennakko-odotukset itsestäsi. Mitäs jos nousisit sohvalta ja ottaisit lääkkeesi ja menisit töihin sen sijaan että odotat tuhlaavasi perinnön.
Joku narsisti riehuu siellä :)
Olen meistä kahdesta se ahkerampi. Ap
Siskoni näemmä täällä kirjoittelemassa. Isä jättänyt sulle pari osaketta ja maksanut aikanaan ökyhäät talon tyttärelle, sairautesi vuoksi olet vienyt paljon vanhpien voimavaroja ja puunmyyntitulojakin sulle annettu etukäteen, et muistanut niistä sitten tässä mainita. Asuit aikuisena pari vuotta vanhempien huushollissa kun oli vaikeaa elämässä, et tainnut ruokakauppalaskuakaan maksaa.
Veljellesi jäänyt metsistä maapohjat istutettavaksi, metsäautotiemaksut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä veli aikanaan maksaa lakiosan? Onpa taas typerä kuvio. Otan osaa ap, luojan kiitos olen ainoa lapsi.
Tätä en ole edes miettinyt. Ja on selvää että veli on erittäin haluton maksamaan yhtään mitään mulle. Kokee että ihan oikein tämä kuvio meni. Ap
Veli rikastuu kun ei tarvitse ottaa velkaa maksaakseen sisaren tai onko useampia niin ulos siitä. Lakiosa on puolet jaettuna rintaperillisten lukumäärällä ja jos teitä on kaksi niin eikö se ole 1/2. Jos kolme niin 1/3. Menikö oikein. Pakko hänen on lakiosa maksaa tai sitten myy tilan.
Lakiosa on puolet siitä, mitä saisi "normaalisti" eli ilman testamenttia. Eli jos on kaksi rintaperillistä, kummankin osuus olisi "normaalisti" 50%, jolloin lakiosaksi jää 25%.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni näemmä täällä kirjoittelemassa. Isä jättänyt sulle pari osaketta ja maksanut aikanaan ökyhäät talon tyttärelle, sairautesi vuoksi olet vienyt paljon vanhpien voimavaroja ja puunmyyntitulojakin sulle annettu etukäteen, et muistanut niistä sitten tässä mainita. Asuit aikuisena pari vuotta vanhempien huushollissa kun oli vaikeaa elämässä, et tainnut ruokakauppalaskuakaan maksaa.
Veljellesi jäänyt metsistä maapohjat istutettavaksi, metsäautotiemaksut jne.
Mulle ei ole vanhemmat maksaneet koskaan mitään, toisin kun veljelle. Miten urpoja vastaajia ovat jos luulevat että asia koskee juuri sinun sukuasi? Ap
Hahhaa mitä vastauksia! Mammat luulee tuntevansa aloittajan :D
Vierailija kirjoitti:
Lakiosaa ei aina saa vaikka vaatii. Jos kaikki on annettu suosikille ja suosikki piilottanut tai tuhlannut perinnön niin hänellä ei vaan ole mistä maksaa sitä lakiosaa.
Tuo on ärsyttävää että lakiosaa pitää rittauttaa saadakseen sen, tietenkään se koko perinnön testamentilla saanut ei halua maksaa lakiosaa yhtään penniäkään.
Mut eikö sitä lakiosaa pidä vaatia siinä vaiheessa, kun perintöä ei ole vielä maksettu, vaan vasta tehdään paperitöitä? Miten se testamentin edunsaaja on siinä vaiheessa voinut tuhlata perinnön?
Meillä semisti sama ongelma. Mutta pyrin itse ajattelemaan kypsästi ja aikuisesti, että mikään siellä tilalla ei ole mun, vaan kaikki on vahnempieni ja he saavat tehdä sillä mitä haluavat.
Säälittää teitenkin omien lasteni puolesta, kun talo ja maa jäävät veljelleni, eivät he voi enää vierailla "mummolassa" kuten aiemmin. Mutta siitäkin selvitään.
Uskon, että vanhemmillani on jotkut painavat syyt näin toimimiseen.
Miksi vanhemmat ei myy sitä veljelle samantien? Silloin lakiosaa ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla paljon lukijoita maaseudulta.
Kun ei kukaan tunnista tekstiä provoksi edes tuosta maatilan 400 000 euron arvosta... (+ erikseen vielä rakennukset)... :D
Mutta lauseen "Arvo tilalla ei ole valtava" pitäisi kyllä saada kellot soimaan ihan joka ikisellä. :)
Meillä on ihan postimerkin kokoinen metsätila Pohjois-Karjalassa. Arvo 100.000 euroa, En meinannut silmiäni uskoa, kun metsänhoitoyhdistyksestä tuli toi virallinen arvio, kun sukupolvenvaihdos vuosi sitten tehtiin.
Meillä on vähän yli 300 ha metsää ja arvio oli metsämaan osalta 1500000 e.
Ehkäpä se kokevat, että veljesi hoitaa paremmin tilaa tai on kiinnostunut tilan hoidosta.
Ikävää, että koet asian noin. Toki onhan se ymmärrettävää. Ihmisen suhde vanhempiinsa on jotenkin kieroutunut rakkaussuhde, jotkut asiat vaan tuntuvat hylkäykseltä, vaikkeivat ne sitä oikeasti olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että törkeää. Testamentilla osoitetaan että muut lapset ovat arvottomia. Testamentin saajana kieltäytyisin rosvoamasta sisarusten perintöosuuksia. itse en pystyisi elämään sen kanssa että olisin saanut enemmän muiden jäädessä katkeriksi.
Tämä on juuri se pointti. Että tuolla on haluttu osoittaa se että vain yksi lapsi on arvokas ja toinen täysin arvoton. Tätä ei nyt ymmärretä ja tulee tekstiviestejä joissa mua käsketään lopettamaan ”kiukuttelu”. En todellakaan kiukuttele vaan olen sydänjuuriani myöten loukkaantunut ja tallottu. Ap
Vastaat veljellesi, ettet sinä kiukuttele vaan teet tiettäväksi hakevasi lakiosuuttasi perintöön asian tullessa ajankohtaikseksi ja veljesi on syytä varautua siihen sekä henkisesti että taloudellisesti. Veljen itsensä on turha kiukutella siitä, että sinä et luovu oikeudestasi perintöön. Minä en tuossa tilanteessa pitäisi yhteyttä vanhempiini ja veljeeni - saavat selvitä keskenään, kun ovat sinut tuollaisella testamentilla rajanneet pois perinnöstä ja perheestä. Numerot estoon, niin ei tule ikäviä viestejä puhelimeen.
Suuttuisin jos vanhemmat jättäisivät perintöä eivätkä nauttisi itse ansaitsemistaan rahoista.
Laittaisin välit poikki tai ainakin hyvin viileäksi, ei vierailuja eikä mitään kulissien pitoa enää jos he kohtelevat noin. Sitten vaadit aikanaan sitä lakiosaa.
Oma äitini on ihan samanlainen, ja en kyllä epäröisi katkaista välejä jos moista joskus tapahtuu. Vähän jännään että tapahtuuko itseasiassa, jotain tuollaista on mennyt jo puhumaan. Valitettavasti ei ole normaali rakastava perhe, vaan äidissä narsismia ja jotain vanhan maailman ajattelua aika vahvana että vain pojat on tärkeitä.
Ja tosiaan kun tulee viestejä joissa yritetään syyttää sua kiukuttelusta, älä edes vastaa. Voit ihan hyvin vaikka blokata heidän numerot. He yrittävät manipuloida sinua. Otan osaa ja tiedän miltä susta tuntuu!
Kyllä mua ärsyttäis suunnattomasti, kokisin epäkunnioittavaksi tuon käytöksen. Omassa perheessä on myös ollut todella eriarvoista käytöstä aiemmin, isoveljeni sai kaiken mitä pyysi ja häntä kohdeltiin täysin eri tavalla kuin minua ja siskoani. Vanhemmiten sanoin asiasta niin monta kertaa kun tilanne sitä vaati ja se on loppunut. Mutta on kyllä äärimmäisen vittumaista olla siinä tilanteessa. Ymmärrän tosi hyvin että toi ärsyttää ja harmittaa, ja etenkin kun vanhempasi vaikuttavat olevan täysin kyvyttömiä kommunikoimaan asiasta niin kuin muita kunnioittavat ihmiset tekee. Loukkaavaa tohua.
No itse asiassa ei se omaisuuden määrä ole ratkaiseva. Jos köyhät rupusakkivanhemmat, joilta jäisi vaikka 5000e perintö, tekisivät testamentin jossa se 5000e menee vain yhdelle lapselle, niin lopputulos on sama, eli ne muut lapset loukkaantuvat ja vanhemmat näin näyttivät että yksi lapsi on muita tärkeämpi.
Se AJATUS taustalla on sama, oli perintö 10e tai 10 miljoonaa.