Pitäisi vähentää tavaraa. Mistä lähtisi liikkeelle?
Haluaisiko joku jakaa eli raportoida omaa tavaranvähennysprojektiaan täällä Vauva-palstalla ja pitää niin tätä ketjua pinnalla?
Kommentit (52)
Käyn seuraavaksi läpi vanhat valokuvat, joilla ei ole enää mitään merkitystä. Valokuvien jälkeen vuorossa lehtipinkat ja kirjahyllyt. Metreittäin kirjoja, joita ei tule enää luettua. Säästän tietenkin kirjat, joista pidän.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:20"]
Lähtisin liikkeelle turhista papereista, kosmetiikasta ja koristekrääsästä. Etenkin tuo purnukkakasa on valtava. Valmistumisen jälkeen oon siivonnut pois opiskeluun ym. liittyviä papereita sekä muistiinpanoja ja säästänyt ihan vain ne tärkeimmät. Kosmetiikkaa en osta lisää ja vaatteet, joita ei tule pidettyä (sekä kulahtaneet) saa kyytiä.
[/quote]
Sama juttu minulla kosmetiikan kanssa... sitä on aivan älyttömästi, ja suurinta osaa tuotteista en edes käytä. Vanhentuneet meikit ym. heitän armotta roskikseen ja käyttökelpoiset voiteet lahjoitan lähipiirille.
Aion varata kirpputorilta paikan, jossa voin myydä vaatteita ja kirjoja. Minulla on monet farkut, jotka ovat minulle joko liian isoja tai liian pieniä. Turhaan ne tuolla kaapissa tilaa vievät. Kirjojen omistaminen on mielestäni jotenkin turhaa, kun eihän niitä tule luettua yleensä kuin kerran. Aion myydä joitain pokkareita kirpputorilla ja säästän ainoastaan klassikot ja itselleni rakkaimmat kirjat. Aion myydä myös valokuvakehyksia, astioita, rihkamakoruja ja koriste-esineitä. Jos eivät mene kaupaksi, lahjoitan ne jonnekin.
3
kutsu ystävä tai kaksi auttamaan heillä kun ei ole minkäänlaista tunne sidettä sun tavaroitasi kohtaan heidän on ne helpompi myös lajitella esim. vaateet mitä käytät, mitä käytät silloin tällöin ja mitä et ole vuoteen, kahteen, kolmeen pukenut päällesi... mun ystävä kun oli auttamassa kämpän raivausta asunto esittelyä varten niin johan kamat lähti helposti kellari komeroon ja nytkun ei ole sitä kamaa yhtään ikävä niin alan jatko paikkoja niille miettimään!
Yks hyvä keino on kaivella kätköjään ja miettiä kunkin esineen kohdalla, olisinko muistanut että se on siellä, jos olisinkin tarvinnut sitä. Jos en, niin turha sitä on säilyttää.
Jos osaa ommella, kannattaa miettiä voisiko sellaisille vaatteille tehdä jotain, joita ei tule käytettyä. Olen mm. kaventanut A-linjaisia paitoja (A-linja ei sovi mulle) ja tehnyt hiostavista hihallisista mekoista hihattomia ja vaatteet ovat saaneet uuden elämän.
Ja kyllä valokuvat kannattaa käydä läpi, sain heitettyä pois n. 20 senttiä korkean pinon valokuvia ja sen jälkeen kaikki aikanaan siunaantuneet paperivalokuvat ovat mahtuneet yhteen laatikkoon.
Kaikkea ei musta kannata heittää pois, monesti esim. vaatteiden kohdalla olen vasta monen vuoden jälkeen tajunnut millaisia haluan niistä muokata ja sitten saanut ne käyttöön.
Käyt huone kerrallaan kaapit läpi, ei se sen kummempaa ole. Eipä tullut mieleenkään, että olisin rapostoinut siitä jonnekin.
Itse päätin, että raivailen joka päivä vähän. Tänään vein rikkinäiset kengät roskikseen ja revin kuluneista kirjoista sivuja paperinkeräykseen. Lahjoitin äidilleni voiteita, jotka eivät sovi iholleni. Huomenna tyhjennän nuo paperinkeräyskassit.
Ensin pois miehen tavarat, sitten lasten. Omista ei tarvitse luopua.
Lähtisin liikkeelle turhista papereista, kosmetiikasta ja koristekrääsästä. Etenkin tuo purnukkakasa on valtava. Valmistumisen jälkeen oon siivonnut pois opiskeluun ym. liittyviä papereita sekä muistiinpanoja ja säästänyt ihan vain ne tärkeimmät. Kosmetiikkaa en osta lisää ja vaatteet, joita ei tule pidettyä (sekä kulahtaneet) saa kyytiä.
Aloita siitä mikä on helpoin. Pk-seudulla on kivasti lastenvaatekirppiksiä, joihin voi viedä vaatteet, ei tarvi tehdä mitään ja maksavat tietyn %. Kun huomast kuinka helppoa tämä on, sitten kohti seuraavas jne.
-Esim. koriste-esineet on turhia.
-Sellaiset vaatteet, joita et ole käyttänyt muutaman vuoteen.
-Sähkölaitteet joita ette ikinä käytä
-Turhat päiväpeitot vie tilaa kaapeissa
Lista on loputon...
Vie tavarat kellariin. Jos ei vuoteen ole tarvinnut, kierrätykseen.
Mun mielestä helpoin on viedä vanhentuneet lääkkeet apteekkiin, niitä kun ei oikeasti voi mitenkään yrittää hyödyntää tai kierrättää muuten. Sitten voi tyhjentää keittiöstä sellaiset mausteet ja purkin pohjat, jotka inhottaa ja joita ei koskaan käytä. Vie kaikki kierrätettävät asianmukaisesti keräykseen. Sitten järjestelmällisesti vaatteet ja asusteet, joita ei Yksinkertiasesti enää käytä. Kestää aika kauan, ennen kuin raivaustyön jäljet näkyvät, mutta sitten paluuta vanhaan ei enää ole. Silmä oppii näkemään, mistä astioista, koriste-esineistä jne. On hyvä luopua. Minä en myy, vaan lahjoitan kaiken hyväntekeväisyyskirpparille.