Miten vallitseva korona-aika vaikuttaa tulevaan jouluusi?
Vähemmän lahjoja ja kaikki verkkokaupasta? Isomummille ei mennä pyhinä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Paras joulu ikinä kun voi kieltäytyä kaikesta hömpötyksestä ja joulunvietosta.
Minä olen voinut kieltöytyä noista asioista viimeiset 30 vuotta ainakin.
Ei mitenkään. Yksin olen "viettänyt" joulun jo monta vuotta, niin nytkin. Kauppojen joulutungoksiin en ole mennyt vuosikausiin. Siskolleni ostan jotain pientä ja lähetän paketin, ehkä.
Samanlaiset joulut kuin ennenkin, kotona omassa rauhassa. Puhelimella ja skypellä yhteydenpitoa muiden kanssa. Ei muita hankintoja muuta kuin ruuat ja juomat kotiin. On se vain vähän pidempi viikonloppu levätä.
Saa olla kotona lasten ja miehen kanssa :)
Ei tarvitse käydä anopin luona eli vältän erään miehen ikävän sukulaisen näkemisen tänä jouluna. Monet joulut onnistunut tavalla tai toisella osittain pilaamaan mutta tämän joulun olen turvassa.
Possut levittää virusta joten tyydyn kalkkunaan.
Todennäiköisesti vietämme kahdestaan. Normisti aikuinen lapsi viettänyt aattoiltaa kanssamme. Tällä hetkellä näyttäisi ettemme uskalla jo maaliskuussa aloitettua eristystä edes joulu illallisen takia purkaa. Miehelle sairastuminen olisi 99,9% varmasti kuolemaksi siihen nähden yksi ilta oli joulu tai ei on lillukan varsia.
No ei muuten kuin että reissuun ei lähdetä mihinkään. Lahjat olen ostanut verkkokaupoista jo varmaan 15 vuotta, ruuat on tulleet kotiinkuljetuksella vuoden ajan. Kinkun varmaan haen ihan kaupasta, sen haluan valita itse. Ja ruokapöydässä istuu ihan sama sakki kuin muinakin jouluina, kaikki iäkkäät sukulaiset on jo haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras joulu ikinä kun voi kieltäytyä kaikesta hömpötyksestä ja joulunvietosta.
Minä olen voinut kieltöytyä noista asioista viimeiset 30 vuotta ainakin.
Kaikki ei voi ainakaan ilman armotonta syyllistämistä muiden taholta. Nyt on vallitsevan tilanteen takia helpompaa. Tiedän silti, että äitini pahoittaa oman ja sen jälkeen kaikkien muiden mielet valittamalla.
Joulukorttejakaan en enää lähetä. Virus siirtyy niidenkin mukana, sanoo vanha äitini. Eikä posti jaa niitä ennen kuin pääsiäiseksi kuitenkaan. Helpottaa kummasti tuokin.
Pääsen vihdoin jouluksi Lappiin kun ei ole pakko päivystää kotona josko mieheni aikuiset lapset haluaisivat tulla jonain päivänä käymään. Ihan kuin heillä ei olisi myös halua olla jossain muualla...
Ei mitenkään. Aion käydä katsomassa samoja sukulaisia mitä ennenkin, nyt vain vietä joulun uuden miesystävän kanssa. Eli se muutos. Emme panikoi koronasta ja teemme aamusta iltaan töitä, niin eipä sitä muulloin muuta ehdi tekemään...
Ikävä joulu tulee kun emme pääse kokoontumaan perheenä yhteen. Asumme neljässä eri Euroopan maassa.
Ei varmaan mitenkään....
Lahjat olen lähes kaikki tilannut netistä, lähiperheen kesken on oltu jo kuukausia, joten jatkuu aattona. Serkkuja saattaa tulla myös, joita on nähty myös. tuskin muuttuu ellei jollekin iske korona jouluna. Puolet joulun/uv ajasta sitten toisen vanhemmilla, junalla Itä-Suomeen.
Ei vaikuta mitenkään. Kummatkaan isovanhemmat ei välitä lapsenlapsista eivätkä tapaa lapsiamme ollenkaan, joulu ei ole ollut poikkeus. Kerta vuoteen soittavat, siinäpä se ”isovanhemmuus”.
Omalla perheellä ollaan ja herkutellaan ja vietetään kiireetöntä aikaa pyjamissa! (Toki jouluaterialla on siistit vaatteet päällä mutta muuten on ihana lötkötellä pyjamassa).
Vierailija kirjoitti:
Annan lahjaksi vain rahaa koska järkevämpää ostaa joulun jälkeen alennusmyynnistä. Tänä vuonna ei tule venäläisten aleryntäystä joten jää enemmän ostettavaa suomalaisille.
Veikkaan että tulee isoja alennuksia jo ennen jouluakin - haluavat päästä tavaroista eroon, ja kun ei ole ostajia.
Toisaalta houkuttelusi ajatus viettää joulu omissa oloissa, mutta käytännössä tuskin vaikuttaa mitenkään. Erityisesti äitini ja mummoni pahoittaisivat mielensä jos en heillä vieraile. Jos olisin töissä joulun, he ymmärtäisivät mutta jos koronan takia jään kotiin, sitä pidettäisiin luultavasti tekosyynä.
Muuten ei mitenkään, mutta antaa mahdollisen tekosyyn olla kutsumatta mummoja meille.
Ainoa muutos on Kauneimpien joululaulujen poisjäänti kirkoissa. Se on ollut perinteenäni käydä laulamassa ennen joulua tai joulun aikana. Muuten mennään entisellään.
Annan lahjaksi vain rahaa koska järkevämpää ostaa joulun jälkeen alennusmyynnistä. Tänä vuonna ei tule venäläisten aleryntäystä joten jää enemmän ostettavaa suomalaisille.