Suuttuisitko jos vanhempasi testamenttaisivat kaiken vain sisaruksellesi?
Mulle on nyt käymässä näin eli maatila(metsätalous) aiotaan jättää veljelleni ja siis koko muukin perintö siinä samalla. Vanhempani tekivät testamentin veljelleni eli minut on suljettu kokonaan ulos.
Vanhemmat ihmettelevät miksi kiukuttelen ja veli soitti eilen illalla ja ihmetteli mistä kiukkuan - kun saanhan sitten aikanaan vaatia lakiosaa.
Asiasta ei voi keskustella, lapsuudenkodissa ei vaan ole keskustelukulttuuria ja eritoten äitini raivostuu ja saa hirveän kohtauksen jos jostain syystä kyseenalaistan tai arvostelen jotain heidän tekemäänsä.
Äitini selitys oli tälle asialle se että veljellä on perhe ja sen takia perintö kuuluu sille, minä en tarvitse kuulemma siksi kun olen naimisissa ja mulla on mies. Vähän ontuva perustelu.
Veli on ollut aina äitini suosikki ja jo lapsuudessa veli sai kaiken (ja minä maksoin liki kaiken itse työllä ja säästöillä).
Onko tässä nyt niin että minä kiukuttelen? Tähän varmaan tulee kommenttia että vanhemmat saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. No toki niin on mutta se oikeus ei silti poista asiaa siitä ettämun mielestä paska temppu. Myös minä olisin yhtä lailla ollut halukas ottamaan tilan.
Arvo tilalla ei ole valtava, ehkä joku 400ke plus rakennukset.
Kommentit (64)
Ap. Sinulle kuuluu koko osuus. Tuo on sitä vanhaa maalaishapatusta. Saat vähintään lakiosan.
Mitä sitten ,jos pistää välit poikki. Minulla on toinen lapsista, joka pistää välit poikki aina uudellen. Näitä mielensä pahoittajia aina löytyy,,, eihän heissä itsessään ole mitään vikaa. Hankala luonne ja karkeruus sekä viha aina niitä kohtaan, jotka ajattelevat toisin. Säälittäviä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten ,jos pistää välit poikki. Minulla on toinen lapsista, joka pistää välit poikki aina uudellen. Näitä mielensä pahoittajia aina löytyy,,, eihän heissä itsessään ole mitään vikaa. Hankala luonne ja karkeruus sekä viha aina niitä kohtaan, jotka ajattelevat toisin. Säälittäviä vaan.
Eipähän tarvitse olla tuollaisen kirjoitustaidottoman ja persaukisen surkimuksen kanssa tekemisissä. Nostaa elämänlaatua huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Millä veli aikanaan maksaa lakiosan? Onpa taas typerä kuvio. Otan osaa ap, luojan kiitos olen ainoa lapsi.
Tätä en ole edes miettinyt. Ja on selvää että veli on erittäin haluton maksamaan yhtään mitään mulle. Kokee että ihan oikein tämä kuvio meni. Ap
Sanoisin että törkeää. Testamentilla osoitetaan että muut lapset ovat arvottomia. Testamentin saajana kieltäytyisin rosvoamasta sisarusten perintöosuuksia. itse en pystyisi elämään sen kanssa että olisin saanut enemmän muiden jäädessä katkeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla paljon lukijoita maaseudulta.
Kun ei kukaan tunnista tekstiä provoksi edes tuosta maatilan 400 000 euron arvosta... (+ erikseen vielä rakennukset)... :D
Mutta lauseen "Arvo tilalla ei ole valtava" pitäisi kyllä saada kellot soimaan ihan joka ikisellä. :)
Mitä? Tämä on vielä pieni tila. Tajuatko mitä isot tilat ”maksaa”, helposti toista miljoonaa tai enemmän.
Kaupunkilaistollo. 400ke on pieni tai keskikokoinen metsätila.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että törkeää. Testamentilla osoitetaan että muut lapset ovat arvottomia. Testamentin saajana kieltäytyisin rosvoamasta sisarusten perintöosuuksia. itse en pystyisi elämään sen kanssa että olisin saanut enemmän muiden jäädessä katkeriksi.
Tämä on juuri se pointti. Että tuolla on haluttu osoittaa se että vain yksi lapsi on arvokas ja toinen täysin arvoton. Tätä ei nyt ymmärretä ja tulee tekstiviestejä joissa mua käsketään lopettamaan ”kiukuttelu”. En todellakaan kiukuttele vaan olen sydänjuuriani myöten loukkaantunut ja tallottu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt testamentin, jolla jätän omaisuuteni pojalleni, toki nykyinen vaimokin saa osansa. Tyttärelle en jätä mitään, mitäs kohteli minua miten kohteli.
Et mitään? Mites ohitit lakiosan?
En ole tuo sama, mut kai testamentin voi tehdä niin, että kaikki menee vain yhdelle lapselle tai vaikka kodittomien kissojen yhdistykselle? Lapsella on sitten oikeus vaatia sitä lakiosaa, jolloin testamenttia ei siltä osin toteuteta.
Meille on tainnut käydä ap:n mainitsemalla tavalla. Annan sitten veljeni hoitaa vanhenevia vanhempiamme ihan rauhassa vähän kuin kostona.
Lakiosaa ei aina saa vaikka vaatii. Jos kaikki on annettu suosikille ja suosikki piilottanut tai tuhlannut perinnön niin hänellä ei vaan ole mistä maksaa sitä lakiosaa.
Tuo on ärsyttävää että lakiosaa pitää rittauttaa saadakseen sen, tietenkään se koko perinnön testamentilla saanut ei halua maksaa lakiosaa yhtään penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla paljon lukijoita maaseudulta.
Kun ei kukaan tunnista tekstiä provoksi edes tuosta maatilan 400 000 euron arvosta... (+ erikseen vielä rakennukset)... :D
Mutta lauseen "Arvo tilalla ei ole valtava" pitäisi kyllä saada kellot soimaan ihan joka ikisellä. :)
Mitä? Tämä on vielä pieni tila. Tajuatko mitä isot tilat ”maksaa”, helposti toista miljoonaa tai enemmän.
Kaupunkilaistollo. 400ke on pieni tai keskikokoinen metsätila.
Ehkä kyse oli juuri päinvastaisesta, eli 400 tonnilla ei kummoista tilaa saa josta pitäisi saada vielä jonkun perheen elantonsa. Ellei tilan metsät sitten ole kitu- ja joutomaata.
Vierailija kirjoitti:
Meille on tainnut käydä ap:n mainitsemalla tavalla. Annan sitten veljeni hoitaa vanhenevia vanhempiamme ihan rauhassa vähän kuin kostona.
Arvaa vaan hoitaako se sun veli! Ei tietenkään. Oletus on että tytär hoitaa ja sinä saat sitten syyllistyspuhelut ja valitukset miten kiittämätln olet kun et auta. Tää menee aina näin!
En. Kahdesta syystä
1) lakiosaan minulla silti olisi oikeus, vaikka se olisi vain puolet siitä mitä ilman testamenttia saisin.
2) ja oleellisempi - olen saanut jo ennakkoperinnön.
Ei ap sinun tarvitse pohtia miten se lakiosa maksetaan. Maksettava on kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä veli aikanaan maksaa lakiosan? Onpa taas typerä kuvio. Otan osaa ap, luojan kiitos olen ainoa lapsi.
Tätä en ole edes miettinyt. Ja on selvää että veli on erittäin haluton maksamaan yhtään mitään mulle. Kokee että ihan oikein tämä kuvio meni. Ap
Veli rikastuu kun ei tarvitse ottaa velkaa maksaakseen sisaren tai onko useampia niin ulos siitä. Lakiosa on puolet jaettuna rintaperillisten lukumäärällä ja jos teitä on kaksi niin eikö se ole 1/2. Jos kolme niin 1/3. Menikö oikein. Pakko hänen on lakiosa maksaa tai sitten myy tilan.
Ehkä vähän. Ihmettelisin lähinnä. Vanhemmilla ei ole omaisuutta. Asuvat vuokralla. Heillä ei ole muuta kuin huonekalut yms. Ei ole säästöjä.
Veli voi luulla ettei hänen tarvitse maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän. Ihmettelisin lähinnä. Vanhemmilla ei ole omaisuutta. Asuvat vuokralla. Heillä ei ole muuta kuin huonekalut yms. Ei ole säästöjä.
Köyhillä on köyhien jutut
Vierailija kirjoitti:
Veli voi luulla ettei hänen tarvitse maksaa mitään.
Todennäköisesti näin onkin. Veli ei varmaan tajunnut sitä että jos perintö menee 100% veljelle niin silloin siitä hänen omaisuudestaan pitää se lakiosa ottaa jälkikäteen. Ap
Totta, mutta ei kai metsätilan kannata metsäänsä antaa pois. Sama kuin taksikuski maksaisi polttoaineet antamalla autonsa pois