Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi vähentää tavaraa. Mistä lähtisi liikkeelle?

Vierailija
26.01.2014 |

Haluaisiko joku jakaa eli raportoida omaa tavaranvähennysprojektiaan täällä Vauva-palstalla ja pitää niin tätä ketjua pinnalla?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon raivauspäivä on mielestäni parempi kuin päivä kerrallaan tavaraa pois. Varaa kunnolla aikaa, tyhjentää kaapit kaikesta turhasta --> tavarat hyväntekeväisyyskirppareille tai roskiin, niin avot.

Vierailija
22/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta ostosta 5 ulos, tätä olen noudattanut kohta 3 v.

Lapset eivät tarvitse 20 paitaa jne, jos tiedän vaatteita on sopivasti, niitä en osta lisää vaikka halvalla saisi.

Käytiin Tuurissa kesällä, yhtään suihkusaippuaa, shampoota, pesuainepurkkia ei tänne tarvi ostaa.

Ja hyvä tila kiertoon meneville tavaroille. Itselläni on vaatehuoneessa pari tyhjää alahyllyä, joissa on laatikot. Laitan ylimääräiset laatikkoon ja kun laatikko on täynnä, vien kellariin . Kesällä kunnäyn kirpparilla, otan kellarista pois, käyn läpi ja kiertoon.

Minulle se ratkaiseva tekijä on että ylimääräinen lähtee heti pois silmistä, siksi sisällä jemmalaatikot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähentäminen on kivaa! Yhdessä blogissa oli hyvin listattu kysymyksiä, joita voi esittää itselleen eri tavaroiden suhteen:

1. Miksi ostin tämän?
2. Mihin rahat olisi voinut käyttää tämän sijaan?
3. Tarvitsenko tätä todella?
4. Mitä tapahtuisi jos minulla ei olisi tätä tavaraa?
5. Voisiko tavaran korvata jollain, jos olisi pakko?
6. Voiko joku toinen käyttää / tarvita tätä tavaraa enemmän?

Vierailija
24/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asutaan kolmiossa neljän lapsen kanssa joten tavaraa on oltava mahd. vähän mahtuaksemme. Kaikki aina ihmettelee miten vähän tavaraa meillä on. Näin teen:

- Maksettuani laskun, revin laskun silpuksi suoraan roskiin.

- Käyn kaikki paperit parin kk:n väkein läpi, ne ovat siististi kansiossa Ja niitä on vain 3 meidän huushollissa. Esim. Kuitit heti takuun päätyttyä roskiin.

- emme tilaa yhtään lehteä ja ovessa lukee ei mainoksia, ei ilmaisjakelua joten paperiroskikselle on harvoin asiaa

- yksi taulu per huone on riittävä määrä.

- meidän huushollissa on tasan kaksi huonekasvia.

- minulla on yhdessä kaapissa "kirppiskassi" eli Ikean pussi. Kokonajan katselen mitä sinne voisi laittaa. Kun kaksi pussia on täynnä, varaan kirppispöydän.

- kun kirppis loppuu, loput romut viedään hyväntekeväisyyteen.

- koriste-esineitä ei tarvitse todellakaan mihinkään

- kun olet 10vuotta pyytänyt ettei kukaan anna rojua lahjaksi, alkaa viesti viimein mennä perille

- jos anoppi silti antaa rojua lahjaksi, myyn sen heti kirppiksellä.

- annan itse joululahjoja jotka ovat hyväntekeväisyyttä, esim. Vuohia olen ostellut Sri Lankaan

- lastenhuoneen käyn säännöllisesti läpi kun ovat koulussa, sieltäkin lähtee kirppikselle reippaasti tavaraa

- lapsi (koululainen) tarvitsee 5 kollarit, kahdet farkut, kolme hupparia ja 10-15 paitaa. Kaikki yli sen, turhaa. Yksi toppapuku, yhdet talvikengät jne. Koskee myös itseäsi!

- 6 hengen perhe tarvitsee 12 ruokalautasta, 20 lasia ja 10 kahvikuppia max. N. 10 haarukkaa, veitseä jne. Kaikki yli sen on turhaa

- jos on jokin "suvussa kulkeva perintökello/posliiniastiasto/kiikkutuoli" ymmärtää sukuni varjella ne minulta sillä joko tuunaan ko. kalleuden, otan käyttöön tai myyn kirppiksellä. Jostain syystä tämä ei miellytä sukua :D

- ja tärkein, ÄLÄ SHOPPAILE. Jos käyt marketissa ruokakaupassa, opeta itsesi kulkemaan suoraan ruokaosastolle. Missään Halpa-hallissa ei ole mitään mitä tarvitset. Stockman - ei, H&M - ei ei eiii!!!!

- nettikaupat, ei!!!! Ei!!!!! Ei!!!

- jos oikeasti tarvitset ostaa esim.mpyyhkeitä, kirjoita se "kodintarvelistaan" joka on keittiössä. Saat ostaa vain listalla olevia asioita joten mieti tarkkaan mistä sen ostat ja millaisen

- kierrätä, yritän aina löytää lasten luistimet yms. kirpparilta.

Ja mitä tehdään säästyneille rahoille? No voisin veikata että me ollaan ainoa näin suuri lapsiperhe Suomessa jolla ei ole senttiäkään velkaa :)

Jos jää "ylimääräistä", vien lapset leffaan, syömään, uimaan, Hoploppiin, lomamatkalle. Teen töitä vain sen verran mitä me oikeasti tarvitaan rahaa, eli osa-aikaisena ehdin kokata lapsille ruokaa joka päivä, leipoa, valvoa läksyt ja käydä jumpassa/lenkillä.

Tsemppiä, tämä on elämäntapa, ei projekti.

Vierailija
25/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan yleensä vaatteista tai purkeista.

Vaatteita jää pieneksi ja joitan vaatteita hylkää kun ostaa uusia, ne menee muiden lapsille tai Uffin lootaan.

Vessaan kertyy puoliksi käytettyjä naaman pesuaineita, hoitoaineita ja rasvoja helposti, itsellä vaikea löytää hyvää naamanpesuainetta, mutta sitten pari kertaa kokeiltua ei aina raaski heittää roskiin. Kynsilakat vanhenee yms.

Ylimääräisiä koriste-esineitä kertyy välillä kun tulee lahjaksi, loppujen lopuksi ne kynttilät on jonnekki tungettu sellofaaneissaan, laitan vaikka facen kirppikselle.

Tänä viikonloppuna tuli taas mitta täyteen, meillä pieni kämppä ja ihan siedettävästi säilytystilaa, mutta liika on liikaa. Järjestin wc-kaapin ja heitin pois luomivärejä joita ei ole tullut käytettyä kuin pari kertaa, muutaman kasvonaamion joita oli kokeiltu joskus vuonna nakki ja kilpi. 

Vaatehuoneesta löytyi vaikka mitä tilanviejää, kasa monta kertaa luettuja kirjoja, vanhat koristetyynyt jotka ei vierastyynyiksi oikein passaa, huoh, mutta kun ei raaski heittää pois eikä tiedä kelle antaa.

No kännykä kädessä kävin kaappeja läpi, mitä en muista käyttäneeni pariin kuukauteen niin kuva ja lopulta kuvat koneelle ja kirppikselle.

Kyllä niistä tavaroista eroon pääsee, pikkuhiljaa kun käy läpi. Ei se aikaavievää hommaa ole, voi tehdä 5minuuttia tänään, 5minuuttia myöhemmin toisena päivänä.

Vierailija
26/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ongelmana pari asiaa: asumme taajama-alueen ulkopuolella ja lähimmälle kirppikselle on matkaa. Meillä on pieni roskis eikä sinnekään voi hirveästi heittää tavaraa. Kellarissa, ullakolla ja vaatehuoneessa on laatikoita ja pusseja, joissa on kierrätettävää tavaraa, ja nytkin on viisi kassia vaatteita, joille pitäisi löytää sijoituspaikka.

En ole mikään shoppailija ja ihan hymyilyttää, kun luen ohjeita, miten voin säästää, kun en ylipäätään itse näitä roinia ostele. Mutta minulla on laaja suku, jolta saan jatkuvasti tavaraa, ja siinä mielessä pihi olen, että olen tähän asti säilönyt niitä tavaroita, jos joskus sattuisin tarvitsemaan. Sitä päivää ei vain ole tullut.

Meillä on kaapit täynnä tavaraa, ja mielelläni niistä haluaisin eroon, mutta ensin pitäisi päästä eroon näistä jo lajitelluista tavaroista. Aina kun käymme kaupungissa, viemme tavaratilassa pusseja kierrätykseen mutta siellä käymme niin harvoin, että tilaa ei ole tiedossa vähään aikaana.

Vierailija
27/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:13"]

Mitä ihmeen koriste-esinerihkamaa teillä on kodit täynnä? Luette blogeja ja sitten ryntäätte ostamaan roinaa?

Kannattaisi lähteä toimimaan täysin toisinpäin: älkää ostako! Ihan turha selittää, että liinavaatekaappi pitää siivota, jos olette menneet ostamaan sinne 82 froteepyyhettä ostamisen ilosta.

[/quote]

Hmm... nyt on muotia "karsia" ja heittää kamaa menemään. Se on yksi yhä enemmän ihmisiä mukaansa vievä trendi ja virtaus. Toinen on ostaa muumimukeja, kerätä sitä ja tätä ihqua ja ihanaa (ks. triljoona erilaista blogia tyyliin mitä nyt on ikkunanlaudalla, mitä ostin siitä ja siitä putiikista jne. )

Käsittääkseni nämä kaksi vastakkaista juttua ovat kuitenkin vain osa kuluttamista. Suurella osalla kodinraivaajista motiivina on "tehdä tilaa uusille hankinnoille", jolloin kuluttaminen vain pahenee. Tuotetaan hirveästi jätettä ostamalla paljon, heittämällä paljon kamaa menemään ja ostamalla taas uutta tilalle. Joten oikeassa olet. Ainoa järkevä lähestymistapa on karsia kulutusta.

Vierailija
28/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjensin yhden hyllyn per päivä. Aloitin muistaakseni kylppärin kaapista, josta hetiin vanhat pesu- ja huuhteluaineet pois. Kaappiin jäi n. 5 purkkia eri pesuaineita. Sitten keittiöön, josta karsin astiat ja purkit, joita emme yleensä käytä, sekä ilmaiseksi saadut kylmälaukut. Järjestelin kattilakaapin jne. Kuiva-ainekaapista heitin jo aikaisemmin kaiken vanhan/makunsa menettäneen pois. Myös lääkekaappi kannattaa käydä läpi ja heittää kaikki vanha pois.

Makkarin romukaapeista etenkin yksi hylly kerrallaan. Vanhat vaatteet raa'alla kädellä roskiin, tuttaville tai kirppikselle. Samoin vanhat kengät. Paljon kaappeihin kerääntynyttä rojua suoraan vaan roskiin ajatuksella "kuinka usein käytän tätä/tarvitsenko tätä?"

Lakanakaapista harvoin käytetyt lakanat ja pyyhkeet kierrätykseen. Häkkivarastosta kaikki pitkän aikaa käyttämättömänä ollut roskiin. Sängynaluslaatikot läpi, tv-tason ja eteisen lipaston laatikot läpi.

Tein tämän projektin tässä tammikuun aikana. Varmaankin 10 isoa kassillista lähti roskiin, toiset 10 kierrätykseen. Nyt on tilaa hengittää kun ei ole mitään turhaa. Oli pakko tehdä tämä, kun meille syntyy lapsi toukokuussa ja tarvitaan hänen kamppeilleen myös kaappitilaa.

Vierailija
29/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti!, Kyllä tärkeämpiäkin (=turhempia)!raivauskohteita kun valokuvat!

Mä aloittaisin keittiöstä, tasot tyhjiksi, vanhentuneet ruoat ja parittomat astiat pois. Keittö on helppo pitää kunnossa koska se on niin kovalla köytöllä jatkuvasti. 

Eteinen seuraavaksi, rojukasat, risat tennarit, parittomat rukkaset... Kivempi itse ja muiden tulla kotiin kun mahtuu laittamaan takin naulakkoon.

Vessa ja kylppäri ja khh seuraavaksi, ei tartte sen kummemmin varmaan avata.

Lastenhuone tai  kaapit on vuorossa kun kausivaattet vaihdetaan pois. Pienet ja huonot kiertoon, risat lelut suoraan roskiin kun illalla raivataan leikit pois.

Olkkarissa varmaankin vain lehtikasoja ja leluja, ne helppo hoidella mainoskatkolla!

Vierailija
30/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 08:15"]

Tyhjensin yhden hyllyn per päivä. Aloitin muistaakseni kylppärin kaapista, josta hetiin vanhat pesu- ja huuhteluaineet pois. Kaappiin jäi n. 5 purkkia eri pesuaineita. Sitten keittiöön, josta karsin astiat ja purkit, joita emme yleensä käytä, sekä ilmaiseksi saadut kylmälaukut. Järjestelin kattilakaapin jne. Kuiva-ainekaapista heitin jo aikaisemmin kaiken vanhan/makunsa menettäneen pois. Myös lääkekaappi kannattaa käydä läpi ja heittää kaikki vanha pois.

Makkarin romukaapeista etenkin yksi hylly kerrallaan. Vanhat vaatteet raa'alla kädellä roskiin, tuttaville tai kirppikselle. Samoin vanhat kengät. Paljon kaappeihin kerääntynyttä rojua suoraan vaan roskiin ajatuksella "kuinka usein käytän tätä/tarvitsenko tätä?"

Lakanakaapista harvoin käytetyt lakanat ja pyyhkeet kierrätykseen. Häkkivarastosta kaikki pitkän aikaa käyttämättömänä ollut roskiin. Sängynaluslaatikot läpi, tv-tason ja eteisen lipaston laatikot läpi.

Tein tämän projektin tässä tammikuun aikana. Varmaankin 10 isoa kassillista lähti roskiin, toiset 10 kierrätykseen. Nyt on tilaa hengittää kun ei ole mitään turhaa. Oli pakko tehdä tämä, kun meille syntyy lapsi toukokuussa ja tarvitaan hänen kamppeilleen myös kaappitilaa.

[/quote]

Oletko yh vai miten voit heitellä muiden omistamia tavaroita pois+

Vierailija
31/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:20"]

Nyrkkisääntö on, että tarvitset huomenna sitä paperia, jonka tänään viskot pois.

[/quote] No en varmasti tarvitse. Vakuutuskirjat ovat netissä, verotus mapissa, harrastusjutut eri portaleissa netissä. Merkkaan kalenteriin aina heti kaikki lasten jutut joista tulee lappu ja heitän laput paperinkeräykseen. Mökin paperit mapissa, lasten piirustukset ja todistukset mapissa jne. Pitää vain tietää mitkä kannattaa oikeasti säilyttää.

Vierailija
32/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääpä katsomassa täällä paljon parjatun Oma koti valkoinen-blogistin 75 vaatetta-päivitys! Uskomattoman vähän vaatteita! Itse olen pyrkinyt vastaavaan, en tosin ihan noin pelkistettyyn vaatekaappiin vuosia, mutta aina tulee ostettua jotain, joka ei kuulu hankintalistalle (ja sitä perus-pikkumustaa en ole saanut vieläkään hankittua...). En kyllä ymmärrä, miten voi pärjätä ilman kunnon ulkoiluvaatteita ja urheiluvaatteita, mutta hän ei sitten ilmeisesti ulkoile lapsen kanssa, lenkkeile eikä treenaa ns. kovaa, jos peruspaita ja leggarit riittää. Itse lisäisin siis noita ulkoilu/treenivaatteita ja kenkiä kaappiin. Mutta muuten kadehtittavan siisti vaatevarasto!

Muutama postaus taaksepäin kertoi myös astiapäivityksestä. Aikoo pärjätä 4 lautasella, mukilla jne. Meillä ei ihan niin vähällä pärjätä, 4-henkinen perhe ja käy paljon ystäviä ja sukulaisia vkl-kylässä, mutta tuli innostus katsoa uudella silmällä myös astiakaappeja...

Vierailija
33/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuohon Oma koti valkoinen-juttuuni vielä sen, että muutenhan hän tuntuu olevan shoppailuholisti, ostaa koko ajan jonkun uuden sistustustavaran ja hankkiutuu eroon vanhoista. Eli sellaista elämää en halua, mutta ihailen tuota tavaroiden ja vaatteiden vähyyttä, pitäisi vain osata olla ostamatta lisää.

Vierailija
34/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:34"]

Siis oikeasti!, Kyllä tärkeämpiäkin (=turhempia)!raivauskohteita kun valokuvat!

Mä aloittaisin keittiöstä, tasot tyhjiksi, vanhentuneet ruoat ja parittomat astiat pois. Keittö on helppo pitää kunnossa koska se on niin kovalla köytöllä jatkuvasti. 

Eteinen seuraavaksi, rojukasat, risat tennarit, parittomat rukkaset... Kivempi itse ja muiden tulla kotiin kun mahtuu laittamaan takin naulakkoon.

Vessa ja kylppäri ja khh seuraavaksi, ei tartte sen kummemmin varmaan avata.

Lastenhuone tai  kaapit on vuorossa kun kausivaattet vaihdetaan pois. Pienet ja huonot kiertoon, risat lelut suoraan roskiin kun illalla raivataan leikit pois.

Olkkarissa varmaankin vain lehtikasoja ja leluja, ne helppo hoidella mainoskatkolla!

[/quote] Ei minulla ole ikinä ollut mitään tuollaista pois heitettävää. Risat tennarit heitetään pois kun tilalle ostetaan uudet, ruoka ei meillä vanhene, lehdet luetaan heti ja ne menevät paperinkeräykseen, vaatteita ei osteta ennenkuin vanha vastaava on rikki/jää pieneksi jne.

Vierailija
35/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 08:15"]

[/quote]

Oletko yh vai miten voit heitellä muiden omistamia tavaroita pois+

[/quote]

En ole, vaan naimisissa ja ensimmäinen lapsi tulossa. Tottakai kerroin miehelle, mitä hänen kamppeitaan ajattelin pistää kierrätykseen ja roskiin ja varmistin, että se on ok. Suurin osa näistä ylimääräisistä oli kuitenkin minun.

Vierailija
36/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en ymmärrä niitä joiden pitää vartavasten ryhtyä tavaran vähentämiseen, itse olen monta vuotta sitten päättänyt etten osta lakanoita ja pyyhkeitä ennenkuin on pakko, heitän hiuki kuluneet pois heti enkä niitä säilyttele.

Tänään huomasin lakanoita vaihtaessani että toiseksi viimeinen pussilakana repesi kun laitoin sen peiton päälle, täytynee lähteä pussilakana ostoksille.

Vierailija
37/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, sulla on onnekas tilanne. Juuri tuohon haluan itsekin pyrkiä. 

Kannattaa todellakin ottaa pieni pala kerrallaan, ei mitään raivauspäivää! Siinä menee hermot ja kun koko vaatehuone on tyhjennetty ja tulee väsy, voi käydä niin että kaikki tungetaan takaisin sen kummemmin lajittelematta. 

Kaupoissa ei kannata viettää aikaa, se on kertakaikkiaan niin. Ruokaa ruokakaupasta, ja cittarin tai halpahallin muut osastot kylmästi ohi. 

Vierailija
38/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Flylady ( tai joku vastaava)oli vuosia sitten toimivat raivausohjeet, aloitti tiskialtaan pesemisestä joka ilta. Siitä siisteys levisi sitten koko kämppään.

Vierailija
39/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju, päivitän tänne mitä saan laitettua kiertoon.

Taustatietona on, etten ole koskaan ollut mikään kerskamaterialisti, mutta pitkään en raaskinut laittaa mitään poiskaan. Säilytystilaa on aina ollut enemmän kuin säilytettävää. Inhoan esim. vaatteiden ostamista ja siksi olen ennen typerästi ajatellut, että ei niitä voi kiertoon laittaa. 

Eilen poistin kahdet haaroista rikkikuluneet farkut (roskiin). Kolme liian pientä t-paitaa ja yksi pitkähihainen trikoopaita meni pelastusarmeijan pinoon tänään. Yksi t-paita meni ns. lumppukoriin, käytän siellä olevat siivouksessa ja heitän kertakäytön jälkeen pois. 

Vierailija
40/52 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppä oli ennen siisti ja turhasta roinasta vapaa. Sitten miesystäväni muutti tänne, ja nyt hukutaan kaikkeen tavaraan! Sillä on vaatteita ja kenkiä varmaan kolme kertaa enemmän kuin minulla, kaikki paikat pursuaa auto- ja tekniikkalehtiä sekä -kirjoja, pienoismalleja ja muutakin vintageroinaa. Välillä ahdistaa, yritän pitää omat tavarani minimissä niin miehen tavarat valtaa heti kaikki vapaat tasot ja nurkat. Mut yritän kestää, en ole ikinä huomauttanut asiasta miehelleni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä